| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjälp med kopplingen på BMW 1602
|
1756 besök totalt |
|
Jag har monterat en Getrag 240 låda (5 växlad) från 318 E30 tror jag. Har sen monterat en komplett koppling från 325 E30 ihop med ett 228 mm svänghjul från en bmw 2002:a. Detta sitter alltså på min 1602 -71. Alla cylindrar och rör är nya till kopplingen och det är luftat på verkstad genom att trycka bakvägen, men ändå så tar kopplingen långt ner plus att det ibland inte frikopplar redigt utan bilen rullar lite. Slavcylindern är köpt på bmw och kommer från 318 E30, kan det vara så att pinnen har fel längd för kopplingen? Mvh Ricke _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW M235 -14 BMW 330 -06 Banbil/bruksbil *BMW 1602-71 2,2L motor(långtidsprojekt) |
|
Tja jag tog det som följde med 325 kopplingen... rätt eller fel? Tycker dock att det fungerar ganska bra nu när jag har pumpat en del på pedalen... Får väl köra ett tag och se, har inte lust att riva ner lådan just nu. Till vintern ska den dock ner för byte av packningar så får väl kolla då vad som kan vara fel...
_________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW M235 -14 BMW 330 -06 Banbil/bruksbil *BMW 1602-71 2,2L motor(långtidsprojekt) |
|
Jag har hört att man ska köra med lagret från E21 323...men om det diffar mot 325ans lager vet jag inte.
323ans lager är 30 mm. Mvh |
|
okej... Tack för tipset! Tyvärr står det inte höjden på 325 E30 lagret. Såg dock att 318 E30 och 325 har samma urtrampningslager. Så då kvittar det om jag tog det nya som följde med 325 kopplingen eller om jag tog 318 lagret. Nån borde ju dock har kört med Getrag 240 låda i en 02:a och vet vad man kan ha....
_________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW M235 -14 BMW 330 -06 Banbil/bruksbil *BMW 1602-71 2,2L motor(långtidsprojekt) |
|
Hjälp med samma installation.
Hej. Lite av sm i trådlyft, men jag håller på med samma projekt som trådskaparen. Jag har en 1602a med trimmad 2002-motor i och har köpt en getrag 240-låda som jag är på gång att montera. Vill dock räta ut sp många frågetecken som möjligt för att slippa stillestånd. Kopplingen på min bil är förhållandevis standardkoppling med förstärkta fjädrar. Kan jag fortsatt använda den tillsammans med orginal svänghjul eller funkar inte detta? Just gällande urtrampn.lager har jag läst att man kan komma att behöva ett längre. Hur gick det för dig Ricke? Löste sig problemet för dig? Har du några lärdomar att dela med dig av? Som jag förstått det underlättar kardan och spakställ fr E30 316 av tidig modell avsevärt då man bara behöver flytta stödlagret. All input uopskattas. Hastighetsmätare blir av GPS-modell om det inte finns smidiga lösningar. Orginal visar 70 vid verklig fart 50 så något måste göras åt den oavsett. En bild på pärlan:
_________________ Per Roswall |
|
Hej
Finfin bil verkar det vara. Kan inte vilken lager, koppling, låda-kombo du ska ha, men om hastighetsmätaren inte stämmer kan det vara att du har fel mätare till fel bakaxelutväxling. Har du kvar mätaren från 1602 och bytt klumpen till en 2002 blir det fel. Mätaren måste matcha bakaxelutväxling. Har du ett facebook-konto kan jag rekommendera 02-klubben sida. där har du den samlade kunskapsbanken gällande bmw 02. _________________ /Anders C |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1756 besök totalt |