Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Försäkra racebil mot stöld, brand och skada vid transport?
1 besök senaste veckan (1901 totalt)
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Trådstartare

Har ringt runt lite och kollat efter en försäkring till min racebil som bara täcker brand, stöld och när jag kör den på släp men det verkar vara svårt att hitta ett bolag som fixar det.

Har kollat med mitt "vanliga" bolag Folksam och WASA-bilsport (som tydligen försäkrar gokartar men inte racebilar?)

Några tips?

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Ingen fakta, men hur länge kan man ha "importförsäkring" på endast chassinummer (om den har nåt)?

Det kanske är att fuska och kanske inte är billigare än en riktigt tävlingsbilsförsäkring.

Det finns bolag som försäkrar även mot skrotning på bana (men då med premie och självrisk därefter), men jag kommer inte på rätt sökord för att hitta exempel, har varit uppe här nångång förr.

Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Jag hittade trådarna om försäkring som gäller på banan också men jag heter varken Gates eller Kamprad i efternamn så det är inte aktuellt...

Importförsäkring blir ju inte helt ärlig heller och gäller nog bara bilar som varit registrerade i hemlandet så det går också bort tyvärr.

Det är ju lite av en tolkningsfråga egentligen vad som är delar och vad som är en bil. Om jag tar bort hjulen och ratten är det fortfarande en bil då? Hemförsäkringen tar ju stöld och brand på lösöre i garaget i viss mån men handläggaren på Folksam gillade inte mina ideér om detta...

Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

"Jag placerar alla mina försäkringar hos dem som hjälper mig med detta" brukar hjälpa...

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Re:

Björn Larsson skrev:
"Jag placerar alla mina försäkringar hos dem som hjälper mig med detta" brukar hjälpa...

Ja jag försökte lite smått med den taktiken men jag var nog inte tydlig nog.

Får prova igen nån dag när jag är lite gnällig och småarg redan innan

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

En vanlig avställningsförsäkring täcker allt det där, utom möjligen mer frekevent transport på släp.
För många år sedan tecknade jag någon slags transportförsäkring för att täcka in det momentet också.
Har för mig den togs på släpet, men minnet sviker.
Skönt med gammelbil, där finns det skräddarsydda försäkrningsprodukter som täcker in allt detta

Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Trådstartare
Jo det hade ju varit enkelt att ha en avställningsförsäkring om det fanns nåt att ställa av

Försäkringsbolagen gör ingenting utan ett registreringsnummer...

Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Re:

Patrik Rydh skrev:
Jo det hade ju varit enkelt att ha en avställningsförsäkring om det fanns nåt att ställa av

Försäkringsbolagen gör ingenting utan ett registreringsnummer...

Jaha den lilla detaljen, täntke inte på det. Mina racerbilen på dene tiden var oftast avställda standardbilar. Var praktiskt att låta dem vara kvar i registret, även om de aldrig återställdes för gatbruk igen. Undar hur jag hade det med formelbilen, den var ju knappast MHRF-mässig då...

Det går inte att göra en registering med åtföljande regnr, även bilen aldrig kommer att klara en regbesiktning, eller ens SFRo:s nålsöga? Kanske en onödigt krånlgi väg iofs...

Citera
Allmänt banåkaforum
1 besök senaste veckan (1901 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande