| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
BMWSC vs SBP vs "mig och min bil"
|
44 besök senaste veckan (29900 totalt) |
|
Re:
Helt riktigt. EDIT: Detta är en regel som också fått förnyad aktualitet med anledning av alla de tekniska landvinningar som ständigt görs. Jag tänker då framförallt på att det i många telefoner går att logga. Frågan om tidtagning tillför ett riskelement eller ej kan diskuteras. Min högst personliga uppfattning är att den inte gör det och att framförallt loggning av bromspunkter, spårval m.m. mha driftbox kan vara mycket förarutvecklande. Men kravet är ett absolut sådant ifrån BMW OF. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Re:
Detta är ju verkligen huvet på spiken som mikael säger ovan Kollar man inte upp innan vad som är ok så finns risken att man inte får köra. Gör man som byggare fel så får man helt enkelt inte köra så enkelt är det. Sen de som säger ludiga regler med mera är ju ute & snurrar. Det finns på hemsidan vad som gäller. (har man problem med tolkningen ringer man gatbilsansvarig). Det finns gatbilsansvariga att ringa & fråga. Vi kan ju dra en paralell med cupen bygger jag inte efter reglerna får jag inte vara med & leka. Som slutsats kan man dra att hade byggaren av i tråden diskuterad bil gjort rätt från början så hade det inte blivit något att diskutera. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Det var egentligen färdigdiskuterat för min del men.. Vad vet du om detta? Jag har både via telefon och p.m. pratat med gatbilsansvarig som på ett mycket korrekt och trevligt nekat mig körning. Att jag inte kommer att få köra med min bil i det skick den är står helt klart för mig. Nu är det bara att ta nya tag och jag kommer att vid förändring av bilen göra detta i samråd med representant för klubben.
ok, så då är allt mitt fel nu då
Visst gjorde jag fel om jag vill köra med BMW CS. Naturligtvis skulle jag kollat upp detta bättre men samtidigt accepterade jag beslutet direkt så att komma med antydningar om annat är felaktigt. Det var fel av mig att bara anta att det var ok med motorbyten/värre trimmning då bland annat nedanstående bil samt en del riktigt vassa Audis var med och körde på Mantorp. Men som sagt, jag upprepar återigen att det åligger mig att kolla upp med de som bestämmer om just min modifiering är godkänd. Att sen diskussionen blivit som den blivit är väl något som alla bidragit till.. Ska jag nu bygga om bilen i vinter så undrar jag om det exempelvis är ok att som Thim montera en m30b35 som jag tolkar det i en bil reggad med m20b20. Visst gjordes e28:an med den motorn också men den fanns ju även i e30 på vissa alpinor. Det blir ju betydligt lättare att regga med en m30 än med en s50. Om man ser till effektökningen så blir den ju mindre i min bil som har 136 hk orginal jämfört med e28:an som har 125. (Titta Bäck, jag frågar innan )
Re:
Håller med om detta fullt ut. Att logga sina varav t.ex med racechrono & telefonen är mycket trevligt att efter en träff jämnföra olka varav spårval bromspunkter mm _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
En ökning från 95 till 153 kW i E28:an går inte ärligt att få igenom en besiktning alltså är den inte gatlegal. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
Jodå det går men då måste den reggas som ombyggt fordon
) och själv har jag också reggat min E30 med 180 kW och alla andra ändringar införda i reg.beviset
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
|
Det är säkert familjen Tryggvesson.
Då kan alla räkna med att det är ultrapedantiskt utfört, och att det säkert finns möjlighet för övriga intresserade att få en steg-för-steg manual med bilder, och utförlig text som dessutom kan fås inbunden i äkta läder från original E30-stolklädsel med handbroderade //M-ränder
_________________ BMW MC-klubben |
||||||
|
Re:
Jo men då räcker det inte att bara byta motor. För att räknas som ombyggt fordon måste minst motor, växellåda, bakaxel samt bromssystem bytas. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
Re:
Nej, det räcker med att motorn är bytt. eller fram o bakaxel. Jag har själv haft en bil som jag reggade som ombyggt fordon. Trimmad motor och andra axlar vad det som var ombyggt men besiktningsmannen sa att det hade räckt med antingen motorn eller axlarna så hade jag varit tvungen att rega som ombyggt fordon. Hur som helst så kommer det numera krävas att ALLA ( även den "inre kretsen")? gatbilar har regat den motor som sitter i bilen för att få köra på träffarna. NOTE: Ni som är gatbilsrepresentanter skall väll inte behöva mer påtryckningar för att kunna ta upp detta ämne på ett styrelsemöte. Ni vet ju redan hur diskussionerna går. Kör vidare året ut och kom med ev. ändringar till 2011. det tycker jag är klokt. _________________ Nicklas Ericsson 0760-528886 |
||||||
|
Re:
Jajamensan Men kan man byta motor så kan man byta alla de andra sakerna också Kostar lite mer och tar lite mer tid, men tiden spar man snabbt igen iom att man inte behöver byta en massa saker inför besiktningen varje år. Been there done that
För övrigt tycker jag också att reglerna är rätt klara, iaf om man inte tar hänsyn till helbilsgodkännandet Dock är det beklagligt att nån nu har "torskat" mitt i säsongen med sitt bygge när det har tillåtits/ sett mellan fingrarna/ missats tidigare. Att Loaded är gatlegal i Sverige kan väl knappast nån tro på? Som sagt, bara att knappa in regnr hos vägverket.
Kanske kan en snabb fluktning på reg.papprena vid besiktningen på morgonen vara ett alternativ? Är något uppebart ändrat då lär det märkas och kan väl inte ta såå mkt längre tid?
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
|
Re:
Jag menade faktiskt inte dig i mitt inlägg. Du har tagit informationen med ro och accepterat läget på ett proffsigt och sunt vis verkar det som. Det är de andra som inte verkar fatta vart detta är på väg
Men tack för att min bil kom upp till rampljuset
Kanske är bättre att man håller käft och se hur det går
Jag tillför ju trots allt inget i tråden
_________________ /Thim Tollin #518 BMW SC, BMW Cup representant Pit crew Team Kinnby Motorsport BMW 520-3,5 -87 Hyundai i30 Sport -09 Volvo Amazon -70 |
||||||
|
Angående vad som krävs för ombyggt fordon och inte så varierar det, både hos SFRo och SBP. All form av bedöming/prövning är ojämn. Givetvis skall strävan vara att få det så lika som möjligt men det är även i de bästa av världar svajigt. Det får man imho leva med.
Livet är inte rättvist.
Jag byggde min bil i vintras och passade såklart på att byta både chassie och annat under tiden det ändå byggdes bur. När bilen var klar åkte jag med min icke helfordonsgodkända bil till SBP i Högdalen för att både reg- och kontrollbesikta på samma gång - big mistake. Där sade en "person" från SBP att han inte kunde regga min bil med bur därför att den inte var i originalskick... Chassiet, avgas och lite annat var inte det.
Hans förslag var att jag skulle åka hem igen, skruva på de rostiga sakerna (som fått tas bort med vinkelslip för de var så rostiga) komma tillbaka och få buren godkänd. Sedan skulle jag åka hem igen och skruva av det rostiga skrotet, skruva på allt det nya och komma och kontrollbesikta. Då skulle det gå bra...
Så jag SFRo-besiktade bilen med den merkostnad och tidsåtgång det innebar och åkte till en annan besiktingsstation och reg-besiktade den som ombyggt fordon. Den besiktingsmannens kommentar var: -"Det är ju iofs lovvärt ambitiöst att SFRo-besikta bilen som du gjort. Men eftersom den inte är helfordonsgodkänd hade du kunnat komma hit utan SFRo så hade jag bara reggat in buren." Min förra M3E30 regbesiktades för endast bur utrustade med 18-tum skodda med r-däck, stöällbara hämmare bak och fram, M3E36-bromsar, sitta-still-stol, 6-punktsbälte, annan ratt etc etc... Livet är inte rättvist. _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Re:
Det var ju visserligen du själv som drog upp den i rampljuset tidigare i tråden
Det är väldigt svårt i en diskussion som i denna tråd att veta vad som går och inte går. Allra minst försöka avgöra vilka bilar som får eller inte får köra. BMW SC är varken poliser, besiktningsmän etc. Skall man hårddra så finns säkert en skiljelinje t o m på bromsbelägg. Vem skall avgöra detta på en klubbträff?
Ett exempel som jag själv har erfarenhet från är då jag skulle regga buren i min bil. Jag visste en annan CSL som gjort det och ringde Svensk Bilprovning, efter 30min argumenterande och anvisad expert på SBP så skulle det vara helt omöjligt. Jag bokade tid för registreringsbesiktning och fick igenom buren utan problem enligt gällande regler. Så som exempel, om nu någon skulle "fuska" genom att ta bort en turbo innan besiktning för att sedan sätta på den efter besiktning så måste det väl ändå vara ordningsmakten som har ansvaret att avgöra vad som får köras på "public roads" eller hur? Sedan tycker jag att klubben skulle hitta ett sätt att själva kunna avgöra vilka bilar som får och inte får köra utifrån en säkerhetsaspekt precis som görs idag då någon kör olämpligt på banträffen, men inte försöka luta sig på regler som SBF har beslutat, detta har ingen mandat att executera annat än ordningsmakten och personal vid den årliga besiktningen. Dessa kan dessutom göra egna bedömningar vad som är lämpligt enligt de regler och riktlinjer som finns att följa. Vilket innebär att du klarar en flygande besiktning i Malmö men några timmar senare så åker man fast i Göteborg. Det tycker man säkert är jätte orättvist men helt omöjligt att göra någonting åt. Samma gäller olika besiktningsmän på olika SBF anläggningar. Kommer en bil som är skattad, försäkrad och ej körförbud så kan egentligen inte klubben stoppa den hur mkt underhandsinfo som kommer fram från folk, rykten eller forum. Jag valde att tycka lite i denna fråga då min bil använts som referens i denna diskussion. Trots att bilen är nybesiktigad och jag kört bilen sedan 2004 på BMWSC banträffar så har jag denna gång valt att inte köra bilen för att visa hänsyn till den diskussion som tyvärr kommit upp mitt i säsongen. Detta efter att jag misstänkte att det blir infekterat då jag stämt av med flera representanter i klubben. Det bästa är att klubben får chans att klara ut denna fråga internt först. Kanske jag får lov att köra pacecar på Minichallange under söndagen
|
||||||
|
|
||||||
|
Var förbi Knutstorp idag som "publik"
Det verkade inte som om det hade blivit någon skärpning av besiktningen. Det var inte så svårt att se icke gatlegala vingar och det kördes turbokonverterade Bmw bland gatbilarna och till och med bland provapå...
_________________ Nicklas Ericsson 0760-528886 |
||||||
|
Re:
Vilken tur att det finns småpoliser som du ute och gör sitt jobb
Förslagsvis anmäler du dig till klubben som besiktningsman så inga sådana fadäser råkar hända igen
Hoppas i övrigt att det var en bra dag
_________________ /Petter Ledin |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
BMWSC vs SBP vs "mig och min bil"
|
44 besök senaste veckan (29900 totalt) |