| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Förspänning av fjädrar (splittad tråd)
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (19540 totalt) |
...och det höll bra? Eller fick ni svetsa om efter varje tävling?
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||||||||||
Utmärkt förklaring! Nu klarnade det för mig i alla fall. _________________ William Ekström |
||||||||||||||||
Varför inte då.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||||||||
Dynamiska effekter trodde jag bestämdes av dämparna och inte av fjädrarna. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||||||||
|
Ser bra ut Göran, även om jag gillade enkelheten i Porschedrivers paranteser och o:n.
Ice, hoppas att du inte tog illa upp. Kunde inte komma på något mer camber-okänsligt däck... Största problemet med mjuka fjädrar är att man får sån hiskelig rollvinkel att hjulens camber blir helt åt skogen i kurvorna. Kan man minska den (med tex fjädrar och krängare) så finns en hel del prestanda att vinna även om känsligheten för gupp ökar. Man kan säga att cambervinklar ger mer prestanda än mjuka fjädrar. Dessutom förkortas responstider, efterslängar och gung (som man inte märker när man kör, men som påverkar en hel del, man sänker omedvetet farten) minskar betänkligt om man väljer rätt dämpning till de hårdare fjädrarna. Det ska tillexempel INTE se ut som Porsches Carrera Cup-bilar som studsar omkring på sina framdäck istället för att ha fjädringsrörelse. Vad gäller reaktionstider osv kan man säga att de blir kortare med hjälp av styvare fjädrar och man får kontroll över efterslängarna med rätt dämpning. Så båda behövs. Men det är klart, om man överdämpar en mjukfjäder får man också bättre respons men en hiskelig känslighet för ojämnheter, typ Porsche. / Jonas Jarlmark |
||||||||||||||||
Ser det så ut.
Jag kör med 100% camberkompensation, så det problemet finns inte.
Rätt dämpning skall man väl alltid ha, oavsett fjäderhårdhet. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||||||||
|
Ice, om du har full camberkompensation så undrar jag hur cambervinklarna, Rc och spårvidds-förändringarna ser ut vid lodrät fjädring? Bortsett från vilken väghållningseffekt det har. Har du ändrat bilen själv eller är det något kit? om bilen cambrar hjulen motsvarande rollningen, så får man fjädringsmässigt rätt "vickigt" hjul över ojämnheterna. Vid 1,2 Hz borde bilen luta ca 2,2 grader vid 1g sidokraft.
Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||||||||||
Jag kan inte svara tvärsäkert, men jag har fått för mig att någon sa att det inte skulle godkännas.
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||||||||||||
Alfa har sedan början på 70-talet tillverkat tre olika GTV:er; en med stel axel a' la volvo 140, en med de Dijon och en med multi-link. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||||||||
Camberförändring=0 RCförändring=0 relativt markplanet. (skall byggas om).
Spårviddsförändringarna=0
Nej och nej.
Hur kan du räkna ut det utan att veta avståndet mellan RC och CGH.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||||||||
Det kan jag inte. Jag bara antog en siffra inte långt från min egen bil. Du har säkert högre cgh och min Rc ligger på 80-100 mm beroende på inställning. Jag vet inte ens vad du har för hjulupphägning. Men har man dubble a-armar som är normallånga för en sån här bil så är det knepigt att få till både spårvidd, nollcamber vid krängning vs fjädring på en gång. Ska sedan Rc hållas på plats så blir det än knepigare. Därför intresserar det mig i hög grad att se om t.ex Alfa lyckats och hur dom lagt upp geometrin då. Även om den skulle kränga hälften så mycket pga högt Rc, så är det ändå tillräckligt för att skapa geometriska problem. Min bil vid 2,2 Hz kränger 0,95 grader. Men får ändå smaka på + camber om hjulet har statisk 0 camber. (Bortset även från caster på 6 grader). Och Rc hamnar i marknivå. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||||||||||
Finns ju massor med bilar som har dropstops orginal, ice bil t ex har band som sitter runt axeln orginal (om jag minns rätt), själv har jag besiktat vid ett par tillfällen med dropstops på min 75a. Tror att det går bra om det ser väl uttänkt ut och så vidare. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||||||||
Alla bilar har drop stop (precis som alla bilar har varvtalsregulator), på din bilmodell är det dämparna. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||||||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||||||||
ja vissa säger att ventilsläpp är den effektivaste varvtalsregulatorn..
alla motorer har en begränsning. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||||||||||||
Den varvtalsregukatorn är INTE bra. När jag plockade isär motorn nu, så var det inga positiva överaskningar. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||||||||||
nej det är inte bra, själv röstar jag för en viss säkerhetsmarginal
vad var det för överraskningar?? och p.g.a vad?? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||||||||||||
Ventilsläpp. En avbryten " fjäder dämpare" som ser ut som en platt innerfjäder, och trasigt ventilfjäder shims. Fjäderbitarna lyckades ta sig förbi kammen å stanna itråget. Vi kan säga att fjädrarna dansar samba vid övervarvningar. Utan kontinuerlig särskruvning så är det rätt svårt att förstå vad "raset" skulle ha berott på när skrotet i motorn ev ställt till med något senare. Jag noterade något liknande tändmissar vid en sen växling, 7500 rpm, som jag misstäker som tillfället för skadan. Min motor behöver färska ventilfjädrar pga rätt uråldrigt stötstångssystem. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Förspänning av fjädrar (splittad tråd)
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (19540 totalt) |