Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Förspänning av fjädrar (splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (19540 totalt)
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

På 318:n åkte vi med fastsvetsade öron på fjädertallrikarna som höll fjädrarna på plats. thumbs up

BMW i4 M50
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Johan f.k.a M3E30 skrev:
På 318:n åkte vi med fastsvetsade öron på fjädertallrikarna som höll fjädrarna på plats. thumbs up

...och det höll bra? Eller fick ni svetsa om efter varje tävling?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002

Sörpan skrev:
...och det höll bra? Eller fick ni svetsa om efter varje tävling?

Nemas problemas, tror till och med att vi besiktigade med det första året (SBF)

BMW i4 M50
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Göran Malmberg skrev:
Jonas Jarlmark skrev:
Nja, jag förstår att det känns ologiskt,
/ Jonas Jarlmark

Hoppas du inte har något emot att jag kompletterar. Fick en belysande variant i huvudet.

Jag tycker det är rätt kul å försöka hitta belysande exempel. Får de hur det här ter sig.
(hmmm, ser att jag skrev fel längst ner. Skall vara 1 resp 2 kg/mm).
Göran Malmberg

Utmärkt förklaring! thumbs up
Nu klarnade det för mig i alla fall.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Sörpan skrev:
Niklas Sandström skrev:
Sörpan skrev:
Niklas Sandström skrev:
Sörpan skrev:
Var hittar man hjälpfjädrar till en M3 E30? Gillar SBP arrangemanget? Mina fjädrar hoppar ur tallriken när man hissar upp bilen och det gillar inte bilprovningen...

Dom finns väl bara till cylindriska racefjädrar. Har du provat med tjockare eller flera gummi mellanlägg?

Nej det har jag inte, men du såg ju på ACR hur det var...

Menar gummiskivorna som sitter mellan fjädern och fjädertallrikarna ifall det lät luddigt. Annars är det väl dropstop som gäller

SBP gillar inte dropstop...

Varför inte då.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Jonas Jarlmark skrev:
...DU måste spendera en del tid med att vänta på att bilen ska reagera, eller?...

Dynamiska effekter trodde jag bestämdes av dämparna och inte av fjädrarna.

Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

Ser bra ut Göran, även om jag gillade enkelheten i Porschedrivers paranteser och o:n.

Ice, hoppas att du inte tog illa upp. Kunde inte komma på något mer camber-okänsligt däck... Största problemet med mjuka fjädrar är att man får sån hiskelig rollvinkel att hjulens camber blir helt åt skogen i kurvorna. Kan man minska den (med tex fjädrar och krängare) så finns en hel del prestanda att vinna även om känsligheten för gupp ökar. Man kan säga att cambervinklar ger mer prestanda än mjuka fjädrar. Dessutom förkortas responstider, efterslängar och gung (som man inte märker när man kör, men som påverkar en hel del, man sänker omedvetet farten) minskar betänkligt om man väljer rätt dämpning till de hårdare fjädrarna. Det ska tillexempel INTE se ut som Porsches Carrera Cup-bilar som studsar omkring på sina framdäck istället för att ha fjädringsrörelse.

Vad gäller reaktionstider osv kan man säga att de blir kortare med hjälp av styvare fjädrar och man får kontroll över efterslängarna med rätt dämpning. Så båda behövs. Men det är klart, om man överdämpar en mjukfjäder får man också bättre respons men en hiskelig känslighet för ojämnheter, typ Porsche.

/ Jonas Jarlmark
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Jonas Jarlmark skrev:
Ice, hoppas att du inte tog illa upp...

Ser det så ut.

Jonas Jarlmark skrev:
...Största problemet med mjuka fjädrar är att man får sån hiskelig rollvinkel att hjulens camber blir helt åt skogen i kurvorna...

Jag kör med 100% camberkompensation, så det problemet finns inte.

Jonas Jarlmark skrev:
...Dessutom förkortas responstider, efterslängar och gung (som man inte märker när man kör, men som påverkar en hel del, man sänker omedvetet farten) minskar betänkligt om man väljer rätt dämpning till de hårdare fjädrarna.

Rätt dämpning skall man väl alltid ha, oavsett fjäderhårdhet.

Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jo man ska har "rätt" dämpning. Problemet är att veta vad som är "rätt". Är det DeDion på GTV:n?

/ Jonas
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Ice, om du har full camberkompensation så undrar jag hur cambervinklarna, Rc och spårvidds-förändringarna ser ut vid lodrät fjädring? Bortsett från vilken väghållningseffekt det har. Har du ändrat bilen själv eller är det något kit? om bilen cambrar hjulen motsvarande rollningen, så får man fjädringsmässigt rätt "vickigt" hjul över ojämnheterna. Vid 1,2 Hz borde bilen luta ca 2,2 grader vid 1g sidokraft.

Göran Malmberg

Slåtte
Här sen Nov 2002

ice skrev:
Sörpan skrev:
Niklas Sandström skrev:
Sörpan skrev:
Niklas Sandström skrev:
Sörpan skrev:
Var hittar man hjälpfjädrar till en M3 E30? Gillar SBP arrangemanget? Mina fjädrar hoppar ur tallriken när man hissar upp bilen och det gillar inte bilprovningen...

Dom finns väl bara till cylindriska racefjädrar. Har du provat med tjockare eller flera gummi mellanlägg?

Menar gummiskivorna som sitter mellan fjädern och fjädertallrikarna ifall det lät luddigt. Annars är det väl dropstop som gäller

Varför inte då.

Jag kan inte svara tvärsäkert, men jag har fått för mig att någon sa att det inte skulle godkännas.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Jonas Jarlmark skrev:
...Är det DeDion på GTV:n?

/ Jonas

Alfa har sedan början på 70-talet tillverkat tre olika GTV:er; en med stel axel a' la volvo 140, en med de Dijon och en med multi-link.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Göran Malmberg skrev:
Ice, om du har full camberkompensation så undrar jag hur cambervinklarna, Rc och spårvidds-förändringarna ser ut vid lodrät fjädring?...

Camberförändring=0
RCförändring=0 relativt markplanet. (skall byggas om).
Spårviddsförändringarna=0

Göran Malmberg skrev:
...Har du ändrat bilen själv eller är det något kit?...

Nej och nej.

Göran Malmberg skrev:
...Vid 1,2 Hz borde bilen luta ca 2,2 grader vid 1g sidokraft.

Hur kan du räkna ut det utan att veta avståndet mellan RC och CGH.

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

ice skrev:
Göran Malmberg skrev:
...Vid 1,2 Hz borde bilen luta ca 2,2 grader vid 1g sidokraft.

Hur kan du räkna ut det utan att veta avståndet mellan RC och CGH.

Det kan jag inte. Jag bara antog en siffra inte långt från min egen bil. Du har säkert högre cgh och min Rc ligger på 80-100 mm beroende på inställning. Jag vet inte ens vad du har för hjulupphägning. Men har man dubble a-armar som är normallånga för en sån här bil så är det knepigt att få till både spårvidd, nollcamber vid krängning vs fjädring på en gång. Ska sedan Rc hållas på plats så blir det än knepigare.

Därför intresserar det mig i hög grad att se om t.ex Alfa lyckats och hur dom lagt upp geometrin då.
Även om den skulle kränga hälften så mycket pga högt Rc, så är det ändå tillräckligt för att skapa geometriska problem. Min bil vid 2,2 Hz kränger 0,95 grader. Men får ändå smaka på + camber om hjulet har statisk 0 camber. (Bortset även från caster på 6 grader). Och Rc hamnar i marknivå.

Göran Malmberg

Göteborg
Här sen Nov 2002

Sörpan skrev:
ice skrev:
Sörpan skrev:
Niklas Sandström skrev:
Sörpan skrev:
Niklas Sandström skrev:
Sörpan skrev:

Varför inte då.

Jag kan inte svara tvärsäkert, men jag har fått för mig att någon sa att det inte skulle godkännas.

Finns ju massor med bilar som har dropstops orginal, ice bil t ex har band som sitter runt axeln orginal (om jag minns rätt), själv har jag besiktat vid ett par tillfällen med dropstops på min 75a.
Tror att det går bra om det ser väl uttänkt ut och så vidare.

BMW 330i -05
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

MaZ skrev:
Sörpan skrev:
ice skrev:
Sörpan skrev:
Niklas Sandström skrev:
Sörpan skrev:
Niklas Sandström skrev:
Sörpan skrev:

Varför inte då.

Finns ju massor med bilar som har dropstops orginal, ice bil t ex har band som sitter runt axeln orginal (om jag minns rätt), själv har jag besiktat vid ett par tillfällen med dropstops på min 75a.
Tror att det går bra om det ser väl uttänkt ut och så vidare.

Alla bilar har drop stop (precis som alla bilar har varvtalsregulator), på din bilmodell är det dämparna.

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

ice skrev:
(precis som alla bilar har varvtalsregulator)

Vaaa...

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

ButterflyRacing skrev:
ice skrev:
(precis som alla bilar har varvtalsregulator)

Vaaa...

ja vissa säger att ventilsläpp är den effektivaste varvtalsregulatorn..

alla motorer har en begränsning.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

LuddeR skrev:

Den varvtalsregukatorn är INTE bra. När jag plockade isär motorn nu, så var det inga positiva överaskningar.

Göran Malmberg

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Göran Malmberg skrev:
LuddeR skrev:

Den varvtalsregukatorn är INTE bra. När jag plockade isär motorn nu, så var det inga positiva överaskningar.

Göran Malmberg

nej det är inte bra, thumbs down thumbs down

själv röstar jag för en viss säkerhetsmarginal thumbs up

vad var det för överraskningar?? och p.g.a vad??

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

LuddeR skrev:
[
vad var det för överraskningar?? och p.g.a vad??

Ventilsläpp. En avbryten " fjäder dämpare" som ser ut som en platt innerfjäder, och trasigt ventilfjäder shims.
Fjäderbitarna lyckades ta sig förbi kammen å stanna itråget. Vi kan säga att fjädrarna dansar samba vid övervarvningar. Utan kontinuerlig särskruvning så är det rätt svårt att förstå vad "raset" skulle ha berott på när skrotet i motorn ev ställt till med något senare.

Jag noterade något liknande tändmissar vid en sen växling, 7500 rpm, som jag misstäker som tillfället för skadan. Min motor behöver färska ventilfjädrar pga rätt uråldrigt stötstångssystem.

Göran Malmberg

Förspänning av fjädrar (splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4   >>
2 besök senaste veckan (19540 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande