Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Börja tävla?
1, 2   >>
4165 besök totalt
Robbbin
Stockholm
Här sen Aug 2010
Inlägg: 5


Trådstartare
Börja tävla?

Hej!

Har sedan dom vilda tonåren följt BTCC/STCC med nöje. Nu har man växt till sig lite och det vore bra skoj att testa på lite racing själv.

Jag har googlat runt lite och letat serier men det hela visade sig ju vara en djungel med information men samtidigt ganska dåligt med seriespecifika hemsidor.

Låt oss säga att jag har en budget för bilinköp på ca 40-50k och säkert något liknande för en säsongs drift.
Vad skulle ni rekommendera att man började tävla i för serie och vad för bil är en bra "förstabil"?
Det får gärna vara ganska seriöst men ändå vill man inte gå i personlig konkurs

Tack på förhand!

/ Robin

_________________
Robin Alsparr
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Re: Börja tävla?

Robbbin skrev:
Hej!

Har sedan dom vilda tonåren följt BTCC/STCC med nöje. Nu har man växt till sig lite och det vore bra skoj att testa på lite racing själv.

Jag har googlat runt lite och letat serier men det hela visade sig ju vara en djungel med information men samtidigt ganska dåligt med seriespecifika hemsidor.

Låt oss säga att jag har en budget för bilinköp på ca 40-50k och säkert något liknande för en säsongs drift.
Vad skulle ni rekommendera att man började tävla i för serie och vad för bil är en bra "förstabil"?
Det får gärna vara ganska seriöst men ändå vill man inte gå i personlig konkurs

Tack på förhand!

/ Robin



I början är det nog så bra att köra lite långlopp..... för då får man betydligt med mera åktid, och åktid är det man behöver....

en bra instegsklass är 5papp+ , och det räcker att vara 2 om man vill...... Och din budget räcker väldigt lång där... mer info på www.slc.se eller www.facebook.com/slcracing eller här på rejsa....

men det finns fler såklart serier som funkar med....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Re: Börja tävla?

Robbbin skrev:
Hej!

Har sedan dom vilda tonåren följt BTCC/STCC med nöje. Nu har man växt till sig lite och det vore bra skoj att testa på lite racing själv.

Jag har googlat runt lite och letat serier men det hela visade sig ju vara en djungel med information men samtidigt ganska dåligt med seriespecifika hemsidor.

Låt oss säga att jag har en budget för bilinköp på ca 40-50k och säkert något liknande för en säsongs drift.
Vad skulle ni rekommendera att man började tävla i för serie och vad för bil är en bra "förstabil"?
Det får gärna vara ganska seriöst men ändå vill man inte gå i personlig konkurs

Tack på förhand!

/ Robin


Alfaklubben har en trevlig serie, finns dessutom ett gäng färdiga tävlingsbilar som klassar in där till salu. thumbs up
Väldigt trevlig stämning där alla hjälper alla och där alla skulle bli väldigt glada av att se nya tävlande.

Supportsida (dvs inofficiell) som har all info du behöver: http://www.carchallenge.se/


Exempel på annonser här på Rejsa

75 TS https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=64529
155 TS https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=64437
75 2.5 V6 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=59870

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus (swe)
Falkenberg
Här sen Nov 2005
Inlägg: 430



Här är en kul serie som vi kör i utan att kosta skjortan www.bmcmotorsport.com

BMC Motorsport välkomnar förare och team som vill tävla med hundkojor och standardbilar i en av Sveriges billigaste banracingserier.

BMC Racing Cup indelas i fyra klasser:
Standard: Hundkojor med motorer som härrör från motorblock för 1000 och 1275 cc. Enhetsdäck.
Sport: Hundkojor med motorer som härrör från motorblock för 1000 och 1275 cc. Slicks och diffspärr tillåtna.
HT1: Standardbilar med bränslebegränsning 100liter. DOT eller E märkta R-däck med max storlek 205x16.
HT2: Standardbilar med bränslebegränsning 80liter.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re: Börja tävla?

Robbbin skrev:
Låt oss säga att jag har en budget för bilinköp på ca 40-50k och säkert något liknande för en säsongs drift.
Vad skulle ni rekommendera att man började tävla i för serie och vad för bil är en bra "förstabil"?
Det får gärna vara ganska seriöst men ändå vill man inte gå i personlig konkurs
SSKs Renault junior om du har åldern 15-18 är ju i de krokarna kostnadsmässigt (det år du fyller är det som gäller, dispenser ges ibland).
Men de var 14st på Raceweek senast så det kan vara ont om vettiga bilar till bra priser.
RoadsportC och andra sprintklasser (CAR, BMW CUP, PCSR) kan säkert klara driftbudgeten, men det blir svårare att få nyckelklar bil för 40-50.

Långlopp i gäng eller sprintlopp som enstöring, det är lite vilket man gillar. Det ena ger mer asfaltsminuter per satsad krona, det andra färre problem att hålla ihop ett team. När du väl har racebil så saknas det inte träningsmöjligheter för själva körnignen, att träna racesituationer får du fler under långlopp.

Köpa in sig till sitsar i Långloppsteam är ju en gammal klassiskt vis att få körträning utan att investera alltför mycket (risken finns ju att du inte får lika blodad tand som du tror).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Robbbin
Stockholm
Här sen Aug 2010
Inlägg: 5


Trådstartare
Re: Börja tävla?

Niklas Falk skrev:
Robbbin skrev:
Låt oss säga att jag har en budget för bilinköp på ca 40-50k och säkert något liknande för en säsongs drift.
Vad skulle ni rekommendera att man började tävla i för serie och vad för bil är en bra "förstabil"?
Det får gärna vara ganska seriöst men ändå vill man inte gå i personlig konkurs
SSKs Renault junior om du har åldern 15-18 är ju i de krokarna kostnadsmässigt (det år du fyller är det som gäller, dispenser ges ibland).
Men de var 14st på Raceweek senast så det kan vara ont om vettiga bilar till bra priser.
RoadsportC och andra sprintklasser (CAR, BMW CUP, PCSR) kan säkert klara driftbudgeten, men det blir svårare att få nyckelklar bil för 40-50.

Långlopp i gäng eller sprintlopp som enstöring, det är lite vilket man gillar. Det ena ger mer asfaltsminuter per satsad krona, det andra färre problem att hålla ihop ett team. När du väl har racebil så saknas det inte träningsmöjligheter.


Är 27 så det spricker nog med Renault Junior
Hur är SSK 1,2,3 samt VOC?

Gällande långlopp vs sprint så föredrar jag nog sprintlopp men gärna några långlopp så mekaniker får ratta lite också

_________________
Robin Alsparr
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 300



MX-5 Cup FTW

www.mx5racingclub.com

Klass 2 säsong 1
Klass 1 säsong 2

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re: Börja tävla?

Robbbin skrev:
Är 27 så det spricker nog med Renault Junior
Hur är SSK 1,2,3 samt VOC?

Gällande långlopp vs sprint så föredrar jag nog sprintlopp men gärna några långlopp så mekaniker får ratta lite också
Att surfa runt bland resultatlistor kan ge en indikation om hur klasserna mår (tex hur många som kör hur många race på en säsong), men att besöka depåerna brukar vara det som säger mest. Oavsett så ska det ju kännas rätt .
SSKs Raceweek brukar vara SSKs mest besökta tävling, men det diffar säkert det med mellan åren (och jag kan ha fått fel för mig).
http://www4.idrottonline.se/templates/Page.aspx?id=443024
Falkenberg 27-29e augusti är nästa tävling och om du är i krokarna så säger ett besök (med frågor till förare/team/etc) mer än massor av foruminlägg.

Klass1 och VOC ligger kanske i driftskostnad som du är ute efter, Klass2 och 3 skulle jag gissa är klart dyrare.
Allt beror ju naturligtvis på vilka förutsättningar du har. Parkering på gatan eller egen verkstad med resurser att fixa det mesta (då blir ju motorbyggen inte så dyrt).

MX5CUPen (delmängd av SPVM RoadsportC) är ju så självklar som alternativ Robert, så den behöver jag väl inte nämna (över 190cm och 36" ben får man krångla lite)
Min driftskostnad har legat på under 30 för fem tävlingar de senaste 4 åren, och då räknar jag tom med transport till/från. Vinteruppgraderingar och träningar tillkommer (tex dämparshimsningar och liknande).
Men det finns få färdiga bilar, alla med vagnbok är ju i stort sett med och kör. Men du kanske vill sälja din och bygga ny i vinter?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Robbbin
Stockholm
Här sen Aug 2010
Inlägg: 5


Trådstartare
Re: Börja tävla?

Niklas Falk skrev:

Klass1 och VOC ligger kanske i driftskostnad som du är ute efter, Klass2 och 3 skulle jag gissa är klart dyrare.
Allt beror ju naturligtvis på vilka förutsättningar du har. Parkering på gatan eller egen verkstad med resurser att fixa det mesta (då blir ju motorbyggen inte så dyrt).



Jag har faktiskt lyxen att ha garage, verkstad samt egen mekaniker

Kanske borde man som någon sa tidigare börja med långlopp för att få mkt åktid.
Finns det något bra ställe för beggade bilar förutom blocket och rejsa?

Jag har hittat en del bilar, en del mer intressanta än andra. Jag bifogar 2 exempel:
http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_S40_ex_JTCC_S40_challenge_28743244.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/orebro/Audi_A4_20v_racingbil__langloppsbil_28339279.htm?ca=11&w=3&last=1

_________________
Robin Alsparr
Citera
Ephas
Löddeköpinge
Här sen Apr 2008
Inlägg: 300



Re: Börja tävla?

Niklas Falk skrev:
Men det finns få färdiga bilar, alla med vagnbok är ju i stort sett med och kör. Men du kanske vill sälja din och bygga ny i vinter?


Vad jag kommer göra i vinter är än oklart och kommer inte stå klart förrän på premiären av någon tävlingsserie nästa år (Försökte vara så luddig jag kunde för att vara lite hemlighetsfylld).
Vinterplanerna är också beroende av hur det går på Finalen i Falkenberg i September.

Min nuvarande Cup-bil kommer finnas till salu efter säsongens slut oavsett vad eftersom jag tycker att bilbyggandet av en potent bil är halva nöjet och att sedan köra och sortera ut den är andra halvan av nöjet. Dessutom är det kul att fylla på Cupen med "färdiga" bilar som hänger med i toppen.

Dessvärre räcker inte trådskaparens budget, skulle behövas minst det dubbla för att jag ska sälja den :-)
Fast det är ju klart, trådskaparen kanske har en hemlig kassa också :-)
om inte annat, lånelöfte FTW

Det är ju aldrig fel att köpa en bil som har dokumenterad framgång i en serie och fortsätta utveckla bilen.
Man sparar en hel del pengar på det sättet.

Jag måste juh då passa på att nämna att bilen kommer säljas i det skick den tävlas med dvs jag kommer inte plocka av en massa godbitar utan den kommer säljas i sin helhet, givetvis nybesiktad hos SBP så att man bara behöver vagnboksbesikta nästa år.

Smygannonsering deluxe mao :-)

_________________
Robert Sladdowski :-)

Saker som inte finns kostar inget, väger inget, går inte sönder...
Citera
Robbbin
Stockholm
Här sen Aug 2010
Inlägg: 5


Trådstartare
Re: Börja tävla?

Ephas skrev:


Dessvärre räcker inte trådskaparens budget, skulle behövas minst det dubbla för att jag ska sälja den :-)
Fast det är ju klart, trådskaparen kanske har en hemlig kassa också :-)
om inte annat, lånelöfte FTW


Tävlar även i vattenskoter där det byts varje år. Där springer 170k + trim iväg så jag får hålla detta på en lite lägre nivå

VOC med s40 jag länkade verkar som en vettig start? a4:an ser med okej ut men jag vet ifan vad den kan platsa i för race?

_________________
Robin Alsparr
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4625



Hej
Jag tycker detta med alla klasser är en liten djungel också. Jag lånar trådskaparens fråga och kastar om lite!

Jag har en bil, 911á-1984 som jag vill börja tävla med, jag skulle vilja köra både PCSR, roadsport och långlopp tex. Kan man det? Är regelverket det samma? Jag fattar att jag inte bli konkurrenskraftig i alla klasser men i början vore det kul att kunna använda många tillfällen till körning.


_________________
Jens Lanvin
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20321



Re:

Jens L skrev:
Hej
Jag tycker detta med alla klasser är en liten djungel också. Jag lånar trådskaparens fråga och kastar om lite!

Jag har en bil, 911á-1984 som jag vill börja tävla med, jag skulle vilja köra både PCSR, roadsport och långlopp tex. Kan man det? Är regelverket det samma? Jag fattar att jag inte bli konkurrenskraftig i alla klasser men i början vore det kul att kunna använda många tillfällen till körning.
Roadsport och PCSR ska inte vara några problem att kombinera. 911 3.2 (?) blir väl rätt perfekt i Roadsport B skulle jag tro (231hk, 1201Kg).
Långlopp med 911 tror jag blir lite knepigt idag, är det inte karosstyp så är det däcksbredd som sätter käpp i hjulet (men nu har jag inte samtliga reglementen framför mig).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4625



Re:

Niklas Falk skrev:
Jens L skrev:
Hej
Jag tycker detta med alla klasser är en liten djungel också. Jag lånar trådskaparens fråga och kastar om lite!

Jag har en bil, 911á-1984 som jag vill börja tävla med, jag skulle vilja köra både PCSR, roadsport och långlopp tex. Kan man det? Är regelverket det samma? Jag fattar att jag inte bli konkurrenskraftig i alla klasser men i början vore det kul att kunna använda många tillfällen till körning.
Roadsport och PCSR ska inte vara några problem att kombinera. 911 3.2 (?) blir väl rätt perfekt i Roadsport B skulle jag tro (231hk, 1201Kg).
Långlopp med 911 tror jag blir lite knepigt idag, är det inte karosstyp så är det däcksbredd som sätter käpp i hjulet (men nu har jag inte samtliga reglementen framför mig).


Jo, 3,2á och 1201 kilo.

ok, det blir regelläsning och besök på lite tävlingar (Falkenberg) i höst.

Långlopp får jag forska lite på, det vore väldans kul att prova.

och så budget förstås....

_________________
Jens Lanvin
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



om det är någon som vill prova (Jens?) så kan jag lätta sätta er i samband med lämpliga team , för att hyra in sig på en plats....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 813



Drömmer du om att tävlar på dom stora internationella banorna så kan man köra superkart för dom pengarna internationellt...

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



Re:

Niklas Falk skrev:
Jens L skrev:
Hej
Jag tycker detta med alla klasser är en liten djungel också. Jag lånar trådskaparens fråga och kastar om lite!

Jag har en bil, 911á-1984 som jag vill börja tävla med, jag skulle vilja köra både PCSR, roadsport och långlopp tex. Kan man det? Är regelverket det samma? Jag fattar att jag inte bli konkurrenskraftig i alla klasser men i början vore det kul att kunna använda många tillfällen till körning.
Roadsport och PCSR ska inte vara några problem att kombinera. 911 3.2 (?) blir väl rätt perfekt i Roadsport B skulle jag tro (231hk, 1201Kg).
Långlopp med 911 tror jag blir lite knepigt idag, är det inte karosstyp så är det däcksbredd som sätter käpp i hjulet (men nu har jag inte samtliga reglementen framför mig).


Jens -> Jag fick bilen precis vagnboksbesiktad för både Roadsport och PCSR. Vad jag förstår är det bra burkraven som skiljer klasserna åt när det gäller säkerhet. Annars är det som Niklas skriver beräkningsmodellen för klasstillhörighet som är lite olika. Även jag har dålig koll på långlopp så det får andra svara på.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4625



Re:

Eddie Varvstopp skrev:
Niklas Falk skrev:
Jens L skrev:
Hej
Jag tycker detta med alla klasser är en liten djungel också. Jag lånar trådskaparens fråga och kastar om lite!

Jag har en bil, 911á-1984 som jag vill börja tävla med, jag skulle vilja köra både PCSR, roadsport och långlopp tex. Kan man det? Är regelverket det samma? Jag fattar att jag inte bli konkurrenskraftig i alla klasser men i början vore det kul att kunna använda många tillfällen till körning.
Roadsport och PCSR ska inte vara några problem att kombinera. 911 3.2 (?) blir väl rätt perfekt i Roadsport B skulle jag tro (231hk, 1201Kg).
Långlopp med 911 tror jag blir lite knepigt idag, är det inte karosstyp så är det däcksbredd som sätter käpp i hjulet (men nu har jag inte samtliga reglementen framför mig).


Jens -> Jag fick bilen precis vagnboksbesiktad för både Roadsport och PCSR. Vad jag förstår är det bra burkraven som skiljer klasserna åt när det gäller säkerhet. Annars är det som Niklas skriver beräkningsmodellen för klasstillhörighet som är lite olika. Även jag har dålig koll på långlopp så det får andra svara på.


Grattis!
ok, det låter ju bra. Vad skiljer i burkraven? Vilket reglemente skall man bygga efter nu när man har chansen att bygga rätt från start tycker du?

_________________
Jens Lanvin
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133



Re:

Jens L skrev:


Grattis!
ok, det låter ju bra. Vad skiljer i burkraven? Vilket reglemente skall man bygga efter nu när man har chansen att bygga rätt från start tycker du?


Tackar. Bygg efter PCSR då de har stängare burkrav. Reglementet säger att du skall ha en bur som fästs i 6 punkter då klarar du även roadsports minimikrav med burbåge och 2 bakåtgående stävor. Mer info har du på http://www.porschesportscup.se/PorscheClubs/pc_pcsracingsweden/pc_main . . . . . Båda serierna följer SBF GT så det mesta är lika annars. SPVM reglemente hittar du bla. här http://www.spvm.se/index.php?page=reglemente .

Har du vagnbok för båda serierna så är det bara att välja klass och det är inget som hindrar dig att köra både Roadsport B och PCSR 8B (5kg/hk) tex.

Jag kommer prova både Roadsport C och Porsche Sports Cup 8A även om jag ligger fel viktmässigt i 8A.

Lycka till

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
JonasR1
N o r r k ö p i n g
Här sen Feb 2008
Inlägg: 512



Varför inte prova lite långlopp i MSLS (MellansSvenska LångloppsSerien)?

Väldigt bra stämning och där får du köra en hel del.

Jag kör själv i den serien och har en bil som med stor sannolikhet kommer bli till salu efter säsongens slut.

2009 Vann vi klass 4:a som den heter, femma totalt alla klasser.
2010 ligger för närvarande tvåa i klassen, tre race kvar.

och detta med en bil i den prisklassen som du nämner, så det går att kombinera bra resultat med relativ låg kostnad.

För mer info om serien www.msls.info
Lycka till i sökandet efter racebil.

_________________
J o n a s J o n s s o n

Radical SR3 RS
RS2 i SPVM
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Finns ju även bmw cup som niklas nämnde tidigare

Vi kör 6 tävlingshelger per år.
vi har 3 klasser standard,Modifierad & special

ca 30 st startande vid varje tävling.
vi kör 2 sprintlopp varje tävlingshelg alltså tot tolv deltävlingar.

Våra träffar kombineras även med gatbilskörning för klubbens medlemar
det brukar vara mellan 60-90 gatbilar.

www.bmwsc.com

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Allmänt banåkaforum
Börja tävla?
1, 2   >>
4165 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande