Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 12499 besök totalt |
citat:
1: Loctite 638 är ett snabbhärdande, starkt lim för limning av cylindriska metallförband. Produkten har god spaltfyllnadsförmåga och lämpar sig för cylindriska spel mellan 0,1 mm och 0,25 mm. Handhållfasthet erhålls efter 10 minuter på ståldetaljer. Temperaturbeständighet 150°C. Applikationer: Bussningar, lager, kugghjul mm med spel upp till 0,25 mm. 2: Loctite 648 är ett starkt lim för höga temperaturer som används för att limma cylindriska metallförband. Lämpar sig för presspassningar och spel upp till 0,15 mm. Ger handhållfasthet på 5 minuter på ståldetaljer. Tål temperaturer upp till 175°C kontinuerligt. Applikationer: Rekommenderas för förband med glid- eller presspassning där temperaturerna kan uppgå till 175°C, t ex bussningar, lager, kugghjul mm. Jag har testat 648 på ett driv i sabblåddan som har en äcklig tändäs att lossna/vrida sig. Men det gick inget vidare. Så nu vart det 2st svetsstängar istället, säriöst kan vi ju diskutera men i bästa fall ger lådan nu fa... att tugga i sig slutväxlar. Drevet sitter med presspassning men tydligen inte tillräckligt. Ett skäl kan vara att man håller på att riva i grejor somhar fått en heldel stryk redan. _________________ Johan Sjölinder |
||||
om vi jämför utvidningskoeficienter på stål och alubron.. vilken utvidgar sig mest?
och vad är dom för respektive material.. eftersom materialet Alltså kolvbulten är 22mm i båda fallen. Original är vevstaken 24mm utan bussning och den nya staken 30mm utan bussning. Så den nya bussningen är 30/22 och den gamla 24/22. Kan det blir problem? Det kommer ju blir rätt varmt. (30-22)/2 = 4 (24-22)/2 = 1 4ggr så tjockt gods. hmmmm (har för liten erfarenhet av sånt här.. ![]() hur ser bussningarna ut invändigt? om man skulle göra att ett spiral format spår i dem. vad lämpligt svarvstål är vet jag inte. skulle de kunna hjälpa mot en allt för stor värmutvidgning?? gör en stålhylsa med innerdiameter 30 och en till bronsbussning. pressa i bussningen i hylsan och brochta till ett beståmt mått.. in i ugnen och mät efter en stund. och om det går gör om testet och svarva en spirformad spår i den. lite idéer men inget som kanske hjälper till.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Med risk för att förstöra ännu en tråd:
Har en vevstaksbussning någonsin lossnat? och om den nu skulle det, vart skulle den ta vägen? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Jag vet inte om någon som lossnat. Gör den den så har den ju ingenstans att ta vägen. Däremot kanske den ligger och skaver mot kolven så den blir uppäten. Men det jag är mest orolig för att att den ska bli mindre och nypa runt kolvbulten. Men det märker jag när jag gör värmetestet ikväll. |
||||
Det är ju ett spel mellan vevstake och kolv........och där vill man inte ha en bussning som hasar omkring... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Byggde en Chrysler big block föra året med samma problem, monterade bussningar som var 4mm tjocka, kom ej ihåg exakt vilket matrial dom svarvades i men det var nån form av hård lagerbrons, fungerade klanderfritt hela sommaren på en rätt så vass kompressormotor, har för mig att det var Timo (volvo trimmarn) som hade koll på vilken sorts lagerbrons det skulle va...........
|
||||
Nu har jag gjort ett litet värme och kyl test av vevstakarna med bussning monterad.
Smidd stake med 4mm bussning vs original med 1mm bussning. Temperaturerna är ungefärliga. Temp = -18 Kolvbult = 21,991 4mm bussn. = 21,993 1mm bussn. = 21,993 Temp = +22 Kolvbult = 22,000 4mm bussn. = 22,009 1mm bussn. = 22,008 Temp = +100 Kolvbult = 22,027 4mm bussn. = 22,042 1mm bussn. = 22,043 ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||
Det sitter numera bussningar för 22 mm kolvbult i mina stakar till Rekorden, ytterdiametern är 24 mm . De är egentligen till för B20, men med lite borrning av staken så passar de lika bra till Opel. Det är ett litet "pusselbit" format spår i bussningen, samt ett hål för oljan. Spåret syns inte efter att bussningen finborrats till rätt innerdiameter.
Blir det så fruktansvärt varmt i vevstakens lillände? En lösning är väl annars att fixa till lite oljebesprutning underifrån, tänker eventuellt uppgradera min motor med det i framtiden. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||
Liten undring...
![]() Tycker dedär stakarna ser bekanta ut. Är det möjligen så att de är S50:stakar...från "ngn vi känner"... ![]() |
||||
Lite lätt ja ![]() |
||||
Nä S50 stakar är inte så grova. Mina är från en M21. |
||||
Jag ska ha spår och hål i mina sen. Har inte hunnit med det än bara. Man ska ha spår hela vägen runt utom på nedersta biten där där kolvbulten trycker vid kompression. så 270grader spår blir det ungefär då. |
||||
Det där ser ju utmärkt ut! ![]() (bussningarna satt i staken när du gjorde dessa mätningar?) _________________ Pär Hylander |
||||
Det gjorde jag och det blev exakt samma mått. Yttermåtten på bussningen blir snarare större än mindre så trillar ur lär den inte göra. Sen har jag gjort 2st små spår runt så att det fastnar lite lim i när jag pressar i dom för gott. Slutsatsen blev väl den att det inte gör nån skillnad med tjockare bussning. Iallafall inte om man använder aluminiumbrons. Så nu är jag nöjd igen och kan skruva ihop motorn utan att sova dåligt om nätterna. ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 12499 besök totalt |