Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bronslagret i en vevstake.
<<   1, 2, 3   >>
12499 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
1:
Loctite 638 är ett snabbhärdande, starkt lim för limning av cylindriska metallförband.

Produkten har god spaltfyllnadsförmåga och lämpar sig för cylindriska spel mellan 0,1 mm och 0,25 mm. Handhållfasthet erhålls efter 10 minuter på ståldetaljer. Temperaturbeständighet 150°C.

Applikationer: Bussningar, lager, kugghjul mm med spel upp till 0,25 mm.

2:
Loctite 648 är ett starkt lim för höga temperaturer som används för att limma cylindriska metallförband. Lämpar sig för presspassningar och spel upp till 0,15 mm. Ger handhållfasthet på 5 minuter på ståldetaljer. Tål temperaturer upp till 175°C kontinuerligt.

Applikationer: Rekommenderas för förband med glid- eller presspassning där temperaturerna kan uppgå till 175°C, t ex bussningar, lager, kugghjul mm.

Jag har testat 648 på ett driv i sabblåddan som har en äcklig tändäs att lossna/vrida sig. Men det gick inget vidare. Så nu vart det 2st svetsstängar istället, säriöst kan vi ju diskutera men i bästa fall ger lådan nu fa... att tugga i sig slutväxlar.
Drevet sitter med presspassning men tydligen inte tillräckligt. Ett skäl kan vara att man håller på att riva i grejor somhar fått en heldel stryk redan.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



om vi jämför utvidningskoeficienter på stål och alubron.. vilken utvidgar sig mest?

och vad är dom för respektive material..

eftersom materialet

Alltså kolvbulten är 22mm i båda fallen. Original är vevstaken 24mm utan bussning och den nya staken 30mm utan bussning. Så den nya bussningen är 30/22 och den gamla 24/22.
Kan det blir problem? Det kommer ju blir rätt varmt.


(30-22)/2 = 4
(24-22)/2 = 1

4ggr så tjockt gods. hmmmm (har för liten erfarenhet av sånt här.. )

hur ser bussningarna ut invändigt?

om man skulle göra att ett spiral format spår i dem. vad lämpligt svarvstål är vet jag inte.

skulle de kunna hjälpa mot en allt för stor värmutvidgning??

gör en stålhylsa med innerdiameter 30 och en till bronsbussning.
pressa i bussningen i hylsan och brochta till ett beståmt mått..
in i ugnen och mät efter en stund.
och om det går gör om testet och svarva en spirformad spår i den.


lite idéer men inget som kanske hjälper till..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Med risk för att förstöra ännu en tråd:
Har en vevstaksbussning någonsin lossnat?
och om den nu skulle det, vart skulle den ta vägen?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
ice skrev:
Med risk för att förstöra ännu en tråd:
Har en vevstaksbussning någonsin lossnat?
och om den nu skulle det, vart skulle den ta vägen?


Jag vet inte om någon som lossnat. Gör den den så har den ju ingenstans att ta vägen. Däremot kanske den ligger och skaver mot kolven så den blir uppäten. Men det jag är mest orolig för att att den ska bli mindre och nypa runt kolvbulten. Men det märker jag när jag gör värmetestet ikväll.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

ice:
Vad då förstöra tråden???
Frågan/frågorna var ju klart relaterade till ämnet så thumbs up

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



ice skrev:

och om den nu skulle det, vart skulle den ta vägen?


Det är ju ett spel mellan vevstake och kolv........och där vill man inte ha en bussning som hasar omkring...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Chribbe lundin

Här sen Mar 2003
Inlägg: 42



Byggde en Chrysler big block föra året med samma problem, monterade bussningar som var 4mm tjocka, kom ej ihåg exakt vilket matrial dom svarvades i men det var nån form av hård lagerbrons, fungerade klanderfritt hela sommaren på en rätt så vass kompressormotor, har för mig att det var Timo (volvo trimmarn) som hade koll på vilken sorts lagerbrons det skulle va...........
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Lägg in stakarna i ugnen och baka på 200°c i ett tag så märker du om bussningarna ploppar ur!
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Nu har jag gjort ett litet värme och kyl test av vevstakarna med bussning monterad.
Smidd stake med 4mm bussning vs original med 1mm bussning.
Temperaturerna är ungefärliga.

Temp = -18
Kolvbult = 21,991
4mm bussn. = 21,993
1mm bussn. = 21,993

Temp = +22
Kolvbult = 22,000
4mm bussn. = 22,009
1mm bussn. = 22,008

Temp = +100
Kolvbult = 22,027
4mm bussn. = 22,042
1mm bussn. = 22,043






_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4771



Lotus Samuel skrev:
Temp = +100
Kolvbult = 22,027
4mm bussn. = 22,042
1mm bussn. = 21,043



Liten felskrivning va?

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3591



Det sitter numera bussningar för 22 mm kolvbult i mina stakar till Rekorden, ytterdiametern är 24 mm . De är egentligen till för B20, men med lite borrning av staken så passar de lika bra till Opel. Det är ett litet "pusselbit" format spår i bussningen, samt ett hål för oljan. Spåret syns inte efter att bussningen finborrats till rätt innerdiameter.
Blir det så fruktansvärt varmt i vevstakens lillände? En lösning är väl annars att fixa till lite oljebesprutning underifrån, tänker eventuellt uppgradera min motor med det i framtiden.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Liten undring...

Tycker dedär stakarna ser bekanta ut. Är det möjligen så att de är S50:stakar...från "ngn vi känner"...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
ThomasT skrev:
Lotus Samuel skrev:
Temp = +100
Kolvbult = 22,027
4mm bussn. = 22,042
1mm bussn. = 21,043



Liten felskrivning va?


Lite lätt ja

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Liten undring...

Tycker dedär stakarna ser bekanta ut. Är det möjligen så att de är S50:stakar...från "ngn vi känner"...


Nä S50 stakar är inte så grova. Mina är från en M21.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
Anders Karlsson skrev:
Det är ett litet "pusselbit" format spår i bussningen, samt ett hål för oljan. Spåret syns inte efter att bussningen finborrats till rätt innerdiameter.


Jag ska ha spår och hål i mina sen. Har inte hunnit med det än bara. Man ska ha spår hela vägen runt utom på nedersta biten där där kolvbulten trycker vid kompression. så 270grader spår blir det ungefär då.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Tyckte att det såg ut som S14 stakar men kan tänka mig att de är snarlika på S50:in oxå.
Vad kan man då dra för slutsatser? Att bussningstjockleken inte spelar någon roll?!

_________________
Jonas Edling
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



ooops hade inte uppadaterat innan jag skrev...

_________________
Jonas Edling
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Lotus Samuel skrev:
Nu har jag gjort ett litet värme och kyl test av vevstakarna med bussning monterad.
Smidd stake med 4mm bussning vs original med 1mm bussning.
Temperaturerna är ungefärliga.

Temp = -18
Kolvbult = 21,991
4mm bussn. = 21,993
1mm bussn. = 21,993

Temp = +22
Kolvbult = 22,000
4mm bussn. = 22,009
1mm bussn. = 22,008

Temp = +100
Kolvbult = 22,027
4mm bussn. = 22,042
1mm bussn. = 22,043


Det där ser ju utmärkt ut! thumbs up

(bussningarna satt i staken när du gjorde dessa mätningar?)

_________________
Pär Hylander
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Kolla måtten vid 22grd igen så det inte är någon varvarande deformatin(om den finns)
-18 --> 22 ---> 100 --> 22

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



En liten intressant notis bara; då kompressionshöjden på kolven minskar så ökar driftstemperaturen i området vid kolvbulten.
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276


Trådstartare
fuling skrev:
Kolla måtten vid 22grd igen så det inte är någon varvarande deformatin(om den finns)
-18 --> 22 ---> 100 --> 22


Det gjorde jag och det blev exakt samma mått. Yttermåtten på bussningen blir snarare större än mindre så trillar ur lär den inte göra. Sen har jag gjort 2st små spår runt så att det fastnar lite lim i när jag pressar i dom för gott.

Slutsatsen blev väl den att det inte gör nån skillnad med tjockare bussning. Iallafall inte om man använder aluminiumbrons. Så nu är jag nöjd igen och kan skruva ihop motorn utan att sova dåligt om nätterna.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Bronslagret i en vevstake.
<<   1, 2, 3   >>
12499 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande