Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 41, 42, 43 >> 1 besök senaste veckan (207037 totalt) |
Re:
Tackar nu är det bara steg 2 kvar i år att få kliva upp på pallen & få en liten ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Bockade av en liten sak på listan idag
Då jag flyttat stolen 20mm längre bak än förra året så blev det lite långt från ratten. Iom att jag kör utan servo märks det tydligare då det krävs en del kraft att vrida runt den på banan. Med ratten närmare borde det bli bättre. Nedan 50mm spacer monterad ![]() ![]() ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Re:
![]() ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Konstaterade idag det jag misstänkt att diffbromsen är heltslut.
Hissade upp bilen & ställde plankor under ena hjulet det andra i luften testade att köra iväg det hände ingenting. Byter till en annan 3:46 diff dock en 188 så det blir att kompensera extravikten på ca 7kg genom att byta ut bakrutan till en i plast. Blir bra att få ner vikten närmare marken. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Har hänt lite sen sist.
Då jag lidit lite av understyrning ända sen bilen kom ut garaget under sommaren tänkte jag försöka åtgärda detta. Då jag inte ens ställt hjulvinklarna sen jag skruvadre ihop bilen. Ställde hjulvinklarna med tänkte givetvis fel på ena sidan ![]() resulterade i att jag ändrade från 4mm(0,6grader) tot toe out till 1mm(0,15 grader) tot toe in Spännde även upp krängaren bak något. Vid senaste körningen på gelleråsen hann jag komma ett knappt varv innan jag kunde konstatera att bilen är totalt okörbar ![]() känns som baken vill släppa hela tiden samt att hela bilen gungar till under full acceleration när man byter växel riktigt otäckt. Åkte ett varav till & var övertygad att ett hjul satt löst. in i depå & testa men allt satt fast. Till nästa pass skruvade jag tillbaka krängaren & det mesta av toe fram nu blev den bättre men lågtifrån bra. Per (nydrätt) lånade en toe mätere & vi ställtde lite toe in & det var helt livsfarlig att köra igen ![]() Dessutaom hittade jag bromsproblemet trodde först att ett ok läckte med det visade vid närmare koll vara en stålomspunnen slang som börjat läcka. Dessutom har belägg & skivor sett sina bästa dagar så det blir nya belägg & skivor innan gotland samt renoverade ok & fixad bromsslang så ska man väl kunna få stopp på bilen ![]() Idag byttes även bakre bussningar till länkarmarna fram till nya i delrin. ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Vad har du för fjäderstyvheter och krängare? Har du provat att köra med noll toe både fram och bak?
Tidigare körde jag med 120/180-fjädrar (fram/bak) och tvingades ha toe out fram för och massa toe in bak för att inte få våldsamt överstyrt. Det slet vääldigt mycket däck istället. Sedan jag mjukade upp bilen bak kör jag med noll i toe både fram och bak med ett mycket bättre däckslitage. Nu är den lite understyrd igen sedan jag flyttade främre krängaren från länkarmen till fjäderbenet. Kompenserade med hårdare ställd krängare bak men det är inte tillräckligt. BTW, räkna med att jag ska dokumentera din M52-installation på Gotland... ![]() Jag börjar bli sugen på ett motorbyte nu! ![]() _________________ Aston Martin V8 Vantage BMW 328i Cab E36 Haase DD2 kart NS: 38 varv |
||||||
Re:
Fjädrarna just nu är 100N/mm fram 120N/mm bak 21mm krängare fram med 125mm armlängd kopplad till fjäderbenet bak är det 19mm krängare med 170 mm armlängd just nu. Lite mycket camber bak just nu med runt 4 grader & 2mm toe in per sida(0,30 grader) hade 1mm toe in per sida & 3grader camber innan jag sänkte den så dfet ska justeras nu Fram gick den bra med 4mm toe out (0,6 gradet tot toe out) ca 3,5 grader camber fram bara att dokumentera bäst du vill ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Idag har jag köpt in det sista som behöver bytas inför gotland.
köpte in 4st nya bromsskivor samt nya belägg fram & bak fram blev det Pfc 06 får se hur dom är Åkte iväg till pumpservice & fick klämt en ny bromsslang. Köpte även in olja & filter då det är dax att byta efter ca 50 mils körning ![]() Ny lågtrycks pump ligger & väntar på montering. Ska även göra klart bromsoken med nya packningar mm Bara att ![]() ![]() ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Kvällens meck var att lacka centrum på alla skivor samt montera dessa
oken fram har slipats lackats & renoverats (byte tätning & o-ring) Fick hem pfc beläggen idag (tack Per för snabb lev ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Då var banträffen på Gotland ring avklarad men vi börjar från början.
Har ju som jag tidigare skrivit haft problem med att bilen blivit riktigt otrevlig att köra när man gasar eller släpper upp gasen så gungar hela bilen till. Gick över & drog åt alla skruvar en extra gång med det hjälpte inte. Ryckte & drog i bakhjulen först när man tog i riktigt ordentligt gick hela höger bakhjul att flytta fram & tillbaka så det blev 7mm toe out. Inte så konstigt att den blev otäck att köra. Efter att detta fixats så kändes bilen bra att köra igen gött. Fredag Upp 4.30 för att packa allt man glömt kvällen innan 06.00 bar det av mot nynäshamn & båten till gotland. I väntan på båten. ![]() Färjan tar ca 3timmar över till ön, det var många kända ansikten men på båten så det blev mycket trevligt snack på överresan. Från visby till banan som ligger nästa ända uppe vid fåsösund är det drygt 50km. När vi kom det var det blött synd för Sven Berg mfl som skulle smygträna lite inför lördagen. Depåtältet sattes upp & bilen gjordes klar inför morgondagen. ![]() Efter träning blev det banvisning med Stefan Larsson det var halt på banan & den är mycket mer kuperad än vad som framgår på filmer man kikat på. På kvällskvisten blev det en pizza på vandrarhemmet grannen som ligger några km från banan. Lördag. Upp vid 0630 lite frukost & iväg till banan. Omgivningarna är riktigt kala & ödsliga då banan ligger på Nordkalks område. Dessutom saknas många av de självklarheter som finns på sveriges övriga banor. Dax för första träningspasset, banan torkar sakta så det är fortfarande bra blött ute efter natten. Nu var det dax att lära sig hitta runt körde med många ägg under gasen då jag upplevde det som mycket halt & dessutom väldigt varierande halka på olika ställen. Kryssade istället runt i lungt tempo & det märktes på tiden med 2.00.457. ![]() ![]() ![]() Till träning 2 var det istort sett torrt, det gick att ladda på en del bilen understyrde här & var samt att det spann friskt på innerhjulet uppför backen som leder ut på start-mål rakan. Sänkte varvtiden med exakt 19 sec till 1.41.457 pinsamt långsamt & gav en 15 startruta av 19 totalt. Innan racet 1 spännes krängaren upp ca 10mm per sida för att bli av med lite understyrning. Race 1 Som sagt 15 startplats kom iväg hyfsat i starten först varvet var rörigt till & från Serverinsons M3:a för dagen körd av Fredrik Erlandson stod med nosen mot mej i den branta vänstern som går uppför lite senare i backen upp mot start & mål försvinner Tobias Biörs & Sven Berg ut i gruset vid depåavfarten. Efter förstavarvet har jag klättart upp till 10:onde plats tar rygg på Patrik Skoog & har Trange jagande efter det går bra fram till varv 8 då specialbilarna börjar varav. Spjuvern har ryckt till sig en god ledning Jag hinner inte se honom & han tror jag lämnat plast iom att han har ett mycket rakars spår in i kurvan än mej Resutatet är att han kör rakt in i mitt bakhjul. Tyvärr tvingas han bryta jag kan linka mig imål som 4:a synd då det annars hade kunna bli första pallplasten. Lite bilder på hur det såg ut efter race 1. ![]() ![]() Då det endast verkade vara fälgen som var kass samt div plåtskador medan brosan plåstarde om plåtskadorna. Gav jag mig ut på jakt efter ett helt bakhjul att låna fick erbjudande av både samson & Lundvall ![]() ![]() Blev slutligen ett av Lundvall lånat hjul jag tog mig till start i race 2. Tackar för lånet ![]() Race 2 Efter att ha linkat sig imål i race 1 blev det p12 på grinden. I starten hamnar jag bakom Johan Samson som inte få i växeln just då kändes det som all bilar passerade på ytten. Då däcket jag fått låna inte har samma grepp som mina nya toyo blir det lite halt Nickas Gustavsson kan lätt passera & dra ifrån större delen av loppet fylls mina backspeglar av Joel & olof. Då joel kör i samma klass blir det defensiva spårval & Nickals försvinner i fjärran. Några varv från mål ser jag hur avståndet till Nicklas minskar igen satsar mera & går om honom på sista varvet & slutar 4: även denna gången. Det visar sig att Nicklas glömt tanka då han var tungen att byta bromsbelägg mellan racen. Kul banan som iallafall jag behöver fler varav än de 37 varav jag fick ihop för att få upp farten på så resultatet blev blygsamma 1.37.969 som bästa tid. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Då var det dax att ta tag i lite saker som inte hans med innan Gotland pga strul med
löst bakhjul. En lista med lite småfix Bygga ihop en 3.73 bromsad diff Flytta krängaren till skuffen & nya droplinks. Byta bromsskivor & belägg bak Byta lågtryckspumpen Bucka ut lite plåt ![]() Laga & lacka om fronten' Modifiera bromssköldarna bak Ventilation av främre hjulhusen Testa cornersplitters Plocka bort brickor till bakvagnsbryggan Kontrollera hjulvinklarna _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Re:
Hej, Vet inte om du tagit upp de nånstans så ber om ursäkt om de redan har avverkats, men ja har samma spec som dig med skillnaden att ja satte i en insugskam från en 325 icke-vanos som avgaskam, gör inga underverk men den blir lite piggare speciellt runt 3000-4000varv där iaf min va ganska småseg att komma igång tills den sköt igång som fan runt 4000 till 6000 varv. Med den kammen drar den även skitbra ända upp till varvstop så nu blir ja arg varje gång ja träffar varvstopp och de inte går att varva mer... Skulle rekomendera att skicka i en sån då den är lite vassare än orginal avgaskam och kostar inte så många kronor att köpa och är lätt att byta, om du inte skaffar nå riktiga kammar på en gång såklart. Har själv ENEM kammar som ska få åka i till våren (efter besiktning!). ![]() _________________ Torbjörn Nyberg |
||||||
Re:
Tyvärr får jag bara åka med orginalkammarna i min maskin enligt reglementet. Sen är man aldrig under 4000 rpm ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Re:
okey, på så vis. Man får inte ens byta till kammar från en annan motor i samma motorfamilj inom samma tillverkare? _________________ Torbjörn Nyberg |
||||||
Re:
Nej med 2,8:an så ska den vara helt orginal inuti. man får byta oljetråg insug grenrör svänghjul köra med piggyback /mappa orginalboxen det gör att man får ut ca 240hk max _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 19, 20, 21 ... 41, 42, 43 >> 1 besök senaste veckan (207037 totalt) |