Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur är en BMW 635csi Grupp A att köra?
1, 2   >>
8659 besök totalt
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133


Trådstartare
Hur är en BMW 635csi Grupp A att köra?

Jag har ingen aning var jag skall posta detta så jag lägger tråden här så får den flyttas om så behövs.

Det är så att jag går och drömmer om BMW 635csi i grupp A utförande från 80-talet och om jag får möjlighet någon gång vill jag bygga en sån enl. Appendix K. Jag har sökt en del på nätet för att få en uppfattning om bilarna men jag har inte hittat så värst mycket. Det lilla jag vet är att egentligen var bilarna inget vidare från start (=tunga) och ersattes snabbt av M3. Grupp A var restriktivt reglemente och maskinerna kördes med insug och avgas grenrör som gatbilarna men ändå pumpade man runt 300hk (100 mer än gatbilarna). Chassiet har jag ingen susning om vad som fick göras och vad man åkte på förutom däckdimensioner.

För mig låter dessa bilar som monster med sjukt snävt register. Är det någon som vet något om dessa bilar när det gäller hur de var/är att köra? Sedan undrar jag om någon har mer info om vagnarna typ bilder på chassie, motorer, inredning o.s.v. eller specifikationer?

Märklig tråd jag har skapat men det kryllar inte direkt av dessa vagnar så att prata med nuvarande ägare är svårt (för att inte tala om provköra..) och så många biltester på nätet hittar man inte .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

En följdfråga: Hur mycket kördes det med 635 kontra M635? Det borde vara lättare (om än kanske dyrare) att hitta fortåkardelar till en sån motor.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133


Trådstartare
Re:

P.P. skrev:
En följdfråga: Hur mycket kördes det med 635 kontra M635? Det borde vara lättare (om än kanske dyrare) att hitta fortåkardelar till en sån motor.


Vad jag har förstått var det 635 12ventiler för hela slanten som man levde på fram till M3 E30 i ETCC under den perioden. M635 24ventiler har jag inte hittat något på och det verkar som den inte användes alls. Eftersom detta är på drömstadiet så är mina frågor mer av karaktären hur den är att köra och vad det är för spec på vagnarna. M30 motorn (samma typ som användes i Grupp A) har jag lite erfarenhet av redan och jag tror nog det skulle gå att bygga en spis när det väl kommer till skott.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Rsjerry
Hedekas
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1346



Tror jag har en bekant som byggt en 635 efter grupp a spec! Ska se om jag kan leta reda på hans mailadress så kan du skicka iväg ett?

Inte säkert jag har rätt men det är ju värt ett försök

_________________
Jerry Albertsson

www.albertssonracing.se
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3344



Denna bild tog jag på ringen under Tourenwagen Revival 2009, det är en Grupp A bil från 84. I Grupp A trim lämnar den 270 hästar och i grupp H 320. Enligt dom så skall det ha byggts 150 st Motorsport 635 av BMW, denna bil har chassinummer E24 RA 131, väger 1240 kg.


_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Re:

Eddie Varvstopp skrev:
P.P. skrev:
En följdfråga: Hur mycket kördes det med 635 kontra M635? Det borde vara lättare (om än kanske dyrare) att hitta fortåkardelar till en sån motor.


Vad jag har förstått var det 635 12ventiler för hela slanten som man levde på fram till M3 E30 i ETCC under den perioden. M635 24ventiler har jag inte hittat något på och det verkar som den inte användes alls. Eftersom detta är på drömstadiet så är mina frågor mer av karaktären hur den är att köra och vad det är för spec på vagnarna. M30 motorn (samma typ som användes i Grupp A) har jag lite erfarenhet av redan och jag tror nog det skulle gå att bygga en spis när det väl kommer till skott.


M635 tillverkades i för få exemplar för att kunna klassas in i GruppA-reglementet. Var det 5000 exemplar på ett år som krävdes?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Sörpan skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
P.P. skrev:
En följdfråga: Hur mycket kördes det med 635 kontra M635? Det borde vara lättare (om än kanske dyrare) att hitta fortåkardelar till en sån motor.


Vad jag har förstått var det 635 12ventiler för hela slanten som man levde på fram till M3 E30 i ETCC under den perioden. M635 24ventiler har jag inte hittat något på och det verkar som den inte användes alls. Eftersom detta är på drömstadiet så är mina frågor mer av karaktären hur den är att köra och vad det är för spec på vagnarna. M30 motorn (samma typ som användes i Grupp A) har jag lite erfarenhet av redan och jag tror nog det skulle gå att bygga en spis när det väl kommer till skott.


M635 tillverkades i för få exemplar för att kunna klassas in i GruppA-reglementet. Var det 5000 exemplar på ett år som krävdes?


var det inte 5000 ex av grundmodellen & 500 ex av en "evo" modell med vissa klassade delar detta var väl under en 12 månadersperiod.

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133


Trådstartare
Re:

Rsjerry skrev:
Tror jag har en bekant som byggt en 635 efter grupp a spec! Ska se om jag kan leta reda på hans mailadress så kan du skicka iväg ett?

Inte säkert jag har rätt men det är ju värt ett försök


Ja varför inte, det hade varit kul !

Citat:
RS 1800"]Denna bild tog jag på ringen under Tourenwagen Revival 2009, det är en Grupp A bil från 84. I Grupp A trim lämnar den 270 hästar och i grupp H 320. Enligt dom så skall det ha byggts 150 st Motorsport 635 av BMW, denna bil har chassinummer E24 RA 131, väger 1240 kg.


Lite av bekräftelse vad jag redan har hittat. 270hk på 1240kg tilltalar mig enormt . Grupp H har jag inte kollat in på än så det blir att söka. Tråden om Tourenwagen Revival fick mig att tänka på dessa bilar igen . Jag måste göra ett studiebesök någon gång . Har du mer bilder på kärran??

Tack för all hjälp såhär långt och fortsätt gärna skriv om ni vet mer om detaljer typ kamaxlar, chassiesetup osv. på dessa vagnar.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19121



Re:

Michael Bäck skrev:
Sörpan skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
P.P. skrev:
En följdfråga: Hur mycket kördes det med 635 kontra M635? Det borde vara lättare (om än kanske dyrare) att hitta fortåkardelar till en sån motor.


Vad jag har förstått var det 635 12ventiler för hela slanten som man levde på fram till M3 E30 i ETCC under den perioden. M635 24ventiler har jag inte hittat något på och det verkar som den inte användes alls. Eftersom detta är på drömstadiet så är mina frågor mer av karaktären hur den är att köra och vad det är för spec på vagnarna. M30 motorn (samma typ som användes i Grupp A) har jag lite erfarenhet av redan och jag tror nog det skulle gå att bygga en spis när det väl kommer till skott.


M635 tillverkades i för få exemplar för att kunna klassas in i GruppA-reglementet. Var det 5000 exemplar på ett år som krävdes?


var det inte 5000 ex av grundmodellen & 500 ex av en "evo" modell med vissa klassade delar detta var väl under en 12 månadersperiod.


Låter rimligt, för Alfa 75 Evo tillverkades i runt 500 ex. Och kördes med i GrpA.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6719



Re:

Eddie Varvstopp skrev:
Har du mer bilder på kärran??


Jag har bara nån enstaka bild tyvärr från Tourenwagen Revival 2009


Lite åkbilder på 635:or från samma evenemang:




_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Exige S2, tidigare Westfield & andra Lotus
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Re: Hur är en BMW 635csi Grupp A att köra?

Verkar ganska trevlig.. http://www.youtube.com/watch?v=fa2Xjs50CW4

_________________
--
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133


Trådstartare
Supertack för bilderna Fredrik! Bra bild på insugstratten , coolt!

Fredrik -> Den filmen var riktigt bra thumbs up verkar inte helt pinkade att köra och ljudet .. Tror jag får knarka lite youtube..

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Henrik Sirath
Kävlinge
Här sen Feb 2007
Inlägg: 220



Jag har etcc säsong 84,85,86 på avi filer om det kan va intressant!

_________________
Henrik Sirath / Porsche 997 GT3 RS /Golf GTI / Porsche 993 C2
NS 7.28.4 BTG (Golf GTI)
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Läcker bil, minns dem från ETC som jag hade nöjet att följa på plats vid en del race 84-85.
635 tillsammans med Alfa GTV6 var mina favoriter som bilar, även om de var helt chanslösa mot svenska järn som Volvo 240Turbo. (men man var allt lite stolt som Svensk att Lindström, Granberg och Peggen med flera så eftertryckligt visade att vi kunde bygga racerbilar här uppe också)
Men som sagt intrycket av välljudande BMW och Alfa sexor är det som dröjde sig kvar i huvudet, förutom det stora nöjet att då själv få prova en Grupp A Golf GTI i 1600 klassen. Tyvärr fick jag aldrig ihop kulorna för att rejsa i Grp A SM med en sådan...

om jag får komma med två allmänna små råd runt historisk racing, så vill jag rekoomendera dig att skaffa ett ojbekt så snart du kan, då priserna tenderar att ta ett extra skutt uppåt, så fort nya klasser/perider införs i Appendix K. Grp A är så nytt ännu att det inte fått det riktiga genomslaget på vagnsmaterialet överlag ännu. Gäller giuvetvis alla de klassade delar du kommer att behvöa för ett maxat bygge.
Dessutom Grp H klassad bil får aldrig igneom för hsitorisk racign enlgit App-K.
Youngtimer Trophy etc är liberalare än FIA App-K i detta. Värt att komma ihåg om man tävla på fler håll än i de tyskasmei-hsitoriska sserierna (SSK kan ju gå iofs också)
Tror också att en Grp-A bil behåller värdet över tiden på ett helst annat sätt än ne Grp H bil.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



om bygget blir av så ska den se ut så här:


_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1961



Re: Hur är en BMW 635csi Grupp A att köra?

Eddie Varvstopp skrev:
Jag har ingen aning var jag skall posta detta så jag lägger tråden här så får den flyttas om så behövs.

Det är så att jag går och drömmer om BMW 635csi i grupp A utförande från 80-talet och om jag får möjlighet någon gång vill jag bygga en sån enl. Appendix K. Jag har sökt en del på nätet för att få en uppfattning om bilarna men jag har inte hittat så värst mycket. Det lilla jag vet är att egentligen var bilarna inget vidare från start (=tunga) och ersattes snabbt av M3. Grupp A var restriktivt reglemente och maskinerna kördes med insug och avgas grenrör som gatbilarna men ändå pumpade man runt 300hk (100 mer än gatbilarna). Chassiet har jag ingen susning om vad som fick göras och vad man åkte på förutom däckdimensioner.

För mig låter dessa bilar som monster med sjukt snävt register. Är det någon som vet något om dessa bilar när det gäller hur de var/är att köra? Sedan undrar jag om någon har mer info om vagnarna typ bilder på chassie, motorer, inredning o.s.v. eller specifikationer?

Märklig tråd jag har skapat men det kryllar inte direkt av dessa vagnar så att prata med nuvarande ägare är svårt (för att inte tala om provköra..) och så många biltester på nätet hittar man inte .


Vi kan vara lyckliga för att Grupp A reglementet var restriktivt - det gav oss ju bilar som M3E30, 190E 2.5-16, Sierra Cosworth för att inte glömma Mitsu Evos och andra rallyjärn.
Grupp A stipulerade (fint ord va? ) att minst 5000 bilar skulle byggas under ett år. För inklassning av modifierade detaljer krävdes att minst 500 st gatregistrerade bilar skulle byggas med de detaljerna.

Det har funnits en äkta 635 Grupp A i Göteborg men den är numer såld till Tyskland där den skall genomgå renovering.

Jag kan inte hela specen på bilen, men helt riktigt är det 3,5 l 12 ventils M30 sexan som gäller med original insug och avgas. Chassimässigt är det dock mer special med fjäderben fram i magnesium, hubbar med centrumbult och special bärarmar.

Kan nog bli lite svårt att hitta de rätta chassidelarna för att kunna åka med en nybyggd bil i historisk racing. Och de chassin som finns lär inte bli billigare...

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3133


Trådstartare
Re:

"Sigge" skrev:
Jag har etcc säsong 84,85,86 på avi filer om det kan va intressant!


Ja, tack . Kan du dela filerna publikt på så är det kalas (kanske fler som är intresserade). Annars kan du skicka PM om hur vi kan lösa det.

Bosse -> Tusen tack för inputen. Det var lite vad jag fiskade efter, någon som faktiskt har sett bilarna när det begav sig. Tackar även för mycket bra info om vad att tänka på om man ska ge sig in i det Historiska träsket thumbs up . Jag bara diggar bilarna och en sånhär skulle kunna ge mig den körupplevelsen jag saknar i min nuvarande räser. Det är det som har triggat mitt begär och det där med att skapa en vinnarbil är lite sekundärt så Grupp A spec duger gott för mig om man kan köra med RHK när den dagen kommer. Hur är det med vanliga delar från produktionsbilen, är det helt puckat att köra med det? Frågar mest i hänseende om man inte hittar alla klassade prylar o.s.v.

Sörpan -> Du läser mina tankar...

Martin G skrev:
..Jag kan inte hela specen på bilen, men helt riktigt är det 3,5 l 12 ventils M30 sexan som gäller med original insug och avgas. Chassimässigt är det dock mer special med fjäderben fram i magnesium, hubbar med centrumbult och special bärarmar.

Kan nog bli lite svårt att hitta de rätta chassidelarna för att kunna åka med en nybyggd bil i historisk racing. Och de chassin som finns lär inte bli billigare...


Den dagen jag sätter igång kommer jag först beställa homologeringspapper så jag vet lite mer om prylarna, då borde man se vilka valmöjligheter som finns. Jag är väldigt tacksam att du delar med dig av vad du vet thumbs up i detta läget när jag bara drömmer och funderar. Vet du vad som var special med bärarmarna? Är det fråga om modifierade original likt vad man sett på E30 M3 med uniballs och förstärkningar?

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Rglemetnesmässigt är det helt OK att köra med standardrylar istf för de svårfunna grupp A klassade.
om det fungkar prestandamässigt på banan är jag däremot för okunnig om BMW för att avgöra.
men såå tokiga var väl inte ens en orignalbil från Bayern på den här tiden?
Ska man vinna, så krävs det däremot äveni hsitorisk racing, att man optimerar kocneptet full ut, men är det kul klubbracing på rimlign ivå (så är det för de flesta av oss i RHK) då kan man kompromissa med värstingprylarna för att hålla kostnaderna på en rimlig nivå. Finns så mågna som lägger ribban för högt på sina byggen från start, de brukar bara bli pallbockskungar och får aldrig uppleva racingen på riktigt.
Bättre att skruva ihop det man har och har råd med och börja åka. Sedan kan uppdatera med värre gjejor efter hand.
Vet för övrigt om flera som har planer på just grp A med både Volvo 240T och Sierra.
Själv skulle jag gärna kunna tänka mig en GolfGTI (bättre sent än aldrig...) Nu har jag dock precis börjat med en Formel Vee renovering, så det lär dörja några år innan sådana planer blir verklighet för mn del.
Värt att tänka på är att de senare grupp A-bilarna som RS500 och M3 ännu inte fått historisk status.
Tror det är fram till 85 eller 86 som gäller enligt App-K. Finns rätt mycket kul ändå att hitta idetta reglemente Ford Mustang, Holden Commodore, Jaguar XJ12, Rover SD1, Alfa GTV 6, BMW 635 och 323 eller 320, Ford Sierra tror den hette XR4i? Escort XR3i, Toyota Corolla 1600 med flera.
om man får drömma lite: Kör racen i stil med dåtida ETC. Alltså med 2 förare och förarbyte, så kan man dela bil. Antingen nutidsanpassar man med 60-90 minuter race, eller så åker man full distans 3 timmar.
Skulle passa dessa FGrp A bilar perfekt!

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Det är bra Bosse, elda på

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2364



Jag har haft förmånen att klämma lite på den E24 Gr. A-bil som tidigare fanns i Göteborg.

Uprightsen i magnesium var svårt porriga! Däremot ska det vara i princip omöjligt att komma över dessa idag då de flesta är sönderkörda. Den jag fick känna på var tyvärr inte heller i funktionsdugligt skick.

Länkarmarna bak såg betydligt enklare ut, men om de såg ut exakt så här när det begav sig vet jag inte. Kanske någon annan kan bekräfta?


Tyvärr har jag inga fler detaljbilder.


_________________
Aston Martin V8 Vantage
BMW 328i Cab E36
Haase DD2 kart

NS: 38 varv
Citera
BaaderMeinhof
Köln
Här sen Feb 2008
Inlägg: 366



Re:

Sörpan skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
P.P. skrev:
En följdfråga: Hur mycket kördes det med 635 kontra M635? Det borde vara lättare (om än kanske dyrare) att hitta fortåkardelar till en sån motor.


Vad jag har förstått var det 635 12ventiler för hela slanten som man levde på fram till M3 E30 i ETCC under den perioden. M635 24ventiler har jag inte hittat något på och det verkar som den inte användes alls. Eftersom detta är på drömstadiet så är mina frågor mer av karaktären hur den är att köra och vad det är för spec på vagnarna. M30 motorn (samma typ som användes i Grupp A) har jag lite erfarenhet av redan och jag tror nog det skulle gå att bygga en spis när det väl kommer till skott.


M635 tillverkades i för få exemplar för att kunna klassas in i GruppA-reglementet. Var det 5000 exemplar på ett år som krävdes?


Men BMW körde med en (eller fler?) M635CSI på Bathurst 1983 - frågan är hur de bilarna var klassade, gurpp C?. Finns några klipp på YT från kvalet med en ylande JPS-M88 körd av Jim Richards

http://www.youtube.com/watch?v=M4Y-4s1qyRA

efter en del spektakulära bilder på Falcon-släggor etc dyker denna underbara bil upp 6 minuter in i klippet!

_________________
Anders Jonsson, 77,3 Km från NS
Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl
"Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil"
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur är en BMW 635csi Grupp A att köra?
1, 2   >>
8659 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande