Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
2142 besök totalt |
TimeAttack körning 4 sept eskilstuna ???
Finns det intresse överhuvudtaget för att köra TimeAttack i sverige? Här får ni gärna skriva varför ni inte kommer, är det datumet som är fel eller bilen eller priset eller vad det nu kan vara? eller är intresset för TimeAttack upplägget såpass lågt att det inte är intressant som evenemang? Så jag är jättetacksam för era åsikter, så jag kan lära något av det..... (och är det någon som är intresserad så går det att anmäla sig, www.slc.se för all info..... men snabbt isåfall, vi behöver ca 10-15 till innan dagens slut) mvh fredrik |
Uppfattar det som att det är inget intresse för TimeAttack egentligen då....... träningsdag ok men timeattack , näe.......
|
Jag kommer gärna.
Inte 1 gång i månaden men kanske 2 gånger per år. Senast blev det lite för mycket banträffskänsla tycker jag, är det tävling ska man kanske oxå ha en speaker som rapporterar snabba tider m.m. samt en prisutdelning. Sedan kan man inte frälsa alla genom att ha många klasser, bättre att ha max 5 klasser med 5 bilar i varje än 15 klasser med 2 bilar i varje.. ![]() /Kimmen |
Jag har inga direkta tips.....då mitt sätt att se på körningar tydligen inte stämmer in på så många andra.
Jag var med i Eskilstuna förra/första gången och tyckte det var skitkul. Liten, knixig bana gav mycket bättre och snabbare utdelning för utverdering av bilen, än vad en stor bana gör. Jag upptäckte brister i bilen på mågra minuters körning....som jag inte känt på 1,5 timmes-stint på Mantorp. För mej är inte själva tävlingsmomentet så viktigt alla gånger. Vi får ju tävling så det räcker i 5-papp+. Men...om det körs TimeAttack i tävlingsform.....deltar jag naturligtvis då också. Men då för att förbättra mej själv...och inte för att hamna på första sidan i Bilsport. Det som förundrar mej, är att tävlingsmomentet är så viktigt för somliga.....så viktigt att dom inte törs komma när det väl gäller.. ![]() om man inte kör på alla möjliga evenemang, kan man inte få någon rutin. Och utan rutin vinnar man ingenting. Kanske folk har varit på/läst om Gatebil för mycket ? Där 1000hk-bilar och dess ägare upphöjs till gudar. Men så länge man inte säljer knark....kan man ju omöjligt mäta sig med dom. Banträffar, och det TimeAttack kan bli....är ju något helt annat. Något som man gör för sin egen skull.....och då tillsammans med likasinnade. Just nästa helg.....kan det vara så, att det finns ett annat "en gång per år-evenemang" som tar folk..? När det gäller utvekling av TimeAttack-konseptet i Eskilstunsa, till en renodlad tävling....så får man nog skynda långsamt. Förslagen som kommer fram är bra. Men genomarbetade arrangemang kräver mycket folk som jobbar och SLC är ju faktiskt ett företag...och inte en klubb med en massa gratis arbetskraft. När det gäller ekonomi.....får ni andra debatera. Jag vet hur min ekonomi funkar....men har inte en susning hur ni andra har det och vad som krävs för att det ska komma många deltagare. om det inte kommer många.....så får vi hitta en annan form att köpa "vår" TimeAttack i mindre skala. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
Hejsan Fredrik här kommer lite tankar från mig om det kan vara till hjälp.
Får först svara på din fråga: För min del handlar det om att jag inte har orken att ta mig till E-tuna samt att jag helt enkelt inte har ekonomin till det nu. Kimmen och Håkan har väldigt bra synpunkter som jag delar. Jag har varit involverad i MSCC klubbmästerkap som i princip är samma sak som Time Attack och jag har själv kört sedan 2004. Det har varit mellan 30-60 ekipage på varje körning (nu är det fråga om en lastgammal klubb där detta är etablerat). Vi brukar ha 5 körningar per år på olika banor (riktiga banor, backe, flygfält och konbana) och det körs om bucklor och mästerskapspoäng. Dock är det kul och jag har sett alla typer av förare, de som bara skall använda körningen som test, de som är där för gemenskapen, de som jagar poäng och/eller bucklor och de som vill köra ifrån kompisen oberoende av placering (oftast en kombination). Tror inte jag vet någon som slutat köra för att det är tråkigt däremot har jag sett flertalet "återfall" ![]() Med detta sagt så kommer mina synpunkter med lite motivering. Skynda långsamt som Håkan säger - Satsa på 2011 med lite planering och exponering med början nu. Det jag pratar om är en handfull spikade körningar fördelade mellan Maj - oktober som inte kolliderar med andra stora event (fast det är svårt). Nu kan det vara att de två kommande körningarna ligger så pass tätt att förarna prioiterar nästa i stället. Sedan se till att synas på märkesforumen vilket jag tror du kan få hjälp med härifrån. Klassindelning - Det tjatas om det fast det inte har betydelse i verkliga livet. Dock verkar det vara något som påverkar nybörjare. Jag röstar på 3 klasser endast och bara, gatdäck, r-däck och slicks (man kan ta bilfärg istället men då blir det för många klasser ![]() Tävlings event (följer upp på Kimmen igen) - Fast poängfördelning till alla tävlande i respektive klass tror jag även ger kontinuitet och motivation för de tävlande. Är man inte snabbast kan man premieras för flit ![]() Mina förslag skall inte kräva så mycket extra i förhållande till vad du redan arrangerar. Kalendern 2011 skall i.o.f sig spikas men det står dig fortfarande fritt att ställa in arrangemangen om det trenden på få deltagare står sig. Exponeringen kan du som sagt nog få hjälp med. Klasserna och poängen är ett par extra kolumner i resutatlistan och bucklorna har jag förstått redan varit i åtanke. F.ö. tycker jag prisbilden är rimlig när jag jämför med t.e.x. MSCC Bulltofta event speciellt när man beaktar antalet deltagare och körtid. 1000-hk kärrorna kommer endå aldrig till start även om allt är betalt och hålls på Mantorp ![]() ![]() ![]() Nu har jag ordbajsat tillräckligt för dagen (inte bra för mig att vara uttråkad på ett hotellrum.. ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
Tjo,alla ideer hittils håller jag med om...själv tycker jag timeattack körning e skitskoj,ett bra sätt att se hur bilen funkar,få tider att jämföra sig själv mot vid tex ändring av lufttryck mm.. samt även fundera varför polarns bil går långsammare
![]() ![]() Men många verkar skrajja när det pratas tävling..mysko... men sant... Jag har nu varit 3 gånger på gröndal och kört,en time attack och 2x locostklubbkörning..och kommer åka dit direkt i vår igen när kör tillfälle ges... Till vanliga klubbträffar så e alltid uppslutningen tillräcklig för att ha träffen,och då handlar det oftast om endast ett bilmärke.. Folk känner nog lite trygghet när det bara e liknande bilar(bilmärke)....tex lilla golfägaren känner sig nog cool på en gtiträff men att åka på nån träff med lite gt3:or väljer han bort för att slippa va långsammast/ivägen.... Jag tror på att börja på vårkanten med att ha enbart "banträff" några gånger så folk kanske vaknar till liv och inser hur kul det e med blandade bilar på banan,och självklart lägga "GT3:orna i en grupp å fiat 126 i en annan... Inte alls blanda in ordet "tävling/träning" nånstans förrän man har sett att träffarna börjar vakna. och en sak till som det pratats om bland mina banåka polare mfl. e priset,en dag på gotland ring ligger runt tusenlappen,då blir det svårt att va nära det på gröndal som e nån meter kortare! För min del så betalar jag vad det kostar när jag vill lufta bilen på bana då det trots allt e en liten summa jämfört med allt annat,däck,bromsar,soppa mm...men dom flesta e bra på att jämföra priser mot andra träffar,sen att tex audi/bmw träffen ger 1-2 timmars effektiv körning för 700:- och att en gröndal körning säkert ger dubbla el kanske tredubbla körtiden för liknande pengar verkar folk inte ta hänsyn till...synd... Nu e det dags att släppa datorn å börja jobba in pengar till nästa körning ![]() ![]() Hej hopp.. _________________ Peter Bollnert Kör skoda pickup Kör Audi S1 replika Audi S3 -02 såld Har byggt replikor av: Audi sport quattro-såld Audi 90 imsa gto-såld Audi S1 H1 |
Jag testade Eskilstuna förra helgen för första gången betalade 250kr för en halvdag o vi var ca 15st totalt.
med max 7st åt gången på banan så kunde man köra ordentligt o till rätt pris.. Men ska man köra timeattack så är 7st för många samtidigt, man kan bara ha typ 3st för att få fria varv.. Kan tänka mig köra timeattack men absolut inte för 1000kr eller med många bilar anmälda för då blir det väldigt dyrt mot antal varv man får köra.. Jag körde nu mellan 10-15min pass sen fick bilen kyla ner sig mellan 15-30min, jag körde bara på 2:an o 3:an o hela tiden gas/broms gas/broms så bromsar m.m. blir snabbt varmt.. Han då med 63varv på 3timmar sen tog bensinen slut.. Jag kommer testa Eskilstuna igen nästa år men aldrig att jag betalar mer än säg 600kr för denna lilla bana. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
Ett tips är kanske att marknads föra sig på dom lite mer "YNGRE" forumen. garaget.org, zatzy osv. Där finns det många som snickrar på time attack inspirerade bilar och finns där då ett event ämnat för denna sort kanske det kan slå stort. Bara en tanke.
_________________ Robert Paulsson Ford Capri 3100 RS Ford Sierra M50B25T DRIFT! |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
2142 besök totalt |