Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nu har DU chansen att bli delägare i motorbana....
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (7872 totalt)
Petter

Här sen Mar 2003

Jag tycker det verkar vara en seriös satsning och många goda viljor. Därom råder inget tvivel för mig. Men jag skulle ändå vilja se en ekonomisk kalkyl för hur det ska bära sig?
Det finns många med brinnande intresse och goda viljor som satsat egna och andras pengar i projekt som sedan visat sig dödsdömda från start.
Jag menar inte pä något vis att så är erat fall. Som du påpekar har ni mycket kompetent folk i er organisation. Men då tycker jag att någon borde funderat på hur det ska bära sig ekonomiskt

jag vet att ni inte kan lova guld och gröna skogar som du säger. Vilket för mig är självklart. Men att inte kunna presentera en kalkyl för hur ni tror och hoppas det ska gå runt ekonomiskt är för mig obegripligt fortfarande.

om ni inte ens funderat i banorna hur det ska gå ihop ekonomiskt så hjälper inte alla fina namn i världen för att få det att gå ihop.

Men jag tror egentligen inte att så är fallet. Jag har svårt att tro så många med "höga" positioner skulle satts a tid och pengar på ett projekt utan ekonomisk plan.

Jag önskar bara se en kalkyl på era beräknade kostnader och era framtida beräknade inkomster för att sedan kunna göra en personlig bedömning om det stämmer med vad jag kan tro.

Jag håller förövrigt med om att man måste satsa för att vinna, och jag har varit småhandlare på börsen länge. Men då också lärt mig att inte satsa pengar på bolag som jag själv inte tycker eller tror kanuppleva de mål dom satt upp. Självklart har jag missbedömt mycket och många gånger, men jag har alltid haft underlag för att göra mina egna bedömningar, vilket jag helt saknar här

utan att vara insatt och med andrahandsuppgifter så har väl gotlandring bekostats till största del av medel från tidigare brukare av marken. Vilket gör att domsluppit mycket av kostnaderna för att färdigställa banan. Om så är fallet så blir jämförelsen ganska halt enligt mig.
Men som jag sa är det inget jag vet med säkerhet.

Men jag har svårt att tro att ni kommit så pass långt som ni ändå gjort utan att ha en ekonomisk plan som ni tror på. Och det är det jag vill veta hur ni räknat för att enligt er förhoppningsvis få ett bolag somöverlever och förhoppningsvis för aktieägarna kan ge en vinst.

Jag förstår av ditt svar på mitt förra inlägg att du inte gillade det, och jag är dålig pä att formulera mig i text men hoppas att du förstår vad jag är ute efter och inte på något sätt försöker trycka ner eran ide och visioner. Jag vill bara ha mer kött på benen för att kunna bi lika entusiastiska som er och således köpa aktier

Ps ursäkta för alla felstaviningar i förra inlägget och somsäkert även finns även i detta.

Åland
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Det är jag som ska be om ursäkt om mitt svar upplevdes drygt.
Alla farhågor och funderingar är berättigade och kräver sakliga svar.

Givetvis är vi i styrelsen frustrerade över detta. Ponera att vi kallt räknar med topfueltävling en till två gånger per år. Publik ca 10 - 20.000 personer. Ingår i affärsplan, emissionen genomförs och sedan står det klart och tydligt i miljötillståndet att Top-Fuel är inte ens att fundera på. Då om någon gång har vi i styrelsen ett stor ansvar.

I våra möten med representanter från näringslivet har man också varit tydliga med att vi ska vara väldigt försiktiga med vad vi i detta skede lovar. De vill helst ha "blankt papper" inför fortsatta förhandlingar. Finns det en massa "löften" i bagaget som kommer kosta kommande delägare pengar så ligger de i fel vågskål så att säga.

Exempelvis om vi utlovar nuvarande aktieägare 10 fria bankörningshelger varje år så räknar de snabbt ut att det är årligen inkomstbortfall på över 1 miljon kr. per år. Att i det skedet börja omförhandla eller ännu värre strunta i nuvarande aktieägare för att kunna genomföra byggande är verkligen osnyggt!

Det vi kan utlova är symbolisk meter av banan som "sin", sedan har vi också skapat ett incitamentprogram där vi ändå försöker ge de första vågade aktieägarna "payback" för sitt risktagande.

Jag tror att vi är överens om att en idealiskt roadmapp för byggandet av motorbana är väl ungefär så här.

1. Hitta markområde som är tillräcklig stort, ligger avsides men ändå ligger nära kommunikationer som väg, vatten, el, data, avlopp. (check)
2. Fixa fram ca 1 mkr (check)
3. Arrendera markområdet med köpoption. (check)
3. Kontakta FIA och/eller FIM innan du spikar ritningarna så att banan inte görs fel. Kör den i simulator. (check)
4. Gör MKB klar och invänta miljötillståndet. (MKB inlämnad)
5. Gör affärsplan utgående från miljötillståndet
6. Gör en RIKTAD emission till utvalda investerare och personer med "rätt profil" för bolaget.
7. Köp marken.
7. Bygg banan.

I krig är det ju så att fienden (i detta fall Murphy) inte anfaller när man vill och det är passligt, då måste man kunna lägga om strategin. Ingen skugga ska falla på markägaren, han har visat otroligt stort tålamod och engagemang långt utöver det man kan begära. Krasst har vi ockuperat markområdet i flera år och därmed utelåst honom från sina egna områden, nu vill han sälja, vi har första tjing, och köper inte vi det så gör någon annan det....

Jag hoppas ändå att just Ni som ställer frågorna ändå väljer att köpa aktie, vi vill och behöver ha engagerade ägare.

Nu åker jag till MC-Live i Barkarby och kikar.

Mvh AM

Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv men ack så sköna.
Citera
Alandring
Åland
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Aktieemissionen startar 14'e maj! Äntligen.
Återkommer med mer praktiska detaljer runt detta.

Q; Fick frågan om vi kan nekas miljötillstånd?
A; Svarade nej.... men vill nu i efterhand göra en rättelse/förtydligande, här uppkom ett missförstånd. Om man rent allmänt inte uppfyller villkoren i en MKB'n eller problem uppstår under resans gång kan man givetvis nekas tillstånd. Alltså är svaret Ja.

Fortsätt skicka in frågor. Behöver inte vara specifikt om emissionen.

Den som läst MKB'n noga kanske har åsikter/funderingar över att byggnaderna ska uppföras som en "gammal bondgård", dvs röda hus och vita knutar. Eller känns det som nytt fräscht grepp?
En del av svaret ligger i att området är en gammal ängsmark, när sly och skog röjs kommer den gamla vegetationen tillbaka och planeras/görs det rätt blir det väldigt fin inramning på området.

//AM

Personbästa, de dyraste och smärtsammaste tiondelarna i ditt liv men ack så sköna.
Citera
Alandring
Åland
Här sen Apr 2010

Trådstartare
"Ålandring on tour"

Fredagen 21 maj kommer representanter från Ålandring styrelse att vara i Karlskoga för att gå på miljöseminariumet arr. av SBF och Svemo. Samt kika på STCC / PrOSuperbike, givetvis. Då finns det chans att diskutera och ställa frågor direkt till oss.

5 Juni Falkenberg Motorbana, i samband med ERF (ingen entre avg). Styrelsemedlem Anders Mansén på plats. Spännande MC-race på köpet! Välkomna.

11-13 Juni. Mantorp. I samband med VW Bug-Run. Ombud på plats.

Fler spännande nyheter på gång men som först måste det bli 100% spikat, håll utkik här.

För de som önskar få prospektet hemskickat som PDF fil kan redan nu kontakta danne@alandring.com och be att få bli uppsatt på mailinglistan.

Intressant?

mvh AM

Citera
Alandring
Åland
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Åland Ring - Åland Motor Events AB har idag beslutat ändra villkoren för den emission som bolaget tidigare beslutat om. De villkor som ändrar är aktiens pris som blir 250 euro (ca 2400 skr) istället för 500 euro och antalet emitterade aktier ökas till 3000 istället för 1500.

orsaken till upplägget ändras i detta skede är signaler från potentiella ägare och från bolagets ägare Ålands motorklubb rf:s styrelse som vid sitt möte i veckan diskuterat emissionens upplägg. Det har kommit tydliga signaler om detta från den intresserade allmänheten varför bolaget vill vara lyhört och ändrar upplägget enligt ovan.

Detta innebär att emissionens start förskjuts några dagar, bolaget informerar om nytt datum så fort som möjligt.

Se mer info på www.alandring.com under aktieemission.

Citera
Alandring
Åland
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Info från hemsidan....

Aktieemission i Åland Ring - Åland Motor Events AB

Bolaget genomför för tillfället en aktieemission fr.o.m. 11 juni 2010.

För att läsa prospektet, www.alandring.com / aktieemission.

För att teckna aktier, gör så här:

Alternativ 1:

På samtliga åländska bankers huvudkontor i Mariehamn finns möjlighet att ta del av prospektet och teckna aktier. För att teckna aktier ska du skriva på en teckningsförbindelse och betala in rätt summa på bolagets bankkonto. Du kan skriva ut teckningsförbindelsen, fylla i den på förhand och ta med den till banken.

Alternativ 2a:

Ta del av prospektet ovan. Fyll sedan i teckningsförbindelsen (klicka här) som pdf-fil.
OBS! Detta kräver programmet Adobe Acrobat, inte bara Acrobat Reader.
Skicka sedan komplett ifylld teckningförbindelse genom att klicka på "Skicka med e-post" eller
genom att spara den och skicka den som bilaga per e-post till adressen: aktie@alandring.com
Betala sedan in rätt summa till något av bolagets bankkonton som anges på teckningsförbindelsen och i prospektet.

Alternativ 2b:

Ta del av prospektet ovan. Fyll sedan i teckningsförbindelsen (klicka här) som Word-fil.
Spara den ifyllda filen och kicka sedan filen som bilaga per e-post till adressen: aktie@alandring.com
Betala sedan in rätt summa till något av bolagets bankkonton som anges på teckningsförbindelsen och i prospektet.

Alternativ 2c:

Ta del av prospektet ovan. Kopiera in texten från teckningsförbindelsen (klicka här) i ett mail, fyll i alla uppgifter
direkt i mailet och skicka sedan per e-post till adressen: aktie@alandring.com

Alternativ 3:

Skriv ut teckningsförbindelsen, fyll i den för hand och skicka den per post till adressen:
Åland Ring - Åland Motor Events AB, PB 2003, AX-22111 MARIEHAMN, Åland eller faxa den till +358 457 3134 237

Aktierna är tecknade när pengarna är inbetalda på bolagets konto.

om du har frågor om emissionen kan du kontakta bolagets VD Danne Sundman på
tel.: +358 457 343 2003 eller e-post: danne@alandring.com

Citera
Alandring
Åland
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Vi besöker olika möten och träffar.
om man vill träffa representant för projektet och diskutera aktieemissionen (erhålla aktieprospekt) kommer dessa att finnas närmast på:

17 Juli American Car Show, Norrtälje
27-29 Juli Bike Weekend, Karlskoga
29 Juli - 1 Augusti Veidec Festival EM dragracing Mantorp
6-8 Augusti Classic RR 45 Årsracet Linköping

(Listan är preliminär och kan ändras med kort varsel).

mvh AM

Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

Hur går det för er? Några nyheter ang. banan, aktieemissionen eller annat?

MVH

Åland
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Hej Krullert
Ledsen för sent svar, precis hemkommen från två tävlingshelger i följd.

Handläggandet av den inlämnade MKB'n rullar på bra, det har varit semestertider men jobbet återupptas nu på allvar till hösten. Vi har nu i sommar haft möte med myndigheterna ute på själva området och dess periferi, rent allmänt känns det just nu riktigt bra!

Det bestämdes redan på förhand att vi inte kommer lämna ut några detaljer om hur själva aktieemissionen avlöper, tidigast sista augusti då emissionen är klar.

Vi har varit på tävlingar och träffar i sommar och delat ut aktieprospekt (till pappers) samma PDF som finns på hemsidan www.alandring.com för nedladdning.

om jag får passa på i tråden....

En fråga som ofta återkommer är vilka ekonomiska risker man tar om man köper en aktie?
Lyckas emissionen blir man lycklig delägare i ett bolag som äger ett ca 700.000 m2 markområde som är väldigt noga kartlagt och inventerat! Projektet tar ett jättekliv framåt mot själva förverkligandet! Vilken spännande vinter vi då har framför oss.

Lyckas inte aktiemissionen inbringa de +500.000 euro, som krävs för markområdet, faller emissionen och vi alla som satsat pengar får givetvis tillbaka insatt belopp, minus kostnaderna för själva genomförandet av emissionen (tryckandet av aktieprospekt, utskick till hushåll samt radioreklam i lokalradio osv).

Gärna mer frågor, funderingar.

om det finns intresse bland rejsa.nu att göra dagstripp till Åland (kostar några tior) så planerar vi att göra en rundvisning på själva markområdet inom augusti månad. E-posta en intresseanmälan på; danne(a)alandring.com så återkommer vi med datum.

Mvh AM
www.alandring.com

Citera
Alandring
Åland
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Pass på, bara 11 dagar kvar....spännande!
Frågor?

mvh AM

Citera
Alandring
Åland
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Sista chansen idag.
Frågor?

mvh AM

Citera
Alandring
Åland
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Har missat och meddela här på rejsa.nu att emissionen (på begäran) förlängdes t.o.m sista oktober (t.o.m söndag med andra ord). Men sedan "stänger butiken"! Passa på.

Kan även passa på och meddela att de "sista" efterfrågade dokumenten, som del i MKB'n och i sökandet av miljötillståndet, lämnas in nu på fredag. Sedan är det bara att vänta. Spännande vinter m.a.o.

Frågor?

mvh AM

Citera
Allmänt banåkaforum
Nu har DU chansen att bli delägare i motorbana....
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (7872 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande