| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Reducera överstyrning med främre krängare?
|
1943 besök totalt |
|
Har problem med lite för mycket överstyrning på min M3:a Kör med justerbara krängare från H&R. Hade egentligen velat gå över till min original krängare bak, men tyvärr har den kommit bort i en flytt..
Frågan är om jag i stället kan ställa främre krängaren lite hårdare? Har inte helt koll på det här med chassiedynamik, men det känns som om jag bara tappar fäste fram genom att ställa främre krängaren lite hårdare. Den bakre krängaren är redan ställd i det mjukaste läget (av två hål) Bakre dämparna (PSS9) har jag justerat lite mjukare, vilket blev en aning bättre. Tacksam för alla tips _________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||||
|
Du kan ställa främre krängaren lite hårdare för att minska överstyrningen.
Du kommer att tappa fäste fram genom att ställa framkrängaren hårdare men det är ändå bakvagnen som begränsar hur snabbt du kan köra igenom kurvan. Kontrollera också hjulvinklarna, kan vara dem som gör att du har dåligt fäste bak. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
|
M3an är lite lurig vad gäller framkrängare och grepp.
Klassisk teori säger att hårdare krängare fram ökar understyrningen. Men M3an har McPherson och du tappar rätt mycket camber när vagnen rollar och i flera trimningstips till M346 så gäller hårdare framkrängare för att minska understyrning, dvs camber förlusten är större än effekten av ökad load transfer. Se här: http://www.thorneymotorsport.co.uk/tuning/Adjustable_Suspension_Setup.shtml Beroende på när du får överstyrning (ingång, mid, exit) kan det därför vara effektivare att pröva något av de andra tricksen i guiden för att minska överstyrningen; sänka bilen bak, öka däckdimension bak, mer bakcamber, mjukare bakfjädrar, mjukare dämpare (där du gjort en del) innan du tajtar krängaren fram, kolla guiden. Det är ju också mycket roligare att försöka öka greppet bak än att sabba det man uppnåt fram . Guiden har nog ett fel i sista schemat, det ska stå "increase rear wheel camber".
Vad som gäller i ditt fall med dina vinklar, däck mm får du testa. _________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||||
|
Tack för "snabba" svar!
Det är möjligt att jag skulle ha lite mer camber bak. Kör nu med 2,5 bak och 3,3 fram. Risken med mer camber bak, är att jag kanske tappar lite fäste i utgången på kurvan. Björn: har skummat genom Thorneys tips(mkt bra). Om man går på hans linje så rör man inga prylar fram för att minska överstyrning. Jag hade en ide om att hårdare ställd krängare fram kanske även skulle öka trycket bak.? Jag får se hur jag går vidare. Bytte just mina utslitna Yokohama bakdäck till michelin cup. Snål som man är, så får framdäcken sitta kvar någon banträff till. Blir en intressant kombination Michelin/Yokohama.
_________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||||
|
Re krängare och grepp:
1. Lasten jämt fördelad på två däck på en hjulaxel ger bättre grepp än samma last fördelad på ett däck tex ytterhjulet. 2. En hårdare satt krängare skjuter mer av lasten mot ytterdäcket, dvs totalt grepp på hjulaxeln minskar enligt 1. (detsamma gäller hårdare fjädrar och dämpare). Du minskar alltså greppet fram om du styvar den krängaren(/fjädrarna/dämparna). _________________ Björn Fehrm E46 M3 Cabrio |
||||
|
På min bil kör jag H&R krängare fram på det hårdaste (har jag för mig) och original bak. I mitt fall botade det understyrning att gå på hårdare krängare fram.
Jag kör camber bak ungefär som dig, 2,4 och fram lite mindre, ca 2,9 nu. Underbart neutral Har du provat justera däckstryck något? Jag kör lika runt om.. Du kanske skulle prova lite högre tryck fram? _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||
|
Halloj Erik,
Du måste nog leta fram originalkrängaren är jag rädd. Jag höll på och fipplade skitmycket med H&R krängaren förra säsongen innan jag gjorde en snabbtest med original och fick perfekt balans i bilen
Nu med en fet GT-vinge i bak på bilen så fungerade H&R krängaren bättre, men jag han inte labba så mycket innan jag ställde av bilen
_________________ Pontus Oldberg Ring Knutstorp - 1:07.8 Sturup Raceway - 1:10.6 Mobil: 0768 582240 |
||||
|
Re:
Kul med input från folk som kör med liknade prylar Kör för det mesta med lite mindre däckstryck bak. Körde på Mantorp igår med Michelin bak: Enormt bra grepp och ingen överstyrning.
Blir intressant att se hur bilen går med cup-däck runt om _________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||||
|
Re:
Tjena Pontus, jo den där bak-krängarn måste fram. Annars är alt. att skaffa en rikitig vinge likt din
Har faktiskt redan varit igång och kikat efter en beg. bakucka för att bulta fast en större variant av vinge. _________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||||
|
Re:
bilen blir inte bättre än vad däckena är.......första man byter innan man börjar skruva inställningar _________________ jimmy Ohlsson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1943 besök totalt |