Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 2.3 16v Rallybil -Såld!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
45160 besök totalt
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Re:

Jovani skrev:
och intrycket av bilen som rally slägga blev....?

Jag tycker att bilen känns bra. Men har ju aldrig kört en rallybil på små grusvägar förut, så har inte så mycket att jämföra med.
Det jag tänkte mest på var väl egenligen att motorn skjuter på riktigt bra. Har kört bilen endel i industriområdet vid mitt garage, och har tyckt att den går helt okej, men inte så man blir rädd direkt. Då är det en bred lång rak väg.. när man drar ur motorn fullt på 2an och 3an på en smal grusväg med massor med träd och skit brevid vägen så känns det betydligt fortare
Bromsar och väghållningen känns också bra, men som sagt så har jag ju inte direkt nått att jämföra med.

Ser fram mot att få ladda på ordentligt på första riktiga tävlingen.

Broman
Haninge
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Här kommer ett litet bildbevis på att bilen har luftats i skogen

Det är sommaruppehåll i dom flesta cuper nu, så ser ut som att första riktiga tävlingen blir i Strängnäs den 14/8.

Ps: om någon känner till en biltransport som är till salu så skicka pm. (prisklass max 20-25k)

Broman
Haninge
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Nu på lördag ska det gasas i strängnäs. Jag körde bilen endel förra helgen, och allt verkar hålla ihop, så får hoppas att det gör det i tävlingstempo också

Har inte löst nån transport än, men har ju flera dagar kvar innan jag ska köra

Da_Snake
Nora
Här sen Nov 2005

Kul med lite andra bilar än 940 och Golf i grp H!
Vi åker i strängnäs vi med, svart och orange 940 i VOC A.

Stockholm
Här sen Jun 2004

Lite annorlunda rallybil iallfafall thumbs up även om en annan aldrig skulle ge sig på å gasa järnet bland massa träd o grejor

om du bestämmer dig för att åka vidare med MS-boxen skulle jag rekomendera en uppgradering till MS2 CPU:n om du inte redan har den på ditt v2.2 kort. Skrota Megatune, Tunerstudio är mycket enklare, smidigare och har även autotune o annat. Nu finns det även MS3 med rätt mkt flotta funktioner, kommer troligen byta min MS2 v3 box till nästa säsong.

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Nu är min första riktiga rallytävlig slut, och det gick helt klart mycket bättre än vad jag hade kunnat hoppas på

Tävlingen:

Totalt 71 startande var det varav 9 st i C 2WD som jag kör i.
Tävlingen var på Strängnäs motorstadion där det normalt körs Rallycross och folkrace. Nu var det en paralellrallysprint där två bilar startar samtidigt, men kör olika spår för att minska risken att man ska köra på varandra. Dock åkte man på samma väg en del av sträckan.
4st SS skulle köras, två starter i varje spår.

Här står bilen på startplattan efter en b-besikning som gick bra, inga anmärkningar thumbs up

SS1:

Då blev det dags för min första start, hyffsat nervöst men väldigt kul

Eftersom jag aldrig kört bilen i racetempo förut så försökte jag köra lite lugnt i början, men det var för svårt att hålla sig Laddade på och hade inget direkt flyt i körningen, gick mycket på sladd och ryckigt och så.. Efter halva första sträckan ska jag igenom en hårnål (~180° kurva) och ska dra i 1a växeln, men då är spakstället helt slappt. Ett stag mellan spakstället och växellådan har lossat, så 2an är i och det går inte att byta växel. Så det blir att ladda så bra det går på 2an och åka i mål.

Slutade på 6e plats (av 9) på första sträckan. Tyckte det var rätt bra ändå. Blev lite stressmeck med lite najjtråd och annat skrot för att få ihop spakstället inför SS2 , men blev klar med några minuter till godo
Fick även lite tips från dom som är lite mer erfarna om hur jag kör. Sånt uppskattas alltid! thumbs up

SS2:

Nu tog jag det mycket lugnare. Eftersom det var asfalt i nästa alla svängar så försökte jag köra lite mer banracingspår och körstil. Det kändes bra och på tiden visade det sig att det var rätt sätt att köra på.
Efter SS2 låg på 3e plats, endast 0.2s före Pelle Mattson som jag normalt jobbar med på AVL.

SS3:

Inför SS3 gick jag och min kartläsare igenom lite spårval och diskuterade om var vi kunde åka fortare.
Åkte utan några direkta misstag och satte dagens snabbaste C2WD tid! Nu känndes det riktigt bra, och jag klättrade upp till en 2a plats.

SS4:

Nu lyckades jag bli riktigt nervös. 1a platsen var hyffsat nära, men även 2an och 3an var väldigt kort tid bakom mig. Skulle man ladda på ordentligt och satsa på 1a platsen eller ta det lugnt så man inte gjorde några misstag... "Ingen minns en fegis" heter det ju, så det var full attack som gällde. Hela sträckan känndes rikigt bra, fort gick det. Tyvärr blev det en miss i en hårnål där jag gled ut vädligt långt från idealspår. Eftersom resten gick så pass bra så blev det endå en helt okej tid.

Efter tävlingen:

Visste ju att det gick bra för mig, men största frågan då var hur det hade gått för dom andra. Parkerade Mercan i depån och satt och väntade lite... Sen kom min flickvän springade och man såg på henne att resultatlistan såg bra ut! Slutade med en 1a plats och en stor fin pokal. thumbs up

Jag med svart t-shirt (och svarta händer efter panikmeket ) och min kartläsare Kalle.
Här är en resultatlista med alla tider från dom i min klass:
http://www.strangnasams.se/bil/dokument/100814/resultat/2wdc4.pdf

Det var allt från Strängnäs, filmer (tyvärr inga incar) kommer senare ikväll eller imorrn.

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Bra jobbat!
Det där verkar vara en kul tävlingsform.

Haninge
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Re:

Lennart Mäkinen skrev:
Bra jobbat!
Det där verkar vara en kul tävlingsform.

Tackar!
Ja, det var väldigt kul det där

Här är en liten film. Filmat rätt långt ifrån och med dålig kvalite, men bättre än inget
http://www.youtube.com/watch?v=5SThUYXKRSw

Har lite att göra med bilen nu också.
- Fixa växellänkaget ordentligt.
- Byta bussningar i hela framvagnen.
- Mappa ordentligt. Blev lite stressat sist, och motorn går rätt dåligt runt 3-5k rpm. Känns som den går väldigt fett och misständer lite.

Broman
Haninge
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Jag har fått lite nya bilder mailat till mig från en Ingemar Carlsson, tack för det . Som tur var så syndes bilen som hade snurrat rätt bra, så blev inga plåtskador

Da_Snake
Nora
Här sen Nov 2005

Grattis!!
Vi blev 2a i VOC-A efter en kul strid om hundradelar hela dagen.

Jag såg ett par av dina åk, det såg riktigt bra ut. Man kan inte tro att du är nybörjare direkt.

Haninge
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Re:

Da_Snake skrev:
Grattis!!
Vi blev 2a i VOC-A efter en kul strid om hundradelar hela dagen.

Jag såg ett par av dina åk, det såg riktigt bra ut. Man kan inte tro att du är nybörjare direkt.

Tack, och grattis till din pokal

Hittade en till rätt ball bild på mercan. Spårvalet ser rätt galet ut, men vägen var delad med konor lite längre fram och jag skulle till vänsterspåret.

Sen har jag fixat lite med bilen inför nästa tävling.
La ner lite mer tid på mappingen så nu går den på lambda 0.88-0.9 på hela registret, även vid snabba transienta förändringar.. Eller för att vara exakt, överallt utom vid snabbt gaspågrag på tomgång.
Transienthanteringen av bränsle i MS är bara en tabell som är oberoende av varvtal och last, så vill man att den går bra vid normalt tävlingstempo så blir det dåligt från tomgång. Sånt man får leva med.

Sen har jag svarvat nya bussningar i spakstället.
En bild på orginal:

En av dom bussningarna hoppade ur armen på senaste tävlingen, så nu har jag svarvat delrinbussningar som jag pressade in. Nu borde jag slippa problem med bussningar som hoppar ur

Jag är anmäld till Kolsva nu på lördag den 4/9 och sen Gnesta den 25/9. Båda är skogstävlingar och tror jag kommer ha svårare att hänga med i dom då det krävs lite mer erfarenhet för att läsa hur vägen ser ut osv. Var lättare på en folkracebana där man såg hela vägen hela tiden.

Broman
Haninge
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Kom på en till sak.
Däcken som sitter på nu är riktigt dåliga, och jag har nästan nya däck på några andra fälgar. (15" mb190 orgianlfälgar)
Kunde inte sätta dit dom eftersom hjulbultarna var för korta, så måste hitta några före lördag. Nån i stockholmsområdet som sitter på några extra, eller nån som vet var man hittar dom? Antar att det är väldigt dyrt om man går till mercedes och vill köpa..

Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009

Re:

Broman skrev:
Kom på en till sak.
Däcken som sitter på nu är riktigt dåliga, och jag har nästan nya däck på några andra fälgar. (15" mb190 orgianlfälgar)
Kunde inte sätta dit dom eftersom hjulbultarna var för korta, så måste hitta några före lördag. Nån i stockholmsområdet som sitter på några extra, eller nån som vet var man hittar dom? Antar att det är väldigt dyrt om man går till mercedes och vill köpa..

Köpte längre hjulskruvar med "rund" kona till min biltrailer i våras hos en större däckfirma här i Göteborg, borde funka i Tokholm också

VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
knasen44
Luleå
Här sen Okt 2006

Ny på att skriva
inlägg i forumet

hmm låt mig gissa? fälgarna är typ "8-håls" fälgarna?
med väldigt långa bultar?
det som är ganska spec med en del av mercedes fälgar är att dom inte har vanlig kona på bultarna utan en radiekona.

bifogar även en bild på lite olika varianter av hjulbultar jag kommit på när jag ordnat komplett uppsättning bultar till mina fälgar:)

vi börjar först från vänster då:
dom två första är mercedes orginal (dock olika storlekar på huvudet, den längre är mer vanlig)
den tredje är någon eftermarknadsbult misstänker jag, dock inte säker...
och den längst till höger är ett perfekt exempel på en bult man ej skall använda!.
Förra ägaren på mina Amg-kopior tyckte inte det var så noga med rätt modell.
som man ser på bilden har denna bult ej radiekona utan vanlig kona, därför har den ej haft lika mkt anläggning mot fälgen som de andra bultarna.

Sen är det även väldigt viktigt och inte ha för långa bultar
(bultarna sliter sönder alla handbromsdelar direkt när du kör iväg DYRT!)

Bästa tipset till dig och hitta bultar är skroten, har själv+polare gått på däckfirmor men ingen här i luleå har i alla fall fått tag i dessa lite "speciella" bultar. finns på mercedes men kostar en bra slant där!

oj långt inlägg på en sån obetydelsefull sak som hjulbultar men hoppas de hjälper dig!

Haninge
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Fälgarna är lika som på den här bilden: (5 hål)
http://bringatrailer.com/wp-content/uploads/2009/07/1987_Mercedes_Benz . . . .

Jag åkte till Intera och köpte nya bultar. Tog med en gammal så man kunde jämföra så dom blev lika, fast längre.
Tror inte det är några bekymmer med handbromsen då jag har hydraulisk handbroms och alla orginalgrejjer är bortplockade.

Broman
Haninge
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Igår (4/9) var vi och åkte i Kolsva. Förra tävlingen var ju på en rallycrossbana, så det här blev den första i skogen. Körde debutanttävlingen i skogen också, men körde så lugnt då, så fick ingen riktigt känsla för hur fort det går att åka.

Tävlingen bestod av 3st SS, varav en som kördes två gånger.

SS1 tog vi det väldigt lugnt på eftersom jag inte alls visste hur hur bilen beter sig på grusväg och hur bra fäste det var osv. När vi såg tiderna i efterhand visade det sig att vi var sist efter första sträckan. Mot slutet av sträckan började vi åka lite fortare, och bilen känndes riktigt bra.

SS2 laddade vi på hyffsat direkt från start. Riktigt rolig sträcka som var lätt att få ett bra flyt på.

SS3 (som var samma som 1a). Nu laddade vi på ännu mer. Inget riktigt bra flyt i åkandet, men kul som f*n var det.

När vi gick och kollade på tiderna så visade det sig att vi slutade på 3e plats (10 startande). Mycket bättre än vad jag trodde, även som det slutade ännu bättre på förra tävlingen.

Sammanfattningsvis så måste jag säga att det var mycket svårare än vad jag trodde att köra fort på små grusvägar. Utan noter får man ju sitta och kolla i naturen och på bromsspår och liknande och försöka bedömma vart det svänger och hur skarpt det är. Men sånt lär man sig säkert med tiden antar jag.
Blev lite förvånad också över hur fort det går att åka på grus. Däcken håller i riktigt bra, så nu i början var det mest den "mentala spärren" som satte stopp. Men den ska nog gå att träna bort

Ska försöka söka rätt på lite bilder och kanske nån film. Om någon här har (eller hittar nått) så är det bara att posta i tråden.

eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006

Re:

Roos skrev:
Lite annorlunda rallybil iallfafall thumbs up även om en annan aldrig skulle ge sig på å gasa järnet bland massa träd o grejor

om du bestämmer dig för att åka vidare med MS-boxen skulle jag rekomendera en uppgradering till MS2 CPU:n om du inte redan har den på ditt v2.2 kort. Skrota Megatune, Tunerstudio är mycket enklare, smidigare och har även autotune o annat. Nu finns det även MS3 med rätt mkt flotta funktioner, kommer troligen byta min MS2 v3 box till nästa säsong.

Han har MS1 CPU'n, men det är någon hemmabyggd (hemma etsat osv.) box så vet inte hur bra/dålig den är.
Du glömde dock att nämna att tunerstudio är mer krävande och att det kostar pengar om man vill ha full funktionalitet.

Porsche 924 1978
För Motorarbete: CRS Motorrenoveringar nigell.com
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Nu är det dags för en riktig rallyhelg.

På lördag kör vi i Gnesta, runt mjölkpallen pokalen. Den är en skogstävling som är totalt 120km lång, varav 28km SS fördelat på 4st sträckor. Eftersom jag är medlem i Gnesta MK så är det även min hemmatävling. Kanske verkar konstigt att jag är medlem i en klubb som ligger 10mil hemmifrån, men det beror på arbetskamrater som också kör rally och är medlemmar där. (och att gnesta mk är en så bra klubb
Totalt 105 startande varav 16 i min klass, så kommer bli tufft att fortsätta med pokal i varje tävling som det har varit hittils.

På söndag är det lilla vm på högstabanan i Haninge. En rallysprint på 3*1.5km där dom två bästa tiderna räknas. Sträckan går på folkracebanan och runt depån ett varv. A-B-C chafförer kör i samma klass här eftersom det är så pass få som kör. Blir nog svårt med bra placering här också.
Det känns lite mer som en hemmatävling eftersom jag bor några minuter från banan och har varit där och kollat på mycket folkrace/rallycross. Har dock inte kört själv på banan förut.

Bilen är klar inför helgen, har inte behövt göra så mycket sen förra tävlingen.

eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006

Lycka till i helgen
Jag håller tummarn för er.

Porsche 924 1978
Citera
Broman
Haninge
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Nu är det äntligen lite lugn och ro efter en minst sagt hektisk helg.

Runt Mjölkpallen pokalen körde vi på lördagen. Gick upp kl 04:45, åkte till garaget och hämtade rallybilen och åkte och jobbade lite före det var dags att åka till tävlingen i Gnesta.

SS1 var en sträcka som passade min bil riktigt bra. Bred och snabb väg med några kluriga krön. Vi siktade självklart på pallplats (tror det var 16 anmälda, men 14 som körde i min klass). Så det gällde att ladda fullt från start. Allt känndes bra och gjorde inga direkta misstag. Killen som skriver upp tiden på tidkortet i målet sa att vi hade åkt riktigt fort, så då blev man ännu mer taggad. (Visade sig sen att vi var 2a i klassen och hade åkt snabbare än många av B och A -chaffisarna också.)

SS2 var en väg som nomalt är bommad och inte används så ofta. Det gjorde att den blev väldigt sönderkörd, och det blev inte direkt bättre av att C2WD som jag åker i körde sist av alla bilar. Fick en hyffsad tid på den sträckan.

Efter SS2 låg vi 2a i klassen och det var dags för service. Var inget att göra med bilen, så passade på att dricka lite Red bull

SS3. En riktigt rolig väg som tyvärr sket sig ordentligt för mig. Efter nån kilometer var jag ner en sväng i diket. Kom upp direkt på vägen, och bilen känndes bra så laddade vidare. Men efter några hundra meter började bilen styra riktigt dåligt åt vänster. (Hade fått pyspunka på höger framdäck). Försökte åka vidare, men nån kilometer senare hade däcket gått sönder helt och vi åkte på fälgen. Så var bara att stanna och byta däck. Det tog några minuter, så där försvann all hopp om en bra placering.

SS4. Bytte ju däck på SS3, så vi hann precis i tid till TK i SS4 och kunde köra den också. Åkte dock rätt sakta eftersom bilen inte känndes helt 100.

Efter tävlingen konstaterade vi att hjulupphängningen hade fått sig en smäll, och hela bärarmsinfästningen var lite in/bakåt-tryckt. Skulle ju köra på söndagen också, så blev lite stressmeck med att få till hjulinställningen hyffsat så det skulle vara körbart. Kom väl hem lite före 12 på natten nångång, hyffsat sliten.

På söndagen åkte vi lilla vm på högstabanan. En sprint med 3st SS där dom 2 bästa tiderna räknades.
Bilen känndes rätt dålig och betedde sig inte alls som jag ville. Jag körde iallafall alla tre SS och slutade 7a av 21 i min klass där A, B och C chaffisar körde tillsammans. (var bara en C förare som var snabbare än mig, rester var A förare). Jag kännde mig inte heller på topp efter gårdagen.
Så med tanke på omständigheterna gick det ändå helt okej.

Tappade vingen på sista sträckan också. Den satt tydligen inte så bra, hehe. Men tycker nästan att bilen ser bättre ut utan vinge. Tveksam till hur mycket nytta den gör, så får se om jag åker utan eller med nästa år.

Söndagkvällen gick åt till att kolla upp bilen lite noggrannare, och den måste definitivt upp i riktbänk. Skadan vid bärarmsinfästningen var lite värre än vad vi tyckte den var från början.

Så.. nån som vet om nån som är duktig på att rikta mercedes så hör gärna av er. Man måste tydligen ha några specialla saker att spänna upp bilen med som man inte behöver med andra bilmärken.

Det var allt för nu. Bilder och filmer kommer upp inom några dagar, hade med mig några polare som fottade och filmade.

eraezer
Sverige - Järfälla
Här sen Feb 2006

Tja,
kul att ni gasar vidare men trist med hjulupphängningen :-/
Hoppas att ni får ihop det till nästa körning när det nu blir

Porsche 924 1978
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mercedes 2.3 16v Rallybil -Såld!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>