| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Shell V-Max 99 oktan för banåkning?
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 17 besök senaste veckan (23694 totalt) |
|
Re:
De har ju redan slopat 98 på stationer där det fanns innan om skyltningen till ST1! Bilen går ju så mycket bättre och längre på 98 än på 95! Tänk om folk provade och köpa lite renare bensin än spritblandat halvfabrikat! |
||||||||||
|
Re:
Fast vad jag vet så går det att ta ut mer effekt med etanol än ren bensin... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||||
|
Re:
Jo, fast då måste ju bilen vara anpassad för det?! Går väl åt 30% mer etanol för och väga upp vanlig bensin! Jag har då märkt att jag kommer fler kilometer på en tank 98 än en tank 95 med samma körstil och liknanade körning! |
||||||||||
|
Re:
Låginblandad etanol blir väl 10% nu, det klarar alla bilar. Hurvuda det blir någon märkbar effektvinst vet jag inte, men det är inte sämre än 95 okt iaf... Ska du tanka E85 msåte givetvis bilen anpassas. Dels bör ju systemkomponenterna tåla etanolen, dels bör du ha en annan mappning som tillvaratar bränslets egenskaper maximalt. Själv åker jag en Saab 9-5 2,0T Biopower. Den ger i orginal 150 hk med bensin och 180 hk med E85. Ävne vridmomentet blir märkbart bättre med E85. Men precis som du säger så ligger förbrukningen med E85 20-30% högre. Det är baksidan, men jag åker oftast med E85 i tanken enbart pga att bilen är både piggare och trevligare i gången då. Men med släp på väg till race blir det 95 okt pga förbrukning. Skillnaden i bruksbilen mellan 95 och 98 oktan är betydligt midnre både avseende effekt och förbrukning. Men det beror nog mycket på hur tillverkaren mappar styrsystemet. (jag är ganska ointresserad av chipstrimning, men har fudnerat på att testa BSR steg 1 till min bil för att se hur bränsleförbrukningen påvekras av en mer optiemrad mappning) Men om vi ska vara ärliga, hur mågna på Rejsa tankar V-Power för att komma längre på dropparna? Det är nog andra preferenser som påverkat det valet av soppa. Hur som helst min bruksbil har bara gått några få ggr på V-Power, men racerbilar och ungarnas kartar tankar jag helt klart med V-Power och vill så göra icfrmatidne ocxkså. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||||
|
Aj som f'n, klart dåligt. Har iof kännts som det bara var en tidsfråga innan vpower försvinner. På bana köra jag nästan alltid med vpower, ger en klart bättre marginal mot spikning jämfört med vanlig 98, klart värt mellanskillnaden. Shell i götene har iaf sin årsinkomst säkrad efter två banmöten med min turbomaskin
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||||||
|
Vi får väl lobba för att få pumpar med Aspen+ vid varje bana, STCC kanske kan hjälpa till (de brukar vara bra på att tvinga fram saker).
OKQ8 alkylat säger de är bara 95 oktan (98 och det hade varit ett självklart alternativ) medan Aspen+ är 98/92 (RON/MON). Aspen R är (102/89, maxade FIAspecar) Men att pröjsa premiumpriset är det ju få som vill (om det inte bara är på banan som det gäller). |
||||||||||
|
Re:
Snackade med några STCC killar i helgen och Aspen 98 kostar 16,50kr/liter. Vet inte om det var med eller utan moms iofs. Men till det priset är det klart värt att tanka racebilen med Aspen. Bränslekostnaden är inte den stora posten på en tävlingssäsong. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||||
|
Re:
Jag skulle misstänka att 16:50 är utan moms (eller tankbilspris). |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Shell V-Max 99 oktan för banåkning?
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 17 besök senaste veckan (23694 totalt) |