Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur vill man att sin bil ska se ut på bild på bana?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (16682 totalt)

Hur ska bilderna se ut?
Bild 1 - Version 1
88%
 88%  [ 84 ]
Bild 1 - Version 2
4%
 4%  [ 4 ]
Något helt annat!
7%
 7%  [ 7 ]
Totalt antal röster : 95

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
Sorry

[OT]

Hur kan han i främre bilen ha framhjulen rakt fram och inget "styr-emot", speciellt så sent i kurvan. I ingången kunde jag ju tänkt mig ett fett fyrhjulsställ med temporärt inget styra-emot. Men där?!

[/OT]

Är bilen tillräckligt bra balancerad (mekaniska greppet) och airodynamiken inte blandar sig i för mycket kan man åka så. Har själv åkt ovalbana på is med gokart på det sättet samt förr när däcken var stenhårda och sladd bättrade på greppet.
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Re:

Björn skrev:
Magnus Thomé skrev:
Sorry

[OT]

Hur kan han i främre bilen ha framhjulen rakt fram och inget "styr-emot", speciellt så sent i kurvan. I ingången kunde jag ju tänkt mig ett fett fyrhjulsställ med temporärt inget styra-emot. Men där?!

[/OT]

Är bilen tillräckligt bra balancerad (mekaniska greppet) och airodynamiken inte blandar sig i för mycket kan man åka så. Har själv åkt ovalbana på is med gokart på det sättet samt förr när däcken var stenhårda och sladd bättrade på greppet.

Precis, mekaniska greppet (inte minst dagens perfekta, men tråkiga däck) och aerodynamik ger både foton och körning tråkigare Downforce is for chickens - Sideways is for racers.

Intressant tråd. Själv har jag under många år försökt lära om till digitalfoto, men gamla hundar har det svårt Får inte till fartkänslan riktigt med min D80 trots försök att lura alla ettor och nollor i kameran.
Tekniskt sett är det ok, men känslan.... saknar mina gamla Nikon F och F2 med Tri-X och Kodachrome II.

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Prövar med några bilder, enligt mig halvdana, men kan vara kul med lite tips på vad man kan utveckla.
en egen forumdel om bil och racing foto vore uppskattat. ett intressant ämne!
Många som lägger ut på rejsa är ju superpa fotografer. Kanske vi som inte är så avancerade kan få ta del av lite tips?

vill nog inte ha mer oskärpa än så här. När jag kör kamerna i programmet där jag styr tiden och bländaren ställs in med automatik, blir exponeringen för ljus och går över i blåstick, vad gör jag för fel?

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

En bild utan fartkänsla, (kamerans sportläge) men jag gillar den kompakta racingkänslan i bilden, men är den för "död"?

Hur skulle jag gjort för att få mer fartkänsla i denna?

Den här är jag ganskan öjd med lite fartkänsla trots minimalt med rörelseoskärpa i hjulen.

Den här gilalr jag själv. Vet inte varför, kanske för att den bjuderp å en annan bildvinkel än vad det brukar lbi. Kanske enkelheteten i bilden är det som gör den?

Får räcka för idag, men återkommer gärna med lite halvdana bilder och hoppas på tips hur jag kan utveckla mig som fotograf. Är mycket mer nöjd med de bilder jag mins att jag rog på 70-80 taler med gammal hederlig celouidfilm och analog kamera.

Citera
*

Här sen Okt 2008

Bosse, jag tycker inte att den översta racebilden är för död. Där finns tillräckligt med rörelseoskärpa i däckmönstret för att det ska få effekt.

Bilden på den gröna lotusen är perfekt som stilstudie, det krävs inte alltid rörelseoskärpa för att skapa känsla, detta är ett tydligt bevis på det.

Hårnålen med de tre bilarna är också trevlig. Effekten förstärks av att de röda är på väg åt andra hållet när du följer den blå. Det behövs därför ytterst lite för att skapa en bra fartkänsla. Det jag hade önskat i den bilden är ett kortare skärpedjup. Ett gråfilter är bra att ha om det är väldigt ljust och soligt. Då kan man ju fortfarande använda en stor bländare för kort skärpedjup OCH panorera med lite längre slutartider.

Den sista bilden är fantastisk!
Det enda som stör mig är att det är en Red Bullförare i en klassisk BMW, knappast något man kan lasta dig som fotograf för:)
Dä kstreck i asfalten är en god vän när det gäller att skapa fartkänsla i en racebild. Jag anser at de hjälper till att förstärka och älskar när banan är full av dem.
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Tack för feeback Måns!
Det där med gråfilter ska jag absolut pröva, redan till RHK-finalerna på falkenberg.
Håller med om skärpedjupet i bilden med sportvagnarna, speciellt den röda brandbilen stör pga att den ärl ite för skarp.
Måste eräknna att jag tycker att dagens digitala systemkamera kontrollerar mig mer än vad jag kontrollerar kameran.
Det var inte bättre förr, men det var enklare att få bra koll på både exponering, röresleoskärpa och skärpedjup. Nu är det alltid något program som lägger sig i. Och helt manuellt gissar man lika friskt som med en gammal 6X6 lådkamera...
Men efter att sett andras fina bilder här på rejsa, så inser jag att det kamerapiloten osm ska utvecklas...

Citera
Åke Wallebom
Åkersberga
Här sen Dec 2002

Jag skulle nog önska att bilderna inte var så inzoomade. Bilen behöver inte fylla ut precis hela bilden.

Är bilderna t.ex. från ringen, så är det en fördel om man faktiskt ser att det är där bilden är tagen

meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Re:

Här tycker jag det finns tydliga exempel på vad jag var ute efter i mitt tidigare inlägg. Alla dessa bilder tror jag upplevs som bra för att just kompositionen är väldigt lyckad i allesammans och det är oftast mycket viktigare än att den tekniska kvalitén är på absolut topp.

För att förklara ytterligare tänkte jag kommentera just kompositionen (och inget annat) i bilderna.

Bosse L skrev:
Prövar med några bilder, enligt mig halvdana, men kan vara kul med lite tips på vad man kan utveckla.
en egen forumdel om bil och racing foto vore uppskattat. ett intressant ämne!
Många som lägger ut på rejsa är ju superpa fotografer. Kanske vi som inte är så avancerade kan få ta del av lite tips?

En grundläggane enkel regel när det gäller komposition är att jobba med tredjedelar, i en bra landskapsbild ligger horisontlinjen antingen en tredjedel från underkant eller ovankant i bilden, aldrig i mitten.

Tittar vi på ovanstående bild så hamnar förarens hjälm ungefär en tredjedel från vänster bildkant vilket är bra för kompositionen, tyvärr ligger den mitt i blid i höjdled, mer lyckat hade varit tydligt nedanför (troligen bäst i denna bild) eller tydligt ovanför mittlinjen - tredjedelar bra vägledning även här. Bra är att bilen har utrymme framför sig eftersom bilden har en så tydlig riktning åt dettta håll. Ska man gå in på petitesser så är bilden lite olyckligt beskuren bakom bilen, antingen skulle det vara lite mer luft (men absolut inte så mycket som framför) eller så skulle hjulet vara tydligt medvetet avkapat med ungefär en tredjedel. Nu blir den tajta beskärning lite ansträngd.

Bosse L skrev:

En bild utan fartkänsla, (kamerans sportläge) men jag gillar den kompakta racingkänslan i bilden, men är den för "död"?

En kanonkomposition! huvudmotivets (främre bilens) förare har sitt huvud en tredjedel från bilden ovankant och en tredjedel från bildens vänsterkant, en perfekt position rent kompositionsmässigt. Sen har du dessutom lyckats perfekt med bildutsnittet/zoomningen så att bilens främre hjulaxel med de bildmässigt intressanta mekaniska detaljerna har hamnat en tredjedel från bildens underkant vilket kompositionsmässigt även förstärker dessa. Jag har svårt att se hur man skulle kunna komponera denna bild bättre.

Bosse L skrev:

Hur skulle jag gjort för att få mer fartkänsla i denna?

Här finns det förbättringar att göra kompositionsmässigt, den är inte dålig men den kunde vara bättre. Bilden borde nog varit lite mer utzoomad, då hade bilen fått lite mer plats framför sig och vi hade sluppit den olyckligt knappa bäskärningen av bakhjulet, man ska aldrig precis skära i motivet, antingen ser man till att ha en tydlig marginal, eller så skär man ordentlig så att det ser medvetet ut, här märks det att det är ett olycksfall i arbetet.

Bosse L skrev:

Den här är jag ganskan öjd med lite fartkänsla trots minimalt med rörelseoskärpa i hjulen.

Ytterligare en bild med riktigt bra komposition, jag tror inte att jag behöver förklara längre. En möjlig förbättring hade kanske varit att lyfta kameran ytterligare något, nu ligger förarans hjälm farligt nära bildens mitt i höjdled, men eftersom fokus i bilden ligger mer i höjd med karossen så funkar det.

Bosse L skrev:

Den här gilalr jag själv. Vet inte varför, kanske för att den bjuderp å en annan bildvinkel än vad det brukar lbi. Kanske enkelheteten i bilden är det som gör den?

Inte dålig, men även här finns lite förbättringspotential, här skulle jag vilja ha hela bilens mittlinje en tredjedel från bildens högerkant detta skulle förstärka riktningarna i bilden, vi skulle få en tydligare känsla av att bilen pressas utåt i kurvan och vi skulle se mer av banan dit bilen är på väg att svänga. Den här bilden är också ett bra exempel på när det faktiskt går att lägga sakaer precis mitt i bilden, karossen ligger i princip centrerad i höjdled, men jag tycket att det fungerar jättebra, troligen tack vare att förarens huvud hamnar tydligt ovanför mittlinjen (ungefär en tredjedel från bilden ovankant).

Jag tror att ni anar mönstret, kompositionsmässigt är det sällan lyckat att lägga motivet centrerat i bilden, man får en betydligt intressantare komposition om motivet är tydligt förskjutet. Sen finns det situationer när man kan skapa intressanta kompositioner med exakt centrerade motiv, men det kräver speciella motiv och en fotograf som verkligen vet vad han vill åstadkomma med bildens komposition.

Detta är i princip lektion 1A när det gäller bildkomposition, det är givetvis inte fullt så här enkelt men som jag skrev tidigare så är det en bra grundregel att försöka jobba med tredjedelar i bilden.

Här sen Okt 2008

Tredjedelsregeln är en gammal sanning som många gånger tar fram det bästa ur ett foto. Jag gillar att utgå från den, men tycker samtidigt om att bryta mot den lite mer åt sidorna. Det fövånar ögat när man pressar ut huvudmotivet mot sidorna eller uppåt/neråt, man provocerar betraktaren lite grann.

Utzoomat/inzoomat beror helt på hur motivet ser ut och vad man vill förmedla. Det funkar t o m att beskära bort delar av huvudmotivet och få det bra.
En generell regel är att fylla ut bilden med huvudmotivet och kapa bort onödig yta. Återigen så varierar det från fall till fall.
Det finns tusen sätt, där mycket kan bli bra, men där huvudmotivet i mitten oftast blir det sämsta

Här är ett exempel (taget förra söndagen)som bryter lite mot oskrivna regler, samtidigt som den följer andra. (och som jag i det stora hela är ganska nöjd med. Det framgår tydligt var den är tagen och hela bilden är huvudmotiv, inte bara bilen. Tekniskt är den inget underverk, dels då den är tagen som .JPG och dels då det saknas en del skärpa)

Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

En höjdar-tråd!
Är sugen på att lära mer, fyll på med mer!

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Tack suverän input och tips till förbättring Meldert! thumbs up
De olyckligt snäva beskärningarna vid hjulen stör jag mig också på, tyvärr somade jag för snävt redan vid fototillfället. (lite för glad över mitt nya 70-300 objektiv... ) Ska pröva med att beskära dessa bilder enligt dina tips, och lägga upp den så kan vi se hur samma bild förändras genom kompositionen.
Ska försöka hinna det i kväll.
Sedan har hag också varit inne på det där med att ha mer av miljön runt bilarna. Provade lite med det när jag fotade dessa också. Återkommer med några exempel för diskussion och analys.
Säger som Nillet detta är en höjdartråd, massor av kunskap att bara suga åt sig av, både i fototeknik och grafisk komposition. Tack för att ni delar med er thumbs up

Citera
*

Här sen Okt 2008

Sen får man ha i åtanke att en estetiskt vacker bild kanske inte går hand i hand med vad man fotograferat. Dvs att det kan finnas störande element i bilden som man inte vill ha där. Då får man ställa sig frågan om man vill ha en "vacker bild" eller en bild som dokumenterar vad fotografen såg. När det gäller journalistik så är det förbjudet att försköna en bild genom retusch eller kloning.
Men för oss amatörer och bilälskare så finns valet och det är bara en själv som avgör vad som är rätt eller fel.

om Vi tar exempel från bilderna i tråden så kan Vi börja med min första bild på tre porshar upp geom Eau Rouge. Till höger i bild har Vi en stolpe, som enligt mig stör kompositionen. Bilden blir betydligt bättre utan den och jag har även gjort en version utan denna stolpe.

På BosseL's första bild så kan man (enligt mig) med fördel dra ner färgmättnaden på det rosa partiet i bildens vänsterkant. Denna skarpa färg stjäl lite fokus från objektet.

På bilden med den blå och de två röda bilarna så tror jag att man kan uppnå en renare bild om man klonar bort fotografen som står i hårnålen.

Rätt eller fel, sanning eller lögn. Det avgör man egentligen själv men det är ju inte fel att upplysa betraktaren om att man manipulerat bilden, såtillvida att man tagit bort eller lagt till nåt som inte fanns där vid fototillfället.
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Nu har jag i all hast och enkelhet med "saxen" komponerat om mina bilder enligt Melderts tips, utifrån de begränsningar jag givit mig i orignalfotonas lite väl snäva utsnitt.
Däremot är jag långt ifrån Måns kavalifikationsnivå när det gäller att efterbehandla bilderna i datorn.
Har tänkt lära mig men ännu så länge är det bara det absolut enklaste korrigergnarna jag behärskar.
De filosofiska sidan av hur mycket efterbehandling bilderna ska utsättas för tycker jag berorm ycket på i vilket sammanhang de ska användas. Som nyhets/reportage bild är det bara beskärning och ljus/färgkorreigering som känns rimligt. Är det mer konstnärligt avbildande eller reklmafoto etc, har jag inga problem med att man förbättrar bilden i datorn. Hade gärna prövat att ta bort fotografen i bilden med dne blå sportbile t.ex. (nu löser det sig självt pga min högst begränsade kompetens vid tangentbordet.)

Den här bilden vann absolut på mer konsekvent komposition. Men jag skulle nog gått på Melderts idé om att ha motivcentrum i nedre trejdedelan av bilden, men nu fick jag bårt den babyrosa ytan på köpet, så...

Här är jag mera osäker om jag fick det bättre. Tog bort halva bakhjulet för att göra bilden mera medvetet beskuren och skar bort de färgglada monaco loggorna, som jag behöll mest för att banan skulle framgå.

Här beskar jag bara bort lite av asfalten i förgrunden och genast växte kompositionen tycker iaf jag.

Besakr bilden i underkant och tog bort den mesta luften i högerkant. Blev klart bätte än innan.
Kunde inte låta bli att känna på den i svart/vitt. Tycker jag fick bort lite av det osm störde ögat tidigare, förarens moderna utstyrsel på det viset.

Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Det är alltid svårt att fixa kompositionen i efterhand genom beskärning när ursprungsbildena inte riktigt har utrymme för det.

Man ska också vara medveten om att man ställer till det med perpektivet i en bild när man beskär den, därför ska man använda detta så lite som möjligt. Smärre korrigeringar går bra men vid kraftig beskärning kan det se konstigt ut och uppenbart att stora delar av bilden faktiskt saknas.

På bild 3 (ljusblå bil) här ovan fungerar det bäst.

Bild 1 blev bättre men hade blivit ännu bättre med lite mer eftertanke i själva fototillfället

Håller med dig om att bild 2 nog inte blev så mycket bättre av en beskärning (synd på motivet - den kromade bakfälgen behövde synas) när det gäller denna bild är det nog bara att acceptera att du varit lite för ivrig med zoomen i fotoögonblicket... Du har annars fångat bilen i en intressant position från en bra vinkel.

När det gäller bild fyra har du slipat till kompositionen, men även här hade du kommit ännu längre med bättre eftertanke vid fotoögonblicket.

Jag har mest filmat vid racerbanor och brukar då se till att ägna loppens första varv till att testa komposition för att sedan bestämma mig hur jag vill fånga bilarna, samma angreppsett bör funka fint även vid stillbildsfotografering.

Örebro
Här sen Okt 2005

Här är några utval från mina gallerier..

Bra eller ja-ni-vet:

Lite olika stilar och slutartider samt beskärningar.
Bra tråd förresten Lewan!

*

Här sen Okt 2008

Väldigt trevliga bilder Made. Fart i varenda en av dem och trevliga komp.

Detta må låta försmätet, men jag vill ändå belysa en sak för alla som vill lära sig mer. Det gäller bakgrunden vid fotografering och i detta fallet bild två och tre där jag tycker att det blir rörigt med skyltarna i bakgrunden. Ett kortare skärpedjup hade i min mening lyft dessa två bilder till samma nivå som de övriga. Det är ju inte alltid vi kan välja en så pass trevlig bakgrund som på bild fem, utan vi får göra det bästa av situationen. (många gånger så sätter objektiven den tekniska gränsen för ett "tillräckligt" skärpedjup. Ett teleobjektiv med bländare 2.8 kostar ju en del.)

Panoreringen (i världsklass) på bild fyra sätter en orolig bakgrund ur spel och
(nu börjar detta likna en kritiktråd för fotografer ) får den att lyfta bilden istället. Vackert!

Bild ett, fyra och fem är fantastiska och representerar var för sig finfina exempel på vad man kan uppnå genom väl genomtänkt fotografering, så väl vad det gäller placering vid banan, komposition och exponering. Snyggt thumbs up

Notera att detta är min subjektiva uppfattning och ABSOLUT inget facit
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004

Re:

Måns Wilke skrev:

Men det ger ett tips om att man bör tänka efter före! thumbs up
Kommer att lägga mer energi på förarbetet i fortsättningen.

Lite tips om att fotografera stillastående bilar är också bra...
Det är lätt att det blir fel där också.

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Snygga foton Made!
Gillar speciellt den från Ringen, fartkänsla och miljö är suverän.
Med de nyvunna insikterna Meldert gett mig, förstår jag också varför den är så bra
Den översta på Porschen är också mycket bra, där stör inte reklamskylte, kanske för att den hamnade rätt i förhållande till motivet. Möjligen skulle den vinna lite på att vidarebehandlas kompositionmässigt, med de grudnregler Meldert beskriver?
De andra två bilderna håller jag med om att reklamen tar fokus från motivet.
(ett problem på mågna av de svenska banorna är att det är svårt att få till skön miljö i bilderna, även om Knutstorp och Falkenberg erbjuder möjlighet till bra fotovinklar i det avseendet)
Panoreringen är också bra, men även den bilden lider lite av en tråkig bakgrund, även om den 2suddas ut" lite genom just en bra panorering. (men det är ju inte ditt fel)

Sjävl har jag vunnit en ny insikt genom diskussionen i denna tråd. Fokusera inte motivet så hårt. Behåll lite luft och efterbehandla sedan. (blir ju lättare att fota på plats då också)
Men som gammal celouidfilmsfotograf är jag bara van vid att kunna beskära bilderna som jag vill i det svart/vita mörkrummet. Dax att tänka om!

Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Re:

Nillet skrev:
Måns Wilke skrev:

Men det ger ett tips om att man bör tänka efter före! thumbs up
Kommer att lägga mer energi på förarbetet i fortsättningen.

Lite tips om att fotografera stillastående bilar är också bra...
Det är lätt att det blir fel där också.

Du kan använda samma grundregler även där, fördelen är ju att du har tid på dig att fota så det är lättare att få till bra komposition. Men kompositionen blir också viktigare för att bilden ska bli riktigt bra, det finns ju ingen action som hjälper till och gör bilden intressant.

På stillastående bilar kan man jobba mycket med att skapa intressanta kontraster och kompositioner i samverkan med bakgrunden. Sen kan man jobba med riktningar i bilden (även om det inte finns någon rörelse). Nu kommer vi in på lite mer fördjupade kunskaper i komposition.

Jag har tyvärr dåligt med färdiga exempel när det gäller just foton, men om ni lägger upp fotografier som känns både bra och dåliga så ska jag försöka förklara varför och ge mer tips på hur man kan få detaljer i bilden att förbättra kompositionen.

Jag ska även se om jag kan botanisera lite i min egen fotosamling så kan jag hänga ut även mig själv i den här tråden...

Lidköping
Här sen Apr 2004

Kul tråd! Personligen har jag svårt för bilder där motivet här helt fryst, det får gärna vara lite fart. thumbs up

meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Re:

Innan Bosse L och ni andra blir altför ivriga med att beskära era bilder för att få ordning på kompositionen vill jag understryka något jag nämnde tidigare i tråden

meldert skrev:
Man ska också vara medveten om att man ställer till det med perpektivet i en bild när man beskär den, därför ska man använda detta så lite som möjligt. Smärre korrigeringar går bra men vid kraftig beskärning kan det se konstigt ut och uppenbart att stora delar av bilden faktiskt saknas.

Ett fotografi har alltid ett centralperspektiv med mittpunkten mitt i bilden, om man bäskär en bild i efterhand på endast en kant så kommer bildens optiska mittpunkt flyttas från bildens mitt vilket kan leda till att bildens perspektiv blir lite konstigt

Nedanstående bild är beskuren för att förbättra kompositionen, men samtidigt är det på grund av pespektivförskjutningen uppenbart att bilden är beskuren.

Bosse L skrev:

Här beskar jag bara bort lite av asfalten i förgrunden och genast växte kompositionen tycker iaf jag.

Tittar vi noga på bilden och analyserar pespektivet så är det tydlig att perspektivets mittpunkt ligger i framhjulet på den röda bilen i mitten, tydligt nedanför bildens mitt, eftersom perspektivets mittpunkt alltid hamnar i mitten på ett fotografi så blir det därför tydligt att bilden nederdel har skurits bort.

Hade fotografen istället höjt kameran vid fotoögonblicket så hade han åstadkommit samma förbättring av kompositionen men samtidigt också förändrat perspektivet så att dess mittpunkt hamnade mitt i bilden.

Man kan debatera hur viktigt det är att bibehålla ett korrekt perspektiv (det syns olika mycket i olika bilder) men var försiktiga så att ni inte förskjuter det för mycket, då kommer det se konstigt ut.

Med andra ord; se till att få kompositionen så rätt som möjligt redan i fotoögonblicket.

Hur vill man att sin bil ska se ut på bild på bana?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
1 besök senaste veckan (16682 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande