| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Hur är en BMW 635csi Grupp A att köra?
|
<< 1, 2 8659 besök totalt |
|
Jag hade lyckan att få kolla på Youngtimer Trophy på nordslingan förra fredagen, där denna 635 fanns med.
Jag försöker begripa mig på reglementet (finns bara på tyska ) och hur historiskt renläriga de eg är, men oavsett så var det en synnerligen skön samling bilar representerade. Som synes.
Kanske en klass att åka i? Jag ska se om min GTV6 kan passa in.
_________________ Magnus Lindberg Italienskt |
||||
|
Re:
Du har ringat in ambitionsnivån helt perfekt. Jag har också sett för många byggen som aldrig kommit ut ur garaget . Om jag företar mig projektet är målet att köra även om det inte blir med 100% optimering. Min erfarenhet av BMW säger att jag behöver homologerade chassiekomponenter då originalbilen inte ger utrymme för justering av vettiga hjulvinklar.
Johan -> Väldigt bra input . Precis vad man behöver veta.
BaaderMeinhof -> Trevlig film . Det där är nog inte en grupp a bil. Klassen ser ut att vara något friare och jag tror jag sett bilen på nätet. En av de få 635 från den tiden som har skärmbreddare.
mangel -> Tex. denna sida kan man hitta lite info om gamla ETCC ekipage http://homepage.mac.com/frank_de_jon .
Mikael -> Det där ser ut som en svensk bil ju!! Har du info om när och vem som körde? _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
|
Re:
opps, kollade lite på http://homepage.mac.com/frank_de_jon _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
|
Re:
Kollade upp det där med klassningen på Bathurst 1983 och de körde efter GruppC-reglementet. 1984 var det däremot både Grupp A och GruppC som gällde där. BMW ställde då upp med en JPS-sponsrad bil i vardera klassen
_________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||
|
om jag minns rätt så tillät Grp A tillägg av uniballs i chasit, om det gjordes så att det inte medförde anda ändringar. Tror också att infästnignspunkterna fick justeras inom något mindre intervall, men där är jag mera osäker. När du kommit så långt i din trevliga projektidé skulle jag tro att det ädnå kan vara värt att kolla upp om du inte kan få en iaf acceptabel geometri med moddade standardprylar inom Grp A reglementet. Men det frösta du bör göra, redan nu nytcker jag, är att skaffa två viktiga dokument. Dels biliens homologeringshandlingar med grundhandling och eventuella ET och Evo. Dels Grp A reglementet i App-K (vet inte om det finns i tryck ännu, men kontakta någo nav RHK tekniker, t.e.x Conny Johanssone eller Lasse Widenborg så kan dom gudia dig i detta.
Har inte en aning, Kan ju möjligen hända att det är tillåtet att bygga om original hjulställ så att geometrin blir rätt. Beror ju på vad BMW klassat till modellen. Att det inte är magnesuimlegering är ju av midnre betydelse för historisk racing på klubbnivå. (om itne bling-bling faktorn ska räknas in förståss )
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Re:
Hej, 86 är bilden tagen av Johan här på forumets pappa. Borde vara Schnitzer bilen. http://homepage.mac.com/frank_de_jon _________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
|
_________________ Jens Lanvin |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Hur är en BMW 635csi Grupp A att köra?
|
<< 1, 2 8659 besök totalt |
