Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2089 besök totalt |
Bromsvågfråga
När jag tittade på Arnes 320i bilder och han gjorde en hög med bakvagnsdetaljer så dök frågan upp i mitt huvud, hur ser en bromsvåg som man köper löst från t.ex Dalhems inuti?. Jag tänker inte betala 500-700 kr för något som jag eventuellt kan tillverka själv på en halvtimme. Gärna ritning eller bild. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Det är en pinne , med höger/vänstergäna i ändarna.......och en kula på mitten, som passar i röret.
Dom billiga har en svarvad kula........dom seriöra har en "uniBall" lagring som är fixerad med två c-ringar. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
"Pinnen" är väl inte höger/vänster gängad? Kulan som sitter fast i "pinnen" måste ju kunna skruvas till höger/vänster utan att "sidodelarna" gängas ifrån varann eller självlåses mot varann.. ![]() _________________ Datsun 240z vq35de Escort MK1 cosworth turbo -68 Escort MK1 16v turbo+kompressor -74 Mride C42 TURBO sportscar Mride T42 TURBO trike. |
||||
Nej, det är samma gänga på bägge sidor. På min våg är det högergänga vilket det nog är på alla bromsvågar.. |
||||
![]() Till ex. denna bild är den rätt? och hur ser röret ut inuti?. Jag kan montera fast röret och justera genom att vrida på gängade stången, är kulan fast monterad?. Många frågor från en som inte sett en sån IRL och inte vet hur den funkar. Men ser rätt enkel att tillverka om man har tillgång till svarv och rätt stålsort som ex. SS2541-03. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Röret är cylindriskt invändigt (precis som ett vanligt rör..
![]() Ledlagret/kulan sitter ej fast i röret utan kan röra sig i sidled (dvs längs rörets centrumaxel). När du justerar dvs. flyttar lagret i sidled inuti röret (som sitter fast i tex bromspedalen) så ändras hävarmarna till bromscylindrarna. Det jag undrar lite över är hur man brukar göra med "gafflarna" som sitter i ändarna på bromscylindrarnas kolvstänger, dessa måste ju fixeras i sidled jämfört med röret... En variant är ju att ha gafflarna så långt ingängade så att röret precis får plats imellan dem (med glapp dock). Glappet måste ju vara ganska stort eftersom den gängade axeln måste kunna snedställas en aning.. Tycker inte riktigt om den lösningen ![]() _________________ /Arne Lindgren |
||||
Jodå, exakt sådär ser bromsvågen ut som följde med min westfield-byggsats.. Röret på bilden är fastsvetsad i min bromspedal (är nog bra att svetsa fast det) Inne i röret är det bara tomt ![]() Det brukar dock gå att montera wire med justerratt på (som man inte får ha när man besiktar bilen) Men när jag fick mina grejor så var dels röret fullt med pulverlack, sen när jag hade blästrat bort den så visade det sig att röret var rätt så deformerat efter att ha svetsats fast på pedalen. Så jag tog pedalen till en kompis och honade till "röret" så det blev riktigt runt och rakt! Sen ser du att det är ju som en del av en kula i mitten, och två andra ringar på sidorna. Dessa två andra ringar utgör stöd inne i röret om det skulle vara så att en krets försvann av nån anledning. då kan pinnen bara vinkla sig en liten bit istället för väldigt mycket.. |
||||
Då har det klarnat litegranna!, alltså seriösa fortåkare kör med ett s.k uniball utan gängad stång, tror det heter ledlager?.
Borde vara rätt lätt att fixa ett sådant. Dim på gängade stången?. _________________ Kör cheva numer. |
||||
"gafflarna" är gänade och sitter med lagom spel mot mittröret. När man rider på den gängade axeln så förskjuter den sig sidledes i gafflarna eftersom hålet i dom är gängat. Drar med sig lagret i röret så utväxlingen ändras. Sedan finns det en remote wire att köpa som har samma gänga som axeln att montera på. Då kan man sätta wire ratten på instrumentbrädan och justera balansen under färd. Ratten har klicklägen per varv. Man bör också ha klart för sig att spännvidden på balanseringeförmågan inte räcker för felbalanserad hydraulik. Den gängade bulten måste vara stark så den inte böjs. Den ska ha spår på var sida om det sfäriska lagret för segersäkringar. Alltså en plan bit mellan gängorna som är tjockare so lagret sitter på. Gafflarna gör man inte på en timme. Det ser enkelt ut när man tittar på det men jag rekomenderar STARKT "köp", gammal aktieterm. Vill man ha remotekontrollen så ska den passa också på det man gör. KÖP. Vill nån veta mer, maila mig. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Ungefär M12 blir bra.. _________________ /Arne Lindgren |
||||
Nej....självklart inte............tankevurba........Tack.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
De två "gafflarna" på var sida om röret är som ett knutkors, där den gängade axeln är den ena delen av korsaxeln. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2089 besök totalt |