Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad för sond till avgastemp??
3920 besök totalt
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Har frågat på andra forum men det är ju inte ofta man får trovärdiga och vettiga svar. Så jag frågar här istället

Jag ska köpa en avgastempmätare och hittade en sond på elfa. http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/259107.htm?_76_808_61
Hur vet man om det är tillräckligt snabb? Beror det enbart på diametern på sonden? Hur tjock är en "riktig" proffssond? Det vore nämligen smidigt om jag kunde handla därifrån då jag ska beställa annat i veckan.
Men det vore bra med ett utlåtande innan från nån som kan det där bättre.

Isåfall blir det en sån här också. http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2004152.htm?_76_660_35

Halland
Här sen Maj 2003

Jo, 3mm termoelement av typ K är ju rätt vanliga att mäta avgastemp med. Generellt sett håller väl sonder längre ju grövre diameter de är, och 3mm-sonderna är ju inga evighetsprylar. Det där beror dock naturligtvis på vilka temperaturer man utsätter dem för. På turbosaabar snackar vi om runt 980 grader innan turbin, vilket nog får räknas som en ganska tuff miljö . I det här temperaturområdet kan man få sk. grönröta i sonderna, läs mer här: http://www.pentronic.se/svensk/stopextra/se202/teori.htm

Just pga att de försämras successivt med tiden gör att det kan vara lämpligt att kolla dem mot en referens då och då.

mvh/Ragnar

Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Avgastempmätaren jag använder på tvåtaktsSaaben är visserligen analog men verkar reagera direkt utan fördröjning. Nu vet jag inte vad som skiljer min mätprobe mot den som finns på ELFA. Det enda jag kan säga är att min har cirkus 3mm i diameter.

Är det en turbomotor du ska ha den på? Vilka temperaturer jobbar man på där? Jag har 650 grader som maxtemp.

Halland
Här sen Maj 2003

Jo, föresten, som du säger så beror ju snabbheten på diametern. En 3mm sond börjar väl visa rätt efter drygt 3.5s , men det kanske du visste. En grövre sond tar längre tid på sig. Vad jag sett är 3mm-sonderna vanliga hos div. trimfirmor. Hoppas bara de byter ut dem i tid så man kan lita på deras tempangivelser...

Horda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Ja det är en turbomotor jag ska använda den på. Men om 3mm verkar vanligt så funkar nog denna bra. Jag va lite osäker på vad som används, tex om andra använder 1mm så hade ju denna inte varit så lämplig.

Men 3.5sekunder? Känns som det är lite för lång tid. Då är man ju uppe i 250km/h innan man hinner läsa av värdet. Vi snackar 500hk här nu.

Horda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Ska hälsa från porsche daniel att jag nog tog i lite när jag skrev 250km/h

Jkpg
Här sen Nov 2002

Lotus Samuel skrev:
Ska hälsa från porsche daniel att jag nog tog i lite när jag skrev 250km/h

Ja nån ordning får det va!

Han ska ju bara spinna med den i alla fall... Eller var det bruksbil det skulle bli?

Halland
Här sen Maj 2003

Jaså det är till en turbobil? Hmm.. kanske ska påpeka att saabarna är kända för att ha ovanligt höga avgastemper (och är byggda för det), att dra slutsatsen att alla turbobilar är anpassade för det blir inte alltid rätt...

Lotus Samuel skrev:

Men 3.5sekunder? Känns som det är lite för lång tid. Då är man ju uppe i 250km/h innan man hinner läsa av värdet. Vi snackar 500hk här nu.

En av fördelarna med att bromsa motorn statiskt i en bänk. Då får mätningarna en chans att stabilisera sig. Självklart kan man läsa av tempen innan 3.5s, men du har då inte samma noggranhet. Iof lär du knappast vara ensam om att läsa av momentant om du nu gör det...

Horda
Här sen Nov 2002

Trådstartare
ok, tack Ragnar för dina svar. Man kan alltid lita på att få bra svar här. Det blir nog att jag ger sonden från elfa en chans. thumbs up

Västerås
Här sen Jan 2004

Nice! Här fick jag lite tips på var jag kan köpa avgastempmätare till överkomligt pris Det är inte bara intressant att läsa inlägg här,det är oxå lönsamt! thumbs up

Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Pentronic köpte jag min sond ifrån, trevlig personal som hjälpte mig och listade ut varför min förra sond gått av, tror det billigare än elfa också.

www.pentronic.se

/Andreas

LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

ragnar: jag hävdar att en bromsning ska exemplifiera en körning som är rimlig i verkligheten..
en statisk bromsning då motorn låses vid ett varvtal är ju mums för en motor med stor turbo, du hinner få upp temp och varvtal på turbo. detta ger värden som du förmodligen inte kommer att uppnå under vanlig körning, och det är väl där som det är interesant att veta vart vi hamnar.
en liten turbo storknar av värmen tidigare..

nog om det..

sen kommer ju frågan vart mäta? inloppet till turbinen eller eller vid varje avgaskanal..?
kanske en jämförelse av temp vid utloppen och vid turbinen.. temperaturskillnaden där emellan ska väl inte vara allt för stor.

jag siter göran haijenhjelm:
Citat:
Avgastempgivare typ K avsedd för avgastempmätning på bilar, art nr 8601 001-001 (1m stålmantlad kabel).
Konstruktion: Manteltermoelement i en längd från spets till kontakt försedd med bottnat 3mm stödrör i SS2361. Mantelmaterial i Inconel.
Till denna behövs klämförskruving som tar 6mm i diameter.
Denna givare kostar flis (runt 1100 plus moms om jag inte minns fel) men är den enda givare jag kan rekommendera som tillförlitlig.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003

LuddeR skrev:
ragnar: jag hävdar att en bromsning ska exemplifiera en körning som är rimlig i verkligheten..
en statisk bromsning då motorn låses vid ett varvtal är ju mums för en motor med stor turbo, du hinner få upp temp och varvtal på turbo. detta ger värden som du förmodligen inte kommer att uppnå under vanlig körning, och det är väl där som det är interesant att veta vart vi hamnar.
en liten turbo storknar av värmen tidigare..

Visst, jag ser din poäng. Jag har egentligen inte heller opponerat mig mot den (och tänker inte göra, då tråden handlar om annat ), utan pekade bara på att det kan ge en rättvisare avgastempmätning. Rättvisare betyder i det här fallet att siffran på displayen har hyffsat myckt gemensamt med förhållandena i grenröret.

Hade jag bara en sond skulle jag satt den innan turbin.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Nu brukar man inte rekommendera ELFAs sond till att använda före turbon, hellre Pentronics givare som är gjord för just avgaser. Om sonden bränns av och åker in i turbinen kan man bli ledsen.

Mätinstrumentet kan man handla lite varstans, typ K är ju en standard. Clas ohlson har hyfsade priser på det, faktiskt.

/Gustaf

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: Vad för sond till avgastemp??

Lotus Samuel skrev:
Har frågat på andra forum men det är ju inte ofta man får trovärdiga och vettiga svar. Så jag frågar här istället

Jag ska köpa en avgastempmätare och hittade en sond på elfa. http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/259107.htm?_76_808_61
Hur vet man om det är tillräckligt snabb? Beror det enbart på diametern på sonden? Hur tjock är en "riktig" proffssond? Det vore nämligen smidigt om jag kunde handla därifrån då jag ska beställa annat i veckan.

Isåfall blir det en sån här också. http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2004152.htm?_76_660_35

Sådan givare har jag på min motor! Vet dock inte om priset är bra. Vet inte heller hur bra responstid den har, men värdet ändrar sig mkt snabbt när man ändrar gas, men därmed inte sagt att det är det korrekta värdet som visas i varje enkilt ögonblick. Men å andra sidan så kanske 5-10°C hit eller dit inte är helt avgörande.

Instrument finns nog faktiskt billigare än den på Elfa som skrivits ovan.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Vad för sond till avgastemp??

Lotus Samuel skrev:

Är det till en turbobil? Då är det bara pentronics 6mm grova med 3mm spets i inconel som duger (om du inte har en låda turboaggregat liggandes och gillar att byta)

Övriga givare har en tendens att för ofta tappa delar av sig själva = elakt terrordåd på turbon.

3920 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande