Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar sponza mk1. Till salu... | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 5 besök senaste veckan (67200 totalt) |
Aha okej, nu är jag med Bilden med pilarna är på bakre infästningen så där är inte så stor justermån på castern. Fram är det mer så spindelleden kommer innanför profilerna typ. Annars kan man ju slipa en radie på profilerna så finns där lite mer plats. Castern kan justeras 2,1 grader åt varje håll och cambern 1 grad åt varje håll. Kanske lite lite Tack för smarta påpekande _________________ Rickard Sponza |
||||
Jag tycker det är liten justermån. Beroende på vad du har för däck så kan det skilja vilken camber som är lämplig och plus minus en grad låter lite (beroende på vad mittläget motsvarar för camber förstås). Caster vet jag inte riktigt vad som kan vara lämpligt, till viss del kan ju justermånen gå åt att reglera olikheter sida-till-sida och då kanske det inte blir så mycket kvar. Är castervinkeln noll i mittläget låter det definitivt i minsta laget.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
"grundinställning" camber fram 2 grader camber bak 1 grad caster fram 70% av SAI = 8 grader caster bak 0 _________________ Rickard Sponza |
||||
Med den grundinställningen borde du väl klara dig rätt bra. Camber fram mellan -1 och -3 grader, bak mellan 0 och -2 samt caster från 6 till 10 grader ringar väl rimligen in vad du vill ha.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||||
Beror ju mycket på geometri, däck osv, men jag kör -2.8° fram på Westfielden nu, och det verkar inte vara för mycket... Kanske skulle ha någon tum bredare fälgar, dock; kör 7" nu. (Yokohama A048 205/60 R13.)
Jag kör iofs med öppen diff och därför styvt fram och mjuk bak, vilket gör att jag inte har speciellt mycket tryck på inre framhjulet i kurvorna. Å andra sidan blir det väl ungefär samma effekt med mittmotor? Jag har ju "bara" 53% på bakaxeln, så jag får ta till krängningshämmare och fjädrar för att få bett bak. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Efter ett litet sommaruppehåll så får man kanske börja bygga lite igen.
Jag har dock kommer underfund med att det är bättre att bygga när man faktiskt har tid och vill bygga istället för att stressa för att den ska bli klar. Det känns som att det är sundare att ha den inställningen. Har börjat svetsa lite kryss. Även inhandlat stol som blev en gokartstol från Tillett. Förstärkningar på länkarmarna _________________ Rickard Sponza |
||||
Jag har nu snickrat dit lite mer rör. Bland annat har en kardantunnel byggts ihop och körställningen är nu nästan helt bestämd. Ska beställa ratt så man vet exakt hur man kommer sitta.
Även bromsservo och pedalställ har hittat dit ombyggt saab 9000 pedalställ _________________ Rickard Sponza |
||||
En hel del av måtten på ramen är tagna direkt från LCR's ramar, och då det såg riktigt tight ut på deras bilar ville jag inte minska måtten direkt. Bromsservot hade tex inte passat, visst det går ju att fixa men ändå. Såhär i efterhand har jag redan kommit på en del missar som jag inte hade gjort på ett framtida projekt, så man lär ju så länge man lever Jag tror faktiskt inte att det kommer flexa herrejisses mycket pga att infästningarna sitter en bit in på röret, men det kanske bara är jag som är lite väl possitiv _________________ Rickard Sponza |
||||
Ett spontant tips: skippa bromsservot och spara komplexitet och vikt
Tveksam? Kontakta nån som kör Seven eller liknande (tror ingen kör med servo?) och be att få provköra. Det behövs inte servo på så här lätta bilar. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Även om bilen kommer väga (förhoppningsvis högt räknat) 850-900kg? _________________ Rickard Sponza |
||||
Det går nog tyngre bilar än så på banorna utan servo... Min väger iaf ca 750 kg med gubbe och full tank, och visst får man trampa lite, men det är inga problem att låsa hjulen om man vill det.
Tycker snarare det känns obehagligt om det är för mycket servoverkan på saker och ting. Svårt att få kontroll, speciellt när det är lite G-krafter som drar och sliter i en samtidigt! (Jag kommer över 1.2 - utan vingar och med aningen hårda R-däck.) Speciellt besvärligt är det med häl-tå om bromsen är för känslig. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
Det är min uppfattning ja, det kommer funka även vid de vikterna. Varför skulle den bli så tung? du har ju inte mer prylar i den där än godtycklig Sjua plus kanske lite mer kaross (låt säga +50kg) så borde du hamna på runt 650kg. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Har kört bilar på 1500Kg+ utan servo. Inga som helst problem.
Man ska inte tro att en bil utan servo är samma sak som en bil där det sitter servo, men utan vacuumassistans. Det ger helt fel uppfattning. Man har större pedalratio med bromsvåg som gör den mer lättrampad Dvs Skippa servo och kör med våg _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Det var här jag tänkte snett Man har ju bogserat avstängda bilar och det är ju trögtrampat utav bara helv.. Tog bort servot och såg att där sitter en rejäl fjäder som mothåll innuti Snackade också med farsan och han tyckte att det var bara att slänga ock köra utan. Sagt och gjort _________________ Rickard Sponza |
||||
man brukar ha ett lite annat utväxlings förhållande på pedalen när man kör utan servo..
dvs man bör inte bara plocka bort servo klockan då det kan bli trögtrampat då. i ditt fall flyttar man upp cylindern för att få mer kraft.. ja alltså ledpunkten i pedalen för tryck stången till cylindern... _________________ Michael Thulesius |
||||
Såklart ja, men jag kommer köra med bakok med större kolvarea än denna cylindern normalt har, så det får provköras först helt enkelt _________________ Rickard Sponza |
||||
Vi plockade bort bromsservot på vår volvo 360, resultatet var som att ersätta hela pedalen med en stor sten som låg på golvet. Helt stumt och ingen märkbar bromseffekt.
Sen byggde vi om pedalstället för att få bättre hävarm och då blev det bra. Så det är nog inga problem att ta bort bromsservot men räkna med att du kan behöva bygga om för att få bättre hävarm. om det inte skulle funka utan bromsservo så finns det bromsservo till amazon(?) som sitter separat och med slang till pedalstället, det kan man placera lite där man har plats. _________________ Karl Vestgöte |
||||
En växelspak har knåpats ihop
Tog aningens mer tid än vad jag räknat med men är helnöjd med resultatet Tyvärr blir det lite nyansskillnad då knoppen är aluminium och resten rostfritt Med backspärr också såklart Där ungefär ska den väl sitta sen _________________ Rickard Sponza |
||||
Våra race- och banåkarbilar sponza mk1. Till salu... | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 5 besök senaste veckan (67200 totalt) |