| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Reglemente, bur och helbilsgodkännande
|
9541 besök totalt |
|
Många moderna bilar kan inte besiktigas med fullbur. Och det finns inget undantag i reglemenetet för att en i övrigt gatlegal bil att tillåts ha fullbur. Det finns undantag för vinge och motortrim. Rimligtvis borde fullbur finnas med som ett undantag för gatlegalhet (konstigt ord) också. Det finns många fina skruvbara burar som passar i helbilsgodkända bilar. Man kan skuva ur de för besiktningen och skruva tillbaka de inför race. Precis som man måste göra med vingar och trimmade motorer (6.2 i sportvagnsreglerna). Idag kan i princip en konkurrent lämna in en protest för att bilen inte är gatlegal om man har en icke gatgodkänd bur monterad. Det är olyckligt för roadsports framtid att moderna bilar inte kan montera bur och fortfarande vara gatlega. Men det är en helt annan diskussion. Jag förseslår att reglementet uppdateras och tillåter bur som som en tillåten modifiering i 6.2 i reglerna. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
|
Jodå, jag kan lova att jag kommer att jobba för att punkterna 2.1, 2.5, 2.6 och 2.8 också skall undantas från besiktningskravet till nästa reglementesperiod (2010-2012). Detta skulle ta bort alla formella hinder för en helbilsgodkänd bil. Hur du sen bär dig åt att komma igenom en kontrollbesikning är inte reglementets problem. Däremot kan det vara lite olyckligt att säkerhetsutrustning monteras bort/tillbaka efter årets vagnboksbesiknting (men det finns det ju inget som hindrar annars heller).
Övriga tillåtna ändringar (chassi, bromsar etc) är ju inget krav. Däremot är den gängse tolkningen "accepterat" av AB Svensk Bilprovning vid kontrollbesiktning. Skulle bilarna nagelfaras till den mest nitiska regbesiktningsnivå skulle få bilar bli kvar (ett och annat amatörbygge möjligtvis och gammelbilar som saknar definitioner). Det gäller att hitta en lämplig mix, men det är inte enkelt. Men visst måste det in lite nytt friskt blod. Fler Eliser och andra nya fina koncept. Vart är S2000 förresten, inte är den väl hopplöst efter en Boxter 2.5 i B? Förresten, "StandardRallybil" verkar vara en öppning för Helbilsgodkända som vill köra med bur, men då endast med SBF tävlingslicens (och 3punkt bortplockat till förmån för 4/6punkt). |
||||
|
Just det, glömde SBF katalysatorkravet också. Det måste också bli ett undantag, annars funkar inte helbilsgodkända i roadsport heller. SBF godkända katalysatorer är inte gatlegela för helbilsgodkända bilar.
Det finns en uppenbar konflikt här mellan vägverket och roadsport. Fler undantag kan lätt göra ett serien urartar och vi får fler racebilar och färre roadsportbilar som var tanken en bär det startades. Men undarnta gom gäller säkerhet ser jag inga problem med, men undantag som gör att man måste köra bilen på släp till tävlingarna är inte bra. _________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
|
Re:
Det är inget som i praktiken hindrar dig för att köra till/från, jag har gjort det vid 90% av mina tävlingshelger hittills. Det är några som kör till alla. Men att traila en bil om man har 60+ mil är väl inte så fel, det händer ju att bilar går sönder när man pressar dem hårt. Jag kan väl nämna att praxis är att inte bry sig om säkerhetsutrustning för besiktningskravet, men det är lite olyckligt att reglementestexten inte speglar praxis (det kan ju lura någon att inte försöka). Det finns väl tom skruvhalvburar med FIAcerting? om de kan plockas i/ur på nån timme eller två så är ju problemet ganska litet (även om en svetsad helbur styvar upp en hel del). |
||||
|
Re:
Nja .. Det beror ju på vad man läser in i begreppet "certifierad". Du kan hitta burar där tillverkaren säger att dom är "certifierade enligt Appendix J". Men det betyder i princip bara att dom följer reglementet, inte att just den buren har ett fint certifikat. Ska den homologeras så måste den monteras av den som utfärdar certifikatet, å då tror jag inte man kan skruva ur den. Men jag är inte 100, det kanske går? |
||||
|
Bur
Edit Slettet se nedan / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
|
Nej inte om den ska köras i Roadsport. Samma regler gäller både för öppen och täckt bil.
För övrig grenar gäller SBF-vanliga regler med Toyotastag och allt, både öppna och täckta bilar... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
|
Re:
Både Caterham och Westfield säljer FIA-certifierade bågar som monteras in/på av ägarn själv. Med följer certifieringspapper samt att bågen är märkt, detta innebär även att den som certifierat bågen inte behöver använda sig av dom matrial och godstjocklekar som anges i TR och i regel är dom burarna mkt. lättare. om man går in på sidan 25 till 28 här http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Reg |
||||
|
Turbobilar blir det oxå fler av. Inte många som åker det pga. att maxtrimma inte är aktuellt. Borde väl finnas väldokumenterat vilka restriktorstorlekar som ger vad, kanske en väg att gå?
|
||||
|
Varför är det så viktigt med certifierad bur? Certbyggarna måste ju följa SBFs riktlinjer för burbygget ändå numera, och de tävlingar som är aktuella för oss har inte krav på certbur(få tävlingar öht ute i europa som har det vad jag förstått). Fördelen är ju att man får använda lite tunnare rör i certbygd bur iofs...
|
||||
|
Re:
Dom får även använda legerat stål som ex crommolybden. |
||||
|
Re:
Men har/skaffar man dimensioner/konstruktion som accepteras av vagnboksbesiktare så spelar märkningen ingen roll. |
||||
|
Gällande FIA, certburar och homologisering enligt TR 5.8
Vad innebär det? Hur strikt är det i Roadsport? Mina funderingar gäller en orginalmonterad skruvad halvbur från en porsche 968 som jag gärna skulle få in i en porsche 924. Är homologiseringshandlingarna från 1979 värda något, bågen har samma fabrikat men är inte byggd på samma sätt. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||
|
Re:
Pappret från 1979 kan väl knappast gälla en skruvbur till en 968?
|
||||
|
Re:
Porsche 924 turbo har homlogiseringshandlingar från 1979, gissar att 968 CS är från 1993. Karossen är i stort det samma. Frågan är då om en skruvad FIA certbåge från en 968 är godkänd i en 924? Det som förbryllar mig i Sportvagnsreglerna är hänvisningen till TR 5.8 dvs buren men i Roadsport räcker det med en båge. Tillämpar jag TR 5.8 som om det gäller en båge? Årtalen de pratar om är efter 1997 och 2003, vad gäller äldre bilar? _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||||
|
Det papper du behöver är certpappret (eller FIApappret om den är FIAhomologerad) på halvburen.
Båge (med dimensioner för huvudbåge) med två bakåtgående strävor (enligt dimensioner för alla andra rör). Dimensioner och material enligt TR, detta om du bygger själv. Har du en konstruktion från en Certad byggare (certifierad av ett ASN under FIA, tex SBF) eller FIAhomologerad, så kör man på det istället (men då behöver du papper för att visa det, eller har certbyggaren med vid vagnboksbesiktningen). Ett telefonsamtal med en vagnboksbesiktare rätar ut många fler frågetecken per tidsenhet
De är inte överbelastade så här års (det är värre i april/maj). Det som kan förbrylla en del är att Roadsport har ganska långtgående gamla dispenser. Dispenser kan man inte få nån överblick över hos SBF, man måste veta vad man ska fråga efter
|
||||
|
Hejsan Fredrik!
Kul att du tänker seriöst på bågen. Som Niklas skriver skall du se till att din 924 är med i FIA papperna innan du fortsätter. Ett annat bra tips är att du kontaktar en besiktningsman. Gör du rätt nu slipper du bry dig i framtiden. En bunke rörbitar är inte så dyra och tar inte så mycket energi att få ihop .
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
9541 besök totalt |