Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Förspänning av fjädrar (splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4
2 besök senaste veckan (19540 totalt)
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



ice skrev:

Alla bilar har drop stop (precis som alla bilar har varvtalsregulator), på din bilmodell är det dämparna.

En kompis hade inte det på sin gamla enduro-Husqvarna när vi var 15, så när han testade en skoj bakhjulsåkning så tappade han hela nederdelen av framgaffeln. Tyvärr var det på asfaltsväg så oj, vad blodig han blev.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



porschedriver skrev:

När det gäller "äkta" förspänning så handlar detta om att man begränsar hjulupphägningens drop (rörelse nedåt från neutralläge vid belastad bil).

Noll drop är en förutsättning för preload!!!!

Detta innebär att fjädern inte börjar tryckas ihop innan man kommit över en viss belastning. På samma sätt hindrar man innerhjulets fjäder från att hjälpa till att rolla bilen.

effekten ger bättre instyrning och högre rollmotstånd.

Kör med noll dropp och ingen preload på både formelbilen och 944:an(utan kränghämmare)

Vad händer med RC i fallet när hjulupphängningen på insidan inte rör sig alls? Borde bli en rätt dramatisk förflyttning i sidled om inte annat, eller? Men det är klart, ligger RC i markplanet så händer det kanske inget?

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



AndersY skrev:
Vad händer med RC i fallet när hjulupphängningen på insidan inte rör sig alls? Borde bli en rätt dramatisk förflyttning i sidled om inte annat, eller? Men det är klart, ligger RC i markplanet så händer det kanske inget?


om INNERsidan är stelopererad så blir Rc en produkt av skärningspunkterna av ytterhjulets geometri och väggrepp ställt mot lodlinjen av det massacentrum som påverkar hjulet.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Göran Malmberg skrev:
AndersY skrev:
Vad händer med RC i fallet när hjulupphängningen på insidan inte rör sig alls? Borde bli en rätt dramatisk förflyttning i sidled om inte annat, eller? Men det är klart, ligger RC i markplanet så händer det kanske inget?


om yttersidan är stelopererad så blir Rc en produkt av skärningspunkterna av ytterhjulets geometri och väggrepp ställt mot lodlinjen av det massacentrum som påverkar hjulet.
Göran Malmberg


Borde inte RC i det fallet ligga där det stelopererade hjulet rör vid marken?
Det är väl den punkten bilen rollar runt (så länge hjulet är i marken).

_________________
William Ekström
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



William Ekström skrev:

om yttersidan är stelopererad så blir Rc en produkt av skärningspunkterna av ytterhjulets geometri och väggrepp ställt mot lodlinjen av det massacentrum som påverkar hjulet.
Göran Malmberg


Borde inte RC i det fallet ligga där det stelopererade hjulet rör vid marken?
Det är väl den punkten bilen rollar runt (så länge hjulet är i marken). [/quote]

Ursäkta, det var INNERHJULET (i enighet med Anders Y s tanke) som jag skulle kalla stelopererad, för att det inte hade nån verkan eftersom det hängde i droppstoppet. Ytterhjulet påverkas inte av droppstopp om det inte är förspänningen orvar.
Jag går tillbaka å ändrar.
Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Menar du att RC blir i lodlinjen från masscentrum?
I så fall, varför blir det det?

om bilen ska kunna rolla runt en punkt på lodlinjen genom massccentrum när ena hjulet är fullt utfjädrat så kommer väl det hjulet att lyftas från marken?

_________________
William Ekström
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



William Ekström skrev:
Menar du att RC blir i lodlinjen från masscentrum?
I så fall, varför blir det det?
2
om bilen ska kunna rolla runt en punkt på lodlinjen genom massccentrum när ena hjulet är fullt utfjädrat så kommer väl det hjulet att lyftas från marken?


På sid 21 har du en bild. Det blir den belastade sidans linjer som gäller. Eftersomdet bara är ena sidan som har en fjädringsgeometri nu, så blir Rc inget resultat av båda sidors geometri, utan det blir där den nedre streckade linjen skär lodaxeln. Men som du ser blir det inte så stor höjdskillnad. Det fugerar som antisquat där man bara räknar från bakaxeln.
2
Utgångspunkten jag antog var att innerhjulet redan lyft från marken. Så länge båda hjulen har markkontakt och greppar, så gäller vanlig uträkning av rollceter. Det finns ifs ett läge där droppstoppet tar i och hjulet fortfarande har markkontakt. Rollar bilen mer så släpper hjulet. När droppstoppet tar i så ingår helahjulet mm som en del av den fjädrade bilvikten. Vi får en förflyttning av CG.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Jo, men om det är "stelopererat" på det sätt som Christian beskriver med förspänning så kan det ju rolla ganska mycket utan att innerhjulet lättar.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



AndersY skrev:
Jo, men om det är "stelopererat" på det sätt som Christian beskriver med förspänning så kan det ju rolla ganska mycket utan att innerhjulet lättar.


Nu blir det lite krångligt. Du rerfererar till Christian, men hans beskrivning där handlar om ungefar samma problem som Jonas förklarade med ((( och jag med en större beskrivning. Om vi struntar i att reda ut det så kan man säga att mer förspänning får droppstoppet att stoppa tidigare under rollningen. I ett läge där det fortfarande finns tyngd kvar från det övriga chassiet som belastar hjulet. Från den stunden måste vi räkna in hela hjulupphägningen som en del av chassiet. Det gör att ROLLMÄSSIGT sett så får vi räkna med ett nytt cgh som flyttats i enighet med nämnda förändring. Och den balastade sidans geonetri. Insidan är satt ur spel. Däremot, själva TOTALA viktförflyttningen i sidled är avhängig spårvidden kontra bilens totala massa inklusive hjul mm höjd * G. Huruvida bilen rollar eller ej har inte med det att göra.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908




Jag fattar vad som skrivs men inte vad det får för effekter.

Ponera en styck ordinär konventionell bil med McPherson fram o semi trailing link bak (du har köpt en sånn nyligen va, Göran? ). Så begränsar vi drop fram till 0 med wire, stumt.

Hur ändrar detta bilens beteende och varför?
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 429



Nyfiken på vad förspänning får för effekter. Blev så att jag bara har 1cm utfjädring vilket inte gör så mycket i kurvor eller högfart, men ställer till problem med fästet i gupp eller lågfart - specielt med diagonalhinder. Funder tom att ta bort krängare. Hör väl till ordningen att säga att bilen på sämre vägar...

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Allmänt banåkaforum
Förspänning av fjädrar (splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4
2 besök senaste veckan (19540 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande