Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 4611 besök totalt |
I detta fallet så tänkte jag egentligen rent tryckmässigt över axlarna och blandade inte in sidoaccelerationen av vikt bakom eller framför hjulaxlarna. Det blir ju självklart inte samma sak med aerodynamik som med vikter om man tänker sig sidoaccelerationen.
Det jag menar är att man väl rimligtvis borde sträva efter att få downforcen så mycket mellan hjulaxlarna som möjligt för att motverka lyftkrafter på den motsatta sidan hjulaxlarna från vingen sett? Alltså; det kan väl inte vara särskilt effektivt och genomtänkt att sätta en vinge utanför hjulaxlarna om man inte har långt överflödigt mycket downforce på motsatt axel, vilket jag tror sällan händer? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
Det beror på vilket problem man vill lösa. Många bilar har ju lyft både fram och bak och kanske mest bak. Har man då en vinge med en given nedåtkraft så kan det vara bra att sätta den bakom bakaxeln eftersom krafttillskottet till bakaxeln då blir högre än vad vingen egentligen ger. Att man då får ökad lyftkraft fram är kanske inte är ett lika stort problem. Som sagt, beror på vad man vill lösa.
(dude: Det här är ju en variant av det du pratade om i söndags.) _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 4611 besök totalt |