| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
DTM klass - är det inte dags nu?
|
5159 besök totalt |
|
DTM klass - är det inte dags nu?
Jag skall nog inte tänka så mycket men jag kan inte låta bli att skriva. Speciellt inte efter SSM och sett RHK klasserna. Jag lyckades hamna med klubbkompisen Anders Schildt på samma flyg till Zürich varpå han ägnade hela resan att hjärntvätta mig om Appendix K . Sedan bubblade han om att senaste tidspannet sträcker sig fram till -91. Men det innebär ju alla roliga bilar man såg på TV i tonåren i DTM och grupp A.
Hur coolt hade det inte varit att se Ford Sierra RS500, M-B 190 2.x-16, M3 och Volvo 240 turbo åter igen i full batalj på banorna .
Jovisst behövs det ekipage som ställer upp för att någon skall arrangera. Men visst borde det finnas intresse? Själv föddes tankar på att bygga en grupp A BMW 635 , får jag möjlighet till att göra det så blir det av..
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
|
Är det klart med en klass Std/GT 82-91??
Det vore ju en enorm utökning av möjligheterna, men samtidigt en ökning av satsningsnivån. om de gamla Eskorterna i 72trim (om jag får gissa) ligger på halvmiljonen med 100k motorrenovering efter 10 racetimmar vad ligger då inte en förbättrad (det kan ju inte gå lika långsamt som för 20 år sen) GrpA/DTM i 91trim på? Visst kan det locka nya förare men de flesta kommer att byta mellan klasserna så det kan ju bli en utspädning. Men inom Historisk racing har man bra vana att baka ihop lämpligt antal underklasser till ett heat, så det blir nog bra. Miatan har FIApapper från 2001, så det blir att vänta i 10 år till (men fram till dess finns det frihet och går att komma billigare undan)
|
||||
|
Re:
I Sverige nej, inte vad jag vet i.a.f. Kollar man på FIAs Hem sida så hittar man följande tidsperioder listade..
Sen har du nog rätt i att driften på en gammal maskin med spec från den tiden inte direkt är gratis. Men jag skulle tippa på att ett bygge med rätt papper nog inte går med förlust. Det finns ju folk som plöjer ner grova stålar i modernare vagnar så varför inte köra riktigt fräna bilar istället .
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
|
Diskuterade detta faktiskt i helgen med en representant från HMS (Danksa RHK). De har ju en klass som de kallar Youngtimer. Där är allt från 240, bmw e30, e36, alfa 75 turbo, mazda rx7, escort rs2000 till morgan +8:a. Riktigt rolig klass att kolla på och vilket uppsving den klassen hade fått. Startfältet bestod av 38:a bilar. De sa att det var den klassen som hade fått mest tillökning i danmark. Går väll att jämföra med camaro cups 35bilar detta året.
_________________ Robert Paulsson Ford Capri 3100 RS Ford Sierra M50B25T DRIFT! |
||||
|
Ja, det verkar som danskarna har fattat grejjen
. Man hoppas det smittar av sig över sundet .
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
|
GRP A
Det blev klart på planeringsmötet att RHK kommer att acceptera Grupp A bilar tom 1985. Kontakta någon av teknikerna för mer info om exakt reglemente. http://www.rhkswe.org/contact.shtml _________________ Henrik Hansson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
DTM klass - är det inte dags nu?
|
5159 besök totalt |

