Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (9144 totalt) |
http://www.stotdamparexperten.nu/vwr ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Jag har kört på bana sedan 1991 och aldrig bucklat till bilen, är det något fel på mig då??? ![]() ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
![]() Nu är det väl så att en stor del av problemet kommer av att bilen är kort och framtung, vilket ju inte är så mycket att be för, dessutom blir ju viktfördelningen ännu sämre vid lättning. Den enda jag hört haft tendenser till att ha förbättrat (eller lugnat ner) beteendet är en som kör långlopp med sin 205, där de bytt alla bakvagnsbussningar till nylon eller metall. I övrigt är fjädringen inkl. krängare original eller måttligt uppstyvad. Rätt avancerade dämpare sitter dock där. Jag vet också att teamet lägger ner stor möda på uttestning av dämparinställningar. En obekräftad teori där är att man tar bort medstyrningstendenserna i bakvagnen och att detta i sig skulle hjälpa. Låter inte helt otroligt eftersom man då låter bakdäckets "slip-karakteristik" arbeta i lugn och ro och att släppvinkeln ökar under hyfsat konstant, eller åtminstone moderat minskande, sidokraft. om man däremot på gränsen till greppet har en del toe out på ytterhjulet som kommer sig av sidokraften och man går över knät på slip-kurvan, sidokraften minskar, toe out minskar och därmed släppvinkeln (slip angle) ökar plötsligt - då har man det där tvärsläppet. Ett lite långsökt belägg är en ovetenskaplig jämförelse mellan 206 GTi och 206 RC, där jag tyckte att 206 RC hade märkbart mindre kobra-tendenser än GTi. De har båda i grunden liknande bakvagnar som 205, men RC har en sidoförstyvning i sin bakvagn (lika som 206 SW) som borde göra att den medstyr mindre. Annars så tenderar, som jag tycker det verkar, bakvagnen att förbli lika giftig eller kanske bli ännu giftigare vid uppstyvning av fjädringen. Enligt utsaga från en annan rejs-205-byggare/chaffis, så är den "mycket spännande" i bakvagnen med kraftigt uppstyvade tosionsstavar och krängningshämmare i bakvagnen, dock med bra dämpare som jag förutsätter är rätt inställda. Men det är klart, kan man hantera det, så är det väl kanske inget större problem. Hur den är i jämförelse med standard går det inte riktigt att säga, dock. Ganska snabbt går det iaf. Vid "vanliga" dämparuppgraderingar vet jag inte riktigt hur tendensen är, faktiskt, om de blir bättre eller sämre. Oftast blir det faktiskt inte av att styva upp fjädringen i bak vid chassi-jobben, eftersom det är dyrare och bökigare att byta torsionsstavar än att byta skruvfjädrar. Till saken hör kanske också att rejs-bilarna har burar, för det kan man nog konstatera att 205-karossen är lätt, men den hör inte till världens vridstyvaste. Möjligen har det inverkan genom att hjulkontrollen i bakvagnen "har förbättringspotential". Sen är väl detta problem rätt allmänt bland korta framhjulsdrivna bilar? I olika omfattning förstås, men ett visst förhöjt mått av "lift-off oversteer" finns väl alltid? Sen vad gäller mängden banträffar så ligger inte PSC i topp, men två egna arr på Gelleråsen resp Kinnekulle är klara, slalom på Lunda likaså (tack för reklamen, Magnus!), sen hoppas vi hitta samarbeten så att det ska bli 1-2 till bantillfällen samt att det kanske blir ngn slalom (eller liknande) till. Vi har också bokat in oss på Bilsport Superstage, men där finns inget bekräftat och alla intresserade kommer inte att få plats att köra heller. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Lägger också en röst på Miata. (inte oväntat kanske
![]() Det enda man behöver för lite seriösare körning är en båge som inte behöver kosta så mycket.. Det är roligt med en cab på sommaren. Bilen kostar inte mycket i inköp.. Hysteriskt kul att köra trots liten och snål motor. Dessutom är det ju en "sportbil" så du kan vara med i någon sportvagnsklubb och köra. Miataklubben anordnar också ett par banträffar om året. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||
Är Alfa 75 nämd?
![]() För den som är intresserad så kommer det att köras ett par riktigt håriga 75:or i Car Corsa i sommar. Skall bli j-t kul o se vad dom kan prestera. En av dom är en orginal IMSA bil från början ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Jag såg att du förklarat dig (nåja försökt iallafall ![]() om man åker bakhjulsdrivet enbart för att man blir hånad annars så är man ju fel ute och blir man hånad så tystnar dom illa kvickt när man kör ifrån dom. Ha! Jag glömmer aldrig den gången på Kinnekulle som Peter "sudden" Alfredsson och jag åkte ifrån hela kopplet med Panteror, TVR och vad vet jag vad det allt var för bakhjulsdrivna fordon. Eller den Alfa 75-åkare som var så arg och irriterad i depån efteråt så att det blev riktigt komiskt. ![]() Såja, nu har jag fått ur mig åratal av frustration för att jag blivit hånad genom åren! ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Kontentan är att det är föraren man skall börja med att träna, inte bilen. Dock så skall man satsa kulor på sin säkerhet, det får man alldrig glömma bort. Det är dessutom roligare att göra bucklor i en skruttbil för 10lök än fina bruksbilen för 100 ![]() Bästa tipset annars det är att hänga med ut med på våra Banträffar, kan ju bara svara för Cars räkning då. Följ med ut på banan med dom rutinerade förarna gå o ställ en massa frågor i depån, knyt lite kontakter så vet man vad som funkar och som inte behöver bli jättedyrt initialt. _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
Audi V8
Har bestämt mig för att ta hem en Audi V8 -91-93 4.2 till hösten, finns ju fina exemplar på mobile.de för 4000-5500 Euro. Ok, inte en bil som står direkt och tigger om att bli piskad runt en bana...men på dem utan nivåreglering(som de flesta svensksålda hade) går det att montera chassiesatser från exempelvis H&R och KW. Jag är förmodligen knäpp...men tanken är lockande att sedan börja laborera lite med chassiet på den... _________________ Ulf Melin |
||||
Kom på en till sak om Pug 205, en del av de som bytt bakaxel till 309:ans har upplevt en viss lugnande effekt. Ökad spårvidd, men annars är geometrin densamma. 309 GTi och de fåtal 309 GTi16 (med 148 hk Mi16-motor) som finns är nog en oupptäck skatt.
Vad gäller framhjulsdrivna bilars tillkortkommanden osv, så kan jag bara gå tillbaka till mig själv, jag har faktiskt riktigt kul i min framhjulsdrivna kluns. Har hittills inte blivit hånad för det heller. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Jag skulle nog satsa på en honda om jag var i din position som någon tidigare nämde en CRX men även en civic vti tex en kul och bra samt lätt bil.
hondaklubben har för övrigt några bankörningar om året ![]() ![]() _________________ Tobias Eriksson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 2 besök senaste veckan (9144 totalt) |