| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Hur stort "fönster" jobbar stötdämpare med
|
944 besök totalt |
|
Hur stort "fönster" jobbar stötdämpare med
Hej ! Har enrörs gasdämpare (Intrax), lev. med 50nm resp 70nm, har nu 70nm resp 80nm (bak/fram) Gick mkt fint och balanserat på F-berg härom dagen, dock rollar den fortfarande lite mkt. Ev. blir det mer k-hämmare, annars hur mkt kan man gå upp generelt i fjäderkonstant innan dämparna är utanför sitt arb.område ? Förmodar att returen får problem att dämpa ut fjädern till slut, hörde en siffra på 30%, verkar det rimligt ? Dom går dock att bygga om, typ en tusing per hörn. _________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
|
Det beror väl lite på konstruktionen om du "sliter ut" dem fortare med fjädrar åt det hårdare hållet (dvs får du tillbaka samma känsla om du går tillbaka till de mjukare fjädrarna igen).
Jag har själv varit så lat att jag konsulterat en chassidesigner om en omshimsning och mjölkat den informationen så mycket jag kunde (bytte fjädrar i två år innan jag verkligen shimsade om, men jag är en slow learner också). Jag skulle inte tvekat att gå upp 50% för att se hur det funkat, fjädrar har väldigt bra andrahandsvärde. Balansen fjädrar/krängare/dämpare (för kontroll av dynamisk balans som vid tex turn-in) kan man diskutera i evighet. Ska du tuna statiskt chassi ska du åka till Anderstorp och testa (i slutet på Karusellen så har effekterna av turn-in definitivt avtagit ).
|
![]() |
Allmänt banåkaforum
Hur stort "fönster" jobbar stötdämpare med
|
944 besök totalt |

