Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur stort "fönster" jobbar stötdämpare med
944 besök totalt
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare

Hej ! Har enrörs gasdämpare (Intrax), lev. med 50nm resp 70nm, har nu 70nm resp 80nm (bak/fram) Gick mkt fint och balanserat på F-berg härom dagen, dock rollar den fortfarande lite mkt. Ev. blir det mer k-hämmare, annars hur mkt kan man gå upp generelt i fjäderkonstant innan dämparna är utanför sitt arb.område ? Förmodar att returen får problem att dämpa ut fjädern till slut, hörde en siffra på 30%, verkar det rimligt ? Dom går dock att bygga om, typ en tusing per hörn.

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Det beror väl lite på konstruktionen om du "sliter ut" dem fortare med fjädrar åt det hårdare hållet (dvs får du tillbaka samma känsla om du går tillbaka till de mjukare fjädrarna igen).

Jag har själv varit så lat att jag konsulterat en chassidesigner om en omshimsning och mjölkat den informationen så mycket jag kunde (bytte fjädrar i två år innan jag verkligen shimsade om, men jag är en slow learner också).

Jag skulle inte tvekat att gå upp 50% för att se hur det funkat, fjädrar har väldigt bra andrahandsvärde.

Balansen fjädrar/krängare/dämpare (för kontroll av dynamisk balans som vid tex turn-in) kan man diskutera i evighet.
Ska du tuna statiskt chassi ska du åka till Anderstorp och testa (i slutet på Karusellen så har effekterna av turn-in definitivt avtagit ).

Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003

Trådstartare
Bra svar, men kan man verkligen "slita" ut/sönder dämpare ? Alltså med för höga fjäderkonstanter, inte mil

A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
Allmänt banåkaforum
944 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande