Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Tävla i MODSPORT :-) | << 1, 2, 3, ... 16, 17, 18 >> 2 besök senaste veckan (118651 totalt) |
Tänkvärt är att bilarna måste inte vara extremt moddade för att köra i Modsport (vilket namnet kan antyda). Man kan börja i klass.3 och trimma/modifiera upp sig till klass.2 och klass.1 om man har lust och plånboken tillåter. Jag körde en MX-5:a i modsport på SSM och den är i princip inte moddad i kaross eller fram/bakvagn alls. En trimmad sugmotor satt i när jag köpte den sen var det bara att fixa vagnboksbesiktning och ut och gasa i klass.3 . Stötdämparna var slut, diffbroms saknades och motorns register lämnade en hel del att önska för körbarheten. Men säkerhetsbitarna var på plats, resten kan man fixa till nästa år, det viktiga var att få ut bilen på banan. Jag fick en rätt kul fight med en RX-7:a!
om alla bitar faller på plats så kör jag Porsche 914 i Modsport nästa år. Första året kommer målet vara att få i en bur och få den att rulla i klass.2. trimning och karossmodning av det värre slaget får komma året därpå. Har du en sportbil som du vill tävla med? ( Som Kimmen säger, den behöver inte vara besiktigad) I med bur, stol, bälte, brytare och skaffa vagnbok sen är det bara ut och köra i den modsportklass som ligger närmast din vikt/effekt. Bilen måste inte vara optimerad för klassen, en annan tänker pula sig dit bit by bit... |
||||
Visst https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Välj en färdig eller en ½-fädig _________________ Arto Rajakangas miles per gallon It's smiles per gallon isn't it? |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
om jag som audi nörd fick tycka lite om bil listan.
audi tt sportbil nja ok då om ni säger det så audi r8 sport bil nej audi quattro sport bil nej audi gt coupe ... nej audi s2 coupe ... nej kan man inte bara godkänna alla audis coupe modeller??? så man kan få va med och köra. sen är det ju så klart jätte svårt att bestämma vad som är en sport bil eller inte. känns som klassen skulle få ett större startfält om man öppnade upp lite mer. en ide: om en bil är tveksam så kan väll ägaren till bilen skicka med modellens racing historia som cv. tex audi v8 -90 sportbil nej verkligen inte, har vunnit dtm .. ja 2 gånger bmw m3 sport bil nej men oj vad rejsing den vunnit bara en tanke mvh dennis ace competition _________________ Dennis Hansson Lärare fordonsprogrammet Ängelholm Förare/mek Guldgossarna Racing |
||||
Det finns ju massor av modeller som liknar nämda alfor från olika tidsåldrar med ett stort racing arv som inte finns med på listan antagligen för att det inte lobbats för deras medverkan. Som nämnt skulle klassen antagligen växa rejält om man uppdaterade listan. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Tanken är inte att frälsa alla som tycker dom har en sportig bil utan kriteriet har varit att bilen ska vara en sportbil.
Gränsdragningen är inte glasklar men exempelvis så anses inte en Volvo 262 som sportbil bara för att den har 2 dörrar och lågt tak. Av samma anledning har inte BMW M3 varit med, för att det ursprungligen är en vanlig 3-serie. Som sagt, listan är under uppdatering så vi får se vad som händer . |
||||
som arrangör borde det vara intresant med fulla startfällt om inte för annat så för ekonomins skull.
håller med om att det är väldigt svårt att speca en sportbil, i mina ögon är det gott om bilar i den godkända listan som inte är sportbilar så någon har såklart roddat för bilarna som finns med där. jag har full förståelse för att det inte finns några audi på listan dom flesta race audina är fyrhjulsdrivna och det blir kanske orättvist men dom två hjulsdrivna borde man ju kunna tillåta? mvh dennis _________________ Dennis Hansson Lärare fordonsprogrammet Ängelholm Förare/mek Guldgossarna Racing |
||||
Annars skulle ju Porsche911 vara med på ännu fler ställen (i med en 2liters boxer och kör STCC ). |
||||
Det finns ju nån gul sak som skulle passa fint i Modsport. |
||||
Den tanken har jag haft många gånger, är det inte så att det var fler som åkte modsport för? _________________ R Malmström MSCC |
||||
Tyvärr är nog svaret att många av bilarna står delvis nerplockade på pallbockar runt om i landet. Väldigt många bilar har fastnat i byggstadiet oxh andra har fastnat i renoveringsträsket. Skulle tro att de som stått i 10år dessutom är ganska out-dated, mycket har hänt. Tyvärr är det ju så att många av dessa bilar är ganska haveri-benägna. Det är hembyggda bilar med våldsamma prestanda - kompromisser är ofta gjorda för att få ut mycket pulver, med tillgänglighets problem som följd. Tror faktiskt att många av de gamla rävarna blir ganska skrämda av det tempo som idag krävs för att hävda sig. De gamla bilarna som fortfarande är ihop har ofta priser baserade på hur bra de var för 10år sen - men hur bra är de idag? och hur många är det idag som ens fattar vad en MG Midget är? Eller för den delen en Lola T70? Man måste ju ha en viss läggning åt det mera anglofila hållet för att förstå och uppskatta bilarna från förr.
Att bredda och öppna upp för flerär ju bra - men man ska akta sig så att man inte gör våld på Modsport själen. På nåt sätt så ska man ändå ha respekt för den och vårda den. Det kanske är så att det behövs fler klasser? Ultimate Hot Hatch och kanske en Tourenwagen klass? Skulle fånga många bilar..... _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||
Hej! om jag skulle " våga " , vilken klass skulle/mest lämplig jag då kunna tävla i med min bil.
Corvette C5 lätt trimmad till ca: 440motor hk / 367drivhjuls hk abs antispinn ev vinge vikt ca 1400 kg fulltank M.V.h Björn F _________________ Björn Friberg Corvette C5 Banbil Corvette C6 Z06 Gatbil SL 55 AMG Gubbil |
||||
Förarna kan ha hittat annat att göra (annat liv, annan bil etc). Dessutom verkar det vara en stor tröskel för gamla modsportförare (byggare), eftersom de "vet" vad de skulle optimerat bättre än sist. |
||||
http://www.spvm.se/index.php?page=ro http://www.spvm.se/index.php?page=mo Byt till valfri LSmotor och behåll den standard är mitt råd ("chippning" hjälper långt), * ModsportI, beräknad till 513hk, min 1283kg (max är 1400 i reglementet), du har Zieliski och Kimmen att sikta på (och Speedlabs Corvette som inspiration) * Roadsport A, max 6000rpm, ber till 445hk, minvikt 1495kg (med endast ABS som tillägg) * Roadsport A, omoddad 405hk LSmotor, minvikt 1429 (med endast ABS som tillägg) * Roadsport A, omoddad 385hk LSmotor, minvikt 1358 (med endast ABS som tillägg) * Roadsport A, omoddad 305hk LSmotor, minvikt 1230 (med ABS, Antispinn, vinge, diffusor som tillägg) En omoddad LS1a kan väl inte vara alltför svårt att få tag på? |
||||
om jag tolkar detta rätt så måste motorn vara helt orginal inga headers, luftfilterbyte eller spjällhusbyte heller? är vikten inkl förare? Fulltankad?
M.V.H Björn _________________ Björn Friberg Corvette C5 Banbil Corvette C6 Z06 Gatbil SL 55 AMG Gubbil |
||||
Plenum/insug och spjällhus skall vara enligt orignalspec mot den motor vars effektspec du syftar på. Tex inget LS6insug på en LS1a osv. Vikt är med förare efter målgång (kan vägas närsomhelst, men det är efter målgång du är som lättast och det är vikten på banan som vi bryr oss om). |
||||
Betyder det att det skulle bli tungt att klämma in min mini-"replika" också? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=964381&highlight=#964381 _________________ http://www.ajden.se http://3d-scanning.se/ https://www.instagram.com/perajden/ Per Ajdén |
||||
Det där med att det borde öppnas upp för fler bilar inom SPVM har tidigare visat sig vara en flopp. Jag tänker på Streetsport som var ett riktigt härligt reglemente som svar på alla som inte hade en sportbil men som ville tävla under liknande premisser som Roadsport. Vad jag har hört var det bara att ett Honda ekipage som visade seriöst intresse av att komma till start under den period reglementet var aktivt .
F.ö. är det en lysande ide att köra Corvette C5 i Roadsport . Klart du skall våga Björn !
Tack för det . Dock var det ett anständigt pris så nu har man något att drömma om. "om jag hade pengar, jabadabadabadibidooo..." _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Tråkigt då Streetsport verkade vara en vettig klass för alla gatbilar. Jo, jag satt själv och smakade lite på Streetsport-reglementet under ett svagt ögonblick, men det går ju att hoppas på att Streetsport-reglementet dammas av någon gång i framtiden. Sedan tycker jag inte att Jonas L:s familjebil är en sportvagn - min ungkarlsmodell (reggad för enbart en passagerare) är däremot IMHo en annan sak - även om Jonas har klistrat på fler dekaler Fast den där "Vad är en sportvagn?"-diskussionen ger jag mig inte in i. Hoppas i stället som sagt på ett framtida avdammat Streetsport-reglement. _________________ BMW MC-klubben |
||||
"StandardRoad", "RoadTouring" eller liknande skulle lätt kunna ordnas genom att blanda eller dela upp med Roadsport (beroende på antal) endast beroende på karossmodell, som man väljer för stunden. Dvs samma reglemente men uppdelning som man känner för. Jag påstår inte att de kommer att ske snart, inte heller att det finns nån som lagt energi på det, men den teoretiska möjligheten ligger öppen och oanvänd (jag kan inte komma på nåt teoretiskt hinder att vagnboksbesikta/köra efter Roadsportreglementet trots att karossen har fyra dörrar. Klassningen (heat/serie) kan skilja men inte ur Säkerhet/SBFs ögon). |
||||
Allmänt banåkaforum Tävla i MODSPORT :-) | << 1, 2, 3, ... 16, 17, 18 >> 2 besök senaste veckan (118651 totalt) |