| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Honda CRX, inte sportbil??
|
<< 1, 2, 3, 4 2 besök senaste veckan (26106 totalt) |
|
Jag kan inte svara för crx:en men jag har haft en Civic -92 som jag tävlat med och den var skitrolig och det säger jag trots att jag hatar sorkdrift...
|
||
|
Jag skulle nog vilja påstå att låg vikt är det som gynnar de fwd bialr som går bäst på bana.
Saabarna i RHK väger mellan ca 750 kg och 800 kg beroende på modell. En koja som går minst lika bra på banan väger ca 600 kg. Den har dessutom diffbroms, vilket inte Saabarna är klassade med. DKW F12 är en annan snabb fwd bil i 1000cc cupen, den väger ca 650 kg. Dessa bilar har också en annan sak gemensamt med CRX, men itne S40. De har riktig framvagn itnek osntadsbesparande mcphearson. Tittar man på lite nyare Fwd bilar som beter sig bra på banan, så liggerj u bode Golf MK1, Fiat 128 och Alfasud under en bra bit 1000kg i raceskick. Dessa har iofs den bristfälliga besparignskosntruktionen mackpelleson i framvagnen, men går bra ändå
Jag som åkt grävling sedan barnsben, med sporadiskai inhopp i felhlusdrvian racerbilar vill nog påstå att det är sällan någon rwd går bättre och fortare i inbromsning och genom kurvan, men de kommer oftast snabbare ut, tack vare att de kan gå på gas lite tidigare än fwd bilarna.
Men å andra sidan så var det udner tiden i SLC och MSL få som åkte lika snabbt där det svägnde som vi gjorde med våra Saab 9-3 SS, trots att vi aldrig tog steget till slicks. Och de bilarna var allt annat än lätta diselen vägde drygt 1300 kg och V6:an drygt 1100 kg. Dessutom var vi belastade med så där löjlig framvagn från macdonalds. Trots det var det iaf med dieseln på rakorna vi var handikappade mot Porschar och BMW, definitvt inte när det svängde. Men visst vi lade ned åtsilligt med tid och tänk på väghållningen, ändå hade vi nog knappt gjort ens 25% av det vi kunde/borde enligt vår chassiguri AL.
Fan det blev ju trådkapning, var inte meningen, Saabarna är ju inga sportbilar trots att vi slagit Porschar
Tebaks till ämnet! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
|
Re:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Niklas byt upp dig nu du kan ju inte hålla på harva i C hela livet är väl tillräckligt med riskokare där - perfekt för dig och lyft för B-klassen
Elise vs CRX - Padda vs Sork
_________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||
|
Re:
Men det är lättare att rulla vidare i gamla spår ett tag till, jag är ju tröglärd som du vet (men sugdielselgrävling är rätt skoj i snömodden). Men jag är inte sen att försöka påvisa möjligheter när de ligger på silverfat
|
||
|
CRX var ju på tapeten för ett par år sen. Då lät det som att det fanns hur många som helst som i princip stod med racekläderna på och ville åka.....och inte en enda CRX har varit ute på banan sen den kom med... Eller?
Så....Var är alla CRX:er? _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||
|
Re:
Ingen aning ...
_________________ Mvh Benci_Hovanyi
Gotland Ring 1:33,33s |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Honda CRX, inte sportbil??
|
<< 1, 2, 3, 4 2 besök senaste veckan (26106 totalt) |