| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Gör inte som jag cupförare!
|
2659 besök totalt |
|
Gör inte som jag cupförare!
Vill klargöra lite för er cupförare om vad som hände mig så att ni inte gör samma fel som mig och inte får köra andra racet. I race 1 igår gick min diff sönder, jag hamnar långt bak i park farme och vill bara in i depåboxen för att titta vad som hänt och se om vi ska kunna köra nästa race, så jag går och pratar med tekniker Björn om mitt problem , jag vill helt enkelt inte stå i kö och vänta för den tiden känner jag inte att vi har. Jag behöver inga poäng för jag har inget att köra för i alla fall. Björn säger till mig att jag kan välja att diska mig själv genom att åka iväg från park farme men då missar jag mina poäng från loppet. Då säger jag att jag diskar mig själv för att försöka komma till start i andra istället. Björn noterar detta och jag kör iväg bilen in i boxen. Vi konstaterar att vi har 0% diff så vi kommer inte kunna köra för pallplats i nästa race så vi tänker att Anders (min far) kanske kan köra det racet istället. Vi gjorde så förra året på sista tävlingen på Mantorp. När vi är i boxen kommer tävlingsledare Krister Funder fram och säger att vi brutit mot reglerna när vi lämnade park farme. Visst säger jag, så är de och vi skall självklart inte ha några poäng . Då säger Krister Funder att vi inte får komma till start i nästa race för vi är diskade. Jag frågar om vi inte kan få köra men utom tävlan för att Ander ska få känna på bilen med den nya växellådan men han säger nej. Om vi ställer oss på line up så kommer han vidta andra åtgärder, som vi inte får reda på vad det är (sbf anmälan och kanske avstängning i 3 månader?). Detta har tydligen att göra med att vi fuskat avsiktligt och får då absolut inte köra kommande race, inte ens utom tävlan. Felet att åka ut park farme är alltså avsiktligt fusk, precis samma sak som om en bil väger för lite, har för breda däck osv. Man får alltså inte åtgärda felet och komma till start i nästa race. I BMW cup straffas man inte bara i den deltävling man kör utan även nästa. Så mina kära racekompisar, se till att aldrig göra något avsiktligt fel som jag gjorde (utan att jag visste det) eller ha för bred vinge, eller för breda däck, för lätt bil för då blir det inget race 2. Tekniker Björn och Krister Funder var visst inte överens om reglerna. Förhoppningsvis är de mer överens nästa säsong. Vill bara avsluta med att säga att jag klandrar absolut inte dig Björn för att ni inte var överens om hur reglerna var, du gjorde ett försök för att vi skulle få vara med i race 2 som vi ville utom tävlar men det gick ju inte. Vi tackar för ditt försök. _________________ Anton Gruffman Banbil: BMW e46 GTR & Camaro cup gen 5 Gatbil: Porsche 996 - Såld http://www.gruffmanracing.com |
||||
|
Visst är det skönt att det finns duktigt och pretantiöst folk som håller efter regelbrytare i en så viktig klass som ett klubbmästerskap för BMW.
Hur skulle det annars se ut.......hela motorvärlden skulle ju falla samman, om man låter vanligt folk....som åker för sitt höga nöjes skull.... bete sig hur som helst. Vi kör en bil i ett riksmästerskap......och där är det ok att lämna parkfermen.....och bli av med sina poäng. Men ett riksmästerskap ligger ju långt mycket lägra än ett klubbmästerskap. (ovanstående är skrivet med irroni...och avsky för pretton) _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Hur fungerar det om man "avsiktligt fuskar" i sista racet för dagen. Missar man bara nästa kvalificering eller nästa race också? Hur fungerar det då i racet efter det med position osv?
EDIT: Jag MENAR verkligen min fråga och försöker inte vara "lustig" på någons bekostnad, hade planerat köra BMW Cup någon gång i framtiden... Jag gissar att för man inte har hållt med om allt 100% i alla frågor har man en stämpel på sig att man inte passar i "bmw kretsen" _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||
|
Re:
Du får inte missa att detta gäller liv och död
_________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||
|
Anton, om du vill nå cupförarna så är inte rejsa ett forum där du får speciellt hög hit-rate, däremot når du en massa andra "experter" som gärna kommenterar och försöker att göra sig lustiga på din/klubbens bekostnad.
Händelsen du beskriver är sett ur din synvinkel och är oavsett en beklaglig händelse. TL och Tekniker skulle varit mer samspelta, men det hände massor av andra saker paralellt med denna händelse som gjorde det svårt för tävlingsledningen att agera snabbt. Man blir också bemött på ett sätt som man själv väljer att bemöta. BMW Cup har ingen VM status precis som flertalet så kul påpekar, men vi försöker i det längsta följa regelboken för att skapa ett så korrekt och rättvist upplägg så möjligt för alla medtävlanden. Din kommetar om att ha för bred vinge och/eller däck för klassen man tävlar i förstår jag inte? Det finns ett tydligt reglemente som skall följas och alla som är läskunniga kan läsa sig till vad som gäller för klassen man väljer att anmäla sig till. Har man frågor och/eller behöver hjälp att tolka reglements texten så frågar man. Har man en bil som inte följer reglementet och det blir en efterkontroll riskerar man att bli diskad. Nåväl, diskutera på bara i tråden så går vi andra över i "pallbocks mode" nu när finalen är avklarad
Anton, normalt löser man "dispyter" som denna på plats och inte på forum som rejsa. Om inte det har gjorts så vore det bra om du ringer TL eller Domaren under veckan om du känner dig orättvist behandlad så reder ni säker upp detta som klubbkompisar.
_________________ Patrik Skoog |
||||
|
Re:
Det jag menar och som jag frågade om var tex vingar som är för breda (det är samma regelbrott som att lämna park farme). Åker man med en sådan i race 1 och riskerar att bli diskad för regelbrott så får man inte åtgärda detta till race 2 och ställa upp. Det hade jag inte en aning om innan de här, är väl för dåligt påläst helt enkelt. Sådana saker var det fler som inte visste om som man pratade med, de flesta trodde att man blev diskad från racet man körde och inte nästa race med. Därför valde jag att skriva det här så de som inte är mer pålästa än mig i den här punkten kanske ser detta och är förberedda på vilka eventuella konsekvenser detta kan få... Jag pratade med TL efteråt och tog åt mig och köpte att det är så det funkar, säger inte att det ska ändras eller något, anledningen till att jag skrev detta är som sagt att jag pratade med flertalet andra förare som inte hade en aning om att det var så det funkade. _________________ Anton Gruffman Banbil: BMW e46 GTR & Camaro cup gen 5 Gatbil: Porsche 996 - Såld http://www.gruffmanracing.com |
||||
|
Re:
Bra Anton att det lyfts upp, så fler läser reglerna. Det är tyvärr ofta som man lever kvar i gamla regler eller tolkar olika. Tycker du ser på detta med ett öppet sinne. Tyvärr förstår jag inte övriga inlägg, lite onödigt att klanka ner på BMW Cup! Hoppas iaf ni kommer att köra full säsong nästa år i BMW Cup
_________________ olof Johansson |
||||
|
Jag vill först säga att jag vill inte lägga mig i denna diskution, men vart nyfiken. Jag satt hela kvällen igår och letade i regler men hittade ingenstans att "läsa på" så ny fråga, var står det att läsa på?
_________________ Per Gustavsson #95 BMW E36 1:A serien SSK Klass3a 2012 2:A serien SSK Klass3a 2013 1:A Modsport 3 samt 1:A totalt spvm 2014 2:A Modsport 1 2018 |
||||
|
En annan sak som är viktig att tänka på är att det är är arrangören som har tolkningsrätt. Man kan alltså inte tolka en luddig regel som man vill och sen komma undan med att regeln går att tolka så.
Vid oklarheter, fråga alltid den som har tolkningsrätt. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Detta har inget om BMWcup att göra utan bara en generell sak (alla kör ju efter samma reglemente, och tillämpningen är upp till tävlingsledningen, som inte behöver vara kopplad till serien):
Uteslutning ur efterföljande heat låter i mina öron som en bestraffning som inte är självklar/uppenbar, finns det domarprotokoll på det? Tävlingsledningen har ju en rätt stor palett av bestraffningar att använda, men de måste väl motiveras och bokföras (tekniska avvikelser som kan ge DQ i aktuellt heat är kanske undantagna från det?)? Tävlingsledingen har ju alltid tolkningsföreträde, men det går ju att överklaga nästan allt. Det är ju som vanligt inte enkelt att hitta tydliga svar i reglementen(generella+klass)+meddelanden+protokoll+(dispenser). |
||||
|
Re:
Så svårt är det inte att hitta, www.bmwsc.com/BMW Cup/Reglemente/BMW_Cup_tavlingsregler_2010-2012_v2.pdf kapitel 13.3 Tekniska kontroller. (Men jag kunde inte svaret utan att slå upp.)
_________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
|
Re:
klass specifikt alltså...... inget taget ur sbf/fias regler! Tack Gunnar. _________________ Per Gustavsson #95 BMW E36 1:A serien SSK Klass3a 2012 2:A serien SSK Klass3a 2013 1:A Modsport 3 samt 1:A totalt spvm 2014 2:A Modsport 1 2018 |
||||
|
Re:
Det är ju till och med hårdare än det. Om man inte för bilen till Parc Farmé eller avviker från denna bör väl i mina ögon jämnställas med att vägra ställa upp på teknisk kontroll.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Gör inte som jag cupförare!
|
2659 besök totalt |

