Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilket försäkringsbolag tar Ringen skador?
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (4099 totalt)
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2297


Trådstartare
Vilket försäkringsbolag tar Ringen skador?

I kontakt med mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) så har de sagt att de inte skulle täcka en skada uppkommen på i samband med turistkörningen .
De likställer detta med tävlingskörning med motivering att det sätts rekord där...
Då jag köpt en lite dyrare bil så vill jag gärna att bolaget ersätter skada som kan uppkomma vid denna typen av förarutveckling.

Har ni någon erfarenhet av detta bolag vid skada eller annat bolag ni kan rekommendera? Vet minst ett som tar skada men vill gärna veta fler. Att jag gärna fortsätter med Länsförsäkringar beror på att jag får ner priset ganska mycket då jag har alla andra försäkringar i detta bolag.

Då det inte behöver spridas för mycket information om detta så ta det gärna genom PM.

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Citera
särås
Enköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1396



Re: Vilket försäkringsbolag tar Ringen skador?

Bladh skrev:
I kontakt med mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) så har de sagt att de inte skulle täcka en skada uppkommen på i samband med turistkörningen .
De likställer detta med tävlingskörning med motivering att det sätts rekord där...
Då jag köpt en lite dyrare bil så vill jag gärna att bolaget ersätter skada som kan uppkomma vid denna typen av förarutveckling.

Har ni någon erfarenhet av detta bolag vid skada eller annat bolag ni kan rekommendera? Vet minst ett som tar skada men vill gärna veta fler. Att jag gärna fortsätter med Länsförsäkringar beror på att jag får ner priset ganska mycket då jag har alla andra försäkringar i detta bolag.

Då det inte behöver spridas för mycket information om detta så ta det gärna genom PM.


Jag går i god för att IF tar det utan att ens ta en diskussion!
Sjukt lätta att ha att göra med när det gäller olyckor på Nürburgring, så länge det är på turistkörningen!
mvh Jimmy Särås

_________________
Jimmy Särås på Stertman Motorsport
www.stertman.se

Din Audi, Bentley, BMW, Cupra, Lamborghini, McLaren, Mini, Porsche, Seat, Skoda & Volkswagen specialist.
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2297


Trådstartare
Re: Vilket försäkringsbolag tar Ringen skador?

Särås skrev:
Bladh skrev:
I kontakt med mitt försäkringsbolag (Länsförsäkringar) så har de sagt att de inte skulle täcka en skada uppkommen på i samband med turistkörningen .
De likställer detta med tävlingskörning med motivering att det sätts rekord där...
Då jag köpt en lite dyrare bil så vill jag gärna att bolaget ersätter skada som kan uppkomma vid denna typen av förarutveckling.

Har ni någon erfarenhet av detta bolag vid skada eller annat bolag ni kan rekommendera? Vet minst ett som tar skada men vill gärna veta fler. Att jag gärna fortsätter med Länsförsäkringar beror på att jag får ner priset ganska mycket då jag har alla andra försäkringar i detta bolag.

Då det inte behöver spridas för mycket information om detta så ta det gärna genom PM.


Jag går i god för att IF tar det utan att ens ta en diskussion!
Sjukt lätta att ha att göra med när det gäller olyckor på Nürburgring, så länge det är på turistkörningen!
mvh Jimmy Särås


Det är just IF som jag vet att de tar det utan problem. De är dock lite dyra för mig... Men man kan flytta de andra försäkringarna också

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42377

Forumägare
Forumägare

Re: Vilket försäkringsbolag tar Ringen skador?

Bladh skrev:
... Men man kan flytta de andra försäkringarna också


Det gjorde jag, hem, sommarstugan, person/barnförsäkringar. Blev riktigt bra totalkostnad.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583



kan man inte bara byta försäkring när man ska ner till ringen och betala för ett år eller halvår sen när man är hemma igen så säger man upp den och får tillbaka överskjutande belopp, dock lite drygt atthålla på om man åker ner några gånger per månad :P

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Re:

pentén skrev:
kan man inte bara byta försäkring när man ska ner till ringen och betala för ett år eller halvår sen när man är hemma igen så säger man upp den och får tillbaka överskjutande belopp, dock lite drygt atthålla på om man åker ner några gånger per månad :P


Kan man inte bara i stället köpa en bil som man har råd att försäkra vettigt, alternativt betala ur egen ficka om man smäller den?

_________________
--
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2297


Trådstartare
Råd att försäkra den har jag men inte att smälla den utan försäkring.

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Citera
Pentén
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 583



Re:

FredrikÅ skrev:
pentén skrev:
kan man inte bara byta försäkring när man ska ner till ringen och betala för ett år eller halvår sen när man är hemma igen så säger man upp den och får tillbaka överskjutande belopp, dock lite drygt atthålla på om man åker ner några gånger per månad :P


Kan man inte bara i stället köpa en bil som man har råd att försäkra vettigt, alternativt betala ur egen ficka om man smäller den?


jo om man ska vara sån =)

_________________
Robert Pentén
7:53 BTG
996 Turbo X50
997 Gt3 CS MK1
997 Gt3 CS MK2
993 C2 ombyggd för bana
993 C2 gatbil
Ferrari 430 Scuderia
BMW 325i E90 för VLN
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



Re:

pentén skrev:
kan man inte bara byta försäkring när man ska ner till ringen och betala för ett år eller halvår sen när man är hemma igen så säger man upp den och får tillbaka överskjutande belopp, dock lite drygt atthålla på om man åker ner några gånger per månad :P



Näää, det går inte. Det är 1-års kontrakt man tecknar med bolagen. Säljer du bilen får du däremot tillbaka pengarna. Så orkar du kan du skriva över den på morsan veckan efter och få tillbaka pengarna.

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Re:

FredrikÅ skrev:

Kan man inte bara i stället köpa en bil som man har råd att försäkra vettigt, alternativt betala ur egen ficka om man smäller den?


Rätt !!

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1236



Re:

Mr C skrev:
pentén skrev:
kan man inte bara byta försäkring när man ska ner till ringen och betala för ett år eller halvår sen när man är hemma igen så säger man upp den och får tillbaka överskjutande belopp, dock lite drygt atthålla på om man åker ner några gånger per månad :P

Näää, det går inte. Det är 1-års kontrakt man tecknar med bolagen. Säljer du bilen får du däremot tillbaka pengarna. Så orkar du kan du skriva över den på morsan veckan efter och få tillbaka pengarna.

Nja, om du ställer av bilen avslutas försäkringen. Därmed hamnar saken i lite annat läge.

_________________
Gunnar Östlund
"Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut"
Citera
lofstrom
Örebro
Här sen Maj 2008
Inlägg: 631



Re:

GunnarÖ skrev:
Mr C skrev:
pentén skrev:
kan man inte bara byta försäkring när man ska ner till ringen och betala för ett år eller halvår sen när man är hemma igen så säger man upp den och får tillbaka överskjutande belopp, dock lite drygt atthålla på om man åker ner några gånger per månad :P

Näää, det går inte. Det är 1-års kontrakt man tecknar med bolagen. Säljer du bilen får du däremot tillbaka pengarna. Så orkar du kan du skriva över den på morsan veckan efter och få tillbaka pengarna.

Nja, om du ställer av bilen avslutas försäkringen. Därmed hamnar saken i lite annat läge.


Inte riktigt sant. Jag har haft en sån diskussion med ett bolag som vägrade ge sig. Antagligen hanterar olika bolag detta olika....

_________________
Stefan Löfström
BMW 320is -90
BMWSC #719
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Re:

ButterflyRacing skrev:
FredrikÅ skrev:

Kan man inte bara i stället köpa en bil som man har råd att försäkra vettigt, alternativt betala ur egen ficka om man smäller den?


Rätt !!


Instämmer.
Har aldrig förstått inställnignen att hänga upp sig på vagnskadeförsäkring på bana.
På bana åker man det man själv har råd att sätta i räcket. Punto!

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2297


Trådstartare
Re:

Bosse L skrev:
ButterflyRacing skrev:
FredrikÅ skrev:

Kan man inte bara i stället köpa en bil som man har råd att försäkra vettigt, alternativt betala ur egen ficka om man smäller den?


Rätt !!


Instämmer.
Har aldrig förstått inställnignen att hänga upp sig på vagnskadeförsäkring på bana.
På bana åker man det man själv har råd att sätta i räcket. Punto!


Här får man ducka för att man vill ta ut bruxbilen på lite lugn turistkörning

Har precis samma inställning när det gäller bana. Kan man inte gå ifrån den smällda bilen med ett leende så ska den inte ut på banan att göra.

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Huvet på spiken!
De som bara vill turista med bruksisen runt die hölle drabbas av att en del tror att det är real racing som gäller för touristenfahrt....

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2297


Trådstartare
Re:

Bosse L skrev:
Huvet på spiken!
De som bara vill turista med bruksisen runt die hölle drabbas av att en del tror att det är real racing som gäller för touristenfahrt....


Frågan är mer vad som händer om man blir påkörd eller utträngd i räcket?

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11962



Re:

Bladh skrev:
Bosse L skrev:
Huvet på spiken!
De som bara vill turista med bruksisen runt die hölle drabbas av att en del tror att det är real racing som gäller för touristenfahrt....


Frågan är mer vad som händer om man blir påkörd eller utträngd i räcket?


Trafikförsäkringen behöver du inte vara rädd för, det är en sak, det bolagen bråkar om gäller vagnskadeförsäkringen

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1613



Re:

Bladh skrev:
Bosse L skrev:
ButterflyRacing skrev:
FredrikÅ skrev:

Kan man inte bara i stället köpa en bil som man har råd att försäkra vettigt, alternativt betala ur egen ficka om man smäller den?


Rätt !!


Instämmer.
Har aldrig förstått inställnignen att hänga upp sig på vagnskadeförsäkring på bana.
På bana åker man det man själv har råd att sätta i räcket. Punto!


Här får man ducka för att man vill ta ut bruxbilen på lite lugn turistkörning

Har precis samma inställning när det gäller bana. Kan man inte gå ifrån den smällda bilen med ett leende så ska den inte ut på banan att göra.


om du smäller bilen och går därifrån med ett leende, så undrar jag hur det står till.
Det resonemanget funkar på grisbilar som man uppenbart inte bryr sig så mycket om och troligtvis inte heller har så stort värde. Annars åker nog 95% av oss med för dyra bilar. Nu förutsätter jag att vi pratar trackdays.
Jag har för egen del en dyr och en billig bil och altinerar bil efter event, som jag baserar på arrangör, plats, risk och dom andra deltagarna. Båda är försäkrade med utgångspunkt att få så mycket försäkringstrygghet som möjligt. Den billiga klarar klubbträffar i Sverige och nordslingan, den andra enbart nordslingan. (BMW orginalförsäkring samt IF)
Tar man tex en trackday inte arrangerad av märkesklubb utan fristående aktör så är det ofta bilar för 500kkr och uppåt. Väldigt få har råd att offra dom bilarna. Jag har åkt sen 1994 och för mig funkar inte typ Golf gti - oavsett hur bra chassit är. Det ger ingen ståfräs alls. Byter liksom hellre hobby om det skulle vara resultatet av resonemanget "skratta och gå därifrån". Jag kan skrota en bil för kanske 50-150 tusen men jag vet inte om jag skutte skratta åt det.
Målsättningen måste väl ändå vara att bli bättre och bättre som förare, med bibehållet försäkringsskydd - på alla plan.

Nu var detta OT.

Topic- jag tror det är IF samt ev något lokalt LF bilag som tar försäkringen du efterfrågar.

_________________
Stefan Larsson
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Alla har vi olika ingångar för vårt banåkarberoende. Själv tillhör jag de som sedan jag fick körkort för snart 35 år sedan, till och från ägnat mig åt fortåka på bana och en del i skogen. Jag har även provat på några klubbträffar och trackdays genom åren. Hade kanske inga värstingbilar för trackdays, Raceutrustad gatreggad Alfa 1750 GTv med ca 170 hk. Och Lotus Seven Replika med en 1600 cc f.d. Lotus-Holbay Formel 3 motor (den var lite snabbare)
Även om jag ett tag övervägde att trappa ned tävlandet och bara ha en sportbil för trackdays så kom jag på att att jag hade roligare med en 87 hk två-takts Saab eller 200 hk i tung diesel-Saab i riktig racing än med Lotus replikan på trackdays. Utan tävlingsmomentet blev hobbyn ganska tråkig och inte värd att lägga tiden/pengarna på. Så jag kan förstå Stefan på ett sätt, även om racingen för mig en betydligt större trigger än hästkrafter. Det roligaste jag tävlat med på bana är så enkla billiga bilar osm Formel Ford och den röda bilen i min avatar.
Jag har aldrig känt det som en nackdel att racebilen är oförsäkrad. Jag tror ingen går ifrån en skrynklig bil i armcon med ett leende, vare sig i racing eller på trackdays, men tål man inte en smäll ekonomiskt eller mentalt är nog banåka fel hobby. Mitt sätt att tåla det är att inte köra i de mest dyra klasserna i de serier jag tävlat i. (när något dyrt ändå händer får man ibland ändå stå över några race för att reparera plånboken.) Som förmodligen lite insnöad raceåkare kan jag ibland tyvärr få intrycket att det i trackdaykretsar ibland handlar lite för mycket om att hen så extrem bil som möjligt. Jag tycker det är lite synd och tror många riskerar missa vad banåka handlar om, att ta ut max ur sin bil på alla delar av banan. Tolkar det också som att vagnskadeförsäkringsfrågan är en följd av detta.

Edit:
Detta var också OT, men det är rätt intressant att se att vi har nyanser av olika bnaåkarkulturer.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
djungel-Jim
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1974



Re:

höfläkt skrev:
Bladh skrev:

Har precis samma inställning när det gäller bana. Kan man inte gå ifrån den smällda bilen med ett leende så ska den inte ut på banan att göra.


om du smäller bilen och går därifrån med ett leende, så undrar jag hur det står till.
Det resonemanget funkar på grisbilar som man uppenbart inte bryr sig så mycket om och troligtvis inte heller har så stort värde. Annars åker nog 95% av oss med för dyra bilar. Nu förutsätter jag att vi pratar trackdays.
Jag har för egen del en dyr och en billig bil och altinerar bil efter event, som jag baserar på arrangör, plats, risk och dom andra deltagarna. Båda är försäkrade med utgångspunkt att få så mycket försäkringstrygghet som möjligt. Den billiga klarar klubbträffar i Sverige och nordslingan, den andra enbart nordslingan. (BMW orginalförsäkring samt IF)
Tar man tex en trackday inte arrangerad av märkesklubb utan fristående aktör så är det ofta bilar för 500kkr och uppåt. Väldigt få har råd att offra dom bilarna. Jag har åkt sen 1994 och för mig funkar inte typ Golf gti - oavsett hur bra chassit är. Det ger ingen ståfräs alls. Byter liksom hellre hobby om det skulle vara resultatet av resonemanget "skratta och gå därifrån". Jag kan skrota en bil för kanske 50-150 tusen men jag vet inte om jag skutte skratta åt det.
Målsättningen måste väl ändå vara att bli bättre och bättre som förare, med bibehållet försäkringsskydd - på alla plan.

Nu var detta OT.

Topic- jag tror det är IF samt ev något lokalt LF bilag som tar försäkringen du efterfrågar.

+1 thumbs up word to your mother!

_________________

Jim Almqvist
Nordschleife über alles!
www.djungeljim.com
Citera
Bladh
Hagelstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 2297


Trådstartare
Re:

höfläkt skrev:
Bladh skrev:
Bosse L skrev:
ButterflyRacing skrev:
FredrikÅ skrev:

Kan man inte bara i stället köpa en bil som man har råd att försäkra vettigt, alternativt betala ur egen ficka om man smäller den?


Rätt !!


Instämmer.
Har aldrig förstått inställnignen att hänga upp sig på vagnskadeförsäkring på bana.
På bana åker man det man själv har råd att sätta i räcket. Punto!


Här får man ducka för att man vill ta ut bruxbilen på lite lugn turistkörning

Har precis samma inställning när det gäller bana. Kan man inte gå ifrån den smällda bilen med ett leende så ska den inte ut på banan att göra.


om du smäller bilen och går därifrån med ett leende, så undrar jag hur det står till.
Det resonemanget funkar på grisbilar som man uppenbart inte bryr sig så mycket om och troligtvis inte heller har så stort värde. Annars åker nog 95% av oss med för dyra bilar. Nu förutsätter jag att vi pratar trackdays.
Jag har för egen del en dyr och en billig bil och altinerar bil efter event, som jag baserar på arrangör, plats, risk och dom andra deltagarna. Båda är försäkrade med utgångspunkt att få så mycket försäkringstrygghet som möjligt. Den billiga klarar klubbträffar i Sverige och nordslingan, den andra enbart nordslingan. (BMW orginalförsäkring samt IF)
Tar man tex en trackday inte arrangerad av märkesklubb utan fristående aktör så är det ofta bilar för 500kkr och uppåt. Väldigt få har råd att offra dom bilarna. Jag har åkt sen 1994 och för mig funkar inte typ Golf gti - oavsett hur bra chassit är. Det ger ingen ståfräs alls. Byter liksom hellre hobby om det skulle vara resultatet av resonemanget "skratta och gå därifrån". Jag kan skrota en bil för kanske 50-150 tusen men jag vet inte om jag skutte skratta åt det.
Målsättningen måste väl ändå vara att bli bättre och bättre som förare, med bibehållet försäkringsskydd - på alla plan.

Nu var detta OT.

Topic- jag tror det är IF samt ev något lokalt LF bilag som tar försäkringen du efterfrågar.


"Ett leende" är en grov överdrift. Känner jag mig själv skulle jag vara heligt förbannad på mig själv om så bilen kostade 1000:- eller 100.000:- men ska man köra på gränsen så måste man räkna med att sådant kan hända och ta konsekvensen av det själv och inte på andra stackars försäkringstagare.
Satsar på banan gör jag i tävlingsform. Får inte ut så mycket av trackdays längre. Skulle jag ta ut min bruksbil på nordslingan så är det inte för att jaga sekunder utan för att njuta av banan. Bilen ska ju minst ta mig hem igen...

_________________
Anders Bladh

Vespa PX 200 -83
Vespa P200 -80
Mazda MX-5 -91
Mitsubishi Pajero -15
Citera
Allmänt banåkaforum
Vilket försäkringsbolag tar Ringen skador?
1, 2   >>
6 besök senaste veckan (4099 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande