Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vilket försäkringsbolag tar Ringen skador?
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (4098 totalt)
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003

Re:

Bladh skrev:
höfläkt skrev:
Bladh skrev:
Bosse L skrev:
ButterflyRacing skrev:
FredrikÅ skrev:

Kan man inte bara i stället köpa en bil som man har råd att försäkra vettigt, alternativt betala ur egen ficka om man smäller den?

Rätt !!

Instämmer.
Har aldrig förstått inställnignen att hänga upp sig på vagnskadeförsäkring på bana.
På bana åker man det man själv har råd att sätta i räcket. Punto!

Här får man ducka för att man vill ta ut bruxbilen på lite lugn turistkörning

Har precis samma inställning när det gäller bana. Kan man inte gå ifrån den smällda bilen med ett leende så ska den inte ut på banan att göra.

om du smäller bilen och går därifrån med ett leende, så undrar jag hur det står till.
Det resonemanget funkar på grisbilar som man uppenbart inte bryr sig så mycket om och troligtvis inte heller har så stort värde. Annars åker nog 95% av oss med för dyra bilar. Nu förutsätter jag att vi pratar trackdays.
Jag har för egen del en dyr och en billig bil och altinerar bil efter event, som jag baserar på arrangör, plats, risk och dom andra deltagarna. Båda är försäkrade med utgångspunkt att få så mycket försäkringstrygghet som möjligt. Den billiga klarar klubbträffar i Sverige och nordslingan, den andra enbart nordslingan. (BMW orginalförsäkring samt IF)
Tar man tex en trackday inte arrangerad av märkesklubb utan fristående aktör så är det ofta bilar för 500kkr och uppåt. Väldigt få har råd att offra dom bilarna. Jag har åkt sen 1994 och för mig funkar inte typ Golf gti - oavsett hur bra chassit är. Det ger ingen ståfräs alls. Byter liksom hellre hobby om det skulle vara resultatet av resonemanget "skratta och gå därifrån". Jag kan skrota en bil för kanske 50-150 tusen men jag vet inte om jag skutte skratta åt det.
Målsättningen måste väl ändå vara att bli bättre och bättre som förare, med bibehållet försäkringsskydd - på alla plan.

Nu var detta OT.

Topic- jag tror det är IF samt ev något lokalt LF bilag som tar försäkringen du efterfrågar.

"Ett leende" är en grov överdrift. Känner jag mig själv skulle jag vara heligt förbannad på mig själv om så bilen kostade 1000:- eller 100.000:- men ska man köra på gränsen så måste man räkna med att sådant kan hända och ta konsekvensen av det själv och inte på andra stackars försäkringstagare.
Satsar på banan gör jag i tävlingsform. Får inte ut så mycket av trackdays längre. Skulle jag ta ut min bruksbil på nordslingan så är det inte för att jaga sekunder utan för att njuta av banan. Bilen ska ju minst ta mig hem igen...

Välformulerat! thumbs up

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag ser inget problem med att folk har bilar som kostar massor och kränger in dem i räcken så länge de är helt öppna med brukandet till sina försäkringsbolag och betalar en premie som bolagen anser motsvarar risken. Det som gör mig förbannad är när folk försöker mygla på ett eller annat sätt och påstår att de kört i diket inne i Örebro när de varit på väg hem från bekanta i Karlskoga när skadorna i själva verkat uppstått på Gelleråsen.
Min uppfattning är att man kan försäkra i princip vilka aktiviteter som helst bara man betalar premien det kostar.

På Ringen har det tyvärr blivit klockan som råder även under turistkörningen vilket gör att de som är där för att njuta av en underbar enkelriktad väg knappt vågar köra för att andra snålar och tar tid då i stället för att hyra banan när de vill sätta rekord.

Här sen Nov 2002

Det är samma typ av hobby vi har, träffas på en handfull ställen över landet, men det skilljer massor i vår inställning
Jag skrev tydligt att resonemanget från min sida avsåg trackdays. När det gäller race eller tävlingsbilar är det väl inte så många som tänker försäkring. Och det klingar igenom i Bla Bosses resonemang.
Bra inlägg för övrigt thumbs up
Tävlingsmomentet är helt annorlunda än trackdaykörning, så olika men intressanta på var sitt sätt.
Men betänk att resonemanget handlar om försäkrade trackdaybilar och hur man hanterar det, inte tävlingsbilar.

Vilket försäkringsbolag tar Ringen skador?
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (4098 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande