Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 3.0 -94 Kompressor på G. Superstage 1.23.50 Såld...
<<   1, 2, 3 ... , 14, 15, 16   >>
1 besök senaste veckan (97254 totalt)
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Sådär ja, då har det besiktigats idag. Gick lite över förväntan men jag föll på mållinjen. Hade för hög hc och co-halt. Men det var den enda anmärkningen jag fick.

Regbesiktningen gick fint i alla fall. Buren var inga problem och sen skrev han även in att bilen har höjdjusterbar fjädring. Det är ju alltid bra å ha på papper

Vikten var bara 1320 idag med originalstolar och lite extra inredning i så det kändes bra!

SS 1.23.50 M3 E36 www.attitudemotorclub.com
Citera
kmarcus
Värmdö
Här sen Okt 2009

Synd där på avgasvärdena, kan det ha att göra med luftpumpen tro? Eller ligger problemet någon annan stans?

Sedan funderar jag på regbesiktningen, det är något jag också ska göra så småningom men funderar på om jag måste byta tillbaka till original bromsar? Coilovers går ju tydligen igenom alla fall

Mvh Marcus

Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

kmarcus skrev:
Synd där på avgasvärdena, kan det ha att göra med luftpumpen tro? Eller ligger problemet någon annan stans?

Sedan funderar jag på regbesiktningen, det är något jag också ska göra så småningom men funderar på om jag måste byta tillbaka till original bromsar? Coilovers går ju tydligen igenom alla fall

Mvh Marcus

Ursäkta att jag inte svarat innan. Har varit på semster.

Jag tror att kattarna är dåliga helt enkelt. Testar med det först. Det har ju fungerat fint för andra som tagit bort luftpumpen.

Jag tror inte att det är några problem att byta bromsar så länge inte bilen är helbilsgodkänd och allt är rimligt och ser vettigt ut. Det ska inte vara några problem med tex 3.2-skivor och andra ok. Nån annan kanske vet mer.

Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Idag skulle jag åka till en verkstad och släcka tvåan tänkte jag... Men icke!
Jag bytte avgasystem igår kväll och svetsade dit muttrar för lambdasonderna. När jag skulle montera sen så kom den ena lite tajt mot kardantunneln men stressad och trött så tar man dumma beslut så jag försökte få dit det ändå.... Det var lite tajt men det gick ändå till slut. Men idag så gick bilen skit så jag lyckades nog klämma en kabel igår

Nu förlorar man massa tid och pengar i onödan igen bara för att man inte orkade flytta svetsmuttern... Man tjänar inget på att vara lat

Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Nu äntligen är bilen godkänd hos besiktningen

Det krävdes fyra försök och orimligt mycket kemikalier i tanken på sista försöket... Fattar fortfarande inte vad som orsakar de höga värderna

Nu är planen att köra och ha lite kul i några veckor och sen åker den in i garaget för kompressormontering.

Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Dags att uppdatera lite här!

Fortafarande ingen kompressor i och det ser inte ut att bli det i sommar heller. Jag jobbar med för mycket annat hela tiden så nu kör jag lite istället för att få tillbaka suget efter att köra bil.

Var på Hasslösa och körde lite konbana förra helgen med attitude. Bilen gick jättefint även i 31 grader värme

Hann inte justera höjden på bilen efter ett fjäderbyte så det blev lite jeepvarning på fronten

Sen har bilen fått gå till Halmstad och tillbaks under helgen på en semstertripp och det gick bra i värmen det med. Fast jag måste kolla över gummipluggarna i golvet då det stänkte in vatten på bena vid några åskskurar

Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Idag har jag varit på emmaboda och kört superstage med attitudemotorclub. Vädret var helt perfekt!
Gick helt ok faktiskt! Har inte gjort några förändringar som påverkar väghållningen sen sist men jag hittade en sekund och det bästa av allt...Det kändes att det fanns mer att hämta

Körde ca 10-15 varv själv i bilen skulle jag tro. Var tvungen att åka tidigt annars fanns det gott om körtid i slutet. Med passagerare blev bästa tiden 1.25.03. Körde tre varv i rad och i sista repan fick jag till en tid på 1.23.50 Men mest nöjd är jag med en repa tidigare på dagen som gick på 1.23.8 Där gjorde jag två dundertabbar trots tiden så det känns gött å veta att det finns mer att hämta. Precis som förra året så är diffen tokslut med slicks på och höger bärarm fram är fortfarande inte bytt... Skiljer drygt 3 grader caster från sida till sida. Sen kom jag på när jag åkte hem att jag glömde ju skruva in returen på dämparna. Jag körde på olika hårdhet på alla fyra hjul... Ibland undrar man ju vad man håller på med

Men som jag sa förra året: En kompressor och en frisk frisk framvagn så går det att hitta lite till

Men när jag skulle byta däck inför hemresan så krånglade det till sig rejält....

När jag lossade sista hjulbulten så small det till rätt rejält. Det var skivan som sprack
Jag visste att skivorna var dåliga och slitna men jag hoppade att jag skulle klara mig året ut. Det i kombination med att åka utan bromskylning blev inget bra... Det är lite pinsamt att jag inte har bromskylning på min egen bil men jag har aldrig hunnit göra några till mig själv.

Nu fick det bli redigt bonnameck och nödlösningar thumbs up Som tur var hade en kompis med sig en ypperlig verktygssats med hammare, såg och all möjlig bråte. Jag yxade till en träbit som jag klämde in mellan klossarna i oket och säkrade den med ett buntband. Sen efter flera olika varianter så åkte två kompisar bort till Runes bensin och han tog fram vinkelslipen och skar ut centrumet från den sprucka skivan och sen gick det fint att skruva dit fälgen och rulla 20 mil hem. Bromsarna tog rätt bra faktiskt fast det ville ju dra lite åt höger...

Till nästa säsong blir det e46 skivor och porsche ok. Så jag är inte sugen på att köpa e36 skivor nu och jag är lika lite sugen på att köpa porscheoken nu med så är det någon som har ett par gamla e36 skivor liggandes så köper jag dom gärna för en väldigt billig peng. Kan vara ett par slitna skivor men så jag får köra lite till på gatan i år.

Ett annat långtidsprojekt jag pillade lite med en semesterdag i veckan:

Vi var och gjöt lite hobbygrejer med jobbet i maj och då gjorde jag en trissa till min rörbock för 3" rör. Började svarva några plana ytor när jag fick lite tid över i fredags. Får se när jag hinner köra radien. Tar några timmar när man gör det i en manuell svarv och inte gör det så ofta. Målet är att lyckas bocka 3" rostfritt till ett avgassytem men det kan bli jobbigt. Vi får se om det går...

Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Har varit lite seg med uppdateringar här men det brukar ju inte vara nån väldig uppståndelse ändå...

Men men, Nu är bilen pallbockräcer igen i alla fall. Besiktigades den första oktober med blankt papper Gick väldigt smidigt denna gången. Och nu har bilen körts in på långtidsparkeringen fått sig en polering och hissats upp på pallbockar. Kunde inte låta bli att börja skruva isär lite med...

Besiktning:

Skruvade upp bilen på högsta läget fram men det hjälpte inte ändå... Tur att besiktningsmannen var mycket stolt över sina hjälpmedel för att få upp låga bilar på lyften och gärna använde dom thumbs up

Vinterparkering:

Nu är tanken att kompressorn verkligen ska komma i denna vintern thumbs up

Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002

Ja den gick ju bra utan kompressor, så det kan väl bli en riktig raket med. Väghållningen finns ju redan!

Har inte kört Superstage men där är väl inte fel med massa effekt.

Hittade du vad som var fel på avgasreningen?

Smörvik
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

Magnus Lidholm skrev:
Ja den gick ju bra utan kompressor, så det kan väl bli en riktig raket med. Väghållningen finns ju redan!

Har inte kört Superstage men där är väl inte fel med massa effekt.

Hittade du vad som var fel på avgasreningen?

Jo det har gått bra i sommar! I superstage så ska det nog gå att plocka några sekunder nästa år

Fel och fel... Tomgången har varit för låg länge. Hela bilen nästan gungar på tomgång för den går så orent där. Troligtvis är det väl tomgångsmotorn. Så det har ju ställt till värderna innan. Nu hällde jag i 20 liter etanol och 30 liter bensin och så bra värden har jag aldrig fått! Bilen gick bättre med och låg bättre på tomgång.

Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Jaha. Då var man i stort sett tillbaks där vi slutade sist

Citera
mopack
Skåne
Här sen Okt 2005

Hej Axel,
Hur går det med bilen? Har du lurat ner en kompressor under huven i vinter? Ha d gött,

Mvh / Alex (Fredrik N kompis)

Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

mopack skrev:
Hej Axel,
Hur går det med bilen? Har du lurat ner en kompressor under huven i vinter? Ha d gött,

Mvh / Alex (Fredrik N kompis)

Hej!

Det går väl sådär... Jag har jobbat rätt mycket i garaget faktiskt. Men den mesta av tiden har jag lagt på att bygga en rörbock men än så länge så har jag inte lyckats att inte knyckla till rören

Har flyttat generatorn och plockat ur styrboxen med.

om det finns någon som vill dela med sig av lite tips ang rörbockning så är jag mycket tacksam!! Har testat några olika konstruktioner men det verkar som att röret inte glider med utan sträcks istället. Rörbocken är byggd typ som verktygsbodens + en hel del egna tester.

Lite bilder på rörbockningen:

Här fattas det några sprintar men detta är senaste idén som ska testas...

Som sagt, tidsplanen skiter sig igen men denna vintern har det jobbats i alla fall.

Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004

vad är det för rör?
3" alu? Godstjocklek?

jag har byggt enligt samma princip fast för burrör och den funkar ypperligt.

det jag dock har tänkt ändra, är den som följer röret, "släpklacken"..
den tänkte jag svarva till en rund med radie, precis som stora dysan, och pressa lager i, så den rullar på röret istället för att släpas mot.

Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

Fixxe skrev:
vad är det för rör?
3" alu? Godstjocklek?

jag har byggt enligt samma princip fast för burrör och den funkar ypperligt.

det jag dock har tänkt ändra, är den som följer röret, "släpklacken"..
den tänkte jag svarva till en rund med radie, precis som stora dysan, och pressa lager i, så den rullar på röret istället för att släpas mot.

Det är 60 mm alu godstjocklek 3mm.
Det går helt enkelt för tungt för mig. Jag har 2 m förlängare och får ta i bra med den...

Är det mothållet som man ser på denna bilden som du menar..? Är inte riktigt med på hur du tänker.
Jag funderar på att göra lite spår i min så jag får bort lite friktion. Sen har jag bara haft lite hjullagerfett som smörjmedel nu men det är möjligt att det nästan ger motsatt effekt och suger fast istället.

Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004

alurör kräver nog mer av maskinen.. det är en helsike till att spricka o bli missformat när man bockar...

Hur långa armar ha du? Alltså de som delar på sig som man ser på bilden?
Mina är jag har ca 550 i cc mellan rotationspunken och där den tandade armen greppar.
Sedan har jag 1,5 meter hävarm, klarar att bocka 40x2 rör med en arm (och jag är rätt spinkig över lag med mina 77kg på 180cm kontorsråtta...)

jag har kört med lite olja på rören bara.

ja precis den till vänster.
Istället för att den släpar på röret när man bockar så tänkte jag göra den såhär så att den rullar samtidigt som den pressar.
bör krävas mindre kraft.
risken som jag ser är att röret kommer pressas mot den nya rullen som gör den grop i sin startpunkt innan den börjar glida/rulla. Men jag tänkte att det är värt ett försök.

Kanske skulle räkna ut kontakttrycket mellan rören så det inte ställer till det med för högt tryck i förhållande till vad för stål man har...

skissade upp den lite snabbt hur jag tänkte mig.

Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Jag har inte varit i garaget ikväll så jag vet inte hur lång hävarm osv jag har....

Men! Jag var och tittade på ett företag ikväll där de har en rörbock för produktion och där använder man precis som du tänkt kullagrade hjul istället. På den varianten som satt uppe var det två hjul så det fördelar kraften lite.
Frågan är om Alu klarar det trycket på en så liten punkt... Går ju att ha en stång invändigt som inte glider med framåt med men då nyper det väl runt den istället...

Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006

Har det hänt nåt här Axel?

Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

Markus97 skrev:
Har det hänt nåt här Axel?

Hej Markus!
Nä inget att skriva något större om...
Har stått i garaget i fyra år nu igen. Försökte starta den för ett årsedan (fortfarande utan kompressorn...) men då hade catchtanken rostat invändigt och skräpat igen bensinpumpen och etanolen förstört spridarna. Så ny tank, pump, filter och spridare köptes men i samma veva började jag bygga garage där jag bor så kommer aldrig iväg till bilen. Nu är det bara två slangklämmor att skruva dit innan provstart så har faktiskt planerat en provstart imorn.

Nu ska jag bygga två hus åren framöver så utsikterna för kompressorn ser mörka ut... Helst hade jag sålt den till någon som vill bygga klart den! Skicka gärna ett pm om du som är intresserad läser detta! Och annars får jag sladda runt lite några år till som den är.

Bilder från nya garaget som börjar bli klart kan jag bjuda på iaf

Citera
Markus97
Arvika
Här sen Aug 2006

Inget illa garage!
Tror du gör klokt i att behålla bilen så du får köra lite. Också klokt att strunta i kompressorn, blir bara mer meck med besiktning osv.
Räcker det inte att bygga ett hus? Jag tyckte det räckte att bygga ett hus...

Citera
Axel Byrmo
Smörvik
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Då var denna sagan slut för min del...

Igår såldes bilen till en lycklig ägare här på rejsa thumbs up Han får presentera sig själv framöver men jag kan lova att bilen är i goda händer!

Tråkigt att sälja efter alla år men det är bara att inse att vuxenvärlden är hård..! För första gången på 10 år äger jag nu ingen bil med diffbroms... Dåliga vuxenpoäng enligt mig

Så nu blir det husbyggande i några år framöver och sen hoppas jag kunna köpa nåt roligt om ett antal år igen och köra lite igen!

Några sista bilder innan den åkte iväg:

Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 3.0 -94 Kompressor på G. Superstage 1.23.50 Såld...
<<   1, 2, 3 ... , 14, 15, 16   >>
1 besök senaste veckan (97254 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande