Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Koppling/Diff fråga
1400 besök totalt
Harris

Här sen Jan 2004
Inlägg: 36


Trådstartare
Koppling/Diff fråga

Tjena!
Det är så att jag funderar lite om min koppling är sliten eller om det är nåt annat som inte funkar som det ska. Det är nämligen så att motorn rusar upp i varv när bra grepp råder vid kurvtagning. När diffen skjuter kraften till ena hjulet så spinner det inte men däremot sticker motor upp i varv. Jag var säker på att det är koppligen men borde det inte rusa upp i varv även om man kör rakt fram?, för att det gör det inte oberoende växel. På blött väglag eller med vinterdäck på torrt så är det inga problem att "drifta".

Bilen är en BMW 328 Coupe -96 med Goodyear F1 GSD-3 sulor 235/40 18".

_________________
/Haris Dzafic
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Det kan inte vara så att det ena hjulet (innerhjulet) spinner "när bra grepp råder vid kurvtagning" men att du bara inte känner/ser det?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Harris

Här sen Jan 2004
Inlägg: 36


Trådstartare
tror jag inte... jag har kört brett länge och tro mig jag känner när det spinner.

EDIT: Med vinterdäck tex. så ser man rökmoln i spegeln och spår i vägen men inget av det på sommardäcken vid torrt. så jag är rätt säker på att det inte spinner

_________________
/Haris Dzafic
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare



Märks det tydligast i tighta långsammare kurvor eller flacka snabbare?

_________________
Magnus Thomé
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Harris skrev:
tror jag inte... jag har kört brett länge och tro mig jag känner när det spinner.

EDIT: Med vinterdäck tex. så ser man rökmoln i spegeln och spår i vägen men inget av det på sommardäcken vid torrt. så jag är rätt säker på att det inte spinner

Tja, om det är lite fel balans i bilen så att det drivande innerhjulet åker i luften vid bra grepp så är det inte så lätt att känna att det spinner. Jag gör det i varje fall inte, förutom att det inte drar längre ut ur kurvan.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Tror också på spinnande innerhjul.. det måste inte gå brett bara för att det spinner..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



om det var kopplingen som inte greppade skulle du garanterat få samma effekt vid körning rakt fram.

Kör på landsväg med en växel där du har vridmomentmax. Tryck plattan i mattan och kicka till snabbt på kopplingen. Om varvet ökar och sedan raskt sjunker igen så är det inget fel på den.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Micke Holmström skrev:
om det var kopplingen som inte greppade skulle du garanterat få samma effekt vid körning rakt fram.

Kör på landsväg med en växel där du har vridmomentmax. Tryck plattan i mattan och kicka till snabbt på kopplingen. Om varvet ökar och sedan raskt sjunker igen så är det inget fel på den.

thumbs up

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Diffbromslameller är förbrukningsmatriel; byts något mer sällan än bromsbelägg, något oftare än kopplingslameller.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Harris

Här sen Jan 2004
Inlägg: 36


Trådstartare
tack för svaren grabbar thumbs up

EDIT: Magnus, det märks bara i långsamma kurvor på 2ans växel.

_________________
/Haris Dzafic
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Harris skrev:
EDIT: Magnus, det märks bara i långsamma kurvor på 2ans växel.


Håller med de andra att det låter som innerhjulssläpp

_________________
Magnus Thomé
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622



Micke Holmström skrev:


Kör på landsväg med en växel där du har vridmomentmax. Tryck plattan i mattan och kicka till snabbt på kopplingen. Om varvet ökar och sedan raskt sjunker igen så är det inget fel på den.




thumbs down thumbs down usch sånna förslag gillas inte..
jag har lite svårt att förstå hur man inte kan känna en koppling som är dålig. men är man osäker menar jag att det är absolut fel väg att gå attt sprka till på kopplingen..

om man är osäker brukar hastighetsmätaen följa med när det spinner. men om kopplingen slirar så är det bara varvräknaren

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5267



LuddeR skrev:


thumbs down thumbs down usch sånna förslag gillas inte..
jag har lite svårt att förstå hur man inte kan känna en koppling som är dålig. men är man osäker menar jag att det är absolut fel väg att gå attt sprka till på kopplingen..

om man är osäker brukar hastighetsmätaen följa med när det spinner. men om kopplingen slirar så är det bara varvräknaren


Är inte alls så dumt, börjar kopplingen bli ur form märker man det nu och kan byta i tid innan den börjar slira ordentligt.

_________________
Roland Johansson
Citera
Harris

Här sen Jan 2004
Inlägg: 36


Trådstartare
får nog bli en ny koppling till våren.
ice nämnde diffbromslameller men jag saknar diffbroms på min bil, fanns dock det som tillval (25%) om jag inte minns fel. Men det kanske finns några lameller där ändå som vara slitna?

eftersom det är 240mm koppling på 328an, går det sätta dit en M3 3.0 koppling tex?
eller är det meningslöst? bättre att satsa på orginal?

alla synpunkter välkommnas!

_________________
/Haris Dzafic
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



LuddeR skrev:
thumbs down thumbs down usch sånna förslag gillas inte..
jag har lite svårt att förstå hur man inte kan känna en koppling som är dålig. men är man osäker menar jag att det är absolut fel väg att gå attt sprka till på kopplingen..

om man är osäker brukar hastighetsmätaen följa med när det spinner. men om kopplingen slirar så är det bara varvräknaren



Funkar som sagt hur fint som helst...rasar den av det så var det ändå dags att skrota kopplingen...

Huruvida hastighetsmätaren eller varvräknaren reagerar olika på kopplingsslir måste väl rimligtvis bero på var givaren till hastighetsmätaren är placerad...

_________________
Karl Brag
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Harris skrev:
...jag saknar diffbroms på min bil...

Då spinner innerhjulet!

Harris skrev:
Men det kanske finns några lameller där ändå som vara slitna?...

Nej.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Allmänt banåkaforum
Koppling/Diff fråga
1400 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande