Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1400 besök totalt |
Koppling/Diff fråga
Tjena! Det är så att jag funderar lite om min koppling är sliten eller om det är nåt annat som inte funkar som det ska. Det är nämligen så att motorn rusar upp i varv när bra grepp råder vid kurvtagning. När diffen skjuter kraften till ena hjulet så spinner det inte men däremot sticker motor upp i varv. Jag var säker på att det är koppligen men borde det inte rusa upp i varv även om man kör rakt fram?, för att det gör det inte oberoende växel. På blött väglag eller med vinterdäck på torrt så är det inga problem att "drifta". Bilen är en BMW 328 Coupe -96 med Goodyear F1 GSD-3 sulor 235/40 18". _________________ /Haris Dzafic |
||||
tror jag inte... jag har kört brett länge och tro mig jag känner när det spinner.
![]() EDIT: Med vinterdäck tex. så ser man rökmoln i spegeln och spår i vägen men inget av det på sommardäcken vid torrt. så jag är rätt säker på att det inte spinner _________________ /Haris Dzafic |
||||
Tja, om det är lite fel balans i bilen så att det drivande innerhjulet åker i luften vid bra grepp så är det inte så lätt att känna att det spinner. Jag gör det i varje fall inte, förutom att det inte drar längre ut ur kurvan. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
om det var kopplingen som inte greppade skulle du garanterat få samma effekt vid körning rakt fram.
Kör på landsväg med en växel där du har vridmomentmax. Tryck plattan i mattan och kicka till snabbt på kopplingen. Om varvet ökar och sedan raskt sjunker igen så är det inget fel på den. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
![]() _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() ![]() jag har lite svårt att förstå hur man inte kan känna en koppling som är dålig. men är man osäker menar jag att det är absolut fel väg att gå attt sprka till på kopplingen.. om man är osäker brukar hastighetsmätaen följa med när det spinner. men om kopplingen slirar så är det bara varvräknaren _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
Är inte alls så dumt, börjar kopplingen bli ur form märker man det nu och kan byta i tid innan den börjar slira ordentligt. _________________ Roland Johansson |
||||
får nog bli en ny koppling till våren.
ice nämnde diffbromslameller men jag saknar diffbroms på min bil, fanns dock det som tillval (25%) om jag inte minns fel. Men det kanske finns några lameller där ändå som vara slitna? eftersom det är 240mm koppling på 328an, går det sätta dit en M3 3.0 koppling tex? eller är det meningslöst? bättre att satsa på orginal? ![]() alla synpunkter välkommnas! _________________ /Haris Dzafic |
||||
Funkar som sagt hur fint som helst...rasar den av det så var det ändå dags att skrota kopplingen... ![]() Huruvida hastighetsmätaren eller varvräknaren reagerar olika på kopplingsslir måste väl rimligtvis bero på var givaren till hastighetsmätaren är placerad... ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Då spinner innerhjulet!
Nej. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1400 besök totalt |