Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mäta oljetemp i sumpen?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (29699 totalt)
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

Rolle Scirocco skrev:

Hänger inte alltid teori och praktik ihop

Sedan kanske man inte fått med alla variabler och förutsättningar i teorin och då kan det bli felaktigheter mot praktiken.

Blir lite semantik här. Visst hänger allt ihop, men olika människor har olika teorier om samma problem.
Jag har även råkat på dem som säger "man kan inte räkna ut allting" med en viss indignation i rösten.
Men det är samma sak där, har vi alla parametrar så går det att räkna ut. Det är alltså inget fel på
matematiken eller teorier som "verktyg" betraktat. Jag använder mig själv av praktik för att få
bekräftat om jag tänker rätt eller fel. Och när jag ställer upp en teori så försöker jag använda de
faktorer som jag uppfattat som riktiga som "säkra" stolpar i min nya teori. Det ena kräver det andra
så att säga.
Göran

Stockholm
Här sen Mar 2007

Alltså en givare i tråget är ju bättre än inget alls, men ville tala om mina konstigheter jag råkade ut för med givare där eftersom vissa här hade skrivit att det är en utmärkt plats att mäta tempen på...

Men mina verkliga erfarenheter säger ju nått helt annat... att alltså montera en givare i pluggen o tro på den till 100% kan som i mitt fall resultera i att man tror att oljetermostat osv är nått fel på o byter den o sen när inte det hjälper försöker med diverse bonn lösningar att få upp tempen när det egentligen inte är nått fel...

Men finns det ingen annan stans att sätta temp givare så sätt i tråget, men tänk på att du kanske får plussa på en del på vad mätaren visar.

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Mats: men det blir väl samma sak, eller tänker du på att kylvattnet skulle påverka?

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Gjort test nu på vanlig väg i 70blås från att den var helt kall..
Efter ca 7km hade jag dessa värden:
vatten 80grader
olja filter 60
olja sump 20
Ute temp 5

(Växellåda låg bara på 10grader)

Ett tag senare låg vatten och oljetemp vid filter på 80
då hade sumpen kommit upp i 65.

(Växellåda bara 25)

Kom senare upp i 67 i sumpen, körde då sickzack så gick den upp i 69
Men sjönk sen ner igen till 67 när jag körde rakt igen.

EDIT:
Prövat än mer nu körde på 3000varv i 60blås o sickzack tills jag blev snurrig... fick då upp oljetempen i sumpen till 85grader men så fort jag körde rakt igen så sjönk den o stannade först på 72grader medans oljetempen vid filtret låg konstant på 90grader o vatten temp på 80-82 (har 82graders termostat)

Men visst bankörning en varm dag så kommer ju tempen i sumpen upp snabbare o högre.
Men som mina test ovan visar så blir tempen väldigt fel när du kör "normalt" o det var ju det jag reagerade på o trodde min oljetermostat var paj då oljetempen sjönk ju fortare jag körde på motorvägen till banträffarna.. (monterade tillslut en pappskiva över oljekylaren som sitter framför oljetråget för att få upp oljetempen)

Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Hittade logg från när jag bara mätte i tråget, tror det här är Gelleråsen juni 2007
Det var en tok VARM dag på 30-33 grader
Loggen av oljetempen visar att den pendlar mellan typ 77-86grader = Ser lite för bra ut troligtvis väldigt fel thumbs down hade jag mätt då vid filtret hade det nog legat en bra bit över 100grader...

Så hur var de med att det visar rätt i tråget när man kör bana?

Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Här Mantorp 19/9-2009 mätt bara vid oljefiltret.

Då låg ute tempen på bara 14grader ändå steg oljetempen från typ 80 upp till 102grader!!!

Alltså typ 19grader kallare ute men oljetempen kom upp 16grader högre!? nu när jag mätte vid filtret mot förra loggen ovan då ja mätte i sumpen.

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

RallyQuattro skrev:

Så hur var de med att det visar rätt i tråget när man kör bana?

Det har jag aldrig skrivit att det är på det viset.
Göran

Stockholm
Här sen Mar 2007

Re:

Göran Malmberg skrev:
Nu ligger inte oljan still, och det är den "kalla" oljan som sugs upp från lägsta botten på sumpen. Det sugs upp en hel del när man kör på banan med högre varvtal, och det skvimpas runt duktigt från alla vertikala krafter.
om du suger ut den kallaste oljan och den sedan går genom oljekylare så borde den rimligtvis vara ännu kallare.
Göran

okej inte riktigt men man kan tolka detta ovan typ så
Men sen var det inte enbart åt dig utan alla som tycker oljepluggen är perfekt att mäta vid..

Men Andreas "Dea" du kan ju testa.. Men får du samma fenomen som mig att tempen sjunker när du kör motorväg och att det är svårt att få upp oljetemp då går det tyvärr inte att mäta oljetemp där på din motor heller utan då bör du fixa en sandwich o mäta vid oljefiltret.

Man kanske skulle komma förbi dig i Bromma Göran med bilen så du får kolla på den o kanske komma fram till varför oljan vid trågpluggen håller så låg temp mot tempen vid oljefiltret..
(så kan du få kolla mitt chassi o ge lite tips så blir det lite "nytta med nöje" på samma gång.)

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

RallyQuattro skrev:

1
okej inte riktigt men man kan tolka detta ovan typ så
2
Men sen var det inte enbart åt dig utan alla som tycker oljepluggen är perfekt att mäta vid..
Man kanske skulle komma förbi dig i Bromma Göran med bilen så du får kolla på den o kanske komma fram till varför oljan vid trågpluggen håller så låg temp mot tempen vid oljefiltret..
(så kan du få kolla mitt chassi o ge lite tips så blir det lite "nytta med nöje" på samma gång.)

1
Det jag funderar över rör som sagt bara orsaken till varför temperaturen blir som den blir. Själv bekymrar jag mig inte över oljetemperatur vid landsvägskörning. Vid bankörning så håller jag koll på, och för bok över saker och ting, skruvar isär och ser vad som skett i motorn. I princip kan jag sätta tempmätaren på flera ställen, jag använder den bara som referens och bryr mig inte så mycket om ifall den visar 20 gdr upp eller ner, grejen är att ha koll på hur det kan te sig i motorn vid den tempsiffra som för tillfället visas. Under vissa omständigheter kan man faktiskt få oljeskador fast exempelvis trågtemperaturen är 60 gdr. Det kan alltså bli våldsamt varmt på speciella ställen i motorn. Jag säger inte att ALLA nu skall göra som jag gör.
2
Du är så välkommen att höra av dig framöver. Så kollar vi på din bil.
mvh
Göran

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Dea skrev:
Mats: men det blir väl samma sak, eller tänker du på att kylvattnet skulle påverka?

Hängde inte riktigt med här, vad är detta en följdfråga på?

BMW 330i -05
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Du kan ju sätta en liten adapter mellan slangen från kylet och motorn med plats för givare.

Hmm, tror att jag undrade om du såg nån skillnad på att sätta givaren i en sandwichadapter vid filtret eller i en adapter i slangen till oljekylet med tanke på att det går kylvätska i oljefilterhuset?
Nu visade sig det finnas oljetermostat original så i alngen till kylet är kanske inte bästa positionen.

Efter den här intressanta diskussionen funderar jag faktiskt på att förutom att sätta en givare i sumpen även sätta en i en sandwichadapter vid filtret och se vad det blir för skillnader. Nu är jag inte så sugen på att behöva köpa två mätare men man kan ju lösa det med en liten switch kanske

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Dea skrev:
MaZ skrev:
Du kan ju sätta en liten adapter mellan slangen från kylet och motorn med plats för givare.

Hmm, tror att jag undrade om du såg nån skillnad på att sätta givaren i en sandwichadapter vid filtret eller i en adapter i slangen till oljekylet med tanke på att det går kylvätska i oljefilterhuset?
Nu visade sig det finnas oljetermostat original så i alngen till kylet är kanske inte bästa positionen.

Efter den här intressanta diskussionen funderar jag faktiskt på att förutom att sätta en givare i sumpen även sätta en i en sandwichadapter vid filtret och se vad det blir för skillnader. Nu är jag inte så sugen på att behöva köpa två mätare men man kan ju lösa det med en liten switch kanske

/Dea

Det kanske blir lite felvisning pga vattenkanaler men den lär inte bli stor om man inte sätter givaren långt ifrån ingången på motorn, de flesta orginalgivare borde ju sitta så t ex.
Jag har insett att jag kommer behöva dubbla en massa givare pga dataloggning plus mätare. Omvänt problem...

BMW 330i -05
Citera
Jonas Svensson
Stenungsund
Här sen Sep 2004

Re:

RallyQuattro skrev:

Det var väll tex. jag då

Jag kanske ska utveckla mitt resonemang lite.
I ett system där man höjer och sänker temperatur om vart annat, och där man man är rädd att man kommer för högt i temperatur, så kan man genom att mäta temperaturen övervaka om man ligger inom sina önskade gränser.
Vanligt är då att man (först och främst och om man bara använder en mätpunkt) mäter temperaturen där den är som högst.
om vi drar en paralell till kylsystemet så mäts här ofta temperaturen innan den lämnar motor på väg till kylare tex. vid termostat hus.
om vi nu tittar på hur oljan rör sig i en motor(förenklad) med våt sump utan oljekyl: sump->pump->filter->kanaler->ut till motorns olika delar (kamaxel, lyftare, vevaxel, kolvkylningsmunstycke om det finns sådana mm) -> sump.
När motor startas från kall så kommer oljetemperaturen öka tills dess den uppnår ett jämnviktsläge där det skiljer mer eller mindre mellan de olika ställena på motorn.
Vid en relativt hög oljetemperatur (>120°C) i sumpen så är mitt resonemang som följer:
sumpen-olja kyls (omgivningstemp runt sump och motor/vattentemp är lägre än 120°C)->Pump-oljan kyls(motor/vattentemp är lägre än 120°C och friktionen i pumpen är låg samt att oljan ej komprimeras)->Filter-oljan kyls(omgivningstemp runt filter och motor/vattentemp är lägre än 120°C)->kanaler- oljan kyls(motor/vattentemp är lägre än 120°C)->Motorns olika delar där den smörjer, kyler osv-oljan värms. (jepp den värms väldigt olika på olika ställen i motorn, och på vissa ställen kyls en del av oljan ytterligare men genomsnittligt så värms den).

om vi nu vill mäta hur varm den gemensamma oljan är som varmast så görs det lämpligtvis så fort som möjligt efter det att oljan värmts upp. Det första ställe som all olja tar sig förbi är i sumpen. Då, som många här varit inne på innan, det kan skilja på olika ställen i sumpen så man vill mäta där så mycket som möjligt av den totala oljan tar sig förbi. Då all olja som cirkulerar i motorn går genom sugsilen och sumppluggen ofta sitter nära den är sumppluggen ett utmärkt allternativ i detta fallet.

om vi nu adderar en oljekylare någonstans mellan pump och kanaler borde även nu oljan vara som varmast efter det att den värmts upp på de olika ställena i motorn innan den rinner tillbaka i sumpen, även om vi kyler oljan så mycket att den börjar värmas upp redan direkt efter kylet.

om vi har en låg last på motorn men motorn ändå är "varm" i kylvattnet kan det mycket väl vara så att oljan tillförs värme i tex kanalerna ut i motorn om oljan här har lägre temp än kylvätskan (samtidigt som lite värme tillförs efter kanalerna tex från kolvarna pga den låga lasten).
Så vill man tex veta högsta temp när man kör låg last på motorväg kan det mycket väll finnas bätttre ställen än sumpen att mäta på... men då har man oftast inte problem med för hög oljetemp...
Så det är inte frågan om rätt eller fel utan kanske mer en fråga om vad man är ute efter:)

Clubman #54
www.spvm.se
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Veta vad man är ute efter är bra, men värre att veta hur det skall gå till. Vad gäller tempmätare så är dom inte att lita på om man inte kollat dem själv. Det kan ändå bli tokigt eftersom volt talet ändras. Jag har kört mekaniska mätare och vid samma temp på den så ändras den elektriska visningen. Mäta utgående temp på vattnet är ju lite lättare eftersom det oftast bara sker på ett ställe medan oljan rinner tillbaka i hela bottenpartiet i motorn, platser svåra att mäta på. Även när det gäller vattentemperatur så blir det punktvarmt på vissa ställen, ofta vid avgasventilen i topplocket, så där borde vattengivaren sitta på ett strategiskt ställe.
Andra heta oljeställen är turbos, där det kan bli tvärhett innan man får utslag på den allmänna oljetempen. I vissa applikationer kan olje-vattenväxlare vara bra, då kommer oljetempen snabbare och utjämnas mot vattnet.
Göran

Här sen Feb 2004

Montera en termo K istället?

Den går ju trä in en bra bit in i oljan.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007

Alltså ja e helt med på att mäta i sumpen, MEN problemet är att det verkar som det blir väldigt fel när man mäter vid oljepluggen
Så skulle isåfall sätta en givare direkt under oljepickupen eller i...

Men samtidigt att sätta den där jag gjort då får man reda på att olje termostaten funkar o även oljekylaren, alltså ligger oljan kring 80-90grader oavsett om det är varmt eller kallt ute o inte skenar för mycke på bana ja då är allt som det ska...

okej visst OM sumpen har väldigt hög temp (för hög temp för oljans livslängd), så bör man modda termostaten så den sänker tempen in i motorn o för att få reda på detta så behövs ju en sump givare, men för mig så har inte oljepluggen funkat alls för att få reda på detta...
FAST oandra sidan så borde högsta oljetempen vara direkt efter oljepumpen (alltså innan termostat o oljekylare) och där sitter faktiskt orginal oljetempgivare på Audi's 5cylindriga motorer! (tyvärr funkar inte min org givare även fast jag köpt ny o bytt mätare osv så därför jag inte använder den..)

Citera
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005

Jonas, hade du haft 120 grader i sumpen så kan jag lova att din olja i motorn varit omkring 140 & inte åt andra hållet! Ditt "resonemang" är fel. Varför vill man då veta vad tempen är i sumpen? Den tempen som vi är intresserade av är den som går in i motorn, helst vill vi veta tempen över lagren, men den möjligheten har vi inte.
Vi kan, som Göran nämnt, logga tempen & se om den stiger eller sjunker & utifrån det avgöra om allt är ok eller om någon verkar fel....men inte mer än så.

Vad gör att vi får oljetempen att stiga, jo friktion, strålningsvärme & tryck i systemet. Jag ska försöka förklara utan att rabbla en uppsats.

Kan man ha samma olja i ett hydraulsystem som i motorn? Nej! Varför? Därför att olja under så pass höga tryck har en helt annan "karaktär" eftersom det utsätts för mycket högre tryck & detta i sin tur ger höga temperaturer! En motorolja bryts ner vid ca 150 grader & ju högre tempen går desto fortare kortas livslängden på oljan ner. Oljan har till uppgift att smörja & bortföra värme men blir det för varmt så bryts oljan ner & oljefilmen med den..
Så, vad händer med oljan när den passerar genom pumpen? Tempen stiger just pga den mekaniska friktionen i pumpen samt pga tryckuppbyggnaden & strålningsvärmnen från motor/pump. Oljan bortför värmen som uppstår pga friktionen.
oljekylaren har sedan till uppgift att se till så oljetempen IN I MOTORN inte är för hög. Allt eftersom oljan går genom motorn så stiger tempen pga friktion & strålning & det SISTA stället oljan kommer till är sumpen. Oljan jobbar konstant mot friktion i motorn, även kanaler filter osv....

Kylarvattnet har samma uppgift, att bortföra värme från motorn. Luften som sedan passerar genom kylaren bortför i sin tur värmen från vattnet.

Ett klockrent exempel jag kan ge är från de motorer vi har ombord.
oljetemp in: 67.3
oljetemp över ramlager: 87.5-96.2

Vill ni ha en skärmdump på temperaturerna jag lagt upp så bara hojta till

Jobbat sedan 22.30 & reserverar mig emor ev stavfel & feluttryck!

god natt på er

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
barre
Kalmar
Här sen Okt 2005

Lade upp en skärmdump nu så alla kan se tempskillnaden i sump & över lagren. Det skiljer altså upp emot 30 grader i motsats till ditt påstående Göran, som hävdar att så inte är möjligt
De värden ni ska kika på är:
Lo INLET & MAIN BEARINGS
F.ö ser ni cylindertemp mm på bilden & allt detta ska, inte bara kylarvattnet, utan även oljan till viss del kyla förutom att sedan smörja vitala delar i motorn.

Citat:

Jag var medveten om att det går att dra den slutsatsen, och även om givaren sitter i blocket och detta är säg 30 gdr varmare (olja60 block 90 gdr) än oljan så förefaller sträckan för kort för uppvärmning. Möjligen att givaren påverkas mer av blocket. Men egentligen är det bara ett försök, om än torftigt, att hitta någon plats där temperaturen kan öka med kanske 20 gdr, som det föreföll handla om.
Göran

MaZ skrev nåt om giverns möjlighet att påverkas av omgivninstempen i tex block osv....mjo men till mycket små marginaler isf. Blocket är förmodligen svalare utanpå än inuti då omgivningtempen i regel är svalare än miljön inuti motorn. Inuti motorn har du en temp på oljan på ca 90 g C & så hög temp har inte blocket utanpå för då hade du kunnat koka din lunch på blocket, nästintill iaf Mao så är säkerligen blocket utanpå, där givaren sitter, svalare än vad oljan är där denna möter givarkroppen.

Göran Malmberg skrev:
1 Det jag funderar över rör som sagt bara orsaken till varför temperaturen blir som den blir. jag använder den bara som referens och bryr mig inte så mycket om ifall den visar 20 gdr upp eller ner, grejen är att ha koll på hur det kan te sig i motorn vid den tempsiffra som för tillfället visas. Under vissa omständigheter kan man faktiskt få oljeskador fast exempelvis trågtemperaturen är 60 gdr. Det kan alltså bli våldsamt varmt på speciella ställen i motorn. Jag säger inte att ALLA nu skall göra som jag gör.
mvh
Göran

Hade jag vid samma belastning vid 2 olika givna tillfällen haft en tempskillnad på 20 grader så hade jag börjat fundera på varför, men inte du? Iofs förstår jag att detta med strålningvärme, olja osv inte är nåt du är så värst insatt i. Då kan iaf jag tycka som Martin & avråda från dina & Jonas ev tips på vad du tycker verkar vara bra om just denna biten. Inget illa menat, men dåliga tips & antaganden är nåt jag iaf kan vara utan. Personen som dessutom efterfrågar tips verkar inte heller så insatt i oljesystem & då gör inte felaktiga tips saken bättre. NI lyckades tom göra mig förvirrad ett tag, i synnerhet när jag läste Jonas resonemang (fast då är inte jag någon expert på området)...hua....

Har du, Göran, lust att förklara vad du menar med olika företeelser i motorn beroende på oljetempan, för där hängde jag inte riktigt med?!
60 g C är ingen konstig temp i ett oljetråg, inte så värst lågt iaf...

Citat:
Empiriska experiment är bra. Men det vore bra att veta var oljan värms upp på vägen från sumpen till motorinloppet?

Har du nog fått svar på i mitt förra inlägg?!

Har du en plugg i blocket, använd den, annars montera där du själv nämnde att du hade möjlighet i en sandwitchplate eller dyligt vid filtret. Kolla ev med andra 944-ägare om dom känner till ev lediga pluggar man kan nyttja i dessa motorer.

väl mött & en trevlig söndag önskas

god natt igen

Audi urquattro -85
Audi 80 GTE quattro -86
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Var sitter dina givare, vad är dom av för typ osv?

Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

barre skrev:

1
Lade upp en skärmdump nu så alla kan se tempskillnaden i sump & över lagren. Det skiljer altså upp emot 30 grader i motsats till ditt påstående Göran, som hävdar att så inte är möjligt
Citat:

Jag var medveten om att det går att dra den slutsatsen, och även om givaren sitter i blocket och detta är säg 30 gdr varmare (olja60 block 90 gdr) än oljan så förefaller sträckan för kort för uppvärmning. Möjligen att givaren påverkas mer av blocket. Men egentligen är det bara ett försök, om än torftigt, att hitta någon plats där temperaturen kan öka med kanske 20 gdr, som det föreföll handla om.
Göran

2
Göran Malmberg skrev:

Det jag funderar över rör som sagt bara orsaken till varför temperaturen blir som den blir. Det kan alltså bli våldsamt varmt på speciella ställen i motorn. Jag säger inte att ALLA nu skall göra som jag gör.
mvh
Göran

Hade jag vid samma belastning vid 2 olika givna tillfällen haft en tempskillnad på 20 grader så hade jag börjat fundera på varför, men inte du?
3
Har du, Göran, lust att förklara vad du menar med olika företeelser i motorn beroende på oljetempan, för där hängde jag inte riktigt med?!
60 g C är ingen konstig temp i ett oljetråg, inte så värst lågt iaf...
4
Citat:
Empiriska experiment är bra. Men det vore bra att veta var oljan värms upp på vägen från sumpen till motorinloppet?

Har du nog fått svar på i mitt förra inlägg?!

1
Jag har inte hävdat att det inte kan skilja 30 gdr mellan lagertemperatur och sumpoljan. Är det i det efterföljande citat du hävdar att jag gör detta gällande?
2
Jag skriver väl åvan att jag funderar över varför temperaturskillnaden blir som den blir, eller?
3
Helt enkelt att oljan får olika temperatur på olika ställen i motorn, som under en kolvtopp, i en turbo, lager osv. Nej, 60 gdr i sumpen är inte konstigt, det har jag haft flera gånger. Alltså hävdar jag att oljan kan bli mycket varmare lokalt i motorn än i sumpen, bara för att göra klart vad jag verkligen hävdar.
4
Nej, jag förstår inte orsaken till att oljan är 20 eller 30 gdr varmare vid olje inloppet till motorn än vid picuppen om det dessutom sitter en kylare på vägen mellan pickup och inlopp. Jag säger inte att det inte kan vara så, jag säger att jag funderar över varför, vilket du säger att jag inte funderar över. Låter som "Harrisburg" va?

Göran

Stockholm
Här sen Mar 2007

Re:

Göran Malmberg skrev:

4
Nej, jag förstår inte orsaken till att oljan är 20 eller 30 gdr varmare vid olje inloppet till motorn än vid picuppen om det dessutom sitter en kylare på vägen mellan pickup och inlopp. Jag säger inte att det inte kan vara så, jag säger att jag funderar över varför, vilket du säger att jag inte funderar över. Låter som "Harrisburg" va?

Göran

I dom gat exemplen jag visatt så är det ju inte så konstigt då det sitter en olje termostat på typ 85 grader i mellan, så nu på gatan är troligtvis olje kylaren "avstängd" så då passerar inte oljan oljekylaren...

Sen eftersom oljepumpen värmer upp oljan så är det inte så konstigt att oljan är varmare efter den och om det då är varmt ute o hård ban körning så ser man ju på loggen att oljekylaren inte klarar kyla ner all olja då jag kommer upp över 100grader trots att det bara var 14grader ute..

Sen så tror jag att oljetråget är en väldigt effektiv oljekylare.

Så min slutsats är att om man mäter vid oljepluggen så vet du inte hur bra/dåligt oljekylaren funkar o inte heller om oljetermostaten funkar..
Vilket mina tester tydligt visar.

Citera
Skruva banåkabil
Mäta oljetemp i sumpen?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
2 besök senaste veckan (29699 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande