| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
SBF Regler för hjälmar i svensk motorsport
|
1363 besök totalt |
|
om man tittar i SBF TR 6 är det rätt solklart vad som gäller nu.
Men efter att ha läst här verkar det som en hel del ändringar är på väg, speciellt med tyngre hjälmar tillsammans med HANS skydd. Vet någon på något ungefär detta kommer påverka reglerna för förare utan internationell licens? Jag är för tillfället ute efter en hjälm jag kan tävla med nästa säsong i en täckt bil, och de jag vill använda är integral hjälmarna med "skärm" (Arai, OMP osv). Ser det ut som detta kan bli en verklighet? Jag vet att vänta är det bästa svaret men jag har fått ett mycket bra erbjudande nu, men finns det ingen chans att få använda den är det bortkastade pengar i alla fall. Lite allmänt om vad ni hört, vilka rykten som går osv är uppskattat
_________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
|
Är det hos en handlare så kan det ju vara så att han vet dom nya reglerna men håller tyst så länge ingen frågar, och erbjuder bra rabatt på "utg modeller". Är det bra pris på någon ny modell med dom nya reglerna, ja då kommer säkert chansen igen till våren eller så.
Har du fullständig namn/beteckning på hjälmen så kanske någon här kan svara på om den uppfyller dom nya reglerna, här finns experter inom alla område, jag är dock ingen på detta
MVH/ Narin _________________ Mattias Narin 101xBTG-8:22 Porsche GT4-20 |
|
Det är en Arai GP-5W med Snell SA2005, skulle inte tro att det är en utgående modell (men man vet aldrig) (http://www.demon-tweeks.co.uk/Motorsport/Helmets_&_Accessories/Helmets/Arai_GP5W_Helmet/1565/217)
Från en privatperson utanför Sverige så inte våra regler i alla fall
_________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
|
Jag tror bara det är en tidsfråga innan den hjälmen kommer med GP6 som grund och Snell SA2010.
Kan dock varmt rekommendera en, har själv en GP5(k) och är väldigt nöjd. Men väntar du till våren tror jag på en uppdaterad version!
_________________ Tobias Hilmersson 944 S2 "Murphy", 968CS
|
|
SNELL 2010 börjar levereras denna månad.
Tyvärr är SBF ute och seglar när det gäller hjälmreglementet, om den text du citerat är en uppdatering av tidigare skrivningar så har man inte koll på vad som händer i omvärlden. Det finns otroligt mycket forskning kring hjälmar/HNRS-system som visar på annat än vad SBF försöker tvinga folk att använda. Bedrövligt! |
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1363 besök totalt |