Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Negativ chamber på innerhjulet vid chassi roll?
1 besök senaste veckan (1416 totalt)
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804


Trådstartare
Negativ chamber på innerhjulet vid chassi roll?

Visst vore det bäst om innerhjulet (alltså det hjul som är närmast apex) i en kurv har full kontakt med vägytan, dvs 0 chamber.

(strunta nu i att man inte "kan" göra en sån inställning på en bil)

Vill bara se om jag tänker rätt..

För i en kurva söker ju ytterhjulet med negativ chamber mot 0 chamber när bilen har chassi roll..

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re: Negativ chamber på innerhjulet vid chassi roll?

Turbo² skrev:
Visst vore det bäst om innerhjulet (alltså det hjul som är närmast apex) i en kurv har full kontakt med vägytan, dvs 0 chamber.

(strunta nu i att man inte "kan" göra en sån inställning på en bil)

Vill bara se om jag tänker rätt..

För i en kurva söker ju ytterhjulet med negativ chamber mot 0 chamber när bilen har chassi roll..

För att kunna svara på din fråga måste vi först bestämma om vi med camber menar lutningen relativt markplanet eller relativt karossen.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804


Trådstartare
det jag menar är i allmän mun standard.. negativ chamber dvs, relativt mot bilen, så att det ser sportigt ut, innåt..

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Fast... Om trycket mot marken är extremt lågt på innerhjulet så kanske det inte ger så vansinningt stor skillnad i den möjliga sidokraften totalt? Som när hjulet är i luften tex

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Det är väl ytterhjulet som ska ha mest kontaktyta? Där ligger ju mest kraft. Innerhjulen lättar ju på marktrycket och i vissa fall lyfter helt.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804


Trådstartare
ja det kanske inte gör SÅ stor skillnad, men teoretiskt vore det väl bättre..

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



om en bana kör i mestadels högerkurvor så kan du ju ha olika camber hö-vä för att gynna lite (En av stcc-seatarna hade olika camber hö-vä på mantorp i höstas (eller en ojämt byggd topplagring))

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Re: Negativ chamber på innerhjulet vid chassi roll?

Turbo² skrev:
Negativ chamber på innerhjulet vid chassi roll?

Nej! Det skall vara positiv camber på innerhjulet.

Turbo² skrev:
...(strunta nu i att man inte "kan" göra en sån inställning på en bil)

Det går alldeles utmärkt, jag har det på min bil.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Negativ chamber på innerhjulet vid chassi roll?

Lastförskjutningen sker succesivt i kurvan, den ökar och minskar vartefter bilen bromsas in resp accelererar ur kurvan. Därför kan vi inte bara titta på en situation som gäller när innerhjulet lyft, å säga att det spelar mindre roll. Vi ska ha en camberkompensation som följer bilens krängning, så rätt vinkel för aktuellt däck erhålls under HELA lastväxlingen. Att det sedan för med sig att vinkeln är rätt även om hjulet lättar gör ingenting.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Turbo² skrev:
det jag menar är i allmän mun standard.. negativ chamber dvs, relativt mot bilen, så att det ser sportigt ut, innåt..

Det du pratade om i första posten med 0 camber och full kontakt med vägbanan är camber relativt vägbanan och inte relativt bilen, eftersom bilen troligen kränger mer än 0 grader. Jag antar att det var det som ice menade i sin fråga?
Däck har inte största sidogreppet när camber relativt vägbanan är noll utan när de lutar lite. Ett R-däck som jag kollade på nyligen hade mest sidogrepp vid -3 grader camber och 10 graders slipvinkel, för en viss belastning, har jag för mig att det var. Det ändrar sig tydligen lite beroende på belastning, så det är inte säkert att innerhjulet ger max grepp vid samma camber och slipvinkel som ytterhjulet, men hyfsat lika lär det nog vara.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Nja jag skulle tro att det kan skilja upp till ca 3grd på optimal slipvinken mellan ytter och innerhjul i en böj.
Men innerhjulets slipvinkel är inte lika känslig, med andra ord en flackare kurva för slipvinken kontra belastingen vetikalt på däcket.

Finns även fördelar att inte ligga optimal på alla hjulen samtidigt, det släpper snällar när man passerar gränsen. Med optimal grepp så håller det i, och håller iiiiiiiiiiiiii och sen var det kööööööööööööört

_________________
Johan Sjölinder
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



fuling skrev:
...Finns även fördelar att inte ligga optimal på alla hjulen samtidigt, det släpper snällar när man passerar gränsen. Med optimal grepp så håller det i, och håller iiiiiiiiiiiiii och sen var det kööööööööööööört

Fegis!

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



ice skrev:
Fegis!
thumbs up

Racingslicksen för något tiotal år sedan hade max lateralt grepp vid 1,4 grader har jag för mig eller var det 1'4.

3 grader var intressant att veta. Tack för det.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Corsa
citat:
3 grader var intressant att veta. Tack för det.

ooooOOBBBBBBBSSSSS, KAAAAAN vara.
Allt detta är helt beroende på däckstyp och däcksfabrikat.
Problemet är att få däcksleverantörerna att släppa till data om sådant.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804


Trådstartare
mycke missförstånd, men det jag menade i rubriken var ungefär; "det är det väl igentligen INTE bra att ha negativ chamber på innerhjulet i en kurva, eller?"

Negativ chamber menar jag då att överdelen av hjulet är bakom sin centrum/axial punkt. dvs "närmare" bilen, hjulet lutar MOT bilen, jaja ni förstår vad jag menar..



Jaha ok.. så att däcks eller R-däcks optimala sidfriktionskoefecient (stavning?) ligger alltså på 3 graders (ca, och olika på olika märken) lutning. Det måste väl bara vara i hjulets rullriktning?, dvs du kan inte luta hjulet 3 grader åt båda hållen och få ut optimalt sidgrepp.

Men då borde det ju betyda att innerhjulet trivs bäst med positiv chamber. (om man mäter punktvis på en viss plats i en kurva i konstant fart, ej lastförskjutning och dyl.)

Men raktfram acc/broms friktion när är den som bäst då?, vid 0 grader relativt mot marken?

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Rakt fram, nollcmber för bästa acc-broms. För innerhjulet gäller positiv camber. alltså, båda hjulen lutar innåt kurvan.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804


Trådstartare
Göran Malmberg skrev:
Rakt fram, nollcmber för bästa acc-broms. För innerhjulet gäller positiv camber. alltså, båda hjulen lutar innåt kurvan.
Göran Malmberg


Kalasbra! då vet jag det! thumbs up

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Allmänt banåkaforum
Negativ chamber på innerhjulet vid chassi roll?
1 besök senaste veckan (1416 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande