Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1416 totalt) |
Negativ chamber på innerhjulet vid chassi roll?
Visst vore det bäst om innerhjulet (alltså det hjul som är närmast apex) i en kurv har full kontakt med vägytan, dvs 0 chamber. (strunta nu i att man inte "kan" göra en sån inställning på en bil) Vill bara se om jag tänker rätt.. För i en kurva söker ju ytterhjulet med negativ chamber mot 0 chamber när bilen har chassi roll.. _________________ Mathias Lövdblad |
||||
Re: Negativ chamber på innerhjulet vid chassi roll?
För att kunna svara på din fråga måste vi först bestämma om vi med camber menar lutningen relativt markplanet eller relativt karossen. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Det är väl ytterhjulet som ska ha mest kontaktyta? Där ligger ju mest kraft. Innerhjulen lättar ju på marktrycket och i vissa fall lyfter helt.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
om en bana kör i mestadels högerkurvor så kan du ju ha olika camber hö-vä för att gynna lite (En av stcc-seatarna hade olika camber hö-vä på mantorp i höstas (eller en ojämt byggd topplagring))
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Re: Negativ chamber på innerhjulet vid chassi roll?
Nej! Det skall vara positiv camber på innerhjulet.
Det går alldeles utmärkt, jag har det på min bil. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Re: Negativ chamber på innerhjulet vid chassi roll?
Lastförskjutningen sker succesivt i kurvan, den ökar och minskar vartefter bilen bromsas in resp accelererar ur kurvan. Därför kan vi inte bara titta på en situation som gäller när innerhjulet lyft, å säga att det spelar mindre roll. Vi ska ha en camberkompensation som följer bilens krängning, så rätt vinkel för aktuellt däck erhålls under HELA lastväxlingen. Att det sedan för med sig att vinkeln är rätt även om hjulet lättar gör ingenting. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Det du pratade om i första posten med 0 camber och full kontakt med vägbanan är camber relativt vägbanan och inte relativt bilen, eftersom bilen troligen kränger mer än 0 grader. Jag antar att det var det som ice menade i sin fråga? Däck har inte största sidogreppet när camber relativt vägbanan är noll utan när de lutar lite. Ett R-däck som jag kollade på nyligen hade mest sidogrepp vid -3 grader camber och 10 graders slipvinkel, för en viss belastning, har jag för mig att det var. Det ändrar sig tydligen lite beroende på belastning, så det är inte säkert att innerhjulet ger max grepp vid samma camber och slipvinkel som ytterhjulet, men hyfsat lika lär det nog vara. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Nja jag skulle tro att det kan skilja upp till ca 3grd på optimal slipvinken mellan ytter och innerhjul i en böj.
Men innerhjulets slipvinkel är inte lika känslig, med andra ord en flackare kurva för slipvinken kontra belastingen vetikalt på däcket. Finns även fördelar att inte ligga optimal på alla hjulen samtidigt, det släpper snällar när man passerar gränsen. Med optimal grepp så håller det i, och håller iiiiiiiiiiiiii och sen var det kööööööööööööört ![]() _________________ Johan Sjölinder |
||||
Fegis! _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
![]() ![]() Racingslicksen för något tiotal år sedan hade max lateralt grepp vid 1,4 grader har jag för mig eller var det 1'4. 3 grader var intressant att veta. Tack för det. _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
Corsa
citat: 3 grader var intressant att veta. Tack för det. ooooOOBBBBBBBSSSSS, KAAAAAN vara. Allt detta är helt beroende på däckstyp och däcksfabrikat. Problemet är att få däcksleverantörerna att släppa till data om sådant. _________________ Johan Sjölinder |
||||
mycke missförstånd, men det jag menade i rubriken var ungefär; "det är det väl igentligen INTE bra att ha negativ chamber på innerhjulet i en kurva, eller?"
Negativ chamber menar jag då att överdelen av hjulet är bakom sin centrum/axial punkt. dvs "närmare" bilen, hjulet lutar MOT bilen, jaja ni förstår vad jag menar.. Jaha ok.. så att däcks eller R-däcks optimala sidfriktionskoefecient (stavning?) ligger alltså på 3 graders (ca, och olika på olika märken) lutning. Det måste väl bara vara i hjulets rullriktning?, dvs du kan inte luta hjulet 3 grader åt båda hållen och få ut optimalt sidgrepp. Men då borde det ju betyda att innerhjulet trivs bäst med positiv chamber. (om man mäter punktvis på en viss plats i en kurva i konstant fart, ej lastförskjutning och dyl.) Men raktfram acc/broms friktion när är den som bäst då?, vid 0 grader relativt mot marken? _________________ Mathias Lövdblad |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (1416 totalt) |