Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (4864 totalt) |
Jag gillar inte ABS på bana sådär jättemycket men då har jag ju ett äldre ABS-system (E36 M3) som är långsamt i reaktionerna till att ge tillbaka bromsmöjligheten efter att tex ett hjul varit lite lätt pga sväng kring en kon eller så. Men jag har alltid ABS'en på när jag kör bana ändå av säkerhetskäl...
Däremot i slalom stänger jag ibland av den (tar ur två relän helt enkelt). Modernare system i vissa bilar är ju betydligt snabbare. smartare och bättre (mitt system har extremt låg IQ ![]() ![]() ![]() Sök f.ö. på forumet så hittar du en hel del om detta... _________________ ![]() |
||
om du tycker ditt system är långsamt skulle du provat ABS:en min MB 190 16v från -85. Låångsamt är bara förordet ![]() _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||
Re: Hur viktigt är ABS på bana?
Ett bra modifierat stadard system (belägg, kylning, stålomspunna slangar, bromsvätska, bromsbalans) är nog alltid att föredra på bana framför ett standard ABS system oavsett hårdvara, framförallt under vänsterbromsning då systemen kan få fnatt o ställa till det. Bromsbalansen brukar oftast vara väldigt konservativt ställd samt inte ge tillräckligt mycket slip vid riktigt hårda inbromsningar, man förkortar alltså bromssträckan om man inte har abs. Kan man däremot programmera elektroniken så kanske man hamnar i ett annat läge. Mercedes körde ju det på sina DTM bilar några år på 90 talet med bra resultat, man valde det framför andra lösningar som t.ex 4wd vilket Alfa Romeo gjorde med sin 155 v6 tii och då vann Alfan dom åren. Däremot så kan det hjälpa väldigt mycket på blöt bana, så länge man inte gör konstiga rörelser med vänsterfoten ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Tillåt mig utmama! ![]() På min Ford Scorpio (först med ABS som std.) var systemet så långsamt och så j-vla korkat att det måste ha bidragit till fler olyckor än det avhjälpte... ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||
Abs funkar bra om man anväder original belägg, skivor osv. Så fort man ändrat nåt stämmer inte parametrarna i programvaran.
Kör man dessutom med r-däck så griper abs:en i alldeles för tidigt och man utnyttjar då inte däckets grepp maximalt. Skulle man däremot sätta nåt tekninker från bosch och be dom programera om enl. den setupen man har för tillfället. rdäck, PFC-belägg, osv så skulle abs va oslagbart mäniskans förmåga. Kör man på klubbträffar osv och inte tävlar så tycker jag man gör bäst i att behålla abs:en på. Blir säkrare för alla då. ![]() |
||
Som nybörjare är det ju underbart med ABS
![]() ![]() Låt säga att man kommer i cirkus 190 km/h i slutet på en raka och siktar in sig på ett bromsmärke. Framme vid märket stampar man bromspedalen i botten,samtidigt som man efterhand börjar tagga ned och släppa upp kopplingen på den lägre växeln i lämplig hastighet så bakhjulen skriker till lite sött vid varje downshift inför Turn In ![]() Bättre än SEX ![]() ![]() _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport ![]() |
||
Får skivorna ojämnt mycket stryk av ABS-användning eller blir det spridning på punkterna den bromsar på? Har fått för mig att det kan bli punktvis uppvärmning och att det kan ge extra varma punkter som det fastnar på igen...
Fords gamla ABS är inte ens nästan bra. Livsfarlig att använda på vita streck osv. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||
![]() _________________ ![]() --VVTS-- ![]() |
||
fungerar alldeles utmärkt.
vi gjorde t.o.m. så att vi satte en triggerskiva bak med fler tänder, så att den tillät lite låsning bak innan abs:en slog till. abs:en reagerade aldrig på att det var fel överhuvudtaget. vi körde med ett 3-punkts volvosystem och jag led aldrig av att den var långsam. abs:en räknar jag enbart som ett stöd i kris och f.ö. ska man väl inte bromsa hårdare än upp till låsningsgränsen och då inverkar ju inte det om man har eller inte har abs.. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Man vill ju inte ha ABS på bana eftersom man ibland vill kunna låsa bromsarna. I en krisstuation när allt bara snurrar och man ser en viss positiv framtid i att låsa bromsarna och fara i tangentens riktnng så vill man inte att ABS system bestämmer sig för att styra in bilen i räcket.
_________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||
om vi ser ABS endast som en säkerhetsfunktion så tycker jag att det positiva med att ha lite panikbromshjälpmedel överväger framför nackdelen med att inte kunna låsa hjulen.
Sen är det ju faktiskt så att i flera racingklasser för man straffvikt om man har ABS, det om något talar ju för den positiva effekten det verkligen ger (på varvtiderna)....... _________________ Pär Hylander |
||
Är det okej om jag tycker att det är trist och charmlöst att köra bil med hjälpmedel. Finns det inte lite charm i att kunna säga "jag kan själv!!!"?
Precis som någon sa om Ferraris F1-lådor; Visst är man någon tiondel snabbare runt banan men låt de som behöer tiondelen använda lådan som Schumacher till exempel och låt oss andra som kör för att det är kul ha en rolig traditionell låda. Styrservo gör att man kan ha effektivare hjulgeometrier, ABS för att inte bromsa på sig och kunna bromsa i kurva, automat eller F1-låda för att alltid göra säkra och snabba växlingar, launch control, antispinn etc Allt gör att man blir snabbare runt slingan men är det skoj? Är jag tråkig nu? _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||
Håller med helt! ![]() Det roliga är ju att lära sej hantera bilen, inte tvärt om! |
||
en rolig grej från ALMS. En av bmw förarna berättade om deras ABS-system i M3:an de körde.
Helt enkelt en display ovanför varvräknaren, som hade 4 lampor. Ifall något hjul låste sig / var på väg o låsa sig, så började lampan lysa!, och han kunde lätta lite på bromsarna. Analogt ABS? ![]() _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
var människa är salig i sin tro
![]() abs:en har sparat mig många sköna kronor i uteblivna bromsplattor och i en krissituation där du vill låsa hjulen för att slippa hamna i större tråkigheter, så blir det ingen skillnad med eller utan abs. några vidriga returer/kursändringar pga av abs har iaf jag aldrig märkt av vid en snurrning. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
De tävlingar som jag har ställt upp i har handlat om att komma först i mål. ![]() |
||
Det är i detta läge den mittre pedalen kallas för "ge upp pedalen". _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (4864 totalt) |