Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur viktigt är ABS på bana?
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (4864 totalt)
highspeed
Stockholm
Här sen Feb 2004
Inlägg: 5


Trådstartare
Hur viktigt är ABS på bana?

Är ABS viktigt under bankörning, typ under vänsterbromsning osv?

Tack på förhand!

mvh Marcus

_________________
Marcus Larsén
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2547



Personligen föredrar jag att köra utan, vid nivåskillnader och t.ex vid 'trailbraking' brukar ABS få fnatt och gå in..

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Jag gillar inte ABS på bana sådär jättemycket men då har jag ju ett äldre ABS-system (E36 M3) som är långsamt i reaktionerna till att ge tillbaka bromsmöjligheten efter att tex ett hjul varit lite lätt pga sväng kring en kon eller så. Men jag har alltid ABS'en på när jag kör bana ändå av säkerhetskäl...

Däremot i slalom stänger jag ibland av den (tar ur två relän helt enkelt).

Modernare system i vissa bilar är ju betydligt snabbare. smartare och bättre (mitt system har extremt låg IQ )


Sök f.ö. på forumet så hittar du en hel del om detta...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1675



Magnus Thomé skrev:
Jag gillar inte ABS på bana sådär jättemycket men då har jag ju ett äldre ABS-system (E36 M3) som är långsamt i reaktionerna till att ge tillbaka bromsmöjligheten efter att tex ett hjul varit lite lätt pga sväng kring en kon eller så. Men jag har alltid ABS'en på när jag kör bana ändå av säkerhetskäl...

Däremot i slalom stänger jag ibland av den (tar ur två relän helt enkelt).

Modernare system i vissa bilar är ju betydligt snabbare. smartare och bättre (mitt system har extremt låg IQ )


Sök f.ö. på forumet så hittar du en hel del om detta...


om du tycker ditt system är långsamt skulle du provat ABS:en min MB 190 16v från -85.
Låångsamt är bara förordet

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Porsche 911 Turbo -02
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag har hört sägas att bromsolja med lägre viskositet kan snabba upp ABS-systemet.

Vill minnas ngn Motul (?) för MC-bruk hade lägre visk.

_________________
Pär Hylander
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Re: Hur viktigt är ABS på bana?

highspeed skrev:
Är ABS viktigt under bankörning, typ under vänsterbromsning osv?

Tack på förhand!

mvh Marcus



Ett bra modifierat stadard system (belägg, kylning, stålomspunna slangar, bromsvätska, bromsbalans) är nog alltid att föredra på bana framför ett standard ABS system oavsett hårdvara, framförallt under vänsterbromsning då systemen kan få fnatt o ställa till det. Bromsbalansen brukar oftast vara väldigt konservativt ställd samt inte ge tillräckligt mycket slip vid riktigt hårda inbromsningar, man förkortar alltså bromssträckan om man inte har abs. Kan man däremot programmera elektroniken så kanske man hamnar i ett annat läge. Mercedes körde ju det på sina DTM bilar några år på 90 talet med bra resultat, man valde det framför andra lösningar som t.ex 4wd vilket Alfa Romeo gjorde med sin 155 v6 tii och då vann Alfan dom åren.

Däremot så kan det hjälpa väldigt mycket på blöt bana, så länge man inte gör konstiga rörelser med vänsterfoten

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8464



Patrik Rydh skrev:
om du tycker ditt system är långsamt skulle du provat ABS:en min MB 190 16v från -85. Låångsamt är bara förordet


Tillåt mig utmama!
På min Ford Scorpio (först med ABS som std.) var systemet så långsamt och så j-vla korkat att det måste ha bidragit till fler olyckor än det avhjälpte...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Abs funkar bra om man anväder original belägg, skivor osv. Så fort man ändrat nåt stämmer inte parametrarna i programvaran.

Kör man dessutom med r-däck så griper abs:en i alldeles för tidigt och man utnyttjar då inte däckets grepp maximalt. Skulle man däremot sätta nåt tekninker från bosch och be dom programera om enl. den setupen man har för tillfället. rdäck, PFC-belägg, osv så skulle abs va oslagbart mäniskans förmåga.

Kör man på klubbträffar osv och inte tävlar så tycker jag man gör bäst i att behålla abs:en på. Blir säkrare för alla då.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
nailhead
Finspång
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1320



Som nybörjare är det ju underbart med ABS thumbs up

Låt säga att man kommer i cirkus 190 km/h i slutet på en raka och siktar in sig på ett bromsmärke.
Framme vid märket stampar man bromspedalen i botten,samtidigt som man efterhand börjar tagga ned och släppa upp kopplingen på den lägre växeln i lämplig hastighet så bakhjulen skriker till lite sött vid varje downshift inför Turn In

Bättre än SEX

_________________
Anders Larsson
Porsche 997 GT3 Club Sport
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17966



Får skivorna ojämnt mycket stryk av ABS-användning eller blir det spridning på punkterna den bromsar på? Har fått för mig att det kan bli punktvis uppvärmning och att det kan ge extra varma punkter som det fastnar på igen...

Fords gamla ABS är inte ens nästan bra. Livsfarlig att använda på vita streck osv.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

bromsvåg med abs thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



dude skrev:
bromsvåg med abs thumbs up
Går det? Har funderat över det ett tag eftersom mina bak bromsar på 850 tar nån 10-dels sekund före fram bromsarna och bilen blir lite orolig bak i ingången till en kurva samtidigt som jag bromsar hårt

_________________

--VVTS--
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fungerar alldeles utmärkt.
vi gjorde t.o.m. så att vi satte en triggerskiva bak med fler tänder, så att den tillät lite låsning bak innan abs:en slog till.
abs:en reagerade aldrig på att det var fel överhuvudtaget.
vi körde med ett 3-punkts volvosystem och jag led aldrig av att den var långsam.

abs:en räknar jag enbart som ett stöd i kris och f.ö. ska man väl inte bromsa hårdare än upp till låsningsgränsen och då inverkar ju inte det om man har eller inte har abs..

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Man vill ju inte ha ABS på bana eftersom man ibland vill kunna låsa bromsarna. I en krisstuation när allt bara snurrar och man ser en viss positiv framtid i att låsa bromsarna och fara i tangentens riktnng så vill man inte att ABS system bestämmer sig för att styra in bilen i räcket.

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



om vi ser ABS endast som en säkerhetsfunktion så tycker jag att det positiva med att ha lite panikbromshjälpmedel överväger framför nackdelen med att inte kunna låsa hjulen.

Sen är det ju faktiskt så att i flera racingklasser för man straffvikt om man har ABS, det om något talar ju för den positiva effekten det verkligen ger (på varvtiderna).......

_________________
Pär Hylander
Citera
Corsa

Här sen Apr 2003
Inlägg: 482



Är det okej om jag tycker att det är trist och charmlöst att köra bil med hjälpmedel. Finns det inte lite charm i att kunna säga "jag kan själv!!!"?

Precis som någon sa om Ferraris F1-lådor; Visst är man någon tiondel snabbare runt banan men låt de som behöer tiondelen använda lådan som Schumacher till exempel och låt oss andra som kör för att det är kul ha en rolig traditionell låda.

Styrservo gör att man kan ha effektivare hjulgeometrier, ABS för att inte bromsa på sig och kunna bromsa i kurva, automat eller F1-låda för att alltid göra säkra och snabba växlingar, launch control, antispinn etc Allt gör att man blir snabbare runt slingan men är det skoj? Är jag tråkig nu?

_________________
Ciao
Peter Söderlund

Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Corsa skrev:
Är det okej om jag tycker att det är trist och charmlöst att köra bil med hjälpmedel. Finns det inte lite charm i att kunna säga "jag kan själv!!!"?

Precis som någon sa om Ferraris F1-lådor; Visst är man någon tiondel snabbare runt banan men låt de som behöer tiondelen använda lådan som Schumacher till exempel och låt oss andra som kör för att det är kul ha en rolig traditionell låda.

Styrservo gör att man kan ha effektivare hjulgeometrier, ABS för att inte bromsa på sig och kunna bromsa i kurva, automat eller F1-låda för att alltid göra säkra och snabba växlingar, launch control, antispinn etc Allt gör att man blir snabbare runt slingan men är det skoj? Är jag tråkig nu?


Håller med helt! thumbs up

Det roliga är ju att lära sej hantera bilen, inte tvärt om!
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1374



en rolig grej från ALMS. En av bmw förarna berättade om deras ABS-system i M3:an de körde.
Helt enkelt en display ovanför varvräknaren, som hade 4 lampor. Ifall något hjul låste sig / var på väg o låsa sig, så började lampan lysa!, och han kunde lätta lite på bromsarna.

Analogt ABS?

_________________
--
Audi A4 TSquattro
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

var människa är salig i sin tro thumbs up

abs:en har sparat mig många sköna kronor i uteblivna bromsplattor och i en krissituation där du vill låsa hjulen för att slippa hamna i större tråkigheter, så blir det ingen skillnad med eller utan abs.
några vidriga returer/kursändringar pga av abs har iaf jag aldrig märkt av vid en snurrning.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



Corsa skrev:
Är det okej om jag tycker att det är trist och charmlöst att köra bil med hjälpmedel. Finns det inte lite charm i att kunna säga "jag kan själv!!!"?

Precis som någon sa om Ferraris F1-lådor; Visst är man någon tiondel snabbare runt banan men låt de som behöer tiondelen använda lådan som Schumacher till exempel och låt oss andra som kör för att det är kul ha en rolig traditionell låda.

Styrservo gör att man kan ha effektivare hjulgeometrier, ABS för att inte bromsa på sig och kunna bromsa i kurva, automat eller F1-låda för att alltid göra säkra och snabba växlingar, launch control, antispinn etc Allt gör att man blir snabbare runt slingan men är det skoj? Är jag tråkig nu?


De tävlingar som jag har ställt upp i har handlat om att komma först i mål.

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Corsa skrev:
...I en krisstuation när allt bara snurrar och man ser en viss positiv framtid i att låsa bromsarna och fara i tangentens riktnng...

Det är i detta läge den mittre pedalen kallas för "ge upp pedalen".

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Allmänt banåkaforum
Hur viktigt är ABS på bana?
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (4864 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande