Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Inför träffar
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (11239 totalt) |
2011-03-05 Långlopp på Mantorp för alla?
Hej vi kör ju krut-cupen som är en vansinnig kul form av bilrejs på asfalt grus blandat. Nu har flera team önskat att vi skall köra Mantorps långa slinga i 12 timmars race och varför inte. Mantorp tycker det verka kul och ställer upp med anläggningen den 5 Mars 2011. En Lördag sista helgen på Stockholmarnas sportlov så ungarna kan följa med om de önskar. En viktig del av vår race tänkande är att det skall vara billigt enkelt och roligt. och det tror vi är krut-cupens överlägsenhet emot många andra tävlingsformer som kör. Så racet den 5 Mars är uppbyggt så samma tänk. Priset ska vara lågt.. denna gång 3000 kronor per team. Transpondrar hyr vi för 200 kr per team. Samt försäkringar endast 200 kronor på varje team medlem oavsett om han/ hon kör eller inte men alla som har med bilen att göra skall vara försäkrade.. Loppet ska vara 12 timmar långt så att många förare ska kunna vara med. (billigare per näsa ) Vi kommer göra så att loppet körs 2 x 5,5 timmar med en timmes paus för ev reparationer Lunch för förare och banpersonal och att det blir en start med pace car efter hur man ligger till i placering. De team som kör krut-cupen nu i vinter bjuder vi på lunch denna dag. Loppet startar 10,00 så att alla hinner dit på morgonen. besiktning av bilar anmälan osv görs från 08,00 och förarmöte 09,30. Bilarna skall vara rejäla sjysta race bilar med lysen på taket rejäla bromsljus och vara snabba billiga och se bra ut. framhjul , bakhjul 4 wheel allt okey. Resten av reglerna kommer finnas på hemsidan www.krut-cupen.info.se. obs anmälan gåt till så att man mailar till krutcupen@hotmail.se med teamnamn och önskat tävlingsnummer. Man får sedan startnummer efter man anmäler sig så börja omgående och anmälan är klar när pengarna är betalda inte ngt annat.. (självklart bindande anmälan) Varmt välkomna alla sköna rejs polare.. _________________ Hasse Söderström Krutcupens ordförande |
||||
Re:
Skulle väl vara Du då Willywonka :-) _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
Re:
Precis som i övriga Krut-cupen race gäller Ingen försäkring på bilar Men en ordentlig olycksfalls försäkring på människor och alla som sitter i både förare och ev co driver skall vara försäkrade. Inga Bonniga regler med försäljning efter men klasserna är indelade med bilar under 25,000 och under 250,000 och bedömningen görs av tävlingsledningen vilken klass bilen skall tillhöra. _________________ Hasse Söderström Krutcupens ordförande |
||||
härligt
www.team-bangolfen.info.se anmäler minst 5 bilar till detta rejs vi vill köra i klassen under 25,000 och vi har bilar och kan även erbjuda körningar i bilarna. 12 timmars race betyder för oss 6 förare per bil och kostnad 2000 kronor per förare. då ingår bil hjälm bensin mek försäkringar mat osv osv. titta gärna på vår hemsida om tidigare lopp vi kört med och vi är ävan med i Krut-cupen asfalt/Grus nu med lopp 1 ggn i månaden. och kan erbjuda körningar även där. anmäl ert intresse och till detta race kommer vi ha både bakhjulsdrivet och framhjulsdrivet detta blir super bra mvh team bangolfen... _________________ Hasse Söderström |
||||
Vilken säkerhet gäller? Bur, stol, bälten, kläder osv. Det går ju ganska fort om man ska åka långa banan eller blir det chikaner osv. för att hålla ner farten?
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Re:
Klickat på länken! Besiktning/Krav på testfordon: Bilen skall vara av Personbilsmodell med självbärande kaross och i s.k vägdugligt skick men får vara förlagd medkörförbud enligt SBP. Bilen får ha framhjulsdrift ,bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Däck skall vara av väglaglig modell utan dubb, rallydäck tillåts ej. (Speciella regler kan förekomma vid isbelagt väglag, håll dig uppdaterad via hemsidan) Bilen skall ha väl fungerande färdbromsar, min 2st fungerande bromsljus av min 5w och en personmiljö utanvassa kanter eller lösadelar i kupén. Städa gärna bilen innan ni kommer till start och använd suntförnuft vad gäller fastsättningav diverse detaljer såsom spolardunk och kaffemuggshållare. Batteriet skall vara väl fastsatt med spännremmar eller liknande och får inte glappa, är batteriet inflyttat i kupén skall batteriet täckas med ett väl fastsatt plastlock. Säkerhetsbälte får vara av trepunktsmodell men skall då vara i väl gott skick. Fyrpunktsbälte och skålad stol och nackskydd rekommenderas men behöver ej vara fia godkända. Stol och bälte skall vara väl fastsatta och skall inte glappa överdrivet. Samtliga lyktglas och lyktor skall vara avlägsnade och bromsljus skall vara monterade utom kollisions områden ( e.x innanför bakruta eller på baklucka/tak) Vindrutan skall vara tätslutande och av skälig modell, sidorutor får vara original eller ersatt med minst 1mm plast (ex. Lexan)och skall vara hela och uppvevade under hela tävlingen. sidobakrutor och bakruta bör vara hela. Bilen bör ej ha bur ,och får ej modifieras för att stärka upp originaldelar framför främre hjulnavet. Bakom bakre kofångare får det förstärkas något mellan rambenen, Dragkrok skall dock demonteras/kapas. Dessa krav måste uppfyllas innan bilen/teamet får ge sig ut på banan. Även ett ljudkrav om max 90Db råder vid tävlingstillfället, ljudmätningsutrustning finns på plats och används vid tveksamheter. ( två fungerande ljuddämpare med ett tätt system fungerar) Säkerhetsutrustning/Personlig Utrustning: I personlig utrustning räknas heltäckande klädsel, hjälm av mc eller bilsportstandard, stol+ bälte, fönsternät och ev ratt.Teamet ansvarar för att säkerheten uppnår sunt förnuft och rekommenderas ha med dugligsäkerhetsutrustning. I varje team skall finnas: Brandsläckare ,Uppsamlingsdunk för miljöfarliga vätskor, minst 2x2m presenning att ha under bilen och minst ett glatt humör. _________________ Stefan Persson FeniX Motorsport |
||||
Står i reglerna att man EJ bör ha bur.. Ganska konstigt på långa Mantorp tycker jag. Utan chikan kommer man ju upp i rätt hög fart.
_________________ Daniel Söderström Scuderia Motori Sud Alfa 155V6 & 2,0ts 5-papp+rejsers Alfa 75 TS -89 Lekbil Önos Osäkert!! |
||||
Re: härligt
Söt du är hasse som både driver tävlingen och anmäler dig själv till samma tävling..... var rak istället och säg att det är du som står bakom krut-cupen och att du inte har några riktiga försäkringar enligt vad man ska för motorsporten... dvs du har ingen Motortävlingsförsäkring .... och någon Theo Cortembert finns ju inte heller...... utan det är ju du med... Och det vet du ju sen du skrev och "hotade" mig på PM....... Och glömde bort att du gjorde det i Theo namnet, när jag hade diskussionen med dig. p.s för övrigt så kör vi helgen innan annars på samma bana... fast vi gör 24h...... med riktiga försäkringar, säkerhet och allt annat som man behöver på en tävlingsbana som mantorp..... och enda anledningen att du försöker göra "egen" tävling är ju att du vet att du inte är välkommen någonsin mera i nånting som SLC står bakom, efter din falska variant som du körde mot mig när du satt här hemma hos mig......... |
||||
Lugn Lugn Boys
Härligt att se att ni är laddade och rejs sugna. De reglar som ni funnit är för krut-cupen på Sundsta banan i vinter. När det gäller Mantorps långa är det lite annorlunda det ska vara en chikan på rakan Burar självklart önskvärda Stol bälten nät overaller etc. Ibland känns det som vi rejsar med snålheten före säkerheten. Vill vi ha Bur? Vill vi ha en hjälm ?? Vill vi ha tankstället på säker mark?? Jag tror de flesta svarar ja på detta sen kommer snålheten och suget efter enkelheten. Vi i krut-cupen vill först ha rejssugna team sen kan vi prata säkerhet. och vi vill naturligtvis ha 0 i personskador. Alla de rejs vi haft hitills har varit 0 skadade och säkerheten är god med akutpersonal säkerhetsbilar och flaggposteringar. Men på Mantorps långa krävs det ett annat tänk och var aktiva nu team chefer och kom med förslag ideer och tankar för att detta rejs kan bli det första i raden med kul häftiga och bra rejs. Blir det för krångligt bökigt svårt så släpper vi det helt enkelt. svårare än så är det ju inte. Men vill ni köra detta 12 timmars rejs så gör det inte svårare än vad det är. varmt välkomna team till vad vi hoppas kan bli det roligaste nya teamt under 2011.. svenska stock car racing. Nästa rejs 20 November Sundsta motorbana.. _________________ Hasse Söderström Krutcupens ordförande |
||||
Fredrik skoghag
Tråkigt att se din dystra bitterhet. Du fick möjlighet att vara med och fortsätta köra dina 5-papp grus men allting dog ut Fredrik. SLC=Inställda lopp Jag tänker inte lägga energi på att tramsa med dig på nätet Team Bangolfen kommer självklart vara med i Krut-cupens Mantorps långa slinga sen vad du har för rejs skiter jag faktiskt i. Våra team som är med i Krut-cupen vill ha en kalender där varje rejs blir utlovad körs det är därför jag är en viktig kugge i Krut-cupen Jag hade flest bilar med i SLC men det är slut med det nu Fredrik Skoghag. och vi lägger vår energi på svenska stock-car serien 2011. och vill du fortsätta tjafsa på nätet så kommer jag inte besvara för jag har annat i livet att göra. Hasse Söderström 070-798 23 78 för de som vill kontakta mig angående kommande rejs. Eller vill boka styrningar i team bangolfen www.team-bangolfen.info.se för mer info _________________ Hasse Söderström |
||||
Grundförutsättning för ett sådant här race är motortävlingsförsäkring (lagkrav) och någorlunda hygglig säkerhet med åtminstone någon form av båge/bur, racestol och bälten och hjälm. Åker vi bana och med krav på lampor undanflyttade känns det inte rätt. jag vill inte åka med plåtkontakt i 160kmt och definitift inte utan säkerhet.
Fundera igenom, det är inte bök på en folkracebana i 30-80kmt. Det går med en snittfart på 80kmt på korta mantorp och ca:20kmt till på långa med enkla bilar. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Hej grabbar
Jag har skickat pm till dig Kolja så ring. och Björn och övriga vill ni inte köra detta så hoppa bara över detta rejs det kommer finnas massor med gas möjligheter under 2011 vi har kört många rejs på Mantorp och peppar peppar inte skadat oss. Men nu börjar det läggas energi på fel saker i denna tråd. Så jag ber er att sluta gnälla boys de som vill vara med och köra ringer mig de som inte vill spar energin på andra rejs. Det finns konbanor time attack dragracing drifting mm Men denna form gillar vi så darför vill vi köra just denna form. och vill finna likasinnade. Amerikanska stock-car serien blev till slut världens största race serie = Nascar Vi får se hur stor svenska stock car serien kan bli? Just nu har vi ca 20 bilar som visat intresse och kan vi bli 50 glada team så måste det vara fest för alla som är på plats. De som gör andra saker denna helg ja det är ju upp till dem. Jag gillar inte tv-3 såpor men jag gillar att köra rejsbil så de som vill utmana mig den 20 November då körs nästa krut-cupen utanför Stockholm mer info finns på hemsidan www.krut-cupen.info.se Ha en bra vecka race lovers _________________ Hasse Söderström |
||||
För att slippa en massa antagande och tvivel kan inte ni som är ansvariga för krut-cupen lägga upp en sida med de vilkor och förutsättningar som gäller för försäkringen ni har. Det skulle nog göra att vi slipper mycket spekulation.
Bara en tanke. Mvh /Karl _________________ Karl Vestgöte |
||||
Tycker absolut om motorsport på budgetnivå och ert jobb är beundransvärt, är inte negativ till enkla former av motorsport. Är sugen på att vara med.
![]() Är endast orolig för säkerheten. Farten är trots allt en viktig faktor eftersom de flesta som åker er serie inte är erfarna och kanske inte vet vad som händer om det skulle råka bli en alvarlig krach. Se bara den enkla ihopkörningen Lestrup råkade ut för mitt på Falkenbergsrakan för ett par år sedan i stcc kanske i 160kmt där han stötte ihop med en annan bil och studsa mot räcket på höger sida och sedan över banan in i räcket på andra sidan. Han hade ont ett bra tag trots full säkerhet och utan att rulla. Vad som händer om en halvrostig 80-talare råkar ut för något liknande vill jag inte ens tänka på.... På 5-papp + gjorde en kille en bredsida in i en annan som snurrade olyckligt i startkurvan, inte särskilt hög hastighet kanske 60kmt när han träffade andra bilen. Han hade ont en bra stund och orolig för men, lyckligtvis gick det bra, ändå satt han i en riktig stol och bälten och det var ingen hård smäll. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Re: Hej grabbar
Hej Hasse, vi är absolut intresserade av att delta i seriösa motorsportevenemang. Jag anser liksom övriga att arrangören bör öppet - svart på vitt - kunna redovisa sitt upplägg/försäkringskydd här. Jag kommer därför inte att ringa dig för att få några muntliga uppgifter :-). Enkel fråga: Vilket försäkringsbolag har du och var kan jag läsa villkoren vid en personskada? Jag tror inte jämförelsen med US stock-car racing är vare sig relevant eller nödvändig här. Mvh/ Tony, a.k.a Kolja _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
OJ OJ så mycket känslor
Hej grabbar först vill jag väldigt klart klargöra en sak Jag Hasse Söderström är team chef i team bangolfen med hemsida www.team-bangolfen.info.se Theo Cortembert är min frus son som är väldigt motorintresserad och kommer alltmer börja köra racing då vi nu har startat junior klass med bland annat helt gratis "pröva på racing" Vilket var mycket populärt senast och vilket vi kommer fortsätta med för att få in fler "nya" race löften som gillar detta med bilar och en bra start i sitt motor intresse. De som fysiskt vill träffa honom kommer ha möjlighet till det genom att köra krut-cupens tävlingar framöver. Jag vill precis som alla andra att racingen skall vara säker och försöka minimera riskerna med sporten utan att för den delen krångla till det så mycket att det blir 0 tävlande. Darför kör vi konceptet krut-cupen som har varit en succe sen den startade i Juni och allt fler nya team söker sig till våra trevliga race 1 gång i månaden. Men trots att det finns akutkunnig personal säkerhetsbilar brandsläckare etc etc så kan oturen vara framme. Darför har vi valt att köpa in försäkringar från ett svenskt bolag (Länsförsäkringar) där man kan få snabb och bra hjälp om oturen är framme och ett visst ekonomiskt sveda och värk bidrag. och vår försäkring som vi använder är en dyr men väldigt omfattande försäkring som heter Kollektiv olycksfallsförsäkring. omfattningen är denna Invaliditetsbelopp 10,0 dvs 10x 42,800 kronor totalt 428,000 kronor dödsfall 1,0 läke rese tandskador utan beloppsbegränsning i 5 år kläder glasögon 0,5 merkostnader 3,0 ärrersättning sveda värk krishantering hjälpmedel vid invaliditet ingår och vi har valt 0 kronor i självrisk. Denna har vi bokat genom ett gott samarbete med Länsförsäkringar som vi ser som ett rejält svenskt försäkringsbolag. Vill någon läsa mer om denna försäkring så går det bra vid varje tävling som krutcupen arrangerar då fullständiga försäkringsvillkor finns med. observera att ni kommer inte få ngn ersättning för motorras eventuella parkeringsskador och spricka i framrutan. Utan försäkringen gäller för de killar och tjejer som vill vara med i sveriges enligt oss roligaste race form. en form som vi hoppas kan passa alla oavsett plånbok och tidigare vana. Nu ser alla villkoren kan vi nu börja intressera oss för loppet i Mars och göra denna tråd till en positiv tråd med gliringar ironi och mekhemligheter jag vat att flera team redan anmält sig och vi hoppas att 25 stycken är bokade vid årsskiftet då Mantorp park vill lägga racing kalendern då. och som sagt vill ni tävla under team bangolfen så kan ni gå in på vår hemsida och anmäla er. mvh Hasse _________________ Hasse Söderström |
||||
Tack för klargörandet Hasse.
Antar att det då är dessa villkor som gäller http://www.lansforsakringar.se/SiteC Lycka till med arrangemanget! Vi ska göra vårt bästa för att kunna vara med i mars. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||||
12 timmars, vad skoj!
vi kommer göra vad vi kan för att vara med, måste ju ha en potent bil som vi kan lita på bara, åka 740 modell klumpeduns och rost gör sig inte riktigt rätt på en så fin bana. Dessutom vet jag ju att det är en del knep och knåp i garaget innan man verkligen kommer ut... Men nån gång måste det ju vara den första. Hoppas att mars blir en snöfri månad, och att Micke bara åker fort på grus ![]() |
||||
![]() |
Inför träffar
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (11239 totalt) |