| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
McLaren F1
|
7618 besök totalt |
|
Den här texten skrev jag efter att ha studerat den gröna F1:an här i Stockholm. Texten är vinklad för att vara i Stockholms Street Race organisations tidning:
Möte med Drömbilen Alla har vi olika drömmar om vilken bil som är den ultimata vagnen att ha hemma i garaget för att njuta av när andan faller på. I mitt fall är det en bil som från början inte fanns att se i Sverige eftersom den inte var tillåten att använda här plus att prislappen på den var en aning för hög för de flesta. I somras visade det sig dock att någon hade lyckats få tag på en dylik pjäs och dessutom fått den inregistrerad i Sverige. Att det var på det viset noterade jag när jag råkade kasta ett öga genom fönstret på min arbetsplats. Ljudet som fått mig att titta ut kom nämligen från en McLaren F1 som var "prydd" med svenska nummerplåtar. Nyfiken som jag är noterade jag registreringsnumret och lyfte luren för att ringa Bilregistret. Bilen var mycket riktigt en McLaren F1, en 95:a ägd av en kille i trakten av mitt jobb. De första jag nämnde för att jag sett bilen trodde jag hade drömt så registerutdraget från Bilregistret var en bra hjälp. Nu började jag fundera över hur jag skulle få chansen att titta närmare på skapelsen. Enda sättet jag kom på var att skriva ett brev till ägaren och be om att få en stund i hans garage. Efter en tid kom det svar att självklart kunde jag få det. Nu drog det ut lite på tiden för ägaren verkar vara en man som är upptagen mest hela tiden, men i september ringde jag honom och den dagen hade han en lucka i schemat. Vad är det då som är speciellt med bilen? De flesta känner säkert till den som bilen med tre sittplatser, föraren sitter i mitten med passagerarna snett bakom. Motorn är en V12 tillverkad av BMW Motorsport som levererar 627hk. Allt på bilen är tillverkat i material som titan och kolfiber. Det finns ingen "vanlig" plast någonstans i bilen. Varenda detalj på bygget är genomtänkt med samma noggrannhet som i vilken renodlad banracer som helst. Ingenstans har det sparats in för att få något billigt utan allt är gjort till fullo. Pedalstället är justerbart så att man ska få optimal körställning. Med till bilen följer ett verktygsskåp av fabrikat Facom som bland annat innehåller ett modem att koppla in i bilen så att den kan kommunicera med fabriken om något är fel. Det finns också en 1 meter lång momentnyckel för att dra hjulmuttrarna med. Prestanda En del tycker nog att sväng och krängbilar inte hör hemma i en tidning för oss som åker rakt fram, men en sån här behöver man inte skämmas för på strippen heller. Den väger bara strax under 1100kg och har rapporterats göra strippen på 11,2-11,7s. Inte så illa för en bil som har en fabriksangiven toppfart på "över 370km/h". Ett exemplar i standardutförande har körts i hela 391km/h på bana så visst går det undan. Det skulle vara intressant att se en på strippen för att få se folks miner när de blir frånkörda av en sportvagn. Låt gå för att prislappen överstiger det de flesta av oss betalar för våra bilar. Den här modellen har enligt tillverkarens hemsida (www.mclarencars.co.uk) gjorts i 64 exemplar så reservdelarna är ett speciellt kapitel. Ägaren påpekade för mig att en framruta har en prislapp av £14.000, dvs drygt 200 000kr med dagens absurda växelkurser. För mig var det en högtidsstund att få studera bilen och jag är tacksam för att ha fått tillfälle till det. --------------- Jo, jag är tillräckligt fånig att skriva ett brev till någon för att få titta på en bil. Hade gärna studerat hela hans bilsamling... _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Vid det tillfället hade han haft den gröna ett halvår och aldrig varit över 220km/h (enligt egen utsago). _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
|
Han har ju en och annan kul bil om man säger så, herr TM!
Hans gula LM är bara sååå rätt!!! För det var väl en sådan han visade på bild? För ngn annan kan det bara inte vara...
Tänk man har fel nu...
|
||||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Har sett en som de fixat iordning till LM, mao gul, på fabriken. De byggde helt sonika om en racebil till gatdito, men behöll de flesta delarna som var kul från racevagnen. Det ska ha varit hans bil. Det står tom på McLarens hemsida att liknande ombyggnationer och uppdateringar med glädje utför för kunds räkning...till en ej angiven kostnad.
|
||||||
|
Nu när McLaren F1 ändå är uppe för disskusion.
Vi hade en liten disskusion om Nick Mason från Pink Floyds garage på RS6.com och hittade en liten leksak i ett hörn på foton från hans garage - jag gissade på McLaren, men vi fick aldrig någon klarhet i det hela.
Hoppas att ni nu kan hjälpa oss.
Vad är det som står längst in mot väggen?
I ett annat hörn står ju dock redan en McLaren F1 LM.
|
||||||
|
Själv så tillhör jag en av de få lyckliga som haft turen att få åka med i en McLaren F1. Den drömmen gick i uppfyllelse förra sommaren. Tre varv på Mantorp med Matte Linden bakom ratten.
Det tillhör nog de sakerna i livet som jag aldrig kommer att glömma. Vet inte hur många ggr jag sa: Åh fy f--n..under de minutrarna..*ler* Det man minns bäst är nog det otroliga vridmomentet och ljudet från v-12:an. Det spelade ingen roll vilken växel som var i....accet var helt otroligt. Sånt hoppas man alla biltokiga nångång får uppleva. Häls Peppe! _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||||||
Det är en Jaguar
_________________ J0hanC@rlström BMW i4 M50 |
||||||
|
Into the red heter en bok som handlar om delar av Nick Masons bilsamling. Det medföljer en cd med olika motorljud, bl a på den BRM V16 som vi diskuterade i en annan tråd. Boken kan beställas hos www.margie-bookshop.se
EDIT: Nick Mason och Chris Rea är väl de största bilentusiasterna bland rockmusiker. Chris Rea är väl främst Ferrarisamlare. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
LYCKOST!!!
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
||||||
om jag inte är helt fel ute så äger väl mannen ifråga en F1 GTR om det är rätt beteckning..? Den är iallfafall gul och det är inte mycket "orginalinredning" kvar i den ..väldigt raceutrustad.. Har han kvar den gröna föressten..? Tror oxå han är ägare till en Dauer c62..(heter den så..??) Bugatti EB110 SS....och en Lamborghini Diablo GT.... *hmm*...om man skulle lämna in Lottoraden iallafall.... _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||||||
Av typen "supersportbilar" sa han sig ha 12st. Tyvärr räcker inte Lotto-vinster till alla gånger. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Läser du det jag skrev innan, som du klippte och klistrade, så har du rätt beteckning... LM (Le Mans). GTR är dendär fula du vet, med lång heck.. Alla LM var lackade i samma gula kulör som jag glömt namnet på. Finns ett par racebilar som man byggt tbx till gatditos, men man gör inte mer än vad kunden vill. Så oftast, om man kan säga så efter 3-4 ombyggda bilar max, ändrar man enbart på det som verkligen behövs för att godkänna dom för gata!
Att man sammtidigt som man bygger om för gata även, iaf som jag sett, uppdatera till LM är ju inte så trist då detta är den vassaste och, i mitt tycke, den snyggaste F1:an. Hoppas det redde ut en del, annars står det en massa kul på hemsidan.
|
||||||
|
En ärlig å allvarlig fråga!!!!
Vad har mannen ni pratar om gjort för att överhuvudtaget lyckas med att fixa dessa pengar för att inneha dessa fordon?????? Vad är åldern på herren?? Svara!! Sådant här är så Intressant-Att det finns såna här människor?? //richard _________________ richard sandell |
||||||
|
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||||
|
ja, vet ingen vad han får pengarna ifrån?
eller han kanske får tag i dem på något annat sätt? |
||||||
||||||
![]() |
Bilder o videos
McLaren F1
|
7618 besök totalt |