Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 100, 101, 102, 103 >> 3 besök senaste veckan (239517 totalt) |
om det är något väldigt bra som har kommit av denna tidsnoja på ringen så är det verkligen hetset i att vara snabbast
![]() underbart att se bilfabrikatens försök till att vara snabbast på banan med sina gatbilar, det är sådan konkurrens som skapar bilar som går till historien. Som en som alltid älskat porsche så tycker jag att om det är något både corvette och nissan gör bra så är det att de lyckas hålla nere priserna och ändå bygga mycket snabba bilar. där tycker jag faktiskt att flera märken har något att lära. Intressant att se att turbo S var över 2 sekunder snabbare än GTRen, låter ju mycket märkligt eftersom GTRen officiellt ska vara mycket snabbare! MVH Henrik ![]() _________________ MVH |
||||||
Re:
som sagt, beror på förare.. hur lättkörd bilen är osv.. _________________ Tomas M |
||||||
thomas M: Ja, det är även det som förvånar mig, då porschen borde vara mer svårkörd med svansmotor samt färre elsystem (åtminstone mindre avancerade). Ja föraren spelar självklart roll men som jag förstod av testet så var föraren samma för alla bilar och han verkar vara snabb som attan även i bilar som det inte står porsche på!
![]() _________________ MVH |
||||||
Härligt att se Persbrandt hålla mer eller mindre jämnt med sin GTR mot en Carrera GT på ringen trots den på pappret kraftiga skillnaden i vikt/effekt. Gött ljud och en riktigt fin tid han presterade.
_________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Re:
Tror inte man kan säga att någon "håller igen" eller "försöker göra bra TV" för att hålla undan för en bakomvarande som tar varvet på 7.42... Kalenderbitarna (verkar finnas några här ![]() Har väl f ö tagits upp tidigare i tråden. _________________ David Tollstern |
||||||
Re:
Stod på startrakan när det hände, men har ändå lite svårt att veta om CGT verkligen släppte för att "göra bra TV" eller om det var en fullt realistisk utgång. Om det var så var det inte mycket. Vad jag vet så var båda förarna otroligt nervösa och de ger verkligen allt. Tror Gaute hade pepptalk med Gunvald kvällen innan och visade upp lite filmer på hur japanerna kör ![]() Men det är ändå en klassiker att säga att man tar igen i kurvorna, men det är ju så det upplevs när bilen framför bromsar för kurvan och man ännu inte börjat. ![]() Har bildbevis på vad boxen spottade ut på Persbrandts tid, så det stämmer. _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Re:
carerran verkar ju bode lättad och trimmad (1300kg och 650 hk) så det borde bli lite mussvisande jämförelse! _________________ MVH |
||||||
Re:
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
_________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Re:
Föraren, Gunvald, har lagt ut den på YouTube för rätt länge sen. Letade, dock tror jag inte det finns några sökord med så jag hittade inte. och forumet där den las ut på har en sökfunktion under all kritik... Nån annan? EDIT: Hittade denna http://www.automotorsport.se/tv/?m=2 "Jag tar honom i inbromsningarna" ![]() _________________ Erik B Såld: Megane RS Cup 250 |
||||||
Re:
stämmer nog inte _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Re:
Flere utgaver av filmen: http://www.automotorsport.se/tv/?m=21548 http://www.youtube.com/watch?v=KXHC1vJ7IvA _________________ Bård Halg BMW E39 540iS |
||||||
Re:
Dieselräser Jämför du äpplen och päron? HvS tider är i det närmaste fullvarv medan Herr Persbrandt tid var BTG. Skillnaden är ca 25 sek, dvs lägg på 25 sek på Persbrandts tid för jämförbarhet. Vill du har mer exakt så finns det flera här på forumet som har gjort doktorsavhandlingar i ämnet... Ingen nämnd ingen glömd. Kvartstår faktum att 7:42 BTG är en respektingivande tid. Det är väldigt få som kör under 8 även med potenta bilar. Även om just GTR:en verkar vara väldigt "lättkörd" enligt flera källor. Nissans testförare bör då som jämförelse göra ca 7:01 +- 2-3sek BTG. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
Jag, som en av de som gjort doktorsavhandlingar i ämnet, kan säga att du inte ska lägga till 25 sek om du jämfört SA-varv med BTG. Det är för mycket. Beroende på bil är ca 19-22 sek rimligt.
Således är ca 7,10 en rimlig BTG tid för en GT-R. Gunvald är alltså drygt halvminuten efter Mr Suzuki aka Ninjan. |
||||||
Ska jag vara riktig besserwisser så kan jag säga att Mr Suzuki aka Ninjans 7,29,03 varv motsvarar nästan exakt 7,11 BTG med flygande start, vilket i sin tur motsvarar ca 7,13 BTG med stående start.
Gunvald kör flygande (nästan), vilket alltså ska jämföras med 7,11. Alltså är Gunvald 31 sek efter Ninjan. All respekt till Gunvald. 31 sek efter Ninjan är snabbt. Vi med doktorshatt i ämnet logganalyser ger titeln "General" till den som lyckas ligga 10 sek eller mindre bakom Översteprästen Horst von Saurma (7,38 SA-varv). I Gunvalds fall skulle det motsvara 7,30 BTG (eller bättre), så även här är Gunvald 12 sek efter för att tituleras "General" ;-). Till detta ska läggas att Gunvald kör på "rena" r-däck i form av Toyo R888, medan Översteprästen körde på originaldäck. Den exakta skillnaden däremellan tar vi upp på nästa årsstämma ;-) |
||||||
Det är lika bra att jag i egenskap som chefsdoktorn lägger in mittt veto
![]() ![]() ![]() Nåväl för att återgå till allvaret ![]() Blåmarkerad yta är inget annat än Gantry-Bro, alltså datan är endast från denna sträcka. Här har ni fakta på hur lång sträckan är, vilken tid den tar för CSL Loaded, 23,9 sekunder (andra rekord försöket, förare RG). Se vmax, se vmin samt snitt. En GT-R är snabbare på denna sträcka ![]() För att få SA varv till BTG varv måste vi veta detta, och ta bort denna tid för rakan. Men oxå ha data för 200meter på T13, på samma sätt. För att på ett adekvat sätt få korrekta värden av dessa spekultioner..vad motsvarar de olika varven måste man ha data. Men visst kan man höfta lite för att uppskatta ca. Nåväl att göra BTG varv från SA varv, då tar vi bort tiden för långa rakan samt plusar på tiden för T13. För att allt ska vara korrekt måste alla data komma från samma förare samt samma bil såklart. By the way, datan för Mikaels GT-R ...har ingen mindre än...Chefsdoktorn som satt i bilen som passagerare i dagarna två och manade på, mer gas mindre broms ![]() Man ser och vet liksom fort vad som ska till, Mikael körde redan dagen innan i trafiken ca 8min BTG tider, som sedemera sjönk till ca 7.50 BTG. Dataloggern satt i hela dagarna och hans tider gick ständigt neråt. Så givetvis visste vi redan dagen innan detta race att han skulle köra på låga 40 tider. Sådan slutsater kan man lätt dra när man sitter med och ser vilken fart/speed en förare har. Mycket riktigt, tiden blev oxå 7.42,2 vilket var mycket bra kört av Mikael. ![]() ![]() Uploaded with ImageShack.us _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
I övrigt, här kommer en känga till alla som menade att GT-R tiden var fusk, till alla de som inte vet vad de pratar om när det gäller ringen, de har ingen aning om hur ett loggsystem funkar.
Ser ni RGs fartkurva i det han går under bron, fartkurvan faller där BTG starten är. Håller man stumt där så dippar inte fartkurvan. Mr SUZUKI håller stumt, inte bara där men på många ställen. HvS är ca10 sek efter i samma bil! Ja inte fasen är det konstigt, små avsläpp här och där adderar fort sekunder på varvet. Vinsten för en förare som håller stumt i en 130hk suzuki swift i hatzenbachbogen vs en som inte gör det är hela 0.6 sekunder! 0.6 sekunder på en kort stäcka på några hundra meter, på 1 parti på banan!! Som sagt det plusar fort på sekunder på nordslingan, det finns förare och så finns det förare ![]() ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 100, 101, 102, 103 >> 3 besök senaste veckan (239517 totalt) |