Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 TURBO+ -00 - Bilen såld - Letar ny bil... | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (41193 totalt) |
Tanken var att köpa en 911 turbo för att slippa uppgradera hela tiden då mitt förra projekt gick överstyr ganska rejält (BMW turbo).
Så nån projekttråd tyckte jag inte skulle behövas... men så började det ske saker i mitt undermedvetna och planer började smidas. Och nu har jag insett att nån liten uppdatering kommer att ske och då är det lika bra att starta upp en projekttråd för att få in lite tips etc. Bilen som inhandlades var en: Porsche 911 Turbo -00. Utrustad enligt uppgift med GT2 paket invändigt och utvändig från fabrik då ägaren vill ha en GT2:a, men kunde inte acceptera att inte få den fyrhjulsdriven. Fjädrar och dämpare är bytta, men inga coilovers tyvärr. Fälgarna är BBS Lemans 18" med tjocka spacers. Framoken är bytta till 6-kolvsok. Porsches halvbur sitter i. Techart ratt. och lite annat smått och gått. Efter att jag köpte bilen så vill jag ha lika växelspaksknopp som satt i min förra 996:a. Hade ju bytt upp mig och ville ha samma känsla i den nya bilen. Så en kolfiberknopp inhandlades och i samband med det så köpte jag även Porsche 997 shortshift som monterades samtidigt. Utöver det så är styrboxen uppdaterad och bilen laddar nu 1 bar. Effekten ligger runt 500 hk enligt uppgift. Planerna med bilen är: [x] - Sportsystem - Europipe sportsystem inhandlat [x] - Nya utblås till sportsystemet - GT2 look inhandlat [x] - Coilovers - H&R Coilovers inhandlat [x] - Fälgar - RH Cup (Gemballa) 19" splitfälgar inhandlade [x] - Intercoolers - 996 GT2 intercoolers inhandlade [] - Nya turbosar [] - Nya wastegates [] - Nya grenrör [] - optimerat chip = 550 hk kit Bilder á 2011: Lite äldre bilder som en bekant tog när jag bjöd på en åktur: _________________ Edv@rd L@itil@ - Porsche 997 9ff GTurbo 750 - |
||||||
Sweet =) riktigt fin
Är det 420hk org eller är det X50 pakete med 450hk org? Vem utförde programeringen, är bara nyfiken för jag är själv nere i 996T _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||||
Tackar allihoppa.
pentén: Det är 420 hk original. Jag minns inte vem som utförde den, men det var en kille i Stockholm som jag inte kände igen namnet på. Har dock tyvärr tappat bort namnet på honom nu. Rickard: Det hoppas jag med. =) _________________ Edv@rd L@itil@ - Porsche 997 9ff GTurbo 750 - |
||||||
Trevligt ändå . vad klarar oöppnade motorer och växelådor i dessa _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||||
Snart är det säkert ny progvara i den ändå...he he _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Jag är ingen expert, men byter man koppling så är 550 hk inga problem... tror faktiskt 590 hk går också (RUF kit?). _________________ Edv@rd L@itil@ - Porsche 997 9ff GTurbo 750 - |
||||||
Det är det säkert.. fast snart är ju en definitionsfråga. _________________ Edv@rd L@itil@ - Porsche 997 9ff GTurbo 750 - |
||||||
I Ruf's 590-kit så öppnas motorn och man byter till titan stakar bland annat. Men Ruf är inget gott exempel iom att de gör mer än de flesta andra. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Man får gärna ha en biltråd även om man inte har några uppdateringsprojekt Ser ut att vara ett riktigt trevligt specat ex du har _________________ Magnus Thomé |
||||||
ok, tog för givet att man var tvungen att ha bilen mer eller mindre som projekt. Men nu vet vi bättre. =) Tackar. Köpte en "klar" bil som nu visar sig att inte vara "klar". =) _________________ Edv@rd L@itil@ - Porsche 997 9ff GTurbo 750 - |
||||||
Hej och grattis till en, vad det verkar, kanonbil !
Hur har du tänkt med framhjuls driften, ska du ta bort den som oss andra ( ) eller ska du fortsätta att åka 4WD? _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
Det är en bra fråga. Har funderat på det lite till och från, men inget är bestämt. Kör 4WD till att börja med... sen får se vi. _________________ Edv@rd L@itil@ - Porsche 997 9ff GTurbo 750 - |
||||||
aha =) perfekt ju. tackar. _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||||
Man brukar säga att motorn i sig klarar ~600hk utan att man behöver byta något invändigt. Men gamla turbo fick FVDs steg 3 med 540Hk/760Nm vid ~5900 mil och hade gått ~8350 mil när jag sålde den. Det enda problemet jag hade med motorn var att "handgranaten" sprack när jag körde på SPA hösten -09. Förutom det så gick den hur fint som helst.. Hur som helst, lycka till och välkommen in i uppgraderingsträsket! _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||||||
Jag har för mig att jag läst en tråd på 6speedonline där de rev en 6-700hk motor som "gick bra" men som var väldigt sliten inuti. 1000hk plus motor med oöppnad motor... då snackar vi inte all ligga några veckor i stöten på ringen och pressa 110%... . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Fast vad beräknas som "sliten"?
Slitna lager osv. går ju knappast att beskylla på originaldelar. Saker man behöver byta för att gå upp i effekt är sällan saker man ser slitage på. Det är snarare saker som brukar fungera fint tills dess att de inte klarar av belastningen längre och då brukar det hända stora saker.. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 TURBO+ -00 - Bilen såld - Letar ny bil... | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 3 besök senaste veckan (41193 totalt) |