Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (4864 totalt) |
ABS som kan bromsa individuella hjul och med inställbar slipfunktion är guld värt men typ 80 tals konstruktion är lite väl långsamt och klumpigt.
CBC som BMW har, Corner Brake Control tror jag det hette är en bra funktion som man har nytta av ofta. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Sånnt har jag också funderat på! Tar man det ett steg längre så skulle man kunna mäta slip bak resp fram med accelerometrar över varje axelcentrum samt vinkelgivare på spindlarna och visa slip för varje hjul. Det skulle vara ganska enkelt att räkna ut var på banan bilen är och har någon sorts ärvärde/börvärdesfeedback till föraren beroende på vilken kurva han är i och hur han kört innan. Problemet är nog att göra ett gränssnitt som presenterar alltihop på ett sätt som gör att man både har nytta av informationen (frågan är om man har det alls) samtidigt som att den inte stör .. Typ 5x5 cm ytor som växlar färg i synfältets perferi är nog vad man tåler. Frågan är om det inte är bättre att lära sej känna efter ordentligt .. "göra det själv", som jag predikade för innan ![]() |
||||
Ska man till varje pris komma först i mål så ska man ju göra det som reglementet tillåter naturligtvis men vinnar man i en icke-hjälpmedel-bil (IHB) så vet man i alla fall vem som skall äras till skillnad från om man vinner i en hjälpmedel-bil (HB). Dessutom är det ju kul att lära sig köra och att prata med bilen.
_________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
Jag har redan börjat förbereda för montering av ABS i min Saab 99 -75. Har tidigare kört mycket bana i Saab og900 både med och utan ABS och tyckte helt klart om ABS. Personligen ogillar jag överstyrning rätt mycket och märkte att ABS förhindrade just detta. Det GÅR fortare när det spårar men det ser kanske tråkigare ut. Jag kan ju erkänna att jag har en förmåga att bromsa lite sent ibland med och då är abs GULD!
![]() Avslutar med ett citat; "If you are under control, you are not going fast enough." ![]() _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
In a spin, both feet in! ![]() |
||||
Nu kommer det här seriöst OT, men jag kan inte låta bli. Jag känner inte till några system som gör att en bil åker fort runt en bana utan duktig chaffis. Inget ABS-system i världen skulle göra att min moster skulle vinna en racingtävling. ![]() Men jag håller med Dude, var och en är salig i sin tro ![]() om vi nu bortser från själva tävlandet. Att ha panikbromshjälpmedelet ABS som dels kan rädda dig från att köra in något hårt eller att rädda dig från att skapa 4 bromsplattor som förstör dina däck behöver ju inte nödvändigtvis innebära att du inte i normalfallet försöker köra utan att hjälpmedelet aktiveras. Nu har jag iofs inte kört ABS-försedd bil med R-däck på bana, men med gatdäck tycker jag det funkar bra, har inte upplevt att ABS-systemet stör (944 turbo). _________________ Pär Hylander |
||||
Är det svårt att eftermontera det? Vad använder du för ABS system då? _________________ Marcus Larsén |
||||
Förlåt om tråden blir shanghajad men...
Av två likvärdiga förare i varsin likadan bil men där den ena är designad efter att hjälpmedel ska användas så kommer den föraren som kör den hjälpmedelsförsedda bilen att komma först i mål i de allra flesta fallen. Vad är det annars för poäng med hjälpmedel?!? Det tror jag att de flesta är överens om men det är inte det saken gäller enligt min mening. För mig är det viktigt att ha roligt när man kör, att kommunicera med bilen och känna mig duktig. Visst är det dyrt och tråkigt att köra runt med åttkantiga däck men jag vet vems felet är om jag gör det. När jag kör en ABS-bil och känner hur ABSen arbetar under 10 meter så tänker jag "Sopa, det där var klantigt och kunde bli dyrt". Gör jag det utan ABS tänker jag "Sopa, det där var klantigt och dyrt". När jag å andra sidan lyckas moderera bromsandet med i mitt tycke minimal låsning av bromsarna tänkar jag "Bra gjort, snygg bromsning. Härliga kommunikativa bromsar och bra pilot. Klapp på axeln för det". Jag vill lära mig att köra bra, därför är min bästa merit inte någon snabb varvtid utan det faktum att jag har kört 5 på varandra följande varv med varvtider inom 16 hundradelar. Hade jag velat vara snabbare hade jag satt dit R-däck, turbo osv men jag blir inte stoltare för det. Jag har kört Rajamäkis Footwork Arrows Formel 1-bil på Anderstorp. Det gick fort och det var kul men det gör mig inte till en bättre pilot. Jag förstår att de som tävlar med sin bil utvecklar den för att vara snabb men det är ju en annat mål. Om jag skulle tävla så skulle jag naturligtvis göra det jag med. Clay Reggazoni, har jag för mig (rätta mig om jag har fel), ansågs vara en gudabenådad växlare. Man läser aldrig om gudabenådade växlare idag. Den som det möjligen skrivs om är Schumacher som har utvecklat sin pedalteknik för att anpassa den till paddellåda. Senna bad en gång sin mekaniker att flytta växelspaken en millimeter. När han kom tillbaka efter påföljande stint frågade han mekanikern; Du flyttade aldrig växelspaken va? Mekanikern svarade; Nää. De är de gossarna som förtjänar respekt. Vad har J. Button bidragt med till världshistorien?? _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||||
Öhhhh, eftermontera ABS???? skulle inte jag göra. Alls.
Det tar killarna på Bosch rätt lång tid att justera in systemen för varje bilmodell som tillverkarna släpper, kostar 5-30 mille beroende på arbetsmängd. Och att man skulle lyckas med det på sin egen bil utan tillgång till baskoden kan vi se som helt uteslutet vilket gör att man måste ta ett ABS system från en bil men samma däckbredder, tyngdpunktshöjd, spårvidd, hjulbas, massa, bromskraftfördelning, responstid, belägg osv som donatorbilen, åtminstonde om man vill ha någon fördel av systemet på bana. Och då kan man ju lika gärna köpa och köra donatorbilen istället. Annars gör Lucas ett race-system med öppen kod (C++) som man kan miffla med själv. Det tog vår regler-avdelning på Toyota Motorsport ca. 3 månader att få till systemet på GT-one, men de var bara tre pers och civilingenjörer i reglerteknik. Har för mig att systemet kostade kring 1 mille. Sen blev det föbjudet. Lycka till. / Jonas Jarlmark |
||||
Hehe, tack för informationen. Inget som gemene man gör alltså ![]() Annars är jag helt inne på din linje Corsa. Ska bli kul att se starterna i F1 detta år, då dem tagit bort launch controllen. Mvh _________________ Marcus Larsén |
||||
Jag är själv rätt skeptisk till att använda ABS på racern, mest beroend på att jag inte tror att jag skulle lyckas få till det så bra så att jag hade vart nöjd med det eller haft någon nytta av det. Men bevisligen finns det både en och två race-bilar med ABS i vårt lilla land där ägarna/användarna är riktigt nöjda med funktionen, och ingen av dessa har något race-system. Själv har jag inte koll på hur de lyckas men tydligen gör de det ändå... ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Jag är doktorand i väghållning, sitter på fordonsdynamik. Sysslar med ett projekt om högfartsstabilitet och styrkänsla där Volvo är industri-partner. Har drygt ett halvår kvar, hoppas jag. På min fritid de senaste fyra åren har jag varit race-ingenjör. Dels hjälpte jag Lennart Pehrson med hans GT2:a och sedan med att starta Podium Racing och tog till en början hand om den tekniska ledningen, var bla. ingenjör på Matte Lindéns GT3 i SM 2001. Året efter försökte jag vara bara race-ingenjör, då åt Johan Sturesson i GT3:an. Förra året var jag ansvarig för det tekniska i Stanley Dickens team SRTS och jobbade som race- och test-ingenjör på Formel Renault V6 bilarna i Europa. Mellan examen från farkost och mina doktorandstudier jobbade jag först på Toyora Motorsport med utvecklingen och simulering av GT-one och sedan på Spectre med prototypen till R45 (som aldrig blev av). Typ.
/ Jonas |
||||
kan inte riktigt hålla med dig jonas
![]() du får skilja på bonnmekar och superduperteam som har obegränsat med $. vi eftermonterade ett 3-punkts volvo 7-serie system i vår kadett c med allehanda konstiga bromsdelar och bilen gjorde bättre varvtider och färre avåkningar/bromsplattor. för att inte tala om när det blev regn ![]() säkerligen skulle en raceengineer skratta åt oss och säga att det inte funkade och förmodligen skulle det funka 1000% bättre om nån justerade alla parametrar, men verkligheten var ju att bilen blev snabbare och säkrare för oss och det innebar en fördel för oss i tävlingarna. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Dude: och ni gjorde inga andra ändringar alls?
Hur mycket ett ABS system hjälper är ju rätt beroende av hur bra man själv var på att bromsa innan man satte dit systemet... Så vi kanske ska skilja på Martin Brundle och bonn-förare istället? Helt klart är att om du tar ett system som inte är justerat för den aktuella bilen och däcken så är kapaciteten hos bilen bättre utan system. Sen är ju frågan om man är nog duktig för att utnyttja kapaciteten. Man då skulle jag välja att lägga 20-30 tusen på en vettig förarkurs och övningar istället för att bygga om min bil... Säg att Corsan utan ABS med en perfekt bromsare kunde klara 100%. Skulle gissa att med erat pirat-ABS-system kan plocka ut ca. 70-75% av det. En förare tar normalt ut ca 65-70% (lite tidig bromspunkt, någon låsning här och där, typ SLC-standard) och en rkitigt bra runt 95%. Så som sagt, beroende på initiell skicklighet så kan det bli bättre med ABS, men den tekniska kapaciteten sjunker... På Toyotan kom vi upp i en effektivitet på ca 96%, normat då (1998) var kring 92% på race-ABS och 85% på justerat gat-ABS. / Jonas Jarlmark Ps. Vi hade inte mer än ca. 700 miljoner SEK att spendera, en budget som pajjade rätt fort... Ds. |
||||
Hur många här klarade den obligatoriska halkkörningen (vid körkortstagandet)?
![]() Där får alla lära sig att abs inte är lika effektivt som att bromsa "med känsla". Självklart fungerar det lika dant på bana. Vet att JTCC-bilarna hade ABS, men de var tvungna att försöka bromsa utan att den gick. Men om den skulle gå i skulle de förlorat mer än om ett bakhjul låste sig någon meter... Visst kan det finnas rirktigt sofistikerade ABS-system som är lika bra som utan, men på de flesta personbilar är det inte så. *När man kör på bana blir man ju aldrig "överaskad" och står på bromsen som en reflex. ![]() *Någon skrev att det var bra för nykomlingar med ABS. ![]() ![]() _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||||
hur kan kapaciteten vara bättre utan abs-system. iom att du inte skall låsa hjulen för en perfekt inbromsning, så kan ju inte abs:en verkan spela ngn roll ![]() vi provade med och utan abs (både frivilligt och inte). sen jämförde vi snitt-tider och bästa tider på alla chaufförer. vi gjorde senare en ändring på systemet och det var att vi lurade bakre givaren med en trigger-skiva som hade fler antal klackar. detta gjorde att vi kunde tillåta lite slip bak utan att systemet triggades. jag vill helst inte kalla mig för en usel chaufför, men närmare 80-85% vill jag nog ge mig själv ![]() ![]() sen är det en viss skillnad på att sitta i 1,5 timme och prestera bra inbromsningar. efter 40min brukar man börja göra misstag ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (4864 totalt) |