Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Film: Robert Uhr's Saab
<<   1, 2, 3, 4   >>
19 besök senaste veckan (8365 totalt)
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3425



>>Lotus Samuel

Jag har redan tipsat Robban om tråden, men nu är ju hans brorsa (Sasse) här och försvarar bygget istället

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Givetvis ska en räserbil ha sugmotor

Men som många andra här (misstänker jag) så skulle det vara kul med lite siffror från banor också och inte bara accelerationstider hit o dit

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Robert Uhr
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 172



Magnus Thomé skrev:
Han har f.ö. åkt ifrån mig på Sviestad i regn en gång... Jag halkade mest omkring




Jajaja.. det där vet vi ju hur det låg till med.. Så blött var det inte... Men inte 100% tort heller... Till vems fördel.?

Lustigt att någon nämner att den inte är snabbare än en STD M3... Det var som attan.. =)



Jag är givet med här o snackar.. Att någon sen tycker hit o dit får man leva med,, som Mäkinen här,, det spelar liksom ingen roll hur snabb eller vad som helst så är det alltid något galet..

Jag siktar iallafall på en låg/mitten 11 och bra tider på de banor jag hinner åka på... Kommer köra Knuten i Apr,, mantorp,,kullen mm de är det som redan är bokat iallafall,, sen blir det nog mer...
En rätt snabb all over bil alltså.. Kan uppdatera lite sen när alla kaross bitar sitter på plats...


Mvh
|
|
|
V

_________________
Robert Uhr.
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3425



Eric Josefsson skrev:
Men som många andra här (misstänker jag) så skulle det vara kul med lite siffror från banor också och inte bara accelerationstider hit o dit


Nu kanske jag tillhör en minoritet här på Rejsa, men jag kan bli imponerad av ett bygge och ambitionerna med det lika mycket som resultat på banor. Till exempel så körde ordföranden i STCS mycket snabbare med min bil första gången han satt i den än vad jag klarade på hela dagen når vi körde konbana på Uråsa i höstas - är bilen sämre när jag kör den då?

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18006



Sasse skrev:
Lennart Mäkinen>

Som tex..???

Vad menar du med modif, motor eller kaross?

Grundmotorn är i princip helt original.

Mvh Sasse
Bilen gav ett inte direkt komplett intryck på Björkvik. Min jämförelse var med exempelvis Autotechs Volvo 850 som är betydligt mer bil kvar av. Visst har de gjort mer åt motorn, men det funkar ju...
Var och en får hålla på med det de gillar!
Jag hoppas den här bilen går fortare till sommaren så att den har något att hämta. Fast det lär väl knappast räcka med 11:r för att bli ihågkommen till hösten.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Sasse
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 11



Mats Friberg>

Du lider av SBR problemet.
Det enda som kan hjälpa det är träning och åter träning.

Mvh Sasse

_________________
Magnus Uhr
Kungstensvägen 19
61691 Åby
070 3747441
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42372

Forumägare
Forumägare

Mats Friberg skrev:
Mycket negativa inlägg här tycker jag...

Kan någon förklara för mig vilka bilar som är OK att modifiera för bankörning efter bästa förmåga? Jag vet att bilar typ Lancia Abarth, Toyota Corolla, Porschar och BMW av alla slag är "godkända" för bankörning. Men är det verkligen OK att ta en Svenssonbil typ VW, Audi eller Volvo? Har sedan bilen turbo så blir det direkt inte alls lika imponerande att bilen accelererar ifrån bilar som är mycket mer exotiska (visst ja... jag glömde att turbo är fusk och inte räknas när man pratar motoreffekt då det enda rumsrena är motorer utan överladdning )

Visst, det må vara så att de flesta som håller på med Saabar mest använder bilen för rattlåsrejs, men Robban har i alla fall försökt få bilen "allround" så den även skall vara kul på bana när det svänger.

http://nordictuning.com/specialprojects/saab_9-3_2.5t.html


Jag kör ju VW med turbo ibland på räserbanan och jag tog med flera Saabar på rejsas Superstagebesök (väldigt konstiga Saabar dessutom ) så nej, alla bilmärken är tveklöst accepterade.

Men både räser-Golfen och Robbans bil lider av att man ville lite för mycket när man satte byggmålen och därmed har man en bil som det skruvas på större delen av tiden och det blir väldigt lite, om ens någon, tid kört med en fullt fungerande bil.

Hur många timmar bana har Robban kört de senaste åren där bilen funkat 100% som den ska? och hur många timmar har det skruvats på den? Det här är absolut inte negativt menat utan det är väl bara så att Robban gillar utmaningen att bygga ihop en unik bil. Och andra vill helst köra med så lite skruva som möjligt. Det finns gott om båda smakriktningarna här på rejsa

Men som vanligt i Sverige blir det lätt så att om folk pratar om en herrejösses bil och att den åkte ifrån det ena och det andra på banan utan att visa faktiska konkreta resultat så får man nog vara beredd på lite gliringar. Hoppeligen är gliringarna gjorda med glimten i ögat bara....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Mats Friberg skrev:

Nu kanske jag tillhör en minoritet här på Rejsa, men jag kan bli imponerad av ett bygge och ambitionerna med det lika mycket som resultat på banor. Till exempel så körde ordföranden i STCS mycket snabbare med min bil första gången han satt i den än vad jag klarade på hela dagen når vi körde konbana på Uråsa i höstas - är bilen sämre när jag kör den då?


Jodå jag kan bli imponerad av siffor i motorer och acc. värden men jag tycker ändå att det vore skoj och se siffror från rattvridandet (oavsett vem som kört) när nu bilen faktiskt enl. utsago har använts på bana

Edit: Missade Quoten

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Robert Uhr skrev:

Lustigt att någon nämner att den inte är snabbare än en STD M3... Det var som attan.. =)




Välkommen Nja eftersom vi snackade superstage i trådarna innan så va de det jag tänkte på. Men då hade jag väl fel då. Men eftersom jag har en nästan standard gammal M3:a så kan vi väl rejsa nån dag. hehe...

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42372

Forumägare
Forumägare

Robert Uhr skrev:
Jajaja.. det där vet vi ju hur det låg till med.. Så blött var det inte... Men inte 100% tort heller... Till vems fördel.?


Spelar ju ingen roll hur blött det var, jag kunde inte hänga på för då hade jag halkat av banan. Och du körde fortare utan att halka av banan. Jag var verkligen imponerad thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3425



Sasse skrev:
Mats Friberg>

Du lider av SBR problemet.
Det enda som kan hjälpa det är träning och åter träning.

Mvh Sasse


Jo tack! Jag är fullt medveten om detta

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Sasse skrev:

Du lider av SBR problemet.


SBR = Snålblåracing?

www.sbr-racing.com

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Sasse
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 11



Lotus Samuel >

SBR= Skit Bakom Ratten

Mvh Sasse

_________________
Magnus Uhr
Kungstensvägen 19
61691 Åby
070 3747441
Citera
Robert Uhr
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 172



Magnus Thomé skrev:
Robert Uhr skrev:
Jajaja.. det där vet vi ju hur det låg till med.. Så blött var det inte... Men inte 100% tort heller... Till vems fördel.?


Spelar ju ingen roll hur blött det var, jag kunde inte hänga på för då hade jag halkat av banan. Och du körde fortare utan att halka av banan. Jag var verkligen imponerad thumbs up



Ja.. Jo men skoj hade vi iallafall..

Ärligt talat så har bilen i princip vart mer i garaget än på bana föregående år,, ja,, men det kommer bli ändring på det.. Hur var de där,,-Rom byggdes inte på en dag...


Det du tänkte på Samuel är ju inte rättvist,, bortförklaringar i all ära men bilen/motorn gick faktist i kras sist Gullabo körde 1.30 tiden.. I den repan..
Men jag tror inte det blir någe mer SS körning för bettans del,, inte med gullabo bakom ratten iallafall...!!! thumbs down



"""""""""Lennart Mäkinen Skrivet: 20 Feb 2004 10:19 Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------


Lennart Mäkinen>

Bilen gav ett inte direkt komplett intryck på Björkvik. Min jämförelse var med exempelvis Autotechs Volvo 850 som är betydligt mer bil kvar av. Visst har de gjort mer åt motorn, men det funkar ju...
Var och en får hålla på med det de gillar!
Jag hoppas den här bilen går fortare till sommaren så att den har något att hämta. Fast det lär väl knappast räcka med 11:r för att bli ihågkommen till hösten.


"""""""""""
okey,, men hade en låg 10 imponerat på dig med 380hp då.?
Det var ett test rep,, bilen var ej klar,,, det såg ju alla, hade liksom inte ens någon front.. Men så är det när det kliar i gasfoten..!!
Men det känndes ändå skönt att jag gjorde det.. Nu har man ju en riktpunkt..
Dock får jag nog sätta ner effekten när det blir banåka,, där har jag som någon tyckte ingen användning av all effekt...



Nu kör vi på med nya tag,, denna gång är ju bettan klar redan,, förra året stog jag med ett tomt chassi och en nybyggd bur i o funderade på hur allt ska monteras ihop...


Vad ska jag sätta för mål nu då... hmmm Säg en 11 repa på 402m,, bort med stripp däcken.. på med 18",, köra en 1.28 på mantorp långa,, resten får vi se....


Mvh
|
V

_________________
Robert Uhr.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42372

Forumägare
Forumägare

Håller tummarna för dig att det blir mycket och mindre i år.

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Robert Uhr
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 172



Magnus Thomé skrev:
Håller tummarna för dig att det blir mycket och mindre i år.

thumbs up


Tack... =)


Tänkte först skriva,, -Tack detsamma..! men kom på att du kör Tyskt stridsvagn som inte lär behövas skruva så mycket på... hehehe

Hörs o Syns..

_________________
Robert Uhr.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Robert Uhr skrev:
[Vad ska jag sätta för mål nu då... hmmm köra en 1.28 på mantorp långa,,



Det är nog rätt så tufft satt mål

Jämför med dessa gatregade tävlingsporschar, visserligen bara runt 300 hk i klass 1, men helt anpassad för liv på bana med kurvor och på R-däck

http://www.pcsracing.nu/upload/dokument/VarvrekordPCSR.pdf

_________________
Pär Hylander
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Robert Uhr skrev:
Vad ska jag sätta för mål nu då... köra en 1.28 på mantorp långa,, resten får vi se....

Mvh
|
V



ok...det innebär att du ska åka lite fortare än vad man lyckades med den här under -03





Inte illa för en gatbil i så fall...

_________________
Karl Brag
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42372

Forumägare
Forumägare

Jag körde 1,33 med Golfen.... på slicks (jag har massa ursäkter.... ska skriva ihop den långa listan bara )

_________________
Magnus Thomé
Citera
Robert Uhr
Norrköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 172



Hehehe.. jadu,, vet inte varför det inte gått fortare för dom/er med den Volvon,, tror mig kört mot den bilen i SLC förr...
Jag har kört där till o från med en NordicSaab..

Ang tider..

Vi Körde med våran SLC Saab 1.26 Mant långa..!

1.40 med en 9-5 Kombi. ca 280hp


Det var rätt slöa tider på listan faktist,, men det är väl inte så himmla mycket effekt antar jag..



Ja,, det är snabbt för en Gatbil..


Kika länk om du missat den tidigare..--> http://nordictuning.com/specialprojects/saab_9-3_2.5t.html

_________________
Robert Uhr.
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Robert Uhr skrev:
Hehehe.. jadu,, vet inte varför det inte gått fortare för dom/er med den Volvon,, tror mig kört mot den bilen i SLC förr...


Fortare??...deras bil ÄR snabb...de åkte 1.28 på Mantorp i somras, som jämförelse kan nämnas att NJ-Racing åkte 1.27.5 i en BMW med ST-Chassie och slicks...Gloria motorsport åkte 1.26.3 med Porsche GT3 på slicks och inga av de bilarna är någonting annat en rena racebilar fullständigt utan gatambitioner...

_________________
Karl Brag
Citera
Bilder o videos
Film: Robert Uhr's Saab
<<   1, 2, 3, 4   >>
19 besök senaste veckan (8365 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande