Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Var prova Hans krage?
3164 besök totalt
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Var prova Hans krage?

Ska till och beställa en Hans Sport krage. Men efter att ha kollat denna video: http://vimeo.com/16166431 blev jag plötsligt osäker. Killen i filmer borde tydligen vara en Medium enligt måtten men behövde ändå en large. Så jag tar det säkra före det osäkra och testar innan jag beställer.

Finns det någon i Linköpings/Jönköpingstraken som har en Medium 20graders man skulle kunna testa?

Tack på förhand

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Storlek löser sig enkelt, om den inte passar skickar din leverantör en ny i utbyte.
Det besvärliga är vinkeln...där gäller det att hitta rätt för att skyddet ska fungera smidigt under körning.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Re:

JP Simpson skrev:
Storlek löser sig enkelt, om den inte passar skickar din leverantör en ny i utbyte.
Det besvärliga är vinkeln...där gäller det att hitta rätt för att skyddet ska fungera smidigt under körning.


Trodde det var givet att man skulle köra med 20 grader om man hade en standardbil?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

Absolut inte. Gradantalet är i relation till vilken lutning du får på ryggraden när du sitter i stolen fastspänd. Vissa bilmodeller har en upprätt körställning och använder 10 graders, andra bilmodeller har mer tillbakalutad körställning och kan gå så långt som till 40 graders lutning.
Just vinklarna är ett problem med HANS modellen av Head and Neck Support, om du har två bilar med olika stol/ryggvinkel måste du ha två HANS-skydd...
Därför har man utvecklat lösningar som till exempel Safety Solutions Hybrid som är helt oberoende av stolsvinkel och dessutom skyddar vid sidosmällar vilket en vanligt HANS inte gör.
Kika här: http://simpsonshop.se?category_id=58&item_id=HybridPRORage


Dignell skrev:
JP Simpson skrev:
Storlek löser sig enkelt, om den inte passar skickar din leverantör en ny i utbyte.
Det besvärliga är vinkeln...där gäller det att hitta rätt för att skyddet ska fungera smidigt under körning.


Trodde det var givet att man skulle köra med 20 grader om man hade en standardbil?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4191



om man kör flera bilar bör man alltså om möjligt justera stolarna så att de lutar lika?

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

Nillet skrev:
om man kör flera bilar bör man alltså om möjligt justera stolarna så att de lutar lika?
.. Och då justera pedal och rattplacering samt kupéns utrymme...
Det fins ju många bilar där man får kompromissa rätt rejält för att få till en körställning.

För just HANS påverkar ju överkroppens "volym" lite också där du kan behöva större vinkel för att hamna rätt över dina väl utveckade "bröstmuskler".

Hoppas att FIA kommer att lista några fler HNRS snart, 2012 börjar det kännas som jag tävlar på "övertid" (huvét i sanden och hoppas att 2011 går utan missöden).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

Hybriden från Safety Solution är FIA godkänd, börjar levereras senare i höst. Tog fem år av administration att få godkännande av FIA (varav testerna tog ett par dagar)

Såg att SBF gjort en rejäl blunder i Rallycross...man har valt att INTE införa HANS/HNRS-krav 2011 eftersom det finns så många olika system att välja bland som inte är FIA godkända!
Tror det är dags att SBF inser att SFI är en utmärkt standardisering som ger betydligt fler valmöjligheter än vad FIA erbjuder. Dags att dra upp huvudet ur sanden...

Niklas Falk skrev:
Nillet skrev:
om man kör flera bilar bör man alltså om möjligt justera stolarna så att de lutar lika?
.. Och då justera pedal och rattplacering samt kupéns utrymme...
Det fins ju många bilar där man får kompromissa rätt rejält för att få till en körställning.

För just HANS påverkar ju överkroppens "volym" lite också där du kan behöva större vinkel för att hamna rätt över dina väl utveckade "bröstmuskler".

Hoppas att FIA kommer att lista några fler HNRS snart, 2012 börjar det kännas som jag tävlar på "övertid" (huvét i sanden och hoppas att 2011 går utan missöden).

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

JP Simpson skrev:
Hybriden från Safety Solution är FIA godkänd, börjar levereras senare i höst. Tog fem år av administration att få godkännande av FIA (varav testerna tog ett par dagar)
8858-2010_Frontal_Head_Restraint.doc

Den finns med i testdokumentet men inte i listorna (tex de som finns över de accepterade HANStillverkarna), det kan nog ta ett tag innan det sipprar ner överallt.

Undrar om "certified to SFI 38.1 and conform with the NASCAR accepted geometrical tolerance range" kan öppna för fler framöver (men de kommer säker att behöva vandra lika lång väg). Jag menar bra tanken på att nån annan standard kan ha acceptabla principer.

Nämen titta :
http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/B2E04B00813F5439C12577CE004EF . . . .

Men innebär detta att hela kittet måste vara 8858-2010 för att vara godkänt (hjälm och fästen). Kan man mao ta en Hybrid och sin snikhjälm eller måste det vara absolut senaste?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

Med Hybriden kommer det fästen och allt du behöver för att montera den. Du får använda den med äldre FIA och SNELL hjälmar.
Men det är ett frågetecken kring om du får montera fästena själv på en FIA-hjälm... På SNELL hjälmar får du det.


Niklas Falk skrev:
JP Simpson skrev:
Hybriden från Safety Solution är FIA godkänd, börjar levereras senare i höst. Tog fem år av administration att få godkännande av FIA (varav testerna tog ett par dagar)
8858-2010_Frontal_Head_Restraint.doc

Den finns med i testdokumentet men inte i listorna (tex de som finns över de accepterade HANStillverkarna), det kan nog ta ett tag innan det sipprar ner överallt.

Undrar om "certified to SFI 38.1 and conform with the NASCAR accepted geometrical tolerance range" kan öppna för fler framöver (men de kommer säker att behöva vandra lika lång väg). Jag menar bra tanken på att nån annan standard kan ha acceptabla principer.

Nämen titta :
http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/B2E04B00813F5439C12577CE004EF . . . .

Men innebär detta att hela kittet måste vara 8858-2010 för att vara godkänt (hjälm och fästen). Kan man mao ta en Hybrid och sin snikhjälm eller måste det vara absolut senaste?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20322



Re:

JP Simpson skrev:
Med Hybriden kommer det fästen och allt du behöver för att montera den. Du får använda den med äldre FIA och SNELL hjälmar.
Men det är ett frågetecken kring om du får montera fästena själv på en FIA-hjälm... På SNELL hjälmar får du det.
Min är BSI förutom HANSknopperiet som är FIA

Varför göra saker enkelt när det kan bli komplext och "vackert".

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Mårten: Det finns några olika crosskragar med som funkar till avancerad bilkörning,
största skillnaden är att de ej sitter fast i hjälmen & således "tillåter" mera rörelse för huvudet.

Jag har själv en EVS nackkrage.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

Kristian, crosskragarna består av material som smälter vid brand, det är bland annat därför man inte använder dom i bilkörning, dessutom har dom samma nackdel som en gammaldags hästsko-krage, dom lyfter isär halskotpelaren vid en krafig smäll...
Dom är dock ett bra alternativ för det dom är avsedda för, gokart och mc-körning, där har man andra G-grafter än vad som uppstår i Bilsport där vi sitter fast i bälten.


KristianAE86 skrev:
Mårten: Det finns några olika crosskragar med som funkar till avancerad bilkörning,
största skillnaden är att de ej sitter fast i hjälmen & således "tillåter" mera rörelse för huvudet.

Jag har själv en EVS nackkrage.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Re:

JP Simpson skrev:
Kristian, crosskragarna består av material som smälter vid brand, det är bland annat därför man inte använder dom i bilkörning, dessutom har dom samma nackdel som en gammaldags hästsko-krage, dom lyfter isär halskotpelaren vid en krafig smäll...
Dom är dock ett bra alternativ för det dom är avsedda för, gokart och mc-körning, där har man andra G-grafter än vad som uppstår i Bilsport där vi sitter fast i bälten.


KristianAE86 skrev:
Mårten: Det finns några olika crosskragar med som funkar till avancerad bilkörning,
största skillnaden är att de ej sitter fast i hjälmen & således "tillåter" mera rörelse för huvudet.

Jag har själv en EVS nackkrage.


Mårten nämnde inget om tävlingskörning alls så jag bara rekommenderade han en fungerande krage te lägre pris.
finns ju så mkt annat i bilkupén som okså kan brinna liksom.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

Visst är det så att det är mycket i en gatbil som kan brinna, paradoxalt så är det i dessa bilar man får ha sämst förarutrustning...märkligt egentligen :-)


KristianAE86 skrev:
JP Simpson skrev:
Kristian, crosskragarna består av material som smälter vid brand, det är bland annat därför man inte använder dom i bilkörning, dessutom har dom samma nackdel som en gammaldags hästsko-krage, dom lyfter isär halskotpelaren vid en krafig smäll...
Dom är dock ett bra alternativ för det dom är avsedda för, gokart och mc-körning, där har man andra G-grafter än vad som uppstår i Bilsport där vi sitter fast i bälten.


KristianAE86 skrev:
Mårten: Det finns några olika crosskragar med som funkar till avancerad bilkörning,
största skillnaden är att de ej sitter fast i hjälmen & således "tillåter" mera rörelse för huvudet.

Jag har själv en EVS nackkrage.


Mårten nämnde inget om tävlingskörning alls så jag bara rekommenderade han en fungerande krage te lägre pris.
finns ju så mkt annat i bilkupén som okså kan brinna liksom.

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen
Trådstartare
Faktum är att jag redan har en Leatt Brace liggande, men min ambition är att bygga/köra enligt FIA reglemente så långt det går i en "gatbil".

Jag skulle gärna vilja ha ett svar på min ursprungliga fråga, någon som vet var man skulle kunna testa en krage?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
JP Simpson
Umeå
Här sen Apr 2010
Inlägg: 495



Re:

Kolla med dom här, dom håller kanske till i närheten av dig?
http://www.teamskogsakarna.com/index.html

Dignell skrev:
Faktum är att jag redan har en Leatt Brace liggande, men min ambition är att bygga/köra enligt FIA reglemente så långt det går i en "gatbil".

Jag skulle gärna vilja ha ett svar på min ursprungliga fråga, någon som vet var man skulle kunna testa en krage?

_________________
Jan Phersson
Simpson Europe
Leader in Motorsports Safety
www.simpson-europe.com
Citera
Pontus81
Tranås
Här sen Maj 2008
Inlägg: 451



Re:

JP Simpson skrev:
Kolla med dom här, dom håller kanske till i närheten av dig?
http://www.teamskogsakarna.com/index.html

Dignell skrev:
Faktum är att jag redan har en Leatt Brace liggande, men min ambition är att bygga/köra enligt FIA reglemente så långt det går i en "gatbil".

Jag skulle gärna vilja ha ett svar på min ursprungliga fråga, någon som vet var man skulle kunna testa en krage?


Ja varför tänkte ja inte på dom. De håller till precis runt knuten bokstavligen hehe.

_________________
Pontus Sandahl

Mitsubishi Lancer Evo III

Certifierad bilvårdsnörd
www.cdbilvardsprodukter.se

Mantorp 1.33.8 (Evo 3)
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1293



Re:

JP Simpson skrev:
Med Hybriden kommer det fästen och allt du behöver för att montera den. Du får använda den med äldre FIA och SNELL hjälmar.
Men det är ett frågetecken kring om du får montera fästena själv på en FIA-hjälm... På SNELL hjälmar får du det.


Niklas Falk skrev:
JP Simpson skrev:
Hybriden från Safety Solution är FIA godkänd, börjar levereras senare i höst. Tog fem år av administration att få godkännande av FIA (varav testerna tog ett par dagar)
8858-2010_Frontal_Head_Restraint.doc

Den finns med i testdokumentet men inte i listorna (tex de som finns över de accepterade HANStillverkarna), det kan nog ta ett tag innan det sipprar ner överallt.

Undrar om "certified to SFI 38.1 and conform with the NASCAR accepted geometrical tolerance range" kan öppna för fler framöver (men de kommer säker att behöva vandra lika lång väg). Jag menar bra tanken på att nån annan standard kan ha acceptabla principer.

Nämen titta :
http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/B2E04B00813F5439C12577CE004EF . . . .

Men innebär detta att hela kittet måste vara 8858-2010 för att vara godkänt (hjälm och fästen). Kan man mao ta en Hybrid och sin snikhjälm eller måste det vara absolut senaste?

Jag tycker inte det är riktigt tydligt vilken modell det gäller. Tittar man i FIA Standard 8858-2010 så står det i texten "Hutchens Hybrid" och figurerna visar en modell med ryggplatta som ser ut som ett "T".

Men tittar man här http://simpsonraceproducts.com/products/index.php?main_page=index& . . . .
så finns det även en annan "Hutchens Hybrid" där ryggdelen inte ser ut som ett "T". Dessutom finns det en R3 modell som ser ut som ett "T" men inte heter "Hutchens"?

Antagligen är det bara denna http://simpsonraceproducts.com/products/index.php?main_page=product_in . . . . som är ok?

För att ytterligare virra till det finns "Hybrid X" http://simpsonshop.noxshop.se/?category_id=58&item_id=Hybrid-X
som ser ut precis som "Hutchens Hybrid". Är det samma?

_________________
Johan Lekås
Citera
Allmänt banåkaforum
Var prova Hans krage?
3164 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande