Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1328 besök totalt |
Diffbroms, favorit i repris
Finns det ingen som kan svara på nedanstående (porschedriver var är du?)?
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Horisontell axel: Ingående moment. Vertikal axel: Utgående moment. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
Rent körmässigt med ramplamelldiff så är käns den LITE redan från början.
Så den måste vara som en ren lamelldiff precis i början. Sen vad som händer med rampen/planethjulen mm är jag inte bombis på. Men att spänna upp en ramplamell diff käns det skäns bara att man fixar diffverkan i början och vad den klarar av(momentskilnad) styrs av rampen. _________________ Johan Sjölinder |
||
Inget svar på frågan men. Min erfarenhet av våta lamellkopplingar är att friktionen är både temperaturberoende och hastighetsberoende (alltså hastighetsskillnaden mellan lamellerna). Om man vill ha linjära egenskaper ur diffen måsta man inte då först se till att kompensera för friktionsförändringen map temp och hastighet? Kan någon vänlig själ förklara för en teoretiker.
/ Pär _________________ /Pär Nyman |
||
Skall ditt svar tolkas som grön, röd eller blå? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1328 besök totalt |