Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Diffbroms, favorit i repris
1328 besök totalt
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
Diffbroms, favorit i repris

Finns det ingen som kan svara på nedanstående (porschedriver var är du?)?

ice skrev:
Låt oss anta att vi har en ren lamelldiff med en momentenhets förspänning (röd) och en ramplamelldiff med 50% bromsverkan (grön):



Hur blir karakteristiken om vi kombinerar de två (förspänner 50%-ramplamelldiffen med en momentenhet) röd, grön eller blå:


_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



Vad är det för storheter på de olika axlarna i diagrammet?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
MaZ skrev:
Vad är det för storheter på de olika axlarna i diagrammet?

Horisontell axel: Ingående moment.
Vertikal axel: Utgående moment.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Rent körmässigt med ramplamelldiff så är käns den LITE redan från början.
Så den måste vara som en ren lamelldiff precis i början.

Sen vad som händer med rampen/planethjulen mm är jag inte bombis på.

Men att spänna upp en ramplamell diff käns det skäns bara att man fixar diffverkan i början och vad den klarar av(momentskilnad) styrs av rampen.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 929



Inget svar på frågan men. Min erfarenhet av våta lamellkopplingar är att friktionen är både temperaturberoende och hastighetsberoende (alltså hastighetsskillnaden mellan lamellerna). Om man vill ha linjära egenskaper ur diffen måsta man inte då först se till att kompensera för friktionsförändringen map temp och hastighet? Kan någon vänlig själ förklara för en teoretiker.

/ Pär

_________________
/Pär Nyman
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868


Trådstartare
fuling skrev:
Rent körmässigt med ramplamelldiff så är käns den LITE redan från början.
Så den måste vara som en ren lamelldiff precis i början.

Sen vad som händer med rampen/planethjulen mm är jag inte bombis på.

Men att spänna upp en ramplamell diff käns det skäns bara att man fixar diffverkan i början och vad den klarar av(momentskilnad) styrs av rampen.

Skall ditt svar tolkas som grön, röd eller blå?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379



Ingen. Bromsfunktionerna är parallela och inte seriekopplade. Lutningen upp till den gröna streckade linjen kommer vara summan av ramp och förspänning för att sedan bara vara rampen (följa den streckade).

/ Jonas Jarlmark
Citera
Allmänt banåkaforum
Diffbroms, favorit i repris
1328 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande