Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 4 besök senaste veckan (38670 totalt) |
Effekten kan man även ta fram genom rörelse-energi skilnaden på en viss tid.
tex P=(v2^2-v1^2)*m/2/t P=effekt v1=en hastighet v2=en annan hastighet m=vikt tex bilens t=tid Man kan även täcka detta P=m*a*v a=axeleratin v=en medelhatighet -->v=(v2+v1)/2 a=(v2-v1)/t Tar vi nu tex också rullarn i en rullande landsväg är det samma sak. Fast där använder man masströghetsmomnetet på rullen i stället och vinkelhastigheter. _________________ Johan Sjölinder |
||
Jo det där är ju förstås aldeles riktigt och då får man dessutom effektiv uteffekt, vilket förmodligen oftast borde vara vad man är ute efter. I alla fall om det är bilens verkliga accelerationsförmåga man vill ha reda på. För det är ju så att en eventuella bil måste ge lite mer effekt ur motorn för att åstadkomma en given effekt uträknad på ovan nämnda sätt. Och då är det ju inte enbart effektförluster i drivlinan jag syftar på utan även i däcken som ju inte heller har 100% verkningsgrad (särskilt inte vid full acceleration och därmed hög sliprate). Jag har inga siffror på det men man lär ju kunna se en viss skillnad om man jämför siffrorna på en rototest mot de man får på en rullande lansväg. Mvh Jonas _________________ //Jonas Alfredson Opel Speedster TURBO |
||
Jag har kört lite simulering enligt detta, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Iof utgick jag från en effektkurva för att komma till bilens ax. Men samma varainat går att göra tvärt om också. De effektförlusterna man får ut från en rullande landsväg känns jä... irrelevanta. Återmkommer i ämnet. _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Racetech
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 4 besök senaste veckan (38670 totalt) |