Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4343 besök totalt |
Svänhjulslättning/ballansering
Mitt nya svänghjul börjar ta form och kommer se ngt liknande ut som dethär: (Detta är Volvo, men väldigt likt mitt. Original i bakgrunden...) ![]() Nu är ju frågan som kommit upp om jag ska lätta samma % masströghetsmoment på "vibrationsdämparen" som sitter i framkant av veven eller om jag kan lätta där oxå "så mkt jag kan" utan problem? Sen ställer jag en gammal fråga igen om "klackarna" på vestaksöverfallen. Göran sa "Ajjabajja" om att slipa bort hel utan att kompensera på veven. Jag börjar fundera på om det kan vara så att på en "jänke V8:a" som Görans är det så men inte på en 4:a som min maskin? V8 har man ju tex lösa vikter på veven när man ballanserar, men inte på en fyra. ![]() Vill gärna veta varför. Tack på förhand. ![]() Det är staken till vänster. http://www.318is.de/motor/PLEUEL.jpg |
||||||
Jag kan inte tala om varför, men en V-maskin så skall man vid balanseing av vevev lägga på en viss del av vikten för kolven,vevstaken mm på vevtappen. Detta behövs ej på raka motorer, hmm i alla fall inte 4or.
Allt som far runt eller hit och dit i en motor skall vara så lätt som möligt. om vi håller oss till storändan på staken så räkna den som roternde så att lätt denna är som att lätta svänghjulet. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Detta intresserade mig lite mer än vanligt faktiskt..
Undrar varför? ![]() ![]() Blir till att ![]() Det ramlar in delar både här och där inom snar framtid verkar det som.. ![]() Andreas har du en kvalificerad gissning på priset? _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Exakt. Så långt är jag med. Skit samma, har ju ingen sådan maskin. ![]()
Exakt min tanke oxå. Men måste man vikta sakerna "mot varandra" så att säga...det är nog frågan.
Låter bra det. Man försvagar inte staken på ngt sätt om man fölger den radie/godstjocklek som är original på övriga delen av staken? Du har ingen ide om "klumpen/vibrationsdämparen" i framkant av veven? |
||||||
Volvo-hjulen väger 11 respektive 14kg obearbetade. (Beror på motormodell och år...tror jag.) Efter fräsning/svarvning så hamnar man på 4-4,5kg... Man kan gå ännu lättare, men då har det visat sig att det uppstår flex i svänhjulet och det vill vi inte ha! Fast det som är mest intressant är att masströghetsmomentet minskat mer (procentuellt) än vad vikten gjör. Tom en nästan original B23 blir rapp på gasen med ett liknande hjul. Intresserad? ![]() |
||||||
Sen man lättat och balanserat svänghjulet, hur ska man göra med allt det där kollijoxet man hänger på efteråt?
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||||
Volvo-hjulen väger 11 respektive 14kg obearbetade. (Beror på motormodell och år...tror jag.)
Efter fräsning/svarvning så hamnar man på 4-4,5kg... Man kan gå ännu lättare, men då har det visat sig att det uppstår flex i svänhjulet och det vill vi inte ha! Fast det som är mest intressant är att masströghetsmomentet minskat mer (procentuellt) än vad vikten gjör. Tom en nästan original B23 blir rapp på gasen med ett liknande hjul. Intresserad? ![]() Det jag reagerade på var att det såg ut som om det var duktigt mycket material som försvunnit. Mitt svänghul i M3:an väger ca 6kg att jämföra med originalets dryga 8kg. Det var då mer en sniklättning jämfört med ditt "stålskelett"... ![]() _________________ Jonas Edling |
||||||
citat:
Du har ingen ide om "klumpen/vibrationsdämparen" i framkant av veven? Hur ser den ut??? Jag saknar HELT kunskap om BMW motorer liksom. Vad brukar man göra med klumpen??? Är klumpen en remskiva också? _________________ Johan Sjölinder |
||||||
"Klumpen"/vibrationsdämpare har tre spår för remmar. På min bil har vi inte gjort mer än att vi har balanserat dämpare/remskivan tillsammans med resten av prylarna, tex vev, stakar, svänghjul, tryckplatta. _________________ Jonas Edling |
||||||
citat:
Låter bra det. Man försvagar inte staken på ngt sätt om man fölger den radie/godstjocklek som är original på övriga delen av staken? steg 1: Hmm, vi får fråga oss varför denna klump/klack sitter där i huvudtaget? Berarbetings skäl kanske? Fler förslag. En bra bild på staken vore bra. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
På BMW M20 (lilla 6:an) ser den ut så här: ![]() Väger 2,8-3,8kg beroende på årsmodell, den lättare sitter efter -89.. På Andreas bil (M42) väger den endast 936gram, kanske beroende på att det är en 4:a På 6:orna är det ju större risk för svängningar i veven pga att den är så lång.. _________________ /Arne Lindgren |
||||||
![]() Såhär ser mitt svänghjul ut i kojan, duktigt lättat den svarar nästan på gasen som en F1 motor ![]() _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||||||
Den där vibrationsdämparen, är det en så där moj typ 2st ringar med gummi imellan???
Som Andreas var inne på så är det inte vikten i sig som är intresankt utan masströghetsmomentet på grejorna som far runt. tex 2st sväng hjul som väger lika mycket kan ha olika masströghetsmomnet. Ett med mycke vikt nära centrum och ett med nästan all vikt längst ut från centrum. De svänghjul med vikten nära centrum kommer bli rappare då. Lite förenkalt så J=m*r*2 m=vikt r=radie J=masströghetsmoment Hmm här har vi lite mer tugg om svänghjulslättning, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Re: Svänhjulslättning/ballansering
En damper ska dämpa svängningar vi vevaxeln. Därför finns det någon form av gummi mellan ytteringen på dampern och centrumet. Beroende på konstruktion ska man kolla om det är en damper man ska ge sig på. Den har ju rätt liten diameter också På en planvev tar stakar o kolvvikter ut varandra i hög grad. Det sker då mellan slängarna över ett ramlager. Vikterna på veven kompenserar mellan två ramlager då mer direkt mot stake-kolvvikt. Ytterligheten av föskjuten balansering är vikter i svänghjul och damper. Då kan tom veven gå av eftersom det inte finns stöd utanför ett svänghjul. Slipar du allt på klumpen på staken så räkna med att behöva arborra den sedan. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Vibrationsdämparen är gjord i solidt stål.. Är mkt väl medveten om hur det förhåller sig med masströghetsmoment men jag angav vikterna för att man ska få ett hum om masströghetsmomentet. Har inte räknat tröghetsmomentet men borde man inte minska vibrationsdämparens moment lika mkt som svänghjulet? [/quote] _________________ /Arne Lindgren |
||||||
Jag vet inte om man kan påstå att en damper har någon dämpande effekt om den är i massivt stål. Det förändrar i och för sig massan att ha den monterad, men det borde bara påverka VILKEN frekvens som veven får. Gummimellanring har ju ett hysteresistal som står för dämpning av farliga frekvenser. I övrigt så är diametern så liten så den kan aldrig jämföras med ett svänghjul momentmässigt. Undrar om det inte är så att V åttor är i större behov av effektiv damper. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
Klack på stakar:
Man skulle ju kunna ta bort matrial i mitten och spara på kantenra för styrkan/stabiltetetens skull. Detta ställe är ett ställe att ta bort vikt när man mäter in vikten på storändan. citat: Slipar du allt på klumpen på staken så räkna med att behöva arborra den sedan. Bra apekt att tänka på ![]() citat: Undrar om det inte är så att V åttor är i större behov av effektiv damper. Hmm samma känsla har jag men kan INTE tala om varför. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Ursäkta mitt tidigare felaktiga påstående om att svängningsdämparen skulle vara i massivt stål, har tittat närmare på det och insett att jag hade fel... Så jag tar tillbaka allt och hävdar motsatsen ![]() Den ÄR upphängd med en mellanring av gummi. Diametern är ca 235mm och tjockleken ca 16mm, centrumet har diametern ca 125mm och är tunnare i gods ca 3-4mm. Frågan kvarstår dock, skall denna lättas? _________________ /Arne Lindgren |
||||||
Nej, låt den vara. Man får heller aldrig dra i ytterringen eller belasta den på något vis. Den brukar heller inte centrera, men är alltid balanserad med det kast den levererats med. Svarvar man den rund så förloras balansen. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4343 besök totalt |