Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
70-tals old School Project!
1, 2   >>
16444 besök totalt
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009

Trådstartare

Har skaffat mej ett till racingprojekt för att ta mej tillbaka till den tiden som hjärtat bankar lite extra för.
Dagens racing är så high tech så det är inte samma gamla garagekänsla som man hade förr
Framförallt är det i stort sett omöjligt att få till nyare bilar som kvällsmekare i garaget efter alla dagliga sysslor är klara(Läs detta som löneslav > )
Dessutom sätter emissionsgränser,lagar och förordningar stopp för drömlika utsvävningar med bilar från nutid(efter -76).

I mina yngre dagar blev det många timmar i ett litet hyresgarage som inte var mkt större än bilobjektet.
Det gjordes motorbyten,lackeringar,mm med min närmaste garagegranne som mekade på en gammal bullmerca,detta var tidigt 80-tal och mitt eget objekt som var en *******-74
var bara barnet jämfört med den.

Mitt nya projekt som inte avslöjas än ska i alla fall bli en riktig old school racer från "back in the day"
Kan avslöja så mkt som att på följande länk finns inspirationskällan och målet med projektet i den mån det går att genomföra,ämnet är inhandlat nu är det bara frågan om vilken av följande som avses:
http://homepage.mac.com/frank_de_jong/Pages/1974%20Cars.html

Alla utläggningar om bilarna på länken är högintressant läsning och vilken bil som avses får det gruvas om
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

En Datsun eller Celica vore ju skoj, alla de andra är ju så vanliga

Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006

Underbart, old school-projekt är min kopp te. Hoppas det är en japansk bil, kanske en Celica 1600 GT? Var ett sådant race/rally-objekt ute på Blocket nyligen. Alla bilar på länken är f.ö. trevliga.

Svenska Wankelregistret
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Hade en sån Datsun som förstabil,bytte till mej mot en polisradio
Såg ett trevligt Celica objekt på blocket för en tid sedan,säkert den du tänker på,Klurax.
Tyvärr grabbar,blir inte japanskt........
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009

Namndispens
Namndispens

en capri hade varit häftigt!

eller kanske en liten BMW? eller en CSL, det hade jag gillat

som skrivits tidigare, alla bilar på länken är mycket mycket trevliga! lycka tll!

Helsingborg
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Börjat få ihop delarna nu,ska jag fega ur lite eller gå hela vägen......bilen ska kunna gå gata med som andrabil i familjen,en av eftergifterna när frun och dottern ska va med och bestämma.
Deras val på färgsättningen är ju inget man vill köra ut på banan med
Karosseriet är fortfarande på betänkestadiet men Weber,Dr Schrick,högkomp-kolvar "unt so weiter" är receptet.
Detta parat med låg vikt enligt "less is more" konceptet bör bli skoj borde inte va svårt att gissa nu
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Ska du köra nolloffset 13" också för att få till det rätta kubhjulsstuket? Tex 235/45-13 thumbs up
Stora bromsar behövs inte på lätt bil med lagom mycket motor.

Lättare än Elisen är väl målet?

RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Ska du köra nolloffset 13" också för att få till det rätta kubhjulsstuket? Tex 235/45-13 thumbs up
Stora bromsar behövs inte på lätt bil med lagom mycket motor.

Lättare än Elisen är väl målet?

Lättare än elisen blir nog tufft men under 900kg är målet.
ET 0-15 tror jag och sen på bana max 15" med trippelåttor
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

RizaQ skrev:
ET 0-15 tror jag och sen på bana max 15" med trippelåttor
225/50-14 är en annan dimension att fundera på (14x7 och bredare finns i gulliga splitfälgar etc)

Bmws50

Här sen Okt 2009

Namndispens
Namndispens

kul val vad blir det för skärmar? och vilka modifikationer kommer du göra på hjulupphängningen?

det är roliga bilar det där

edit läste nu att karosseriet fortfarande var obestämt! schweinbachenskärmarna är mina favoriter, kör själv med dem. Eller grupp 2 breddningen, den med breddande skärmkanter och frontspoiler!

dock ser väl schweinbachenskärmarna bättre ut på äldre modellerna och grupp 2 breddningen bättre på de modernare. annars finns ju boxbreddningen från schnitzer som också passar mycket bra till den modernare fronten

Helsingborg
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Hjulupphängningen ska byggas om men det ska vara old school så coilovers och andra moderniteter blir det inte utan boxade bärarmar samt ändrade topplagringsinfästningar som ger mer camber och raggarsänk

Grupp 2 breddningen breddar 2x15cm vilket ger en karossbredd på ca 190cm!!
Mitt bilsläp som jag byggt har 25cm höga sidoväggar och en maxbredd på 180cm
Sä breddningen får vara max 20cm totalt så jag klarar den maxbredden.

Har kollat runt lite på olika breddningar och söker något i stil med första M3ans breddning eller så blir det nåt av 02-Depåns olika alternativ.
Sen måste man ha hjul som fyller ut riktigt,skulle tro närmare 9-10" bak och kanske 7-8" fram.

Ska viktbespara där det går med glasfiber=Lättlagat
Frågan är hur mkt vikt man kan spara med nedanstående recept:
Glasfiber:Huv,baklucka,framskärmar,bakskärmar,eventuellt front samt rensat bagage=Rbalja och tank bort
och en hel plåt/Alu-durk istället samt lagom stor tank/batteri mellan hjulhuset.
Kan där bli 50-70kg och sen strippad inuti ytterligare 50kg så ska det ta mej under 900kg
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Detta hade väl varit mumma men den blir för fet >

lägg gärna in alternativ och länkar.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

RizaQ skrev:
Glasfiber:Huv,baklucka,framskärmar,bakskärmar,eventuellt front samt rensat bagage=Rbalja och tank bort
och en hel plåt/Alu-durk istället samt lagom stor tank/batteri mellan hjulhuset.
Kan där bli 50-70kg och sen strippad inuti ytterligare 50kg så ska det ta mej under 900kg
Plocka bort allt löst och väg skelettet så vet du hur lätt det inte kommer att bli

RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
RizaQ skrev:
Plocka bort allt löst och väg skelettet så vet du hur lätt det inte kommer att bli

Jo men jag har ju en hålsåg.......
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009

Namndispens
Namndispens

pesch.cz har mycket bra pris på glasfiber till 2002orna om du nu ska börja storlätta. dessutom ser deras schweinbachenkit lite mer korrekt ut (det ser precis ut som originalet) dock inte appendix k godkända som 02depåns är

körde de inte med coilovers 74? jag vet att 320in de körde med 77 i grupp 5 hade coilovers, så man tycker ju att det borde använts även 3 år tidigare! så så fel ute kanske det ändå inte är med coilovers.

"e30 m3" breddningen är väl schnitzerbreddningen, tror Ireland Engineering skall ha den.

Helsingborg
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Re:

Henn0 skrev:
pesch.cz har mycket bra pris på glasfiber till 2002orna om du nu ska börja storlätta. dessutom ser deras schweinbachenkit lite mer korrekt ut (det ser precis ut som originalet) dock inte appendix k godkända som 02depåns är

körde de inte med coilovers 74? jag vet att 320in de körde med 77 i grupp 5 hade coilovers, så man tycker ju att det borde använts även 3 år tidigare! så så fel ute kanske det ändå inte är med coilovers.

"e30 m3" breddningen är väl schnitzerbreddningen, tror Ireland Engineering skall ha den.

Tack för tipset,synd att inte sidan är på engelska eller iaf tyska.
Ska försöka få fram priserna i riktiga pengar och jämföra med 02-depåns som jag iaf kan hämta på plats och slipper fraktkostnaden.
Tjeckien är väl för övrigt med i Eu så man inte åker på moms,mm?
Vilket kit är schweinbachenkitet?
Har kollat på kitet på IE men dyra delar+dyr frakt sen fan statligt rån i form av moms på det annars gillar jag det.
Var en bild på Pesch sida på en röd 02 med Gruppe 2 kitet blev riktigt sugen,men.....undrar om det breddar lika mkt,ser faktiskt lite smalare ut än RP glasfibers kit,får kollas upp närmare.

Kanske coilovers fanns då,bilen är tillverkad 07/74 men iofs en 75a i papperna så........
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009

Namndispens
Namndispens

schweinbackenkittet är det som ser ut så här :

på hemsidan är det : http://www.pesch.cz/images/165.jpg de framskärmarna och dessa bakskärmar

http://www.pesch.cz/images/164.jpg .

kostade mig ca 2800 kr inkl frakt att få hela kittet, fram och bakskärmar från pesch! jag använde mig att Google chrome när jag handlade där, den webbläsaren har, om man vill, översättning av webbsidor. Blir inte bästa översättningen men helt problemfritt att navigera.

dock tycker jag att dessa är mer korrekta på den gamla 02 modellen med kromad grill. men det ser mycket bra ut med kittet även på den modernare modellen!

kan du så tycker jag verkligen du ska ha grupp 2 kittet! framför allt om du ska köra bana! tycker bilen ser brutal ut med de breddarna! I värsta fall får du väl ta fram kapen och svetsen och bredda släpvagnen

sen finns det många andra sidor som säljer glasfiber till 02orna

bla bmw02.de och Heino stolle har även många delar han med: http://www.bmw02-stolle.de/index.php

Helsingborg
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Har efter hårda överläggningar med "regeringen" fått foga mej lite tills vidare.
Debatten lät ungefär så här: MEN DU HAR JU REDAN EN BANBIL!!???

Så några grövre utsvävningar på karosseriet får vänta.
Mina alternativ efter hårda förhandlingar Antingen turbokostymen eller Schnitzer modell mindre enligt bilder nedan.

Inriktningen är väl ok ändå,ska trots allt vara en bruksracer som ska få smaka bana emellanåt.
"MEN DU HAR JU REDAN EN BANBIL",tinnitusvarning på den frasen den saken är klar.......

Tycker iofs att turbobreddningen är snygg men såååå vanlig,den andra påminner en hel del om M3 E30 breddningen,eller?
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Fick svar från Cahsel och den breddningen i sista bilden har dom bara fram kvar >
Ireland enginering i USA har något liknande men kostar 5 papp och sen frakt och moms på det
så landar det på närmare 7000:- vilket är mer än jag vill lägga i dagsläget.

Har iaf fått ihop det mesta till motorn och ska titta lite mer på godis till hjulupphängningen.
Breddningen får vänta eller så kör jag och bygger Turbo replica tills vidare

Börjar snart bli dags att lägga upp en tråd om bygget med lite bilder och annat dravel.
Garaget är nästan användbart nu iaf,drog in 3fas och monterade in lyftbordet idag,nu ska bara lysrörs-ramperna upp också sen är vintern räddad
ska upp till en kille i helgen och kolla hans 02-bygge,han har handlat plasten från Tjeckiska Pesch.
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009

Trådstartare
Mattias bygge i Värnamo var grymt,inte mkt 02 kvar där men det blev lite delar med hem iaf
Idag landade "lappmögelhelvetet" även i nordvästskåne > och kylan/vinden är jobbigt för oss sydlänningar.
Motivationen att meka är beroende av värme så det blir till att ta tummen ur rö...och få ordning i garaget
Har fått tag på 4st tidsenliga alufälgar 6x13 som jag tänkt ta 2 av och bredda ut ett par tum,vad blir då lämpligt att lägga på för Rdäck,205/60-13 fram och 245/?-13 bak,eller?

Hittade ett par bilder som bevisar att det var bättre för,eller hur!?
Citera
Bmws50

Här sen Okt 2009

Namndispens
Namndispens

hmm, rediga rallytakter på första bilden!

02an på andra bilden ägdes om jag inte missminner mig av ägaren till Alpina företaget. Det är en 1602a om jag minns rätt, finns massor med bilder på den bla från Nurburgring! ska se om jag kan leta upp några som motivation till en sydlänning här i tråden, själv försvann mekmotivationen helt i och med snöns ankomst och avsaknad av garage!

1, 2   >>
16444 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande