Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Farlig Ford och intressant grafik...
<<   1, 2, 3   >>
4180 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Lennart:
Jag känner på mig att du inte väntar på till du blir omkörd av röven

Hmm Collin verkar vet vad han gör
Undrar om det är han eller Forden som är livsfalig

Stockholm
Här sen Nov 2002

fuling skrev:
Lennart:
Jag känner på mig att du inte väntar på till du blir omkörd av röven

Hmm Collin verkar vet vad han gör
Undrar om det är han eller Forden som är livsfalig

Körde han inte in i en annan bil förra året?
Han skyllde på att han inte såg ngt pga av snörök...
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Lotus Samuel skrev:
tvåtaktsmicke skrev:

Bilens höjd bidrar säkert till problemet, det vittnar inte minst ägare till Volvo XC70 om. Den är ju mycket högre än en vanlig V70 som går fint på vägen och som dessutom har en normal däcksdimension. XC70 har 16" 215däck och det är inte bra på vinterväg.
Ja just det ja! De C-Max jag har sett har 16" hjul liksom Mondeon, då är de smalaste vinterdäck som finns 205 breda. Helt vansinnigt! och det sprider sig mer och mer bland biltillverkarna.

Nu blir det lite OT här. Men jag har kört massa XC70 (225, 16") och vanlig V70 denna och förra vintern och XC70:in går ju som tåget när det är halt. XC70 är det enda roliga volvo jag kört och det pga att den är nästintill balanserad när man kör aktivt. Fast för en barnfamilj där föraren inte kan hanterna en sladd är ju vanliga V70 bättre eftersom det är LÖGN att få sladd med en sådan. Understyrning är ju bara förnamnet. thumbs down

Jag spär på med lite mer OT:
Att XC70 kan vara lite obehagliga när det börjar krokna på i halkan har jag hört från flera håll, senast av en kompis som lånat sin pappas nya Volvo med D5 motorn till en längre tur. Han tyckte sig inte ha full koll på vad bilen hade för sig.
Jag jobbar med plåtskador på en Fordverkstad där vi även reparerar Mazda, Volvo, Renault och även Honda eftersom vi var åf förut. (Dessutom lagar vi andra bilar som inte har egen verkstad på orten, typ BMW) Emellanåt så kan man höra bilägare beklaga sig över att dera XC är lite oberäknelig ibland. Det kan ju upplevas olika för olika förare, jag har inte hårdkört någon själv.

Fortsatt OT:

Jag och mina kamrater har bevistat svenska rallyt under flera år. Då har jag haft förmånen att få låna en bil från biluthyrningen. Vi har blåkört dem på is och snövägar vid Fredriksberg, området runt Rämmen och så. Den gamla Mondeon gick som tåget på halkan utan konstigheter, Den nya Mondeon går alert och balanserat på vägen men är mer spårkänslig, Saab 9-5 kombin gick fint den också, gick märkligt bra för att ha 150hk, utmärkande var strålkastarna, otroligt helljus! I år hade vi en Galaxybuss, den hade en väldigt orolig bakvagn som kunde vifta till då och då. Det spelade ingen roll om den var fullastad eller tom. Visst är det kul att åka brett ibland, men det uppskattades inte av dem som sitter längst bak.

till ämnet igen
Jag ska försöka att få åt mig en provtur med en C-Max i veckan så får vi se....... saker upplevs olika för olika människor. Många upplever att og900 går rakt fram i alla kurvor, det gör inte jag.

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Göran Malmberg skrev:
Andrew Petrykowski skrev:

Varför tycker folk att understyrning är tryggt för?
Det är juh betydligt lättare att få pli på bilen när den börjar övestyra

Tjaaa, den ideologin passar nog förare som "åker med" i bilen. Sedan får väl smak och tycke ta överhanden. Det är säkert int många normala bilförare som känner sig hemma när en mittmotorbil släpper.
Göran Malmberg.

Jag har aldrig åkt i en mittmotorbil (såpass snabbt iaf...), och jag är övertygad om att jag antagligen inte skulle hantera det speciellt bra på dom första 10försöken .
Men efter att ha kört E30 med dubbdäck utan dubbar hela vintern så känns det klart mer behagligt när bilen börjar överstyra, för då har den en tendens att vilja åka dit jag vill att den åker iaf
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

kid skrev:
offtopic eller inte, jag upplevde V70 med den gamla karossen rätt så sladdvänlig när man kör i högre farter, jag talar då om 180+ km/h och sedan hård inbromsning för någon söndagsbilist flyttade sig ill ytterfilen och inte tittade i backspegeln.

Det som hände var att bakhjulen tvärlåste sig utan att ABS reagerade, när jag parerade sladdarna och försökte bromsa igen så funkade ABS nere vid 130 km/h någonting..
Detta hände då V70N var sprillans ny, om det var Volvo som byggde den bilen eller Ford vet jag inte.

Detta hände i Autobahn, jag lovar

Volvo är inte bra bilar att köra fort och långt med, det finns bilmärken som kan göra detta, det är i varje fall inte SAAB och Volvo iallafall.

När Mazda 6 hade premiär råkade jag ut för samma sak, dock så var det ganska nätt och jämt 160km/h.
Läskigare har jag inte varit med om, bakhjulen släppte (om dom låste eller ej vet jag inte...) och bilen började fara lätt i sidled (det var ingen raksträcka), ESP grep in och bromsade yttre framhjulet kraftigt, bilen började rycka åt andra hållet ESP grep in och bromsade inre hjulet och bilen ryckte tillbaka igen o så höll det på (jag höll ratten rakt hela tiden) till att jag bestämde mig att djävlar jag vill inte dö och släppte bromsen och körde över på andra sidan vägen i en korsning. Något läbbigare har jag inte varit med om i bil
Citera
Andreas O
Karlstad
Här sen Jun 2003

tvåtaktsmicke skrev:
Många upplever att og900 går rakt fram i alla kurvor, det gör inte jag.

Då är vi 2!
Ett litet "Collin släpp" av gasen och man kan åka på kontrollerad långsladd i kurvorna.
Sen kan man ju alltid hjälpa till lite med västerfoten också...
(Nu snackar jag om halkigt väglag, även om det till viss del går att uttnyttja även på torrt.)

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Den första lilla sladden känns inte alls oroväckande.
Jag lättar på gasen och ger upp försöket att köra om.

Täby
Här sen Feb 2003

Hur fort har du kört med understyrningssläpp resp. överstyrningssläpp på torr asfalt?
Jag har lyckats med båda bedrifterna i 200+ (Under: Volvo och Audi, över: Plymouth Roadrunner och Ford Granada) och det känns betydligt mer kontrollerat med understyrning, även om det speciellt i Volvofallet var lite väl kraftig understyrning i en blind högerkurva med en lastbil i innerfilen och ett vägräcke som närmade sig oroväckande. Visserligen var väl inte roadrunnern nåt under av väghållning ö.h.t., men jag skulle nog vilja påstå att relativt få otränade förare klarar av retursladdar på torr asfalt i höga farter särskilt bra. Då spelar det mindre roll att man i teorin kanske har lättare att få bilen dit man vill om den är överstyrd.

Frågan är var man skall dra gränsen för hur bra en förare måste vara? Även om inte Collin är någon hejdundrande räserförare så är nog troligen över medel bland körkortsinnehavare, så helt irrelevant tycker jag inte hans åsikter är. Det vore ju inte så bra med F1- eller WRC-förare som biltestare - alla bilar som går fort genom kurvan får betyget skitbra, trots att det bara är 100 pers i världen som klarar det utan att köra av...

#24, #64, #88
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

AndersY skrev:

Hur fort har du kört med understyrningssläpp resp. överstyrningssläpp på torr asfalt?
Jag har lyckats med båda bedrifterna i 200+ (Under: Volvo och Audi, över: Plymouth Roadrunner och Ford Granada) och det känns betydligt mer kontrollerat med understyrning, även om det speciellt i Volvofallet var lite väl kraftig understyrning i en blind högerkurva med en lastbil i innerfilen och ett vägräcke som närmade sig oroväckande. Visserligen var väl inte roadrunnern nåt under av väghållning ö.h.t., men jag skulle nog vilja påstå att relativt få otränade förare klarar av retursladdar på torr asfalt i höga farter särskilt bra. Då spelar det mindre roll att man i teorin kanske har lättare att få bilen dit man vill om den är överstyrd.

Frågan är var man skall dra gränsen för hur bra en förare måste vara? Även om inte Collin är någon hejdundrande räserförare så är nog troligen över medel bland körkortsinnehavare, så helt irrelevant tycker jag inte hans åsikter är. Det vore ju inte så bra med F1- eller WRC-förare som biltestare - alla bilar som går fort genom kurvan får betyget skitbra, trots att det bara är 100 pers i världen som klarar det utan att köra av...

Har aldrig lyckats med det i såpass höga farter
Däremot råkade jag komma in i en 90% vänstersväng som var väldigt tajt i 70km/h med farsans passat... 2cm till och jag hade varit i diket (ganska kraftig understyrning), men det får ingen berätta för honom

EDIT: 90% sväng? Vafan är det? 90Graders skall det juh stå
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Jag tvivlar starkt på att Collin är över medel som bilförare. När jag läser det han skriver verkar han oftast vara passagerare även bakom ratten. Att man har många mil i ryggen verkar i många fall innebära att man tappar koncentrationen. Många taxi-förare har stor rutin som förare, men verkar läskigt omedvetna om var de är.

Jag kan förstås hålla med om att BMW E21 kanske inte är den snällaste bilen på vägen, men jag hade inga eftertänksamheter mot att låna ut de jag hade till vem som helst, inklusive mamma och syskon.

om inte Fordsäljarna här i närheten vore så otrevliga så skulle jag åka och prova en C-Max.

Vad gäller valet mellan under eller överstyrning så håller jag mig till överstyrning i normala farter. Uppåt 200km/h avstår jag gärna båda varianterna. Jag har ett minne av att ha varit passagerare i brorsans Audi 100LS injection när han praktiserade överstyrning i 180-190km/h längs en väg med svepande kurvor.

Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Lennart Mäkinen skrev:
Här följer en text som fått mig att aldrig lyssna på vad Robert Collin har för åsikter om bilar. Ska man verkligen gnälla över bilen när man misslyckas med en omkörning i snöslask med sommardäck och kör av efter ett antal returer? *klipp, klipp*

Att ge sig på ovannämnda kontruktion och sen klaga på bakvagnen känns som VM i bortförklaring...

Men tillbaka till C-Max, är det så illa med hjulvinkelförändringarna som AB's grafik visar?

/Mangan, vars far sneglar på C-Max pga lite mer markfrigång...

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Har för mig att Teknikens värld hyllade chassit i c-maxen och såg fram emot nya focusen...

Lkpg
Här sen Dec 2003

Att som Collin släppa på gasen vid första sladden med en E21 är som att säga till en AIK:are att Djurgården är bäst. Det blir trubbel.

Mitt förtroende för Robert Collin som motorjournalist är noll. Däremot är han en ypperlig debattskapare. Det är ingen slump att han skriver för en kvällstidning.

om jag inte missminner mig tog Collin åt sig hela äran av A-klassdebaclet trots att motorjournalister redan före Collin dokumenterat på film när de hade bilen på två hjul. Vilken ärthjärna som helst är kapabel att räkna ut att en bil som med kraftig vinkel rullar på två hjul riskerar att välta. Ändå var Collin tvungen att fullborda verket.

Porsche 996 4S
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Magnus Thomé skrev:
Den första lilla sladden känns inte alls oroväckande.
Jag lättar på gasen och ger upp försöket att köra om.

Det var ju det man fick testa på halkbanan.... straxt innan man snurrade

Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

bjoerck skrev:

om jag inte missminner mig tog Collin åt sig hela äran av A-klassdebaclet trots att motorjournalister redan före Collin dokumenterat på film när de hade bilen på två hjul. Vilken ärthjärna som helst är kapabel att räkna ut att en bil som med kraftig vinkel rullar på två hjul riskerar att välta. Ändå var Collin tvungen att fullborda verket.
Vilket förtroende man har för Collin som journalist lägger jag mig inte i. För mig personligen är det nog varken större eller mindre än för de flesta andra så kallade motorjournalister, dvs inte särskilt högt. men jag är å andra sidan skeptisk till det mesta innan jag provat själv.
Dock vill jag påpeka att det knappast var så att Collin propagerade för att ta åt sig någon ära för Weltklasse incidenten. Det var snarare Mercedes agerande som orsakade att det blev som det blev. Collins poäng var att bilen slog runt i en vanlig undanmanöver. De andra journalisterna ägnade sig åt att försöka provocera fram en vältning. Huruvida det skedde före eller efter Collins vältning vet jag inget om.

Att en utpräglad familjebil har överstyrningstendenser är nog inte så lyckat. Tanken på att en kanske ovan förare med bilen full av ungar på väg till hockeyträningen kommer på sladd längs gatorna känns fel. Jag tycker dock inte heller att den ska vara "tryggt understyrd" som det brukar heta, neutralstyrd är bättre. Det viktigaste är ju dock att den är konsekvent annars råkar den ovane i trubbel. Sen tror jag i och för sig att det finns många andra bilar som beter sig lika illa men som inte hängs ut på detta kvällstidningsjournalistiska sätt.
Tänk på att vi är "miljöskadade" dårar som ofta gillar att bilen driftar lite men det gäller faktiskt inte de flesta.

Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:
Däremot är han en ypperlig debattskapare. Det är ingen slump att han skriver för en kvällstidning.

Jo det är det nog.

Citat:
Dock vill jag påpeka att det knappast var så att Collin propagerade för att ta åt sig någon ära för Weltklasse incidenten. Det var snarare Mercedes agerande som orsakade att det blev som det blev.

Alltså, Kållinn jobbade på Teknikens Värld i många år. Där var han knappast stjärnjournalisten utan tragglade sej fram med att göra undanmanöverprov och skriva reporage om gamla sura vinterskott. När chefredaktören kom ut och frågade "Vem vill åka och provköra nya Ferrarin på rivieran?" var Collin aldrig aktuell och ansträngde sej antagligen aldrig ens med att räcka upp handen. Han gick ut och körde ett undanmanöverprov till.
Sen välte han med C-klass och var i ett nafs världens mest kända motorjournalist. From Zero to Hero. Det var naturligtvis inte svårt att få nytt jobb med mer pengar och högre status då.

Hade förresten en Focus för några år sen (hur lika är den och C-max bak?). YPPERLIGA vägegenskaper, bästa framhjulsdrivna jag haft. På asfalt en gnuttas understyrd (bara en gnutta) in i kurvorna, i regn en gnuttas överstyrd och på vintern ordentligt överstyrd, man fick gasa ordentligt för att balansera den. Det kanske är det senare Kålis inte gillar?

Hjälsta
Här sen Nov 2002

För att göra allmänheten en tjänst så har jag provat en C-Max idag. Det blev tre olika underlag:
1. Packad snö
2. Slask
3. Blöt asfalt
På samtliga underlag så lyckades jag utan att ändra gaspedalsläge få bakänden att kliva ur spåret. Metoden var ganska enkel; man bara vrider tillräckligt snabbt på ratten.
Fjädringen är på vanligt Ford-manér ganska mjuk så bilen kränger en hel del, men den behåller greppet fram. Det här gör att man kan svänga rätt brutalt med den. För mig som är förhållandevis aktiv bakom ratten så var det rätt kul, men jag har svårt att tänka mig att någon "svänger på sig" utan avsikt.

Att provocera med gasuppsläpp verkade omöjligt för den släpper inte gasen när man tar bort foten från pedalen. När man vridit ut bakänden med ratten så kom den mjukt tillbaka till sitt spår.
Jag tror helt enkelt bara den är lite annorlunda avstämd än de flesta moderna bilar.

Min slutsats: Hög som ett hus, men rätt kul ändå utan att vara farlig.

Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lennart Mäkinen skrev:
För att göra allmänheten en tjänst så har jag provat en C-Max idag.

OK, så nu behöver du bara leta upp en Datsun Stanza av tidig 80-tals-modell för provkörning, så är konsumentupplysningsuppdraget komplett.

Rice and shine
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Lars Falk skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
För att göra allmänheten en tjänst så har jag provat en C-Max idag.

OK, så nu behöver du bara leta upp en Datsun Stanza av tidig 80-tals-modell för provkörning, så är konsumentupplysningsuppdraget komplett.
Går det bra om jag provar en Nissan Cherry turbo istället?

Eskilstuna
Här sen Okt 2003

ÄNTLIGEN!.. ngn som är som mig!

jag hatar när det understyr, känns ju rent av livsfarligt.

däremot när jag fått jättebredställ så har det bara gett mig ett stort leende, o har aldrig haft några som helst fear-känslor

AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

föressten.. collin skrev att "andra bilar som hade fel vid leverans.." var audi tt, som släppte baken i kurvorna, våldsamt.. eller nått i den stilen.. uh?

det var väl liftkrafterna bak som gjorde att däckena tappade fästet?.. avhjälptes med lilla ankstjärten

Allmänt banåkaforum
Farlig Ford och intressant grafik...
<<   1, 2, 3   >>
4180 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande