Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4343 besök totalt |
Har bilen en riktig damper nu? Svarva en ny, men då blir det ingen damper utan i princip en mastig remskiva. OM bilen från början har en damper rekomederar jag att behålla det som det är. I annat fall bör man tala med någon som kan motortypen och ta reda på vilka svängningar som är aktuella i motorn. Ret generellt ,så ju mer vikt i damperns ytterring, ju bättre dämpning. Jag har själv efarenhet av harmoniska svängningar i axlar och vad det kan ställa till med. En stålaxel i en snickerifräsmaskin som gick av med en yta som såg ut som en polerad spegel. En 35 mm tjock axel spikrakt kapad som med diamantskiva. Efter ca 20 timmars pinnfräsarbete. Ett extremfall men samma sak som kan hända en vev. Skall nåntin göras med dampern, så sätt dit en bättre typ fluiddamper. Fab ATI eller något, med svarva inga egna. Det krävs även en EXTREM presspassning mot veven för att mekaninskt överföra svängningarna till dampern. Slipa INTE upp hålet för enklare montering. Göran Malmberg Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Det är som någon sa ett hjul med gummiring inpressat mellan remhjul och inre hjulet.
Kan en sån göra mycket nytta eller bör jag köpa en ny damper och fixa tunnare remhjul för det är meningen med att svarva en ny och få ner den roterande massan lite. Ditt scenario med fräsen låter illavarslande. Hela damper/remskivan är inte speciellt tung, kanske 0.5-0.75 kg, egentligen är det en tunnare remskiva med V rem jag är ute efter att tillverka. _________________ Kör cheva numer. |
||
nu är det väl så också att gummidämparna endast är gjorda för ett visst varvtalsområde på motorn... Om man sedan trimmar eller flyttar effekten i registret på något sätt så kommer väl dampern inte att göra sitt jobb ordentligt?
En silicondämpare (typ fluiddamper) tar väl bort svängningar på alla varvtal, eller har jag fått fel för mig? Silicondämparen - är det vätska i den eller silicongummi förresten? Vågar inte 'plocka' isär min och kolla ![]() |
||
Som jag förstått det så behöver fluid dampern gå ett tag innan den "centrerar" den mer flytande massan som dämpar. Men dämpar på ett effektivt sätt. Den obalansen spelar ingen roll. Det är inte en så låggfrekvent historia som obalans som känns som skakningar i bilen som knäcker vevaxeln. (Nu är jag ute på djupt vatten). Göean Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Hmm, jag har balanserat vev, svänghjul (olättat) och tryckplatta till Rekorden och för att få veven så lik verkligheten som möjligt monterade jag även en remskiva på den. Jag valde den lättaste remskivan jag kunde hitta, så den saknar helt svängningsdämpare. Själva remskivan består bara av ett par plåtar som är ihopnitade med ett centrum av stål med spår för krysskilen.
Skulle jag ha balanserat veven med en remskiva med mer massa/svängningsdämpare? Jag tänkte som så att jag ville ha vevpartiet så lätt som möjligt, utan att lätta svänghjulet. Kostnadsfråga också... _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 4343 besök totalt |