| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Vad räknas som skyddsbur vid reggning?
|
3 besök senaste veckan (2744 totalt) |
|
Vad räknas som skyddsbur vid reggning?
Har en gammel BMW 1502a från -70 som jag har byggt om lite. Tänkte regga den med turbomotor, andra bromsar etc. Allt jag ska byta för att kunna regga med turbomotor är fixat, dock så vill jag ha in en bur senare i framtiden när det hinns med. Behöver jag då bara svetsa dit en huvudbåge och få det klassat som en bur i papprena? Eller måste jag dra dit några strävor för att få den klassad som bur? _________________ Samue| Nyho|m |
||||
|
Eftersom folk kört igenom med huvudbåge och bakåtsträvor utan att behöva ha det inskrivet i huvud taget skulle jag gissa på att det är sex punkter som gäller (utmed a-stolpar, huvudbåge och bakåtsträvor). Vad säger SBP:s egna tekniska upplysning?
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
|
Buren i vår Alfa https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
Bilen reggades om till "tvåsitsig" och inget skrevs in ang buren. När jag ifrågasatte det hela hos SBP så fick jag svaret att så länge buren inte går fram i passagerarutrymmet (alltså dörrsträvor, längs A-stolparna etc.) så är den för liten för att skrivas in i regbeviset. Så tyvärr får du snickra en fullbur innan regbesiktningen eller så får du regga om med turbon och regga en gång till när buren är färdig. //Johan _________________ Johan Persson Min Super Seven https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25919 Min och brorsans Alfa 155 banåkarbil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60496 |
||||
|
Re:
Min 944 är "tvåsitsig" i regpapprena och jag har besiktigat den med skyddsbåge/halvbur (ni fattar vad jag menar) utan problem. När jag regbesiktigade den i höstas var det lite snack om motorn, om det skulle ändras däcksdimension i regbeviset pga att det satt annat på då men inget nämndes öht om "skyddsbågen". När jag kollade på regpapprena när jag fick hem dem så var motorn utbytt, däcksdimensionen ändrar samt att det stod "Skyddsbåge" i regpapprena. Min skyddsbåge är som din minus de låga framåtsträvorna, men då skrevs den in som skyddsbåge och inte bur. _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
|
Ja du Marcus...jag kan inte säga att jag är direkt överraskad...
Skönt att SBP är konsekventa åtminstone!
Jag har svaret från SBP utskrivet, inplastat och placerat i bilen om diskussion skulle uppstå.
//Johan _________________ Johan Persson Min Super Seven https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25919 Min och brorsans Alfa 155 banåkarbil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60496 |
||||
|
Re:
MEN... så är det ju så med SBP att ringer du 10ggr så får du 10 olika svar ang samma fråga. jag fick typ svaret (kommer ej exakt ihåg det nu) att alla varaktiga ombyggnader skulle införas i regpapprena. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Re:
Jag fick samma svar både från han som utförde regbesiktningen och från en kontakt i chefsposition inom SBP som kollade upp hur det låg till. I det skriftliga svaret jag fick står det bland annat: "En halvbåge är inget som skrivs in i reg handlingen" Jag litar på det svaret. //Johan _________________ Johan Persson Min Super Seven https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25919 Min och brorsans Alfa 155 banåkarbil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60496 |
||||
|
Re:
När jag reggade AE86:an med halvbur utan strävor, så beställde jag en regbes. för bur hos SBP, detta infördes i papprena iaf. Ser inget konstigt med det då det ju är en varaktig förändring utav fordonet, eller hur ? enligt dig så lurade då SBP mig på de pengarna + vågsedeln eller ? _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Re:
Spekulationer... Men i det fallet var du väl tvungen att göra en regbesiktning ändå? AE86'an räknas väl som fyrsitsig och behövdes väl ombesiktigas till tvåsitsig? Min 944 var ju redan reggad för en passagerare så vad som finns bakom förar- och passagerar-stol borde väl SBP skita i egentligen (det var ingen halvbur, det var lastsäkringsanordning ). Nu spelar det ingen roll för mig, bilen kommer ändå aldrig att byggas tillbaka till en fin originalbil...
_________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||
|
Re:
Har du fått bur inskrivet i regbeviset så är det ju bra. Det var det vi var ute efter. Det innebär att du när som helst kan trycka i en helbur utan att behöva regga om. Skulle vi komplettera vår halvbur till helbur så måste vi regga om. Så frågan är vem som blev lurad!
//Johan _________________ Johan Persson Min Super Seven https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=25919 Min och brorsans Alfa 155 banåkarbil https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=60496 |
||||
|
SBP har två garader av störtbåge om jag förstått det hela rätt:
1. Syddsbåge (bakom framsätena) 2. Skyddsbur (fullbur med rör längs A-stolparna) Jag har reggat min bil med båge bakom framstolarna och i regbeviset står det Skyddsbåge. _________________ Street Triple RS -18 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Vad räknas som skyddsbur vid reggning?
|
3 besök senaste veckan (2744 totalt) |
