| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Köpråd: Opel Speedster
|
4449 besök totalt |
|
Köpråd: Opel Speedster
Mitt första inlägg på detta forum. Helt ny på forumet är jag väl egentligen inte, då jag smugit omkring här och läst anonymt ett bra tag , men nu börjar planerna på att åka lite bana bli allvarligt menade och jag behöver er hjälp. Med banåkning i det här fallet menar jag inte tävling utan att jag ska försöka var med på ett antal track-days per sommar för att testa mig själv och bilen.
För att göra verklighet av banåkningsplanerna behöver man ju ha något att åka med och efter en hel del fantiserande och kreativt tänkande blev min short-list ungefär så här: * Ariel Atom (faller på priset och att det inte finns någon begagnad till salu)
* Bygg en BEC (faller på sin egen orimlighet eftersom jag varken har kunskap, tid eller plats för ett sådant projekt) * Betala någon för att bygga en BEC (får man inte i Sverige!?!?!, lite för stort projekt att dra igång som första banbil: vem kan bygga, när i tiden, hur dyrt blir det, ...) * Opel Speedster (mest race för pengarna i en "vanlig" gatbil?) * Honda S2000 (över 9000 varv, say no more) Jag har nu fastnat på Speedster-alternativet och har lite funderingar kring vad som är viktigt, egentligen. Jag vänder mig hit för att jag vet att det finns en hel del expertis på området här . Om man som jag prioriterar bananvändning kan man då titta närmare på bilar som inte är så fina på ytan? Det är klar man vill att bilen ska vara så fin som möjligt, men allt har ju ett pris. I det här fallet kanske en förhoppning att vissa saker, som är vktigare för andra, kan dra ner priset . Om man alltså hittar en Speedster med ett antal skador i karossen, i form av sprickor och tidigare lagningar i fronten, trösklarna och bakskärmarna, hur ska man reagera då?
1) Hoppa över den bilen. Tidigare ägare har ju uppenbarligen inte tagit hand om bilen och vem vet vad mer som lurar under ytan. Vänta på ett bättre exemplar, detta är inte läge att vara "dumsnål" i. 2) Perfekt första banbil. Om chassit är rakt och motorn är fri från läckage och verkar gå bra så är det ju bara att pruta ner den till ett bra pris och köra (och kanske laga upp den med tiden). om alternativ 1) gäller så klarar jag av det helt själv .
Men, om alternativ 2) gäller så behöver jag hjälp med vad ett bra pris är. Det säljs ju inte precis massor av Speedsters (speciellt inte i det här väglaget), inte ens via mobile.de, så jag antar att det är ganska individuella priser som gäller. Bilpriser.se anser att en direktimporterad Speedster 2.2 (man kan inte ens välja turbo) som gått 5 000 mil och säljs privat ska kosta 78 600 - 86 300 kr för en -01:a och 109 200 - 120 100 kr för en 05:a. Orimligt låga priser enligt min bedömning då det endast finns en enda vänsterstyrd Speedster till salu på mobile.de för under 11 000 EUR (~102 000 kr). En -01:a som gått 17 500 mil. Vad är en mer rimlig prisbild enligt er? Speciellt beroende på skick enligt ovan? _________________ Tomas Byström |
||||
|
*Mazda RX-8 Billig, välbyggd, 9500rpm, bra balans och vikt.
Kan du tänka dig en RX-8a hade jag valt ditt val nr 2, ta en som inte är så fin i lacken gärna med lite parkeringsskador osv. pruta pruta och pruta. sen har du en väldigt fin första banbil som både är ny och billig. Speedster är iofs inget dåligt val, välkommen.
_________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||
|
Tack för välkomnandet!
Hade jag fortsatt min lista bara liiite, lite till så hade RX-8 dykt upp, jag har inget emot bra balans och höga varvtal direkt .
Jag är alltså inte helt ute och cyklar när jag tänker att en Speedster som har lite karosskador kan vara något för mig om jag mäter upp att chassit är rakt och att motorn verkar OK. Glasfiberkarossen gör ju att det blir lite speciellt med lagningarna, men det limmade aluminiumchassit har jag förstått är vitalt. Sedan är det ju det där med vad som är ett bra/rimligt pris... _________________ Tomas Byström |
||||
|
Re:
Högerstyrt, inte så dyrt under vintern
|
||||
|
Re:
Snuskbilliga är vad dom är. Svårt att hitta mer prisvärd sportbil _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||
|
Re:
|
||||
|
Re:
Ja absolut, jag tänkte mer på bucklor, revor i lacken och sånt. Böjda bärarmar är inget kul. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||
|
Det finns mycket prisvärda bilar i GB numera. Synd att de har ratten (ock växelspaken
Böjda bärarmar och dylikt är något man skulle märka på att chassit inte är helt rakt och OK vid en uppmätning? _________________ Tomas Byström |
||||
|
Re: Köpråd: Opel Speedster
Jämför man med vad som funnits på blocket under året så är bilpriser.se ute på hal is. Priserna har legat på 120-160 kkr om jag minns rätt. _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
|
Har ju funnits en löjligt billig Turbo ute på Blocket ett tag nu. Det kan väl vara ett tips?
och håll dig långt borta från alla bilar som är skadade i chassiet. //Johan _________________ Johan Israelsson Opel Speedster #4083 Miljöbil -10 |
||||
|
Re:
Att skaffa en spakenhet för vänsterstyrt kan vara ett tips (men det tillför lite jox). |
||||
|
Flertalet svenska speedsterägare finns på rejsa.nu men du når några till på Valhalla.
http://www.vx220.org.uk/forums/index _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
|
Re:
Man kan ju även köpa en som är välutrustad för bankörning för en dyrare peng...
\/ \/ \/ \/ \/ _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se https://www.cancerstiftelsen.se |
||||
|
En mkt. närstående
släkting till mig köpte en frontsmälld Turbo från das Vaterland, hemma för typ 100k med alla avgifter. (ngr år sen nu) Går som ett spjut..
_________________ Peter Alfredsson Alfasud Ti Porsche 911E A-H Sprite Honda Integra DC2 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Köpråd: Opel Speedster
|
4449 besök totalt |

